Permalänk

Bredbandsbolaget och hastighet?

Hejsan Sweclockers och god jul!

Har varit kund hos bredbandsbolaget i cirka ett år. Jätte nöjd och allt har varit frid och fröjd.
Jag betalar för 250/100 mbit/s och har alltid haft den hastigheten, till o med lite över
Men för ca en månad sen bara dök den till knappt 100/10 mbit/s. Jätte konstigt, jag har inte ändrat någonting i mitt nätverk. Väntade lite för att se om det bara var tillfälligt. Sen började jag felsöka lite. Inga fel? alright.

Började skriva till bbb och undrade vad fan som är fel? Dem kunde givetvis inte se något och försäkrade mig om att dem skickade ut den hastighet jag betalade för. Men dem gjorde en grej! Dem återställde något? (Typ mina inställningar)
Sen 10 min efter så vips 270/110 mbit/s. Jaha? Vad fan liksom? Sänkte dem min hastighet i tron om att jag inte skulle märka något? Det känns väldigt skumt och har kompisar som råkat ut för samma problem. Visst det kan vara så att det bara var några inställningar som var helt fel. Men känns ändå som att dem försöker lura kunder.

Är detta något ni också har varit med om? Tycker det är riktigt fult om dem gör så här på en Svensson.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Jag blir inte klok på varför du inte ringer och frågar supporten?

http://www.bredbandsbolaget.se/omoss.html#kontakta-oss

Kundservice Privat
Telefon: 0770-777 000
Öppet alla dagar: 8-22

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Hejsan Sweclockers och god jul!

Har varit kund hos bredbandsbolaget i cirka ett år. Jätte nöjd och allt har varit frid och fröjd.
Jag betalar för 250/100 mbit/s och har alltid haft den hastigheten, till o med lite över
Men för ca en månad sen bara dök den till knappt 100/10 mbit/s. Jätte konstigt, jag har inte ändrat någonting i mitt nätverk. Väntade lite för att se om det bara var tillfälligt. Sen började jag felsöka lite. Inga fel? alright.

Började skriva till bbb och undrade vad fan som är fel? Dem kunde givetvis inte se något och försäkrade mig om att dem skickade ut den hastighet jag betalade för. Men dem gjorde en grej! Dem återställde något? (Typ mina inställningar)
Sen 10 min efter så vips 270/110 mbit/s. Jaha? Vad fan liksom? Sänkte dem min hastighet i tron om att jag inte skulle märka något? Det känns väldigt skumt och har kompisar som råkat ut för samma problem. Visst det kan vara så att det bara var några inställningar som var helt fel. Men känns ändå som att dem försöker lura kunder.

Är detta något ni också har varit med om? Tycker det är riktigt fult om dem gör så här på en Svensson.

Japp, hänt mig lite då och då. Omstart av router eller att resetta nätverksadaptern brukar lösa det, oklart vart felet ligger dock.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jag blir inte klok på varför du inte ringer och frågar supporten?

http://www.bredbandsbolaget.se/omoss.html#kontakta-oss

Kundservice Privat
Telefon: 0770-777 000
Öppet alla dagar: 8-22

För att klar göra. Har ej några problem längre. Riktigt bra support och snabba på att svara Lite okunninga men vad fan. Man får ju inte gnälla. Tycker bara det är sjukt kast om detta är sant.

Om flera har haft samma problem, så är mycket trolig att detta är aant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Hejsan Sweclockers och god jul!

Har varit kund hos bredbandsbolaget i cirka ett år. Jätte nöjd och allt har varit frid och fröjd.
Jag betalar för 250/100 mbit/s och har alltid haft den hastigheten, till o med lite över
Men för ca en månad sen bara dök den till knappt 100/10 mbit/s. Jätte konstigt, jag har inte ändrat någonting i mitt nätverk. Väntade lite för att se om det bara var tillfälligt. Sen började jag felsöka lite. Inga fel? alright.

Började skriva till bbb och undrade vad fan som är fel? Dem kunde givetvis inte se något och försäkrade mig om att dem skickade ut den hastighet jag betalade för. Men dem gjorde en grej! Dem återställde något? (Typ mina inställningar)
Sen 10 min efter så vips 270/110 mbit/s. Jaha? Vad fan liksom? Sänkte dem min hastighet i tron om att jag inte skulle märka något? Det känns väldigt skumt och har kompisar som råkat ut för samma problem. Visst det kan vara så att det bara var några inställningar som var helt fel. Men känns ändå som att dem försöker lura kunder.

Är detta något ni också har varit med om? Tycker det är riktigt fult om dem gör så här på en Svensson.

Har haft 100/100 i flera år men aldrig fått ut mer än ~95/10. Och BBB har inga förklaringar när man frågar.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Har haft 100/100 i flera år men aldrig fått ut mer än ~95/10. Och BBB har inga förklaringar när man frågar.

Det bör vara fel på konfigurationen på switchen då, QoS ligger på för 100/10 tjänst. ring och be dem fixa det.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

@Swedishg33k95: Aha, du bara skrev ett inlägg bara så där?

År du oxå fildelare?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

Det bör vara fel på konfigurationen på switchen då, QoS ligger på för 100/10 tjänst. ring och be dem fixa det.

De har kikat förut. Vet dock att AllTele gillar att hålla på med switchen i byggnaden.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Japp, hänt mig lite då och då. Omstart av router eller att resetta nätverksadaptern brukar lösa det, oklart vart felet ligger dock.

Nja, detta är ett helt annat problem. (När jag menade testa, så menar jag testa alla mina cat6e kablar Jag gick djup för att se till att det inte var något lokalt problem

Skrivet av plunn:

@Swedishg33k95: Aha, du bara skrev ett inlägg bara så där?

År du oxå fildelare?

Nej, i alla fall inte längre! Men har några små servers uppe. Märkte det ganska snabbt då jag har en ftp (som jag mest använder) som jag använder ganska tungt. Önskar jag kunde ha snabbare upp hastighet :/

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem. Efter många turer med bbb support bytte jag mitt moderkort och sedan har jag aldrig stött på problemet. ifconfig visade att nic ställt in sig på tbase 100 och inte 1000. I mitt fall var det ett defekt moderkort med inbyggt nic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gigli:

Hade ett liknande problem. Efter många turer med bbb support bytte jag mitt moderkort och sedan har jag aldrig stött på problemet. ifconfig visade att nic ställt in sig på tbase 100 och inte 1000. I mitt fall var det ett defekt moderkort med inbyggt nic.

Läs vad jag skrev!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!