Nintendo Switch baseras på Nvidia Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Helt oväsentlig lista ja, det där betyder att det kommer skapa content på något vis, många där är inte ens utvecklare så nej den listan betyder absolut ingenting. Dessutom är listan fruktansvärt kort.

Håller med om att listan är oväsentlig. Det verkliga stödet beror på hur lätt den blir att konvertera spel till och hur många exemplar den säljer (större marknad är alltid intressant). Det kommer nog vara lite avvarkande från de stora innan de sett vart det leder. Någon är nog ändå intresserad av att få ut ett större spel tidigt för dessa kan ofta sälja en hel del p.g.a. brist på spel i början av konsollers liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Wow, klarar du av ett 3 år gammalt spel? Så hur hanterar det Dark Souls 3, Titanfall 2, Battlefield 1 & watch dogs 2? Ser ingen som helst anledning att titta på specs för ett spel som släpptes 2013 och kalla detta "bra prestanda"

Dom funkar också, likaså Witcher 3, dragon age 3, Alien isolation.

Poängen är att till konsoler så optimerar man spelen till en hårdvara och då behövs det inte lika mycket kraft som till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Dom funkar också, likaså Witcher 3, dragon age 3, Alien isolation.

Poängen är att till konsoler så optimerar man spelen till en hårdvara och då behövs det inte lika mycket kraft som till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, fast nej. ett 960M kör inte Witcher 3, inte bra.

edit: tydligen inte då många inte anser att de håller måtten för prestanda?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av mudde:

Vad är en "traditionell handheld"? Vita är det knappty någon som köper och Sony gav upp stödet för länge sen. Switch är ersättaren till 3DS, oavsett att Nintendo säger at de kommer att fortsätta stödja wii. Det de menar är att de fortsätter sälja 3DS till de som vill ha billig konsol, men särskilt många nya spel kommer inte komma dit.

3DS har snart 6 år på marknaden (historiskt en normal livslängd för en konsol) och "New 3DS" var, precis som DSi, något de gjorde för att öka försäljningen lite i slutet av livslängden. Switch blir således en helt naturlig uppföljare, men i takt med att bärbara kretsar kan göras åtminstonetillräckligt kraftfulla bestämde de sig att kombinera den med uppföljaren till WiiU.

Är fortfarande mycket förtjust i 3DS (utan att vara i närheten av någon Nintendo-fanboy) och tycker kraften där är tillräcklig för många spel, men jag ser helt klar fram emot ersättaren som i jämförelse är brutalt kraftfull, kommer med dockningsstation och har en klart större skärm än min N3DSXL! Att kunna spela med andra kontroller, som inte behöver vara platta och därmed kan göras skönare, och som inte sliter på enheten är ett klart plus. Dubbelskärmen i 3DS/DS var ofta användbar, men känns oftast som en ersättare till lite för liten huvudskärm och för få knappar (N3ds har visserligen fler och en extra styrspak, men få spel stödjer dom). Det enda jag egentligen kommer sakna /hårdvarumässigt) från N3DS är 3D-funktionen som i.a.f. jag tycker är riktigt charmig i rätt spel.

Switch kanske inte passar alla, men för mig låter det som nästan precis det jag vill ha från en bärbar enhet som jag ändå mest använder i hemmet. Får den bara tillräckligt mycket med sig från 3DS (spelserier) och det bästa från WiiU blir det ett givet köp för mig.

Fast om Switch är ersättaren till 3DS förväntar jag mig att de också släpper deras bästsäljande DS-serie på den och att den håller en ordentlig prislapp. Tills att det finns ett Pokémon spel (i huvudserien, inget spinoff) och den kostar 2000kr~ ser jag inte hur den kan vara en 3DS uppföljare av något slag.

edit: en Nintendo handheld utan Pokémon är som en PlayStation enhet utan exklusiva titlar. Helt ointressant för väldigt många. Många köper PS4or bara pga exklusiva titlar, som de mycket hellre hade spelat på PC.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, fast nej. ett 960M kör inte Witcher 3, inte bra.

edit: tydligen inte då många inte anser att de håller måtten för prestanda?

Kör på höga inställningar i 1080, räcker mer än väl för mig. Räcker även för 95% av marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Synd. Nu står hoppet till Super Mario Run. Hade gärna köpt men då måste man ha en frukttelefon och det har jag inte och vill inte ha heller, så detta är ju dubbelklantigt av Nintendo kan man säga.

Det är märkligt att iOS, trots extremt mycket mindre marknadsdel än Android, ändå har överlägset bäst ekosystem av kvalitetsapplikationer. Såväl inom spel/underhållning, som på nytto/kreativitetssidan.

Gillar själv bäst Windows på telefonen (kör det på min jobbtelefon där det verkligen kommer till sin rätt), men kör just därför iOS på min privata telefon och privata surfplattor. Helt klart överlägset bästa program- och tillbehörsutbudet. Sedan kan jag hålla med om att systemet med sin begränsade "desktop"/startskärm mest har simpla dumma ikoner (ungefär som Win3 ifrån 1990) - men i övrigt så tycker jag det fungerar bra.

Så för mig får det nig bli köp av Mario i jul/mellandagarna, även om jag är lite lack på Nintendo, då jag fortfarande inte fått min NES Mini jag beställde redan i sommras (var tänkt som julklapp till familjemedlem)...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det gör alla konsoler. Man köper inte en konsol. Man köper rätten att spela de exklusiva spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

?

Hyr du din konsol?

Typ som MovieBox på sin tid (för de som inte hade egen videospelare hemma, eller av annan typ än VHS)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Kolla hur exalterad Jimmy Fallon är när han får spela lite Zelda. Det är vad folk bryr sig om,

Ok. Vi får hoppas på det iaf (för Nintendos skull, inte för Jimmy/CBS skull).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga att spelglädjen och prissättningen i en del lägen är viktigare än techsiffror.

Exempelvis har nes classic sålt långt mycket bättre än wii U har gjort i amerikat under första tiden. Detta trots "aningen" bättre prestanda och större spelutbud för wii U (och bättre sladdlängd).
http://thenextweb.com/gaming/2016/12/16/nintendo-sold-almost-...

Men man får väl ha viss förståelse att den aspekten inte väger så tungt i ett forum som detta. Här handlar det ju trots allt mycket om just hårdvaran ;).

Det tråkiga är att försäljningen ändå är begränsad (troligen medvetet av Nintendo för att skapa hype), och extremt svår att få tag på i både USA (var där i förra veckan och försökte) och här i Europa (ställde mig på kö i sommras, och fpr inte "julklappen" förren i Q1/2017). ☹️

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

?

Hyr du din konsol?

Typ som MovieBox på sin tid (för de som inte hade egen videospelare hemma, eller av annan typ än VHS)?

Hur spelar du the last Guardian? Jo, du köper en låda som ger dig tillgång till att spela spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det är märkligt att iOS, trots extremt mycket mindre marknadsdel än Android, ändå har överlägset bäst ekosystem av kvalitetsapplikationer. Såväl inom spel/underhållning, som på nytto/kreativitetssidan.

Gillar själv bäst Windows på telefonen (kör det på min jobbtelefon där det verkligen kommer till sin rätt), men kör just därför iOS på min privata telefon och privata surfplattor. Helt klart överlägset bästa program- och tillbehörsutbudet. Sedan kan jag hålla med om att systemet med sin begränsade "desktop"/startskärm mest har simpla dumma ikoner (ungefär som Win3 ifrån 1990) - men i övrigt så tycker jag det fungerar bra.

Så för mig får det nig bli köp av Mario i jul/mellandagarna, även om jag är lite lack på Nintendo, då jag fortfarande inte fått min NES Mini jag beställde redan i sommras (var tänkt som julklapp till familjemedlem)...

Apples kunder är villiga att betala både mer och oftare än de som väljer Android. Sedan färre plattformar att supporta på iOS mot för Android.

Men rätt udda är det ändå, Apple har ju en marknadsdel på 10-15% bara men så har de fått rätt kunder med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Kör på höga inställningar i 1080, räcker mer än väl för mig. Räcker även för 95% av marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan köra hösta inställningarna på ett 670 också, betyder inte att spelet körs bra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Apples kunder är villiga att betala både mer och oftare än de som väljer Android. Sedan färre plattformar att supporta på iOS mot för Android.

Men rätt udda är det ändå, Apple har ju en marknadsdel på 10-15% bara men så har de fått rätt kunder med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men hela mobilspelmarknaden är en egen varelse. Finns egentligen ingen marknadsövergång mellan de som betalar för MT i mobilspel och core-gamers som spelar på PC eller konsol. Storföretag tittar på de två marknaderna och tror att samma grupp personer väljer att spendera pengar i Clash Royal istället för att köpa de nya Assassins' Creed är extremt trångsinta

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Inte det som det handlar om.

Vad du menar med det första "det" och även det andra "det" i ovan mening är högst oklart. Vad är tanken med meningen?
Du har påstått att det är rimligt att förvänta sig beräkningskraft som inte är möjlig med dagens teknik i en bärbar enhet vilket jag hade lite invändningar på...
Men som jag skrev i förra inlägget så misstänker jag att du är intresserad av att stoppa undan det påståendet och istället prata om bärigheten för switch-konceptet. Och det verkar ju stämma med tanke på vad du fortsätter skriva om nu ;).

Skrivet av Bloodstainer:

Nintendo har gjort jättedåligt på konsolmarknaden. De enda utstående exemplet är Wii, vilket såldes bra pga ordentlig marknadsföring mot en ny målgrupp, den målgruppen köpte inte Wii Us, pga återigen, urusel marknadsförning och en produkt som många konsumenter inte ens förstod vad det var för något.

Jag skulle inte säga att wii sticker ut och att resten är "jättedåligt". Wii är knappast Nintendos enda konsol som sålt bra utan Nintendo har en lång rad av lyckade konsoler bakom sig där Wii är en av dessa.
Snarare är det väl wiiU som sticker ut bland Nintendos konsoler där Nintendo misslyckats vilket inte är så vanligt. WiiU blev inge vidare av flera anledningar där du är inne på flera orsaker.

Skrivet av Bloodstainer:

Switch för mig, verkar vara en kompromiss där de försöker föra in deras bärbara marknadssuccé genom att klumpigt interagera med sin konsolpart. De Nintendo har som lyfter dom, är deras fans och de som alltid kommer lita på dom, familjer som inte vill köpa våldsamma spel som litar på varumärket och fans av pokemon, zelda och mario kommer alltid sälja. Men jag ser ingen utöver den målgruppen som kommer vilja köpa den här över en traditionell handheld, eller traditional konsol. Verkar den spännande jämfört med PS4 pro och VR? Nej inte direkt. Verkar den bättre än Nintendos finslipade 3DS serie som de har för fram emot perfektion vid det här laget? Nej, jag ser helt ärligt inte vem den här produkten är riktad emot.

Och ja, det handlar mycket om prestanda, för sitter den på en medioker undermålig hårdvara så kommer inte konsumenter se någon större skillnad heller. Precis som vanliga Svenssons inte sån någon anledning att hoppa upp från en Wii till en Wii U, kommer den här produkten också bara hamna mellan stolarna för alla som redan äger en konsol eller handheld.

Jag ser att det kan gå åt båda hållen. En del grupper är helt på och andra är totalt oförstående. Vi får väl se hur det hela marknadsförs och hur utbudet faktiskt blir. För tidigt för min del att sia om utfall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast om Switch är ersättaren till 3DS förväntar jag mig att de också släpper deras bästsäljande DS-serie på den och att den håller en ordentlig prislapp. Tills att det finns ett Pokémon spel (i huvudserien, inget spinoff) och den kostar 2000kr~ ser jag inte hur den kan vara en 3DS uppföljare av något slag.

edit: en Nintendo handheld utan Pokémon är som en PlayStation enhet utan exklusiva titlar. Helt ointressant för väldigt många. Många köper PS4or bara pga exklusiva titlar, som de mycket hellre hade spelat på PC.

Jag förväntar mig också ett sånt, men då de just släppts Sun/Moon så dröjer det lite till nästa nya spel. Det ryktas dock att Switch kommer få ett spel likt platinum/Emerald/Chrystal baserat på Sun/Moon redan nästa år. Det kommer ändå inte annonseras innan Sun/Moon har hunnit finnas på marknaden ett tag så inte dess försäljning störs.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Vad du menar med det första "det" och även det andra "det" i ovan mening är högst oklart. Vad är tanken med meningen?
Du har påstått att det är rimligt att förvänta sig beräkningskraft som inte är möjlig med dagens teknik i en bärbar enhet vilket jag hade lite invändningar på...
Men som jag skrev i förra inlägget så misstänker jag att du är intresserad av att stoppa undan det påståendet och istället prata om bärigheten för switch-konceptet. Och det verkar ju stämma med tanke på vad du fortsätter skriva om nu ;).

Jag skulle inte säga att wii sticker ut och att resten är "jättedåligt". Wii är knappast Nintendos enda konsol som sålt bra utan Nintendo har en lång rad av lyckade konsoler bakom sig där Wii är en av dessa.
Snarare är det väl wiiU som sticker ut bland Nintendos konsoler där Nintendo misslyckats vilket inte är så vanligt. WiiU blev inge vidare av flera anledningar där du är inne på flera orsaker.
Jag ser att det kan gå åt båda hållen. En del grupper är helt på och andra är totalt oförstående. Vi får väl se hur det hela marknadsförs och hur utbudet faktiskt blir. För tidigt för min del att sia om utfall.

Fast det är mer än möjligt med dagens teknik... Om du inte tror att man kan trycka in ett 1060 i en konsol pga "tekniska begränsningar" är det fel, handlar snarare om pris.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser att det kan gå åt båda hållen. En del grupper är helt på och andra är totalt oförstående. Vi får väl se hur det hela marknadsförs och hur utbudet faktiskt blir. För tidigt för min del att sia om utfall.

Ja, jag vill att Nintendo ska lyckas, men en del av mig är trött på deras bullshit. Jag betalar gärna extra för en kraftfull maskin. Men i det här fallet känns det bara som att jag antingen köper en under-powered konsol med en gimmick som jag inte kommer använda, eller en överprisad handheld som inte levererar prestanda för pengen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av mudde:

Jag förväntar mig också ett sånt, men då de just släppts Sun/Moon så dröjer det lite till nästa nya spel. Det ryktas dock att Switch kommer få ett spel likt platinum/Emerald/Chrystal baserat på Sun/Moon redan nästa år. Det kommer ändå inte annonseras innan Sun/Moon har hunnit finnas på marknaden ett tag så inte dess försäljning störs.

Men va? Platinum, Emerald och Crystal är från tre helt olika generationer och har ingenting gemensamt? Jag ser inte att Nintendo skulle handikappa sin handheld marknad (tro mig, de vet att de säljer en stor procentandel 3DS och DS pga Pokémon) för att försöka kasta in den marknadsandelen med deras konsol andel. Det är också viktigt att tänka på att många barnfamiljer köper gärna pads, DS och mer mobila spelenheter just för att de inte är stationära och inte vill ha barnen "fast vid TVn" och väljer en 3DS över ett Wii U. Jag ser inte hur en kompromiss skulle lyckas sälja in bland den målgruppen som bara letar efter bärbara spelenheter, vilket är många i t.ex. Japan där mobil-, Vita- och DS spel är jättestora

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast det är mer än möjligt med dagens teknik... Om du inte tror att man kan trycka in ett 1060 i en konsol pga "tekniska begränsningar" är det fel, handlar snarare om pris.

Men... Du vet ju att Switch ska vara bärbar.
Vad kan man då förvänta sig för prestanda från en sådan bärbar konsol? Ja ska man göra en någorlunda rimlig uppskattning så är effektkraven begränsade. Det vet vi ju. GPU på mer än 10W kommer den med all sannolikhet inte ha.
Att då ändå tycka det är rimligt att förvänta sig prestanda som motsvarar nividias GTX 1060 som drar över 100W är helt enkelt inte rimligt. Inte för en bärbar konsol.

Om några år kommer nvidia troligtvis kunna tillverka kretsar som levererar som gtx 1060 och bara drar 10 watt så att dessa passar dina önskemål men den tekniken har vi inte ännu. Det är inte en prisfråga utan tekniken finns inte.

Jag förstår att du inte är intresserad av att konsolen är bärbar. Ska det vara intressant för dig ska den ha en viss prestandanivå och den får gärna vara stationär. Men nu är det så att switch kommer vara bärbar och konsolen kommer inte kunna dra 150W.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Men... Du vet ju att Switch ska vara bärbar.
Vad kan man då förvänta sig för prestanda från en sådan bärbar konsol? Ja ska man göra en någorlunda rimlig uppskattning så är effektkraven begränsade. Det vet vi ju. GPU på mer än 10W kommer den med all sannolikhet inte ha.
Att då ändå tycka det är rimligt att förvänta sig prestanda som motsvarar nividias GTX 1060 som drar över 100W är helt enkelt inte rimligt. Inte för en bärbar konsol.

Om några år kommer nvidia troligtvis kunna tillverka kretsar som levererar som gtx 1060 och bara drar 10 watt så att dessa passar dina önskemål men den tekniken har vi inte ännu. Det är inte en prisfråga utan tekniken finns inte.

Jag förstår att du inte är intresserad av att konsolen är bärbar. Ska det vara intressant för dig ska den ha en viss prestandanivå och den får gärna vara stationär. Men nu är det så att switch kommer vara bärbar och konsolen kommer inte kunna dra 150W.

Nej det är inte en bärbar, det är en konsol med en bärbar gimmick. Det är ett paket, en kompromiss, och att kalla den en bärbar enhet är ungefär som att kalla Wii U för en tablet

edit: nej precis, jag tycker det är ett uselt koncept. De hade kunnat skrota idén och bara satsat på en handheld, att sälja den som en konsol samtidigt bara för att höja priset när den inte ens håller prestandamåttet i en marknad där de mer "kraftfulla" konsoler, fortfarande är skrattretande svaga i prestanda ser jag som ett skämt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Du kan köra hösta inställningarna på ett 670 också, betyder inte att spelet körs bra.

Det är ju kul att du vet vad jag anser är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det är inte en bärbar, det är en konsol med en bärbar gimmick. Det är ett paket, en kompromiss, och att kalla den en bärbar enhet är ungefär som att kalla Wii U för en tablet

Hmm. WiiU-kontrollen innehåller inte en hel konsol utan det är bara en del av ett system utan beräkningsenheterna för spelet. Visst är det svårt att ringa in en bra benämning på styrenheten med skärm för wiiU men det är en lite annan fråga.
Sant däremot är att switch ska kunna tas med helt mobilt. Större format än nintendo tidigare gjort men den är fortfarande bärbar.
Men kalla det vad du vill. En pryl av storleken som switch är kan inte på långa vägar hantera en strömbudget som du efterfrågar när du efterfrågar gtx 1060-prestanda.
Det kanske du börjar vara med på nu.

Skrivet av Bloodstainer:

edit: nej precis, jag tycker det är ett uselt koncept. De hade kunnat skrota idén och bara satsat på en handheld, att sälja den som en konsol samtidigt bara för att höja priset när den inte ens håller prestandamåttet i en marknad där de mer "kraftfulla" konsoler, fortfarande är skrattretande svaga i prestanda ser jag som ett skämt.

Ja jag misstänkte att det egentligen var detta du ville ha sagt från början ;). Inte att man bör kunna förvänta sig orimlig prestanda av bärbara enheter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, jag vill att Nintendo ska lyckas, men en del av mig är trött på deras bullshit. Jag betalar gärna extra för en kraftfull maskin. Men i det här fallet känns det bara som att jag antingen köper en under-powered konsol med en gimmick som jag inte kommer använda, eller en överprisad handheld som inte levererar prestanda för pengen.

Det är ju tydligt att du inte faller i målgruppen för denna konsol. I vanlig Nintendo-anda (iaf de senaste 15 åren) så är inte deras konsoler till för hardcore gamers utan mer för familj och entusiaster. Switch kommer passa mig som hand i handsken då jag ofta spelar konsol på TVn, vilket jag föredrar, men får flytta på mig då andra vill ha tillgång till TV. Nu kommer jag kunna ta med spelandet någon annanstans när det händer.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men va? Platinum, Emerald och Crystal är från tre helt olika generationer och har ingenting gemensamt? Jag ser inte att Nintendo skulle handikappa sin handheld marknad (tro mig, de vet att de säljer en stor procentandel 3DS och DS pga Pokémon) för att försöka kasta in den marknadsandelen med deras konsol andel. Det är också viktigt att tänka på att många barnfamiljer köper gärna pads, DS och mer mobila spelenheter just för att de inte är stationära och inte vill ha barnen "fast vid TVn" och väljer en 3DS över ett Wii U. Jag ser inte hur en kompromiss skulle lyckas sälja in bland den målgruppen som bara letar efter bärbara spelenheter, vilket är många i t.ex. Japan där mobil-, Vita- och DS spel är jättestora

Jag syftar på en samlad utgåva av Sun/Moon med lite nyheter, på samma sätt som de tre nämnda var av deras tidigare spelpar (Crystal på Gold och Silver, Emerald på FireRed och LeafGreen och Platinum på Diamond och Pearl). Så svårt kan det väl inte varit att se det sambandet?

På vilket sätt skulle en uppföljare till 3DS handikappa marknaden? Ska en dockningsstation göra den osäljbar? 3DS börjar ju bli till åren nu (fyller 6 år innan Switch släpps) och har ju sålt mindre de senaste åren, likt de flesta konsoler några år efter släpp. Ser man historiskt fick DS (inkl DSi) strax över 6 år innan 3DS släpptes. GBA fick bara 3,5 år och GBC mindre än 3 år om det nu kan räknas som en egen konsol (12 år om man räknar den tillsammans med original GB).

Permalänk
Skrivet av Skillzore:

Det är ju tydligt att du inte faller i målgruppen för denna konsol. I vanlig Nintendo-anda (iaf de senaste 15 åren) så är inte deras konsoler till för hardcore gamers utan mer för familj och entusiaster. Switch kommer passa mig som hand i handsken då jag ofta spelar konsol på TVn, vilket jag föredrar, men får flytta på mig då andra vill ha tillgång till TV. Nu kommer jag kunna ta med spelandet någon annanstans när det händer.

Ja, men entusiasterna kommer köpa vilket skit de än försöker sälja, precis som med Apple produkter. Och familjerna kommer inte heller köpa en produkt om de inte ser den som tillräckligt lockande, precis som Wii ägare inte gick och köpte Wii U:s pga hur oattraktiv den såg ut ifrån en marknadsföringsperspektiv. Och jag tror inte att Switch är tillräckligt intressant för familjer heller.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av mudde:

Jag syftar på en samlad utgåva av Sun/Moon med lite nyheter, på samma sätt som de tre nämnda var av deras tidigare spelpar (Crystal på Gold och Silver, Emerald på FireRed och LeafGreen och Platinum på Diamond och Pearl). Så svårt kan det väl inte varit att se det sambandet?

Jaha, men det är väl en självklarhet? De har gjort så sedan den första generationen med Yellow och bara skippat de vid re-makes. Och Emerald var för Ruby och Sapphire, inte FireRed och LeafGreen.

Skrivet av mudde:

På vilket sätt skulle en uppföljare till 3DS handikappa marknaden? Ska en dockningsstation göra den osäljbar? 3DS börjar ju bli till åren nu (fyller 6 år innan Switch släpps) och har ju sålt mindre de senaste åren, likt de flesta konsoler några år efter släpp. Ser man historiskt fick DS (inkl DSi) strax över 6 år innan 3DS släpptes. GBA fick bara 3,5 år och GBC mindre än 3 år om det nu kan räknas som en egen konsol (12 år om man räknar den tillsammans med original GB).

För att DS är ett välkänt märke, alla vet vad en Nintendo DS eller 3DS är, att byta namn är idioti och kommer försämra försäljningen, tänk själva ifall Microsoft kommer och börja sälja en ny konsol som heter "GamerBoxus" ingen skulle koppla att det var en uppföljare till Xbox om de inte marknadsför den på det viset. Switch är inte marknadsförd som en uppföljare till DS, snarare en uppföljare till Wii U. Handheld gamers kommer fortsätta köpa och spela på 3DS och de kommer vänta på nästa DS-iteration istället för att köpa en switch. Så om de tror att de kan ersätta DS-marknaden med den här produkten är det väldigt dumt och kommer därmed kapa sin egen marknadsdominans för DS.

Ja 3DS har sålt mindre, men då har du inte tittat på siffrorna för 2DS heller. De påverkar ju varandra, och dessutom finns en jättestor utvecklar marknad för 3DS, det finns det inte för varken Wii U eller Switch. Och det är dåligt både för utvecklare som vill göra handhelds att försöka tvinga dom till Switch och från en marknadsståndpunkt att överge sin dominans av handheld-marknaden.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jaha, men det är väl en självklarhet? De har gjort så sedan den första generationen med Yellow och bara skippat de vid re-makes. Och Emerald var för Ruby och Sapphire, inte FireRed och LeafGreen.

För att DS är ett välkänt märke, alla vet vad en Nintendo DS eller 3DS är, att byta namn är idioti och kommer försämra försäljningen, tänk själva ifall Microsoft kommer och börja sälja en ny konsol som heter "GamerBoxus" ingen skulle koppla att det var en uppföljare till Xbox om de inte marknadsför den på det viset. Switch är inte marknadsförd som en uppföljare till DS, snarare en uppföljare till Wii U. Handheld gamers kommer fortsätta köpa och spela på 3DS och de kommer vänta på nästa DS-iteration istället för att köpa en switch. Så om de tror att de kan ersätta DS-marknaden med den här produkten är det väldigt dumt och kommer därmed kapa sin egen marknadsdominans för DS.

Ja 3DS har sålt mindre, men då har du inte tittat på siffrorna för 2DS heller. De påverkar ju varandra, och dessutom finns en jättestor utvecklar marknad för 3DS, det finns det inte för varken Wii U eller Switch. Och det är dåligt både för utvecklare som vill göra handhelds att försöka tvinga dom till Switch och från en marknadsståndpunkt att överge sin dominans av handheld-marknaden.

3DS i alla versioner (inklusive 2DS) har sålt sämre de senaste åren. 3DS fick en liten ökning då "New"-modellerna släpptes, men annars har försäljningen minskat till den nivån att det börjar bli dags med en ny. 2DS har inte sålt särskilt många exemplar.

Det "välkända varumärket" är "Nintendo". Det var knappast namnet som gjorde att 3DS ändå sålde en del. Många var ganska förvirrade från början om det var en ny konsol eller en upphottad version. DS däremot, som var ett nytt namn, sålde ju bäst av alla deras konsoler. Wii U var inte heller en smart återanvändning av namnet.

Att "handheld gamers" ska vänta på en annan uppföljare för att Switch också kommer med en dockningsstation låter långsökt. Jag tvivlar på att 3DS kommer få särskilt många nya storspel framöver. Jag är dock glad över att det redan finns massvis med högintressanta spel jag inte hunnit köpa ute till 3DS. Någon spelbrist blir det inte för mig, även om inga nya storspel skulle släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jaha, men det är väl en självklarhet? De har gjort så sedan den första generationen med Yellow och bara skippat de vid re-makes. Och Emerald var för Ruby och Sapphire, inte FireRed och LeafGreen.

Det är inte en självklarhet längre. Black och White fick uppföljarna Black 2 och White 2 som var ganska annorlunda. X och Y fick ingen extraversion/uppföljare alls.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Det är inte en självklarhet längre. Black och White fick uppföljarna Black 2 och White 2 som var ganska annorlunda. X och Y fick ingen extraversion/uppföljare alls.

Black and White fick uppföljare av ett annat slag, och jag tror X & Y sålde riktigt dåligt, sämre än Alpha Sapphire och Omega Ruby och jag tror att de hade "Gamma Emerald" på papper, men vet inte riktigt vad som hände där. Kan helt enkelt vara så att just den generationen V & VI sålde dåligt och de ändrade det. Men jag hade faktiskt för mig att Gamma Emerald blev släppt och att bara X, Y, samt Black & White var undantagen

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Black and White fick uppföljare av ett annat slag, och jag tror X & Y sålde riktigt dåligt, sämre än Alpha Sapphire och Omega Ruby och jag tror att de hade "Gamma Emerald" på papper, men vet inte riktigt vad som hände där. Kan helt enkelt vara så att just den generationen V & VI sålde dåligt och de ändrade det. Men jag hade faktiskt för mig att Gamma Emerald blev släppt och att bara X, Y, samt Black & White var undantagen

Y och Y sålde riktigt bra med över 15 miljoner, speciellt med tanke på antalet sålda 3SD: Lika många som Ruby Sapphire som var de mest säljande av alla spel på GBA (81 milj. sålda enheter) och lika mycket som BW1 som var de näst mest säljande Pokemon-spelen på DS efter Diamond/Pearl på 17,5 milj (där DS sålt över 150 milj ex).
Det är bara GB/GBC-spelen som sålt klart bättre.

ORAS har också sålt riktigt bra med över 13 miljoner ex.

Edit: och "Gamma Emerald" var bara ett rykte.