Får dåligt överförningshastigheter mellan NAS och och PCs

Permalänk
Medlem

Får dåligt överförningshastigheter mellan NAS och och PCs

Hej!

skaffade mig en ny router (Ubiquiti Networks EdgeRouter POE) för nån dag sen och eftersom jag läste runt så verkar den vara stabilt plus att jag har 2 st ap ifrån samma märke och ville driva de med POE.

fick verkligen klia mig i huvudet innan jag kunde komma in på routers inställningar och som till slut fick jag allt att funkar så kommer detta.

länka en bild hur jag ha kopplat in allt.

jag vet inte om jag har kopplat fel eller vad det är för inställningar jag har missat.

jag hade en ASUS n66 router innan och jag har inte ändrat nåt på NASen men det ska man kanske. ingen aning.

är rätt dåligt när det kommer till nätverk.

har skrivit till Ubiquiti oxå men får hoppas på svenska så man kanske ha mer förståelse...:D

tack i förhand.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

glömde säga att jag har mina pc kopplat in i switch då som är en Netgear GS108

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskort i datorn? Är det en äldre dator så kanske den endast stödjer 100 Mbit/s. Om du loggar in på routern så borde du kunna se vad du har för Länkhastighet på portarna till datorn och din nas

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får du för överföringshastigheter?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

glömde säga att jag har mina pc kopplat in i switch då som är en Netgear GS108

Koppla Netgear på en av AP portarna och kolla om det funkar bättre. De tre sista portarna är en egen switch i POE och för att switcha till de två första går det genom cpu (tror jag). Har nån vag aning om att jag läst om detta men kommer inte på var just nu.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

En tanke, testa byta så både switchen och NASen ligger på någon av portarna eth2-eth4 och kolla om det blir någon skillnad.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Hej!

skaffade mig en ny router (Ubiquiti Networks EdgeRouter POE) för nån dag sen och eftersom jag läste runt så verkar den vara stabilt plus att jag har 2 st ap ifrån samma märke och ville driva de med POE.

fick verkligen klia mig i huvudet innan jag kunde komma in på routers inställningar och som till slut fick jag allt att funkar så kommer detta.

länka en bild hur jag ha kopplat in allt.

https://s30.postimg.org/jcrpyxrbx/Namnl_s.jpg

jag vet inte om jag har kopplat fel eller vad det är för inställningar jag har missat.

jag hade en ASUS n66 router innan och jag har inte ändrat nåt på NASen men det ska man kanske. ingen aning.

är rätt dåligt när det kommer till nätverk.

har skrivit till Ubiquiti oxå men får hoppas på svenska så man kanske ha mer förståelse...:D

tack i förhand.

Skrivet av Kr^PacMan:

Vad får du för överföringshastigheter?

Detta är rätt viktigt, att säga att du har dålig överföringshastighet är typ som att fråga hur långt ett snöre är

Är även intressant o veta vad du har för diskar i NASen och vad du kör för raid.

Som notis så kan jag säga att jag tror en 214play ska klara typ lika mycket som en 215+, jag brukar ligga på 100-105 MB/s när man lägger över stora filer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Detta är rätt viktigt, att säga att du har dålig överföringshastighet är typ som att fråga hur långt ett snöre är

Är även intressant o veta vad du har för diskar i NASen och vad du kör för raid.

Som notis så kan jag säga att jag tror en 214play ska klara typ lika mycket som en 215+, jag brukar ligga på 100-105 MB/s när man lägger över stora filer.

Kabel är nog inte mer än 15m

Tänkte jag hade runt 100mb med den gamla router.

Sen ha jag inte raid och kör Green diskar. Och jag vet att det är inte optimalt ska skaffa red i framtiden då jag ha inget viktigt bara massor skit på de som man vill ha allt delat med alla datorer i hemmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

En tanke, testa byta så både switchen och NASen ligger på någon av portarna eth2-eth4 och kolla om det blir någon skillnad.

Ha testat samma resultat på de både.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Vad har du för nätverkskort i datorn? Är det en äldre dator så kanske den endast stödjer 100 Mbit/s. Om du loggar in på routern så borde du kunna se vad du har för Länkhastighet på portarna till datorn och din nas

Jag ha den rig i sign.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Vad får du för överföringshastigheter?

Runt 15-17 mb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Okej jag ha lyckas att ändra nånting på den så jag kan inte alls komma in på edge OS..

Ha till och med resta den men kommer fortfarande inte. Kommer inte ihåg hur jag gjorde sist oxå... Detta suger alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Koppla Netgear på en av AP portarna och kolla om det funkar bättre. De tre sista portarna är en egen switch i POE och för att switcha till de två första går det genom cpu (tror jag). Har nån vag aning om att jag läst om detta men kommer inte på var just nu.

Jo, så säger Ubiquiti själva:

Citat:

If you require more than 3 LAN ports on the same layer 2 network, we strongly advise using a switch as it is the right tool for the job.

Så mitt förslag är att koppla in PC och NAS på samma switch, då får du bäst fart. Om det inte hjälper är det nåt annat som spökar.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

Jo, så säger Ubiquiti själva:
Så mitt förslag är att koppla in PC och NAS på samma switch, då får du bäst fart. Om det inte hjälper är det nåt annat som spökar.

Ja om jag hade fått det till att funkar. Just nu är jag på dag 1 igen då jag gjorde nånting så jag kommer inte åt router igen och ha försökt nu ett bra tag men kommer ingen stans.. 😡😡😡😡

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Ja om jag hade fått det till att funkar. Just nu är jag på dag 1 igen då jag gjorde nånting så jag kommer inte åt router igen och ha försökt nu ett bra tag men kommer ingen stans.. 😡😡😡😡

Skickades från m.sweclockers.com

När du har resetat routern så behöver du ställa in fast ip+nätmask på din dator. Ställ in den på: 192.168.1.10/nätmask:255.255.255.0 (fylles i auto efter du fyllt i ip) Sen surfar du till 192.168.1.1 och du har kabeln i första porten eth0 (prova även eth1 också). Sen loggar du in med ubnt/ubnt. Du har även uppgraderat till nyaste firmwaren väl? För mig det är 1.9.0. Sen när du gjort det (står på ubiquitits hemsida hur man gör) så loggar du in enligt ovan igen och till vänster har du då olika wizards. Du väljer den som passar dig. wan+2 lan skulle väl passa dig. Sen kopplar du in dina APS i de iportar du vill ha. Sedan kör du en kabel till en switch där du sedan kopplar in alla andra enheter. När du kört wizarden så ändra till dhcp igen och stoppa in kabeln från pc i port 1-4. Och internet i eth0. Så ska det fungera.

Som nämnts innan så är port 2-4 i switch. Du kan i huvudfönstret sedan lägga till/ta bort vilka portar som ska ingå i switchen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Ja om jag hade fått det till att funkar. Just nu är jag på dag 1 igen då jag gjorde nånting så jag kommer inte åt router igen och ha försökt nu ett bra tag men kommer ingen stans.. 😡😡😡😡

Skickades från m.sweclockers.com

Du får du läsa manualen hur du resettar routen och sedan följa guiden hur du konfigurerar från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Runt 15-17 mb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet att 100Mbit är ca 12mb i sekunden? så du har ju över 100Mbit i överföringshastighet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

När du har resetat routern så behöver du ställa in fast ip+nätmask på din dator. Ställ in den på: 192.168.1.10/nätmask:255.255.255.0 (fylles i auto efter du fyllt i ip) Sen surfar du till 192.168.1.1 och du har kabeln i första porten eth0 (prova även eth1 också). Sen loggar du in med ubnt/ubnt. Du har även uppgraderat till nyaste firmwaren väl? För mig det är 1.9.0. Sen när du gjort det (står på ubiquitits hemsida hur man gör) så loggar du in enligt ovan igen och till vänster har du då olika wizards. Du väljer den som passar dig. wan+2 lan skulle väl passa dig. Sen kopplar du in dina APS i de iportar du vill ha. Sedan kör du en kabel till en switch där du sedan kopplar in alla andra enheter. När du kört wizarden så ändra till dhcp igen och stoppa in kabeln från pc i port 1-4. Och internet i eth0. Så ska det fungera.

Som nämnts innan så är port 2-4 i switch. Du kan i huvudfönstret sedan lägga till/ta bort vilka portar som ska ingå i switchen.

Jag ha gjort precis så och det kommer inte upp... Därför jag känner mig frustrerad då jag kände att det var så tills du berättade. Vet inte om det är är lönt att reset en gång till? Jo jag ha den senaste firmware om det inte återställs det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Jag ha gjort precis så och det kommer inte upp... Därför jag känner mig frustrerad då jag kände att det var så tills du berättade. Vet inte om det är är lönt att reset en gång till? Jo jag ha den senaste firmware om det inte återställs det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova reseta. Kolla om du ska hålla in den i 10s eller om du ska hålla in den under uppstart.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Prova reseta. Kolla om du ska hålla in den i 10s eller om du ska hålla in den under uppstart.

Yes gjorde och nu funkar det.

Dock kör och prova med nas fortfarande det konstiga hastigheten vet inte man ska bara skita i det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Prova reseta. Kolla om du ska hålla in den i 10s eller om du ska hålla in den under uppstart.

Måste fråga är det tänkt att man ska ha alltid statistik ip på denna router?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Måste fråga är det tänkt att man ska ha alltid statistik ip på denna router?

Skickades från m.sweclockers.com

internt blir det alltid statiskt ip externt beror på leverantören.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

internt blir det alltid statiskt ip externt beror på leverantören.

Just nu ha jag ställt in det på auto men finns det nån mening att ställa in det till statisk? Eller jag bara låter det vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Just nu ha jag ställt in det på auto men finns det nån mening att ställa in det till statisk? Eller jag bara låter det vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på om du menar internet/externt? Internt har du ju alltid fast ip. Du kan inte ha dhcp mot routern. Standard är 192.168.1.1. Du måste ha det när du konfar den första gången/efter reset också. Sen när du kör en wizard så får du välja om du har fast eller dhcp externt (mot internet) vet du inte så har du dhcp på den sidan.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Aha okej då är jag med. Tror jag haha...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |