Futuremark arbetar på nya prestandatester för Vulkan och DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Futuremark arbetar på nya prestandatester för Vulkan och DirectX 12

Fokus för nästa års testmjukvara från Futuremark stavas grafikgränssnitt, med nya prestandatester för DirectX 12 och Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Futuremark borde släppa sina test open source så att man kan lita på dom och vet att dom inte har optimeringar för någon tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Futuremark borde släppa sina test open source så att man kan lita på dom och vet att dom inte har optimeringar för någon tillverkare.

Jag är kluven i den frågan, om det släpps öppet kommer ju bara tillverkarna veta exakt hur de ska optimera för just det här testet och då känns det som vi får lite Samsungs benchmarksdebakel igen. Är det öppet så ser iofs även spelmakare exakt vilka styrkor korten har och kan optimera spelen bättre.. Som sagt, jag är kluven..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Jag är kluven i den frågan, om det släpps öppet kommer ju bara tillverkarna veta exakt hur de ska optimera för just det här testet och då känns det som vi får lite Samsungs benchmarksdebakel igen. Är det öppet så ser iofs även spelmakare exakt vilka styrkor korten har och kan optimera spelen bättre.. Som sagt, jag är kluven..

Skickades från m.sweclockers.com

Tillverkarna kan redan köra profilers för att optimera drivrutinerna efter benchmarks.

Valve har utvecklad Vogl som möjliggör detta.
AMD har GPU PerfStudio, Nvidia har Nsight.
Finns även apitrace.

När Samsung fuskade så var det inte genom att läsa källkod, det var genom att kolla processnamnet och överklocka när den kände av att processnamnet tillhörde benchmarkmjukvara, så det är något som kan göras oavsett om benchmarkmjukvaran är öppen eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag är kluven i den frågan, om det släpps öppet kommer ju bara tillverkarna veta exakt hur de ska optimera för just det här testet och då känns det som vi får lite Samsungs benchmarksdebakel igen. Är det öppet så ser iofs även spelmakare exakt vilka styrkor korten har och kan optimera spelen bättre.. Som sagt, jag är kluven..

Skickades från m.sweclockers.com

Hänger inte riktigt med när det kommer till vad som skulle vara sämre med produkten testerna om de var open source och alla kort på bordet?
Spelmakarna kan optimera = Bra
Tillverkarna kan optimera = Bra
Är det inte vi konsumenter som rent logiskt borde tjäna på det i slutändan?

Med closed source kan man väl fuska lika mycket eller mer, bara man reverse engineerar lite så blir testerna helt missvisande jämtemot spelprestanda, då benchmarking och spelprestanda idag kan vara två helt vitt skilda saker.
Om nu testerna håller sig till standarderna som man testar utifrån är ju det mesta lungt, men det vet ingen säkert då det är closed source och lite av ett blindtest teknikmässigt.
Testerna har ju tidigare visat sig kunna bli lite biased i olika scenarion då ex. PhyX och liknande rört till poängen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Hänger inte riktigt med när det kommer till vad som skulle vara sämre med produkten testerna om de var open source och alla kort på bordet?
Spelmakarna kan optimera = Bra
Tillverkarna kan optimera = Bra
Är det inte vi konsumenter som rent logiskt borde tjäna på det i slutändan?

Med closed source kan man väl fuska lika mycket eller mer, bara man reverse engineerar lite så blir testerna helt missvisande jämtemot spelprestanda, då benchmarking och spelprestanda idag kan vara två helt vitt skilda saker.
Om nu testerna håller sig till standarderna som man testar utifrån är ju det mesta lungt, men det vet ingen säkert då det är closed source och lite av ett blindtest teknikmässigt.
Testerna har ju tidigare visat sig kunna bli lite biased i olika scenarion då ex. PhyX och liknande rört till poängen.

I många fall håller jag med dig, men det är viktigt att dessa tester är så opartiska som det bara går. De ska egentligen inte få lov att optimera något... de ska testa spelprestandan, inte ge högsta resultatet för dig att se, vilket är problemet. De enda som ska optimera här är Futuremark.

I detta fall kan Futuremark ändra, tweaka och själv hålla 100% koll på vad tillverkarna gör. Nu tror jag inte öppen källkod skulle vara fel, men detta ska inte optimeras, utan det ska jämföras rättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I många fall håller jag med dig, men det är viktigt att dessa tester är så opartiska som det bara går. De ska egentligen inte få lov att optimera något... de ska testa spelprestandan, inte ge högsta resultatet för dig att se, vilket är problemet. De enda som ska optimera här är Futuremark.

I detta fall kan Futuremark ändra, tweaka och själv hålla 100% koll på vad tillverkarna gör. Nu tror jag inte öppen källkod skulle vara fel, men detta ska inte optimeras, utan det ska jämföras rättvist.

Fortfarande en avvägning med alla tekniker och massa val som kommer främja viss hårdvara och tvärtom.
"Spelprestanda" kommer aldrig ha en klar koppling till prestanda i olika spel. Allt är ungefär, beroende av massor av parametrar.

Det enda som man bör värdera sina köpa på är prestanda in spelen, inte poäng i benchmarking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fortfarande en avvägning med alla tekniker och massa val som kommer främja viss hårdvara och tvärtom.
"Spelprestanda" kommer aldrig ha en klar koppling till prestanda i olika spel. Allt är ungefär, beroende av massor av parametrar.

Det enda som man bör värdera sina köpa på är prestanda in spelen, inte poäng i benchmarking.

Håller med dig helt.

3D Mark är inte spelprestanda, det är grafikprestanda under kontrollerade former