Router utan wifi, varför så krångligt?

Permalänk
Medlem

Router utan wifi, varför så krångligt?

Jag har idag denna setup:

ADSLmodem/router - > 19" Linksys Switch -> datorer samt en accesspunkt.

Fått fiber idag och inser att jag behöver en router nu. Eftersom jag redan har en Ubiquiti accesspunkt som utan problem fixar wifi i hela huset så vill jag inte ha någon trådlös router, men då får jag problem med att jag inte hittar någon vettig router utan wifi istället.

Har tagit en 250/100 anslutning, men det finns ju inget som säger att jag inte kommer nyttja 1gbit i framtiden. Jag har kollat lite snabbt på routrar och det verkar som Ubiquiti Edgerouter lite är en kandidat, men jag läste någon kommentar om att den inte är bra för media, och att det ska vara krångligt att konfigurera. Jag är absolut inte duktig på nätverk, med en massa tänkande och funderande så har jag lyckats sätta upp dynamisk DNS på routern nån gång.

Finns det några andra, vettiga, plug n play routrar? Någon som använder Edgerouter Lite hemma och det fungerar bra till spel, video, streams osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag har idag denna setup:

ADSLmodem/router - > 19" Linksys Switch -> datorer samt en accesspunkt.

Fått fiber idag och inser att jag behöver en router nu. Eftersom jag redan har en Ubiquiti accesspunkt som utan problem fixar wifi i hela huset så vill jag inte ha någon trådlös router, men då får jag problem med att jag inte hittar någon vettig router utan wifi istället.

Har tagit en 250/100 anslutning, men det finns ju inget som säger att jag inte kommer nyttja 1gbit i framtiden. Jag har kollat lite snabbt på routrar och det verkar som Ubiquiti Edgerouter lite är en kandidat, men jag läste någon kommentar om att den inte är bra för media, och att det ska vara krångligt att konfigurera. Jag är absolut inte duktig på nätverk, med en massa tänkande och funderande så har jag lyckats sätta upp dynamisk DNS på routern nån gång.

Finns det några andra, vettiga, plug n play routrar? Någon som använder Edgerouter Lite hemma och det fungerar bra till spel, video, streams osv?

Ta en vanlig router och stäng av det trådlösa, låt sen din AP sköta wifi'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag har idag denna setup:

ADSLmodem/router - > 19" Linksys Switch -> datorer samt en accesspunkt.

Fått fiber idag och inser att jag behöver en router nu. Eftersom jag redan har en Ubiquiti accesspunkt som utan problem fixar wifi i hela huset så vill jag inte ha någon trådlös router, men då får jag problem med att jag inte hittar någon vettig router utan wifi istället.

Har tagit en 250/100 anslutning, men det finns ju inget som säger att jag inte kommer nyttja 1gbit i framtiden. Jag har kollat lite snabbt på routrar och det verkar som Ubiquiti Edgerouter lite är en kandidat, men jag läste någon kommentar om att den inte är bra för media, och att det ska vara krångligt att konfigurera. Jag är absolut inte duktig på nätverk, med en massa tänkande och funderande så har jag lyckats sätta upp dynamisk DNS på routern nån gång.

Finns det några andra, vettiga, plug n play routrar? Någon som använder Edgerouter Lite hemma och det fungerar bra till spel, video, streams osv?

Det finns inte så mycket att göra, köp en router du tycker verkar vara bra, alt. använd den du kommer få hemskickad eller har fått hemskickad och stäng av trådlösa funktionen på den och koppla till din ursprungliga accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har en serie routrar som är mer inriktad på folk som vill köra "peka-klicka" istället för CLI.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638 Lite dyrare än edgeroutern dock.

Permalänk
Medlem

Du hår över ån efter vatten.
Ta vilken router du känner för och stäng av wifin bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@SueCia: Jag kör med en Edgerouter X SFP och den klarar allt nu nämner, är inte supersvårt att konfa upp den och det finns wizards man kan använda.

@dozix: Finns normalt sett ingen anledning att börja confa saker från cli på Edgerouter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag har idag denna setup:

ADSLmodem/router - > 19" Linksys Switch -> datorer samt en accesspunkt.

Fått fiber idag och inser att jag behöver en router nu. Eftersom jag redan har en Ubiquiti accesspunkt som utan problem fixar wifi i hela huset så vill jag inte ha någon trådlös router, men då får jag problem med att jag inte hittar någon vettig router utan wifi istället.

Har tagit en 250/100 anslutning, men det finns ju inget som säger att jag inte kommer nyttja 1gbit i framtiden. Jag har kollat lite snabbt på routrar och det verkar som Ubiquiti Edgerouter lite är en kandidat, men jag läste någon kommentar om att den inte är bra för media, och att det ska vara krångligt att konfigurera. Jag är absolut inte duktig på nätverk, med en massa tänkande och funderande så har jag lyckats sätta upp dynamisk DNS på routern nån gång.

Finns det några andra, vettiga, plug n play routrar? Någon som använder Edgerouter Lite hemma och det fungerar bra till spel, video, streams osv?

Jag har en sådan router. Det är inga konstigheter att konfigurera den idag när de uppdaterat mjukvaran så man har några guider att tillgå. Speciellt om man bara tänkt använda den som en länk mellan WAN<->LAN... vilket väl de flesta av oss vanliga hemanvändare gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag har en sådan router. Det är inga konstigheter att konfigurera den idag när de uppdaterat mjukvaran så man har några guider att tillgå. Speciellt om man bara tänkt använda den som en länk mellan WAN<->LAN... vilket väl de flesta av oss vanliga hemanvändare gör.

Precis som nämnts, en edgerouter lite för 1000/1000 nät eller en edgerouter x för < 500/500. Du ställer in fast ip på din dator 192.168.1.x sen loggar du in på routern med ubnt/ubnt. Laddar hem nyaste firmware från www.ubnt.com går till system->upgradera firmware. Pekar ut .rar filen. När det är klart så loggar du in igen och till vänster hittar du färdiga wizards. Väljer wan+2lan eller wan+1lan. Klart! bara ändra tillbaka till dhcp på datorn å köra på. Sen 1-1,5år tillbaka så är de inte svårare än vilken hemmarouter som helst, bortsett från firmwareuppgraderingen. Vilket inte är några konstigheter. Du behöver inte använda cli alls för hemmabruk. Xen kostar dessutom hälften av en vettig konsumentrouter.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag har en sådan router. Det är inga konstigheter att konfigurera den idag när de uppdaterat mjukvaran så man har några guider att tillgå. Speciellt om man bara tänkt använda den som en länk mellan WAN<->LAN... vilket väl de flesta av oss vanliga hemanvändare gör.

Det låter ju bra, jag sitter med avtryckaren på att beställa en asus router just nu, men de senaste inläggen här i tråden fick tillbaks mig på edgerouter Lite igen.

Min CPE (fiberkonverter) har 8 portar, jag plockar ut min internetuppkoppling i port 1, den ska in på WAN i routern och sen LAN1 går till switchen.

Frågan är, hur blir det när jag skaffar TV via fiber, ska det gå via routern eller tar jag det ur en annan port i CPEn? Om man tar det ur routern så antar jag att jag måste konfigurera ett VLAN där, är det svårt med en edgerouter?

Permalänk
Medlem

Gällande möjliga framtida behov, om du någonsin skulle få för dig att vilja köra OpenVPN i din router, så kommer du med en Ubiquiti Edgerouter Lite att max få ut 10mbit, om ens det.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad nackdelen skulle vara med en vanlig trådlös router fast man har en AP?
Vill man inte använda det trådlösa på routern stänger man av det, blir dock svårt att aktivera trådlöst på en router som inte har det.

Permalänk
Medlem

Jag kör pfsense-router, har inte wifi... men det blir ju helt upp till vad du kör för hårdvara då.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Förstår inte vad nackdelen skulle vara med en vanlig trådlös router fast man har en AP?
Vill man inte använda det trådlösa på routern stänger man av det, blir dock svårt att aktivera trådlöst på en router som inte har det.

nackdelen är ju att man troligen betalar en rätt stor del av routerns kostnad pga. wifi funktioner jag inte kommer använda. Men det lutar ändå åt att det blir en asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

nackdelen är ju att man troligen betalar en rätt stor del av routerns kostnad pga. wifi funktioner jag inte kommer använda. Men det lutar ändå åt att det blir en asus.

Mnja, det är behöver absolut inte vara sant.
Man kan anta (då jag inte har siffror på det) att majoriteten av routrarna som säljs till slutkonsumenter idag har inbyggd AP. Med tanke på att tillverkningsvolymerna blir så pass mycket större än för de routrar som saknar inbyggd AP så kan tillverkningskostnaden hållas nere, tillika priset ut mot kund.

För det du beskriver så känns det rätt onödigt att betala mer för en router som saknar WiFi och presterar lika bra som en som har AP (men som du helt enkelt stänger av). Verkar inte rationellt.

Gällande din fråga om IP-TV så tas detta oftast ut direkt via CPE'n, och kopplas till TV-boxen. Här går det utmärkt att använda en trådlös brygga med adekvat kapacitet. Vill du att det ska gå inom samma nät så får du pilla med VLAN.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Mnja, det är behöver absolut inte vara sant.
Man kan anta (då jag inte har siffror på det) att majoriteten av routrarna som säljs till slutkonsumenter idag har inbyggd AP. Med tanke på att tillverkningsvolymerna blir så pass mycket större än för de routrar som saknar inbyggd AP så kan tillverkningskostnaden hållas nere, tillika priset ut mot kund.

För det du beskriver så känns det rätt onödigt att betala mer för en router som saknar WiFi och presterar lika bra som en som har AP (men som du helt enkelt stänger av). Verkar inte rationellt.

Gällande din fråga om IP-TV så tas detta oftast ut direkt via CPE'n, och kopplas till TV-boxen. Här går det utmärkt att använda en trådlös brygga med adekvat kapacitet. Vill du att det ska gå inom samma nät så får du pilla med VLAN.

Mvh,
Gorian

Vore kanonbra om det gick att koppla en kabel från tvboxen direkt in i CPEn utan massa krångel.

Jag har en patchpanel i källaren och fyra cat6uttag till TVn bland annat. Vill undvika trådlöst så långt det går.

Permalänk
Medlem

@SueCia: Upplägget brukar som sagt vara som så.

Som en sista notis så kan du kika på MikroTiks Routerboard-serie. Dessa brukar vara stabila, billiga och ge bra throughput. Skulle dock inte välja dem framför en Asus för hemmanätverket, om inte syftet var att pilla med VLAN, brandväggsregler... etc.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

nackdelen är ju att man troligen betalar en rätt stor del av routerns kostnad pga. wifi funktioner jag inte kommer använda. Men det lutar ändå åt att det blir en asus.

Skulle rekommendera t.ex. TP-Link Archer C7 som presterar väldigt bra, iallafall enligt SmallNetBuilder. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3219...

Största skillnaden mellan de nyaste modellerna av konsumentinriktade routrar handlar om det trådlösa mest, och du ska ju bara använda detta som en router utan den trådlösa funktionaliteten aktiverad.

Utan att ha forskat vidare så gissar jag att det finns betydligt billigare modeller som presterar väldigt bra när det handlar om endast trådanslutet nätverk.

EDIT: Enligt flera tester så är ju faktiskt prestandan inte alls bra på Ubiquitis modell "Edgerouter Lite". Dock har jag inte sett tester med senaste mjukvaran.