Router med inbyggd "telefonadapter" för VoIP?

Permalänk
Medlem

Router med inbyggd "telefonadapter" för VoIP?

Hej!

Har nyligen fått fiber indraget och tecknat ett abonnemang på 100/100 Mbit/s + IP-telefoni.

Såvitt jag har förstått det så måste jag inhandla en "telefonadapter" att koppla mellan router och valfri trådlös VoIP-telefon?

Finns det ingen router som klarar av detta direkt? Jag vill verkligen undvika att ha ytterligare en låda på skrivbordet.

Har försökt Googla runt, men de routrar jag hittar markerade med VoIP-stöd har ingen DSL-port(?) att koppla mellan router och telefon. Jag hittar dock bilder på routrar med telefonportar, så de måste ju existera.

Har ni några rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Du behöver antingen köpa en telefoniadapter som SPA112 som du kopplar dina vanliga telefoner till eller en valfri trådlös VoIP-telefon som C530IP.
Brukar inte finnas routrar med WLAN (som jag antar att du menar) med VoIP-funktionalitet.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Det går väl att avsätta en port, och ange vLAN för densamma i de flesta nyare routrar? Problemet är just att de fortfarande förutsätter att man har IP-telefoni hårdvara, som ska anslutas via nätverk, och inte har ett RJ11 uttag... Men det känns som om inte det i heller är rätt lösning här.
Med den länkade gigaset luren borde det väl vara så enkelt som att bocka i "VoIP-SIP" i en sökning på prisjakt?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för operatör?

Trodde det var standard att de tillhandahöll router eller telefoniadapter för att kunderna ska kunna använda tjänsterna.

Permalänk
Rekordmedlem

Fritzbox kanske passar.
https://en.avm.de/products/fritzbox/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du borde få antingen en ATA-box (telefoniadapter) separat eller med något modem eller en VoIP-telefon från din operatör. De ger sällan ut de uppgifter som krävs för att du ska kunna konfigurera egen hårdvara.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Du behöver antingen köpa en telefoniadapter som SPA112 som du kopplar dina vanliga telefoner till eller en valfri trådlös VoIP-telefon som C530IP.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Med den länkade gigaset luren borde det väl vara så enkelt som att bocka i "VoIP-SIP" i en sökning på prisjakt?

Så en VoIP-telefon har en vanlig ethernet-port som går att koppla direkt till routern? Och inte en RJ11-port, som i så fall hade krävt telefoniadaptern? Och sålänge routern är markerad som VoIP-kompatibel är det bara att dra en ethernetkabel mellan dem och tuta och köra?

Skrivet av Exxovion:

Vad har du för operatör?

Trodde det var standard att de tillhandahöll router eller telefoniadapter för att kunderna ska kunna använda tjänsterna.

Har en lokal internetleverantör, som bara finns i området kring just vårt stadsnät. De tillhandahåller inte sådan lyx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Okey. Så en VoIP-telefon har en vanlig ethernet-port som går att koppla direkt till routern? Och inte en RJ11-port, som i så fall hade krävt telefoniadaptern?

Okey, så utöver att man införskaffar en VoIP-telefon så måste routern ha särskild kompatibilitet? Låter rimligt. Verkar som jag får sparka ut min gamla router ändå i så fall.

Men för att förtydliga: Det enda som ska kopplas mellan en VoIP-telefon och en VoIP-kompatibel router är en ethernetkabel? Och inte en RJ11-telekabel?

Har en lokal internetleverantör, som bara finns i området kring just vårt stadsnät. De tillhandahåller inte sådan lyx

Har du en VoIP-telefon kopplar du den direkt till din router med en RJ45-kabel. Har du en vanlig telefon är du tvungen att skaffa en ATA-box som du kopplar mellan telefonen och routern. RJ45-kabel mellan boxen och routern och RJ11 mellan boxen och telefonen. Det ATA-boxen gör är att översätta de analoga signalerna från telefonen till digitala signaler som skickas över internet. IP-telefoni använder ett digitalt protokoll som heter SIP.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.