Permalänk

IPTV och bredband i samma kabel

Hej, vet att detta varit uppe ett flertal gånger men jag hittar inget som beskriver när man inte har allt i WAN. Dvs jag får IPTV på gul port och bredband i 1 och 2 på tjänstefördelaren. Jag vill köra dessa in i en GS105E där jag sedan får ut allt i en port. Då kan jag använda samma kabel över till tv bänken som jag tar in i WAN porten på min Asus router för att sedan plocka ut IPTV. Någon som kan get ett exempel på hur jag sätter upp switchen för detta?

Mvh

Permalänk
Avstängd

glömma det

Permalänk
Medlem

Rörigt beskrivet. Jag förstår inte vad du vill göra. Din iptv motagare vill antagligen inte ha mer en just iptv paketen skickade till sig.

Rita en bild kanske?

Vill du köra en trunk mellan GS105E och asus routern?
I det fallet så sätt internet och iptv kabel i port 1 och 2 på GS105E. sätt de portarna att vara medlemar av internet VLAN och IPTV VLAN. Sätt port 3 att vara medlem av båda de VLANEN och taga trafiken. dra kabel till asusen och gör samma sak på asus WAN porten. Jag gissar på att VLAN trafiken till IPTV boxen inte ska vara tagad.

Jag gissar på att din tjänstefördelare spottar ut otaggade paket. så du kan välja dinna egna vlan i det fallet.

Permalänk
Hedersmedlem

Internet in på port 1, TV på port 2, Port 3 kopplas till ASUSen.
Port 1 ska vara medlem i default VLAN (1). Port 2 ska vara medlem i ett annat VLAN som du kan välja nr på, låt oss säga 10. Port 3 ska vara medlem i båda VLANen. Sätt port 1 och 2 till untagged och port 3 till tagged.
Sedan måste du göra konfigurering för IPTV i ASUS'en och mata ut VLAN 10 enligt mitt exempel ovan på en port.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av lizzard8:

Rörigt beskrivet. Jag förstår inte vad du vill göra. Din iptv motagare vill antagligen inte ha mer en just iptv paketen skickade till sig.

Rita en bild kanske?

Vill du köra en trunk mellan GS105E och asus routern?
I det fallet så sätt internet och iptv kabel i port 1 och 2 på GS105E. sätt de portarna att vara medlemar av internet VLAN och IPTV VLAN. Sätt port 3 att vara medlem av båda de VLANEN och taga trafiken. dra kabel till asusen och gör samma sak på asus WAN porten. Jag gissar på att VLAN trafiken till IPTV boxen inte ska vara tagad.

Jag gissar på att din tjänstefördelare spottar ut otaggade paket. så du kan välja dinna egna vlan i det fallet.

Okej, jag har tjänstefördelaren i ena änden av tv rummet och tv bänken i andra så för att slippa dra två kablar över så tänkte jag att få över all trafik i en kabel och sedan koppla in Asus routern och från den till tv boxen.

Permalänk
Medlem

@Immelmann: aa, Juste. Det är en trunk mellan switchen och asus routern det. Det är det @giplet och jag båda beskrivit.
Jag personligen har ingen anting om eller hur asus routern hanterar VLAN. Men generellt så ska det funka som jag beskrev tidigare.

Permalänk
Skrivet av lizzard8:

@Immelmann: aa, Juste. Det är en trunk mellan switchen och asus routern det. Det är det @giplet och jag båda beskrivit.
Jag personligen har ingen anting om eller hur asus routern hanterar VLAN. Men generellt så ska det funka som jag beskrev tidigare.

Jag har provat nu men jag får inte till det. IPTV boxen verkar få kontakt då den försöker ladda ner mjukvara. Var då kopplad direkt från switchen på port 3 till tv boxen för att säkerställa att jag fått den rätt innan jag körde via Asus routern.

Permalänk

IPTV och bredband i samma kabel

Nu fungerar det!

Först, Netgear är konfigurerad så här:

Port 1
Bredband default vlan 1 U
Port 2
IPTV gul port från tjänstefördelaren vlan 845 T
Port 3
Bredband vlan 1 U och och IPTV vlan 845 U

Port 3 går till Wan porten på Asus RT-AC66U med programvaruversion:3.0.0.4.380_4180
På routern är IPTV ställt in så här.

Bild på Asus

Tv boxen är inkopplad på lan port 4.

Problemet löst!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Immelmann:

Nu fungerar det!

Först, Netgear är konfigurerad så här:

Port 1
Bredband default vlan 1 U
Port 2
IPTV gul port från tjänstefördelaren vlan 845 T
Port 3
Bredband vlan 1 U och och IPTV vlan 845 U

Port 3 går till Wan porten på Asus RT-AC66U med programvaruversion:3.0.0.4.380_4180
På routern är IPTV ställt in så här.

Bild på Asus

Tv boxen är inkopplad på lan port 4.

Problemet löst!

Jag måste säga att jag är mycket förvånad. Det du gör när du har Port 3 som untagged är att du bakar ihop all trafiken till samma och skickar den som default VLAN. Det finns ingen chans att du kan särskilja trafiken i din ASUS sedan. Men bra att det funkar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag måste säga att jag är mycket förvånad. Det du gör när du har Port 3 som untagged är att du bakar ihop all trafiken till samma och skickar den som default VLAN. Det finns ingen chans att du kan särskilja trafiken i din ASUS sedan. Men bra att det funkar.

Du har rätt i det. Så jag gick ett steg till, skaffade en switch till. Gjorde om konfigurationen på den första som du skrev innan och gjorde samma i switch nummer två. Då blandas inte näten. Plockar ut Internet till WAN på Asus på port 1 och till tv boxen på port 2. Tanken är att köra trunken över homeplug linan så man slipper massa kablar. Plus att testa med vlan

Permalänk
Skrivet av Immelmann:

Nu fungerar det!

Först, Netgear är konfigurerad så här:

Port 1
Bredband default vlan 1 U
Port 2
IPTV gul port från tjänstefördelaren vlan 845 T
Port 3
Bredband vlan 1 U och och IPTV vlan 845 U

Port 3 går till Wan porten på Asus RT-AC66U med programvaruversion:3.0.0.4.380_4180
På routern är IPTV ställt in så här.

Bild på Asus

Tv boxen är inkopplad på lan port 4.

Problemet löst!

Jag fattar typ ingenting. Men är väldigt intresserad hur du gjort. Jag har just bytt bredband till Telenor så har nu bredband därifrån men IPTV från Telia. Visst är enklast att bara dra kabel från gula porten på fiberconvertern i hallen direkt till tv-boxarna men problemet är att jag vill få Telias app Zappa att fungera och för att den ska kommunicera med tv-boxarna måste dem ligga på samma nätverk. Så jag måste på något sätt få IPTV till routern och dra tv-boxkabeln dit istället. Jag använder till och med Telias router istället för Telenors. Det fungerar lika bra när det gäller internet, inga problem att surfa. Däremot verkar interfacet IPTV nu avstängt på routern. Det innebär väl att det enbart går internet via port1 på fiberconvertern och att routern känner av det och inte aktiverar IPTV? Fattar inte hur det kan vara så men. Någon idé på hur jag kan lösa problemet? Jag har rätt låg kunskap inom detta så kan behöva en "for dummies"-nivå på beskrivningen. Speciellt när det gäller termer. Jag fattar inte vad taggat och trunk m.m. innebär bara så du vet

Edit: Kan jag köpa en sådan här https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... och koppla in hanarna i Lan1 (internet) respektive Lan2 (iptv) på fiberfördelaren och sedan en kabel i honan som går till routerns WAN? Och därmed möjligen ha både internet och iptv-access på routern? Låter ju för bra för att vara sant..