Datorspelsmarknaden omsatte 330 miljarder kronor under 2016

Permalänk
Melding Plague

Datorspelsmarknaden omsatte 330 miljarder kronor under 2016

Det gångna året har varit ett bra år för spelmarknaden och en stor del av intäkterna kom från datorspelen, där populära titlar som Overwatch och League of Legends drog in mest pengar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

*raderat trams*

Fint! Gör man bra spel blir man belönad! Hoppas att hårdvaran är lika framgångsrik också hos PC likaså.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Pirater

Tur att vi i Sverige lägger massa resurser på att hjälpa spelbolag och filmbolag få fast piraterna! Det går ju såå dåligt för dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusmedc:

Tur att vi i Sverige lägger massa resurser på att hjälpa spelbolag och filmbolag få fast piraterna! Det går ju såå dåligt för dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast varken Overwatch eller CS:GO kan man ladda ner en piratad version och spela och dom spelen gick bäst

Jag är ändå förvånad att CS:GO gick så mycket plus. Är det så många som åker dit för fusk som köper nytt, så många nya spelare som kommer till spelet eller är det skins som ger så mycket?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så F2P marknaden är ungefär 9 ggr större idag än stand alone spel? Detta är ju nästan skrämmande.

Med det antar jag dock att de har räknat in webbläsare spel som F2P pc spel dock, med tanken på att det är den klungan som är störst i Kina där ett fåtal spel drar in miljarder.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusmedc:

Tur att vi i Sverige lägger massa resurser på att hjälpa spelbolag och filmbolag få fast piraterna! Det går ju såå dåligt för dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, så länge det går bra för ett företag eller en bransch så är det ok att utnyttja deras tjänster/produkter utan att betala för dom? Gäller det i så fall oavsett företagets storlek? Om rörmokaren tjänar bra så behöver inte jag betala honom om jag utnyttjar hens tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast varken Overwatch eller CS:GO kan man ladda ner en piratad version och spela och dom spelen gick bäst

Jag är ändå förvånad att CS:GO gick så mycket plus. Är det så många som åker dit för fusk som köper nytt, så många nya spelare som kommer till spelet eller är det skins som ger så mycket?

Nä, men om man gör ett bra spel så tjänar man pengar, oavsett om det går att pirata eller inte. Eller menar du att de spelen är populära för att det inte går att pirata dem?

De tjänar nog en hel del på folk som köper nya kopior efter att ha åkt dit. Skins är en helt annan femma och en rejäl kassako för Valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, men om man gör ett bra spel så tjänar man pengar, oavsett om det går att pirata eller inte. Eller menar du att de spelen är populära för att det inte går att pirata dem?

De tjänar nog en hel del på folk som köper nya kopior efter att ha åkt dit. Skins är en helt annan femma och en rejäl kassako för Valve.

Nej, spelen hade förmodligen ändå sålt bra. Men hade man kunnat pirata dom spelen och spelat så kan du ge dig på att många hade gjort det. Multiplayerspel har väl aldrig haft problem med pirater (?) så det blir lite fel att använda såna spel och säga att pirater inte är ett problem för spelutvecklare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast varken Overwatch eller CS:GO kan man ladda ner en piratad version och spela och dom spelen gick bäst

Jag är ändå förvånad att CS:GO gick så mycket plus. Är det så många som åker dit för fusk som köper nytt, så många nya spelare som kommer till spelet eller är det skins som ger så mycket?

Fast, det är för att CS:GO och Overwatch är bra spel, och varken Valve eller Blizzard jagar pirater i rättssalar, de möter dom på marknadsplatsen. Som mogna utvecklare som tar ansvar för sina produkter

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Hmm, så länge det går bra för ett företag eller en bransch så är det ok att utnyttja deras tjänster/produkter utan att betala för dom? Gäller det i så fall oavsett företagets storlek? Om rörmokaren tjänar bra så behöver inte jag betala honom om jag utnyttjar hens tjänster?

Inte alls det som är problemet, problemet är att de läggs ner alldeles för mycket resurser, pengar och energi från talanglösa och icke-representativa organisationer för att jaga dessa pirater. Valve & Blizzard har redan löst frågan om piratkopiering på bra sätt, problemet är att dåliga företag (se Copyswede och Spridningskollen) bara utnyttjar det som en ursäkt för att tjäna pengar på piratkopiering genom att leka ordningsvakter, utan att lösa problemet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Helt sjukt va mkt LoL dragit in, inte konstigt att dom ge sjuka vinster i i div. turneringar.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Apropå diskussionen om piratkopiering så har ju spelmarknaden mognat med asbra tjänster så som Steam m.fl. faktiskt är. Visst, det är drygt att ha flera tjänster installerade men det är fördjävla gött att hitta bra erbjudanden enkelt och bara tanka ner och spela en 15 minuter senare.

Det är idag lättare för mig att köpa ett single player spel för någon hundring, få alla uppdateringar och eventuellt extra material som kommer än att böka med torrents som jag gjorde för 10-15 år sedan. Nyttan överväger kostnaden helt enkelt och jag är asnöjd, framförallt med Steam och allt som den tjänsten innehåller i form av enkel multiplayer i många spel o.s.v.

Nu fattas det ju bara att filmbranschen vaknar för jag tycker inte dom är där än. Nog har det blivit bättre men än så länge ser jag inte att dom nått ända fram. Serier är däremot Netflix grymma på! Helt rätt recept med att släppa serier i hela säsonger.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Apropå diskussionen om piratkopiering så har ju spelmarknaden mognat med asbra tjänster så som Steam m.fl. faktiskt är. Visst, det är drygt att ha flera tjänster installerade men det är fördjävla gött att hitta bra erbjudanden enkelt och bara tanka ner och spela en 15 minuter senare.

Det är idag lättare för mig att köpa ett single player spel för någon hundring, få alla uppdateringar och eventuellt extra material som kommer än att böka med torrents som jag gjorde för 10-15 år sedan. Nyttan överväger kostnaden helt enkelt och jag är asnöjd, framförallt med Steam och allt som den tjänsten innehåller i form av enkel multiplayer i många spel o.s.v.

Nu fattas det ju bara att filmbranschen vaknar för jag tycker inte dom är där än. Nog har det blivit bättre men än så länge ser jag inte att dom nått ända fram. Serier är däremot Netflix grymma på! Helt rätt recept med att släppa serier i hela säsonger.

Lite offtopic men HBO Nordic är också rätt okej. Jag vet inte hur snabbt man får alla säsonger men det finns en hel del bra grejer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hmm, så länge det går bra för ett företag eller en bransch så är det ok att utnyttja deras tjänster/produkter utan att betala för dom? Gäller det i så fall oavsett företagets storlek? Om rörmokaren tjänar bra så behöver inte jag betala honom om jag utnyttjar hens tjänster?

Dagens vita ryttare, där asså. Hans argument är dåligt, men CopySwede, Kopieringsavgifter och skattepåslagen branschen fått igenom är fortfarande en snorig spottloska ansiktet på skattebetalare, tillverkare och konsumenter.

Permalänk

Hur står sig spel industrin i förhållande till Musik och film? Jag har nämligen för mig att Spelen omsätter mer än film och musik gör tillsammans.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Hmm, så länge det går bra för ett företag eller en bransch så är det ok att utnyttja deras tjänster/produkter utan att betala för dom? Gäller det i så fall oavsett företagets storlek? Om rörmokaren tjänar bra så behöver inte jag betala honom om jag utnyttjar hens tjänster?

Det är väl mer ett påstående som svar till de som säger att piratkopiering kommer att göra att alla spelbolag går i KK och vi inte kommer få några nya spel, vilket såklart aldrig kommer hända, men det är fortfarande största argumentet till jakten på torrent laddare.

Inte ett påstående som rättfärdigar nerladdare.

Och i din jämförelse, så är det högre böter för att ladda ett spel än att inte betala rörmockaren, och det läggs betudligt mer resureser på att jaga pirataren.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Helt sjukt va mkt LoL dragit in, inte konstigt att dom ge sjuka vinster i i div. turneringar.

Med tanke på hur mycket dom drar in så borde dom kunna ha större prispool under t.ex League of Legends World Championship, Dota 2 har ju en mycket större prispool under the international. En snabb sökning på internet visade att lol hade 6,700,000 dollar spritt över 1:a till 16:e plats, Medans Dota 2 hade 20,770,460 dollar spritt över 1:a till 16:e. Visst Dota 2 har större delen av sin prispool från att personer spenderar pengar på föremål i shoppen under the international, men League började med det i år med. Tycker fortfarande att prispoolen borde vara större än den är med tanke på hur mycket pengar företagen drar in.. iaf riot games. Valve är ju inte direkt fattiga heller.

FYI säger inte det här för att starta en league vs dota 2 hat diskussion, ville bara peka ut hur "små" prispoolerna är, i jämförelse med företagens inkomster. Men det är alltid nån som uppfattar det fel på internet iaf

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast, det är för att CS:GO och Overwatch är bra spel, och varken Valve eller Blizzard jagar pirater i rättssalar, de möter dom på marknadsplatsen. Som mogna utvecklare som tar ansvar för sina produkter

Skrivet av Bloodstainer:

Inte alls det som är problemet, problemet är att de läggs ner alldeles för mycket resurser, pengar och energi från talanglösa och icke-representativa organisationer för att jaga dessa pirater. Valve & Blizzard har redan löst frågan om piratkopiering på bra sätt, problemet är att dåliga företag (se Copyswede och Spridningskollen) bara utnyttjar det som en ursäkt för att tjäna pengar på piratkopiering genom att leka ordningsvakter, utan att lösa problemet.

Min erfarenhet är att piska och morot fungerar bäst. Tyvärr så verkar argumenten i denna typ av trådar mest gå ut på att motivera varför man själv piratkopierar. "Det är för dyrt/dåligt/levereras på fel sätt/ingen drabbas" osv. Man kommer fortfarande inte ifrån att man utnyttjar någon annans arbete utan att betala för det, något som man knappast skulle tycka var ok om det var ens eget arbete det gällde. Är det då så konstigt att företag/organisationer jobbar för att minska piratkopieringen?

Skrivet av Zipparn:

Dagens vita ryttare, där asså. Hans argument är dåligt, men CopySwede, Kopieringsavgifter och skattepåslagen branschen fått igenom är fortfarande en snorig spottloska ansiktet på skattebetalare, tillverkare och konsumenter.

Nu gäller tråden datorspel som inte omfattas av privatkoperingsavgifterna (och då innebär att copysweden inte är inblandade på något sätt alls), och vilka skattepåslag är det som branschen fått igenom? Rent generellt skulle jag tro att de flesta branscher om något skulle jobba för att MINSKA skatterna på sina produkter.

Du tycker att det är ok att utnyttja andras arbete utan att betala för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Helt sjukt va mkt LoL dragit in, inte konstigt att dom ge sjuka vinster i i div. turneringar.

Helt otroligt - 16 miljarder för den dyngan! Hur i all sin dar är det möjligt? Jag trodde att de gick jämnt ut möjligen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frispel:

Hmm, så länge det går bra för ett företag eller en bransch så är det ok att utnyttja deras tjänster/produkter utan att betala för dom? Gäller det i så fall oavsett företagets storlek? Om rörmokaren tjänar bra så behöver inte jag betala honom om jag utnyttjar hens tjänster?

Nu har inte jag personligen den åsikten som vissa har att "Artist X tjänar för mycket, det är lika bra att piratkopiera artist X's verk!".
Men att jämföra piratkopiering av spel/film/musik etc med tjänster så som en rörmokare blir ju helt befängt.

En rörmokare utför sina tjänster on demand, man kommer överens om ett pris för ett arbete och rörmokaren utför sedan det arbetet.
Att skapa spel/film/musik innebär bara att man skapar något digitalt och väntar på att folk förhoppningsvis köper det för en egenbestämd summa.

Jag tycker att all form av spel/musik/film skall skapas av fri vilja utan något form av vinst-tänk förutom onlinespel som faktiskt kräver kraftfulla servrar för en bra spelupplevelse.
Detta är helt rimligt att ta betalt för av ett företag men då skall servrarna vara bra också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu gäller tråden datorspel som inte omfattas av privatkoperingsavgifterna (och då innebär att copysweden inte är inblandade på något sätt alls), och vilka skattepåslag är det som branschen fått igenom? Rent generellt skulle jag tro att de flesta branscher om något skulle jobba för att MINSKA skatterna på sina produkter.

Jag syftar här på lagringsskatten https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning
Påslaget hamnar på lagringsenheter, hårddiskar med mera, och branschen som drivit på den är upphovsrätts-branschen.
Vi har två parter, upphovsrätts-branschen och elektronik-branschen. Där den förstnämnda har lyckats få lagstödd ersättning för varje produkt den andra parten säljer. Det är ett parasitärt förhållande som straffar konsumenterna och tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Vr's höga prissättning? Neeee
Hoppas generation 2 är billigare vid release.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hmm, så länge det går bra för ett företag eller en bransch så är det ok att utnyttja deras tjänster/produkter utan att betala för dom? Gäller det i så fall oavsett företagets storlek? Om rörmokaren tjänar bra så behöver inte jag betala honom om jag utnyttjar hens tjänster?

Fel
En bättre jämförelse hade varit ifall du inte vill betala rörmokaren, så gör du arbetet själv.

Gör man kopior så finns fortfarande originalet kvar, det är skillnaden på stöld och kopiering. mao, om det rör sig om ett spel man ändå inte hade köpt, så förlorar ingen något. Sedan finns det ju iofs folk som kopierar för att spara pengar, och då kan man ju prata om utebliven förtjänst. Men att börja dra in rörmokare som inte får betalt för sitt arbete är helt fel ute.

Med argument som detta dröjer det inte länge förens copyswede börjar beskatta spik, skruv och silikonmassa. Och snart ser vi Claes Ohlson i rätten, dömda för medhjälp till Gör-det-själv arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hmm, så länge det går bra för ett företag eller en bransch så är det ok att utnyttja deras tjänster/produkter utan att betala för dom? Gäller det i så fall oavsett företagets storlek? Om rörmokaren tjänar bra så behöver inte jag betala honom om jag utnyttjar hens tjänster?

Skillnaden är, i dom flesta yrkena så får man betalt för "jobb utfört". När man gjort något, så får man betalt. Det är bara inom mediavärlden (framförallt film- och musikbranschen) där dom tycker det är helt okej att man får betalt i flera decennier ... EFTER man avlidit.

Om Robert Downey Jr fått betalt för att spela in Iron Man 1, så känns det helt åt helvete om han nu ska få betalt för utfört arbete + 70 år till (inklusive efter döden). Likadant med datorspels-skaparna. Programmerarna, artisterna m.fl får ju betalt från företaget dom jobbar åt. Företaget får in pengar när produkten säljs. Ska dom fortsätta få betalt i all oändlighet långt efter jobbet är utfört?

Piratkopiering hade inte varit ett stort problem, om fler företag kom fram till vettigare lösningar med större utbud, högre kvalitet och till rimlig summa. Spotify, Netflix, Steam (som exempel), är guldvärt. Men skulle vara värt mer om framförallt Netflix hade högre utbud (utan geografiska begränsningar), och om Spotify hade haft utbud av högre ljudkvalité.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Dagens vita ryttare, där asså. Hans argument är dåligt, men CopySwede, Kopieringsavgifter och skattepåslagen branschen fått igenom är fortfarande en snorig spottloska ansiktet på skattebetalare, tillverkare och konsumenter.

Detta är lite intressant, en organisation har rätt att lägga på en summa på vissa elektroniska apparater för att ersätta ett tänkt inkomstbortfall vid privatkopiering. Detta är enligt dig en spottloska i ansiktet på ungefär alla. Samtidigt så säger du inte det minsta om folk som piratar spel som kostar mer än den summa det påslag som privatkopieringsavgiften genererar på en smartphone. Det bör väl rimligen vara en ännu större spottloska i ansiktet på tillverkare (förlorade intäkter), de som köper spelen (högre pris) och samhället i stort (moms/skattebortfall)?

Skrivet av Serzarian:

Nu har inte jag personligen den åsikten som vissa har att "Artist X tjänar för mycket, det är lika bra att piratkopiera artist X's verk!".
Men att jämföra piratkopiering av spel/film/musik etc med tjänster så som en rörmokare blir ju helt befängt.

En rörmokare utför sina tjänster on demand, man kommer överens om ett pris för ett arbete och rörmokaren utför sedan det arbetet.
Att skapa spel/film/musik innebär bara att man skapar något digitalt och väntar på att folk förhoppningsvis köper det för en egenbestämd summa.

Jag tycker att all form av spel/musik/film skall skapas av fri vilja utan något form av vinst-tänk förutom onlinespel som faktiskt kräver kraftfulla servrar för en bra spelupplevelse.
Detta är helt rimligt att ta betalt för av ett företag men då skall servrarna vara bra också.

Tanken med liknelsen är just att man kommer överens om ett pris, sedan utförs arbetet om du som köpare/brukare tycker att det är ok. Tycker du att det är för dyrt så gör du det själv eller väljer att nyttja någon annan vars tjänster är billigare. När det gäller piratande av spel så finns det ett pris som du som konsument har att ta ställning till om du tycker det är ok, men på något underligt sätt så verkar det som att folk tycker att det är ok att ladda ner spelet (någon annans arbete) om man tycker att det är för dyrt för att köpa.

Skrivet av Zipparn:

Jag syftar här på lagringsskatten https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning
Påslaget hamnar på lagringsenheter, hårddiskar med mera, och branschen som drivit på den är upphovsrätts-branschen.
Vi har två parter, upphovsrätts-branschen och elektronik-branschen. Där den förstnämnda har lyckats få lagstödd ersättning för varje produkt den andra parten säljer. Det är ett parasitärt förhållande som straffar konsumenterna och tillverkarna.

Kort sagt så har det inget med denna tråd att göra då det inte öht gäller spel

Skrivet av Lordsqueak:

Fel
En bättre jämförelse hade varit ifall du inte vill betala rörmokaren, så gör du arbetet själv.

Gör man kopior så finns fortfarande originalet kvar, det är skillnaden på stöld och kopiering. mao, om det rör sig om ett spel man ändå inte hade köpt, så förlorar ingen något. Sedan finns det ju iofs folk som kopierar för att spara pengar, och då kan man ju prata om utebliven förtjänst. Men att börja dra in rörmokare som inte får betalt för sitt arbete är helt fel ute.

Med argument som detta dröjer det inte länge förens copyswede börjar beskatta spik, skruv och silikonmassa. Och snart ser vi Claes Ohlson i rätten, dömda för medhjälp till Gör-det-själv arbete.

Så att pirata ett spel är samma sak som att skapa det själv? Har du lust att förklara hur du tänker där?

Eller om jag anlitar en rörmokare för ett jobb som jag egentligen inte planerar att få gjort/alternativt tänkt göra själv så är det ok att ta hit en, låta hen göra arbetet och sedan låta bli att betala? "Jag hade ju inte tagit hit honom om jag hade behövt betala".

Om du laddar ner ett spel så tillgodogör du dig någon annans arbete, utan att betala det som personerna bakom vill ha för det de skapat. Du har rätt att avstå om du tycker att det är för för dyrt eller verkar dåligt på något sätt, men argumentet att man inte hade laddat ner om skulle behöva betala håller inte speciellt långt. Om man inte kan eller vill betala det som krävs så avstår man. Det blir inte mer ok bara för att man har ont om pengar eller är snål. Det är inte frågan om att "ingen förlorar något för jag hade inte köpt det ändå", det är frågan om att den som piratkopierar tillgodogör sig någon annans arbete utan att betala för sig. Inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Detta är lite intressant, en organisation har rätt att lägga på en summa på vissa elektroniska apparater för att ersätta ett tänkt inkomstbortfall vid privatkopiering. Detta är enligt dig en spottloska i ansiktet på ungefär alla. Samtidigt så säger du inte det minsta om folk som piratar spel som kostar mer än den summa det påslag som privatkopieringsavgiften genererar på en smartphone. Det bör väl rimligen vara en ännu större spottloska i ansiktet på tillverkare (förlorade intäkter), de som köper spelen (högre pris) och samhället i stort (moms/skattebortfall)?

Tanken med liknelsen är just att man kommer överens om ett pris, sedan utförs arbetet om du som köpare/brukare tycker att det är ok. Tycker du att det är för dyrt så gör du det själv eller väljer att nyttja någon annan vars tjänster är billigare. När det gäller piratande av spel så finns det ett pris som du som konsument har att ta ställning till om du tycker det är ok, men på något underligt sätt så verkar det som att folk tycker att det är ok att ladda ner spelet (någon annans arbete) om man tycker att det är för dyrt för att köpa.

Kort sagt så har det inget med denna tråd att göra då det inte öht gäller spel

Så att pirata ett spel är samma sak som att skapa det själv? Har du lust att förklara hur du tänker där?

Eller om jag anlitar en rörmokare för ett jobb som jag egentligen inte planerar att få gjort/alternativt tänkt göra själv så är det ok att ta hit en, låta hen göra arbetet och sedan låta bli att betala? "Jag hade ju inte tagit hit honom om jag hade behövt betala".

Om du laddar ner ett spel så tillgodogör du dig någon annans arbete, utan att betala det som personerna bakom vill ha för det de skapat. Du har rätt att avstå om du tycker att det är för för dyrt eller verkar dåligt på något sätt, men argumentet att man inte hade laddat ner om skulle behöva betala håller inte speciellt långt. Om man inte kan eller vill betala det som krävs så avstår man. Det blir inte mer ok bara för att man har ont om pengar eller är snål. Det är inte frågan om att "ingen förlorar något för jag hade inte köpt det ändå", det är frågan om att den som piratkopierar tillgodogör sig någon annans arbete utan att betala för sig. Inget annat.

Ursäkta för offtopic men jag tycker ditt nick är lite lustigt i sammanhanget.

För övrigt håller jag med dig!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så att pirata ett spel är samma sak som att skapa det själv? Har du lust att förklara hur du tänker där?

Eller om jag anlitar en rörmokare för ett jobb som jag egentligen inte planerar att få gjort/alternativt tänkt göra själv så är det ok att ta hit en, låta hen göra arbetet och sedan låta bli att betala? "Jag hade ju inte tagit hit honom om jag hade behövt betala".

Om du laddar ner ett spel så tillgodogör du dig någon annans arbete, utan att betala det som personerna bakom vill ha för det de skapat. Du har rätt att avstå om du tycker att det är för för dyrt eller verkar dåligt på något sätt, men argumentet att man inte hade laddat ner om skulle behöva betala håller inte speciellt långt. Om man inte kan eller vill betala det som krävs så avstår man. Det blir inte mer ok bara för att man har ont om pengar eller är snål. Det är inte frågan om att "ingen förlorar något för jag hade inte köpt det ändå", det är frågan om att den som piratkopierar tillgodogör sig någon annans arbete utan att betala för sig. Inget annat.

Det du säger är ju varken rätt eller fel, då du endast verkar se det hela från ett håll.
Det är skillnad på att stjäla ett fysiskt verk och ett digitalt program, t.ex. säg att en person tillverkar fina handgjorda bestick i lådor, säg 24 bestick i en låda som du tilverkat 10 lådor av.
Sen kommer en tjuv och tar 10 lådor av dina tillverkade bestick, då har du TOTAL FÖRLUST.

Sen har du en annan person som tillverkat ett program, vi tar ett indie spel som exemple, säg att några personer 10 st piratar detta spel, då har du en PROCENTUELL FÖRLUST. Du kan desutom fortsätta att sälja dit digitala verk och därmed fortfarande tjäna pengar på detta.

Så det finns en skillnad.
Desutom så är piratandet, samtidigt en reklam finnansiär då det sprids till fler som annars kanske inte skulle få reda på att detta spel/programm existerade. Där denna person kanske sen går och köper detta spel / program.

Sen är det ju också löjliga straff och böter, om vi jämför en fysisk stöld med en digital illegal nerladdning, tror det är detta som många försöker förklara för dig.
Vi tar detta som exemple: https://www.theguardian.com/technology/2012/sep/11/minnesota-...
En kvinna får 220,000$ i böter för 24 st nerladdade låtar, detta är i runda tal 1,5-2 miljoner kronor i böter, vad tror du bötern hade blivit ifall någon tagit några cd skivor i en affär? inte i närheten av detta iaf.

Säger inte att piratande är bra, bara att det finns flera håll att se det hela på.

Vart en del rabbel men nu har du info så du kan öppna dina ögon lite

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mobilspelmarknaden drar alltså in ca 10 ggr mer än kategorin "premium PC games"?

Läbbigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Mobilspelmarknaden drar alltså in ca 10 ggr mer än kategorin "premium PC games"?

Läbbigt!

Är inte så konstigt, "alla" har en mobil, spelplatformen finns redan i folks ägo. Dessutom finns det mycket tid till spel, nämligen all tid folk som åker kommunalt till/från jobbet/skolan/whatever. Allt som krävs är ett spel som folk kan komma in i enkelt och som triggar deras belöningssystem så har du möjlighet att dra in feta pengar.

PC däremot kräver dels ett inköp av maskin som du inte har så mycket nytta av i övrigt, dels måste man avsätta tid som du kan göra annat vettigt på. Det finns alltså inte i närheten en så stor publik att nå och dessutom så kommer inköpet av hårdvaran att begränsa utrymmet som finns att lägga på spel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730