Permalänk

Kan jag ändra min externa url namn?

Har köpt "mittnamn.se" och forwarden den domänadressen till min externa IP-adress som jag port forwardet till min RPi där jag hostar min personliga hemsida.

Men då jag går in på "mittnamn.se" skickas jag då till "xxx.xxx.xxx.xxx" adressen för min externa IP adress.

Kan jag få denna externa IP adress att i url-baren behålla "mittnamn.se" istället för bara siffrorna?

Permalänk
Inaktiv

Som du säger så har du bara gjort en forward.
Du får skapa en A-record på domännamnet mot ip-adressen. Detta gör du hos stället som hanterar din domän.

Permalänk
Medlem

Detta kan bero på en massa saker. Du har en redirect till din ip där du registrerat domänen. Du har en redirect i din webserver eller i ett script på din sida.
Har du bara en vanligt A-record av adressen till din IP så skall detta som du beskriver inte ske.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Tack för de snabba svaren. Aldrig hört talas om A-record. Får läsa på lite om det.

Jag har köpt domänen på citysites.se. Antar att de har någon sådan funktion som jag bara inte hittat än

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brittaspjut:

Tack för de snabba svaren. Aldrig hört talas om A-record. Får läsa på lite om det.

Jag har köpt domänen på citysites.se. Antar att de har någon sådan funktion som jag bara inte hittat än

Logga in > DNS > Välj vilken domän > Under subdomän så hittar du tex en rad där @ finns. Där ska du redigera den.
Under "Typ" så skall du välja "A" och under "Data" så fyller du i ditt ip-nummer.

Gör samma sak för subdomänen www också.
Tänk på att efter ändringarna så kan det ta lite tid innan det funkar.

Om du kör med gamla kontrollpanelen så kan du följa guiden här: https://support.citynetwork.se/index.php?/Knowledgebase/Artic...