Permalänk
Medlem

Fiber/RP-AC68U/Access Point problem!

Hejsan. Är i behov av lite/mycket hjälp eftersom jag inte har så stor koll på detta.

Hjälper min mamma och pappa där hemma med deras nätverk.

Så här vill jag ha det:

Jag gjorde en egen bild på hur jag har kopplat med mina grejer:

Fibergrejsen(?) står det HES-3106 på. Vet ej vad detta är! Mediakonverterare/switch?(länkar en bild på denna i slutet)
Routern är en Asus RT-AC68U
och repeatern är en Asus RP-AC68U

Är det något fel på detta? Jag kör repeatern på AP mode och routern i standard router mode.

Iallafall till problemet, jag lyckas inte få internet access på repeaterns wifi. Ibland lyckas en mobil/laptop få internet. men endast en åt gången. Ska de vara någon speciell kabel mellan router och repeater? Vet att man pratade om korsade nätverkskablar när man var liten. Eller vad kan det vara för fel?

Tar all hjälp jag kan få.
Tack på förhand.

länk till hur HES-3106 är kopplad:
https://s28.postimg.org/drhuc74gt/thumbnail_IMG_9989.jpg

https://s27.postimg.org/xleipbvf7/thumbnail_IMG_9245.jpg
Extra fråga, kan man koppla förbi denna? (Kanske blir problem med framtida fiber tvn?)

Permalänk
Medlem

Fysiskt ser det rätt ut.
HES3106 (CTS) är en tjänstefördelare. Där kommer Internet (och TV/tele om du skulle ha det).
Du kan inte koppla förbi den (eller, jo om du måste och vet varför).
LAN-port (nr 1 är väl bra) ska gå till WAN-port på router.

Router ska vara inställd som "Trådlös router (Standard)". En LAN-port ska gå med ethernetkabel till valfri LAN-port på Repeater/Access punkt.

Repeater/Accesspunkt ska vara inställd som "Access Point (AP)".

Sedan kan det finnas fler inställningar på din AP, men tyvärr har jag inte kört den. Du kanske kan lägga upp en bild på dina inställningar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Fysiskt ser det rätt ut.
HES3106 (CTS) är en tjänstefördelare. Där kommer Internet (och TV/tele om du skulle ha det).
Du kan inte koppla förbi den (eller, jo om du måste och vet varför).
LAN-port (nr 1 är väl bra) ska gå till WAN-port på router.

Router ska vara inställdStandard)" som "Trådlös router (. En LAN-port ska gå med ethernetkabel till valfri LAN-port på Repeater/Access punkt.

Repeater/Accesspunkt ska vara inställd som "Access Point (AP)".

Sedan kan det finnas fler inställningar på din AP, men tyvärr har jag inte kört den. Du kanske kan lägga upp en bild på dina inställningar ?

Okej, då känns som det borde fungera. Nästan säker jag har kopplat det så och router är inställd som standard trådlös router. Och repeatern är inställd på Access point mode.
Jag har inte tillgång till inställningarna just nu. Ska dock ge det ett försök till imorgon när jag ändå ska hem till föräldrarna och äta.
Så jag återkommer imorgon eftermiddag med prints. Ska även dubbelkolla så allt är kopplat rätt.

Jag var ju osäker på att det gick att koppla så som jag har gjort. Tänkte kanske att det blev någon konflikt om HES3106 var någon sorts router. Men då är jag inte helt ute och cyklar alltså.

Permalänk

Har haft samma problem något år nu med samma Asus utrustning i AP-mode. Ibland fungerar det, ibland inte. Du är inte ensam. Trådat fungerar det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

Har haft samma problem något år nu med samma Asus utrustning i AP-mode. Ibland fungerar det, ibland inte. Du är inte ensam. Trådat fungerar det bra.

Låter ju inte alls bra.
Tycker bara det är skumt varför bara en dator får tillgång till internet genom repeatern, även ibland ingen. Kör jag "repeater mode" så funkar allt som det ska. Men wifi täckningen är för dålig för det. Då får jag köpa en till repeater och sätta i mitten av huset.
Ajja, vi får se imorgon om jag lyckas lösa det.

Permalänk
Medlem

@AndersHu:
Okej nu har jag varit hemma och försökt igen. Nu vet jag vad som krånglar.
Ansluter jag en enhet till APn så har den ingen internetåtkomst, men om man låter den stå 5-10 min så helt plötsligt funkar det.
Typ att det tar 5 min innan den får en IP. Skumt!

Så när en enhet väl fått en ip så kan man byta wifi hej vilt och allt funkar på direkten. Men kommer när en ny enhet och ansluter så måste man vänta .

Vad kan detta bero på?
Hittade en kille som hade liknande problem genom google igår kväll. Men lyckas tyvärr inte hitta den nu. Får fortsätta leta.

Permalänk

Jag får ip från huvudroutern men inget Internet i, som det heter på asusspråk, Repeterarläge. Hjälper ibland om jag sätter statisk ip-adress i Windows eller Android. Eller endast att DNS ska vara 8.8.8.8 hjälper också ibland men ibland inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

Jag får ip från huvudroutern men inget Internet i, som det heter på asusspråk, Repeterarläge. Hjälper ibland om jag sätter statisk ip-adress i Windows eller Android. Eller endast att DNS ska vara 8.8.8.8 hjälper också ibland men ibland inte.

https://i.imgur.com/tVGKirk.jpg

För mig fungerar repeaterläget utan problem. Alla lägen utom AP läget fungerar perfekt.
Har pratat med Asus support idag. Det enda supporten sa va att jag skulle lämna in den där jag köpte den. Antagligen något fel med den.
Men min magkänsla säger att det är någon inställning som kan lösa det.

Får väl lämna in den efter jul om det inte löser sig.

Permalänk

För mig krånglar AP (nätverkssladd mellan routrarna) det med. Kul att R-läget funkar sömnlöst för dig

Permalänk
Skrivet av Sworen:

Ansluter jag en enhet till APn så har den ingen internetåtkomst, men om man låter den stå 5-10 min så helt plötsligt funkar det.
..... Så när en enhet väl fått en ip så kan man byta wifi hej vilt och allt funkar på direkten. Men kommer när en ny enhet och ansluter så måste man vänta .

Jamenvisst, testade att ha min mobil på ett tag i verkstadem där den inte når huvudroutern. För mig tog det 15 minuter, sedan hade jag Internet genom WiFi. Kan tillägga att jag har RT-ACU56+RT-ACU66 (webcameran också kopplad till den och där fungerar det) och RT12C. Alla dessa Asus som reapeaterrar från samma källa. Har haft det så två veckor för att se om jag kan komma ut på Internet med en av dem, men ditt trick att vänta fungerar ju. Har dock inte tid att vänta 15 minuter var gång :).

Ska, när plånboken samtycker, köpa en TP-Link Accespunkt och se om det fungerar bättre. De dyrare modellerna av TP-LInk tycker jag fungerar mycket bättre än märkets rykte.

God jul nu ska det om 4 timmar ut och resas i stora vida världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

Jamenvisst, testade att ha min mobil på ett tag i verkstadem där den inte når huvudroutern. För mig tog det 15 minuter, sedan hade jag Internet genom WiFi. Kan tillägga att jag har RT-ACU56+RT-ACU66 (webcameran också kopplad till den och där fungerar det) och RT12C. Alla dessa Asus som reapeaterrar från samma källa. Har haft det så två veckor för att se om jag kan komma ut på Internet med en av dem, men ditt trick att vänta fungerar ju. Har dock inte tid att vänta 15 minuter var gång :).

Ska, när plånboken samtycker, köpa en TP-Link Accespunkt och se om det fungerar bättre. De dyrare modellerna av TP-LInk tycker jag fungerar mycket bättre än märkets rykte.

God jul nu ska det om 4 timmar ut och resas i stora vida världen.

Ok, samma problem som mig då i princip. Då är jag inte ensam. Säg till om du hittar någon lösning.

God jul!

Permalänk

Har samma fiber modem + rt-ac68u och en Unifi AC-LR Accesspunkt. Funkar skit bra, 100% täckning i hela huset och 20 meter runt om och superbra hasstighet.

Lätta att konfigurera och QoS kan man använda som vanligt i routern, glöm inte stänga av routerns egna wifi bara!

https://www.inet.se/produkt/5402774/ubiquiti-unifi-lite-ac130...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |