Permalänk

1 switch till flera medier?

Halloj,

Jag kommer från 3 hål i väggen (Comhem) och skall nu flytta till hus och kommer att behöva bygga lite nätverk, så jag behöver lite input om vad som är möjligt och vad som inte är det.

Jag kommer tråda CAT6-A från följande till en patchpanel:
- TV i vardagsrum samt sovrum
- TV-spelskonsol i Vardagsrum
- 2 stycken acesspunkter
- X antal IP-kameror (PoE)
- KNX IP-gränssnitt (Hemautomation)
- KNX visualiseringsserver för ovan (PC med Linux dist)

Inkommande media:
- ADSL/Fiber (Inte bestämt om jag vill punga ut 30k för fiber ännu)
- IP-TV
- Bredband

Jag vill helst bara köpa en 24 portars PoE switch och tuta & köra, många av bitarna ovan skall ha kommunikation med varandra.
T.ex vill jag via min PC ha kommunikation med KNX IP-gränssnittet, gränssnittet vill även ha internetförbindelse och likaså Visualiseringsservern, gränssnittet och visualiseringsservern skall prata med varandra också.
Visualiseringsservern kommer vara den som tar emot strömmarna från IP kamerorna också.

Dessa bitar är jag väl egentligen inte orolig för, det är när IP-TV kommer in i bilden som jag blir lite orolig.
Går detta att köra på samma Switch, eller åker jag på 2st switchar ändå?

ISP lär högst troligast bli Telia om det blir ADSL, vid Fiber är jag osäker.

Länka gärna till en vettig switch som passar mina behov, helst inte en Cisco som gör att jag får käka nudlar i 3 år.. Vettigt prissatt med OK prestanda. gärna fan-less om möjligt...

Permalänk
Medlem

Lösningen beror på TV-leverantör och vilken router du använder.

Har du Telia-TV och använder deras smart-router så kommer du ha ett enda LAN som bär både Internet och TV. Du kan mao koppla in vilken switch som helst och du kan enkelt använda en och samma kabel för både TV och Internet.

Vill du ha en annan router blir det betydligt mer komplicerat. Du kommer då få en lösning med två olika nät: ett LAN för Internet och ett annat nät för TV. Du kan inte längre använde en enkel switch utan måste ha en switch som stödjer vlan.

Permalänk

Tack för svaret!
Så om jag köper en Switch med VLAN, så är jag garderad mot de flesta lösningar?
Ber om ursäkt för min okunskap, men finns det 1 VLAN, 2 VLAN, 3 VLAN osv? Det har inget att göra med "Layer 3" som man kan läsa på vissa switchar?

Vad står VLAN för? Virtual LAN? Dvs att man skapar virtuella nätverk i Switchen av någon slag?

Jag ahr för avsikt att Rackmontera både switch och patchpanel. Så tips på Switch mottages gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Tack för svaret!
Så om jag köper en Switch med VLAN, så är jag garderad mot de flesta lösningar?

Ja

Skrivet av KjellTimell:

Ber om ursäkt för min okunskap, men finns det 1 VLAN, 2 VLAN, 3 VLAN osv? Det har inget att göra med "Layer 3" som man kan läsa på vissa switchar?

Vad står VLAN för? Virtual LAN? Dvs att man skapar virtuella nätverk i Switchen av någon slag?

Vlan står för Virtual LAN. Vad det handlar om är att man utökat ethernet-paketet med extra information om vlan-id
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.1Q

Eftersom 12 bitar används till vlan-id kan man adressera 2^12 olika vlan: du kan adressera 4095 olika vlan.

Exakt hur många samtidiga vlan en switch kan hantera hänger på fabrikat och modell på switchen. Men i ditt fall handlar det bara om två olika vlan - och det stödjer alla vlan-switchar.

Permalänk
Rekordmedlem

När du ska montera kabelnät med patchpanel så se då till att dra in MINST ett dubbeluttag per rum, ännu bättre med ett per vägg.
Det är dumsnålt att bara dra en kabel per rum och skulle det behövas mer än ett lan så kan du förutom att använda vlan (som alltså kräver en switch i båda ändar) koppla flera olika saker rent fysiskt och det går ju även att bara använda kabeln och inte koppla via nätverk tex för att köra ut ljud och bild via TP kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tackar för svaren,

Kommer inte gödsla med uttag, blir för omfattande med att fräsa in dom i murverket och återställa.. Kommer dra färdigdragen sland med 2st CAT6 i, till varje rum. Jag såg dock nu att dessa bara har länkklass E, dvs 1 Gbit, det var lite synd faktiskt.. Vet att jag inte har använding för Länkklass A, men det är ju bra att vara framtidssäkrad när det gäller spridningsnätet.

Nåja, jag kollade lite på switchar och hittade denna:
https://www.dustin.se/product/5010800871/edgeswitch-24

24 port, POE, VLAN, rackmontage, okej pris.. så den verkar uppfylla mina krav.. Dock måste jag erkänna att jag aldrig hört talas om märket..

En fråga till, kommer alla mina enheter få internetanslutning om jag kopplar dom till denna?
"när jag var liten" så var man tvungen att ha router? Kanske räcker med att mata switchen från routern så löser det sig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KjellTimell:

Tackar för svaren,

Kommer inte gödsla med uttag, blir för omfattande med att fräsa in dom i murverket och återställa.. Kommer dra färdigdragen sland med 2st CAT6 i, till varje rum. Jag såg dock nu att dessa bara har länkklass E, dvs 1 Gbit, det var lite synd faktiskt.. Vet att jag inte har använding för Länkklass A, men det är ju bra att vara framtidssäkrad när det gäller spridningsnätet.

Nåja, jag kollade lite på switchar och hittade denna:
https://www.dustin.se/product/5010800871/edgeswitch-24

24 port, POE, VLAN, rackmontage, okej pris.. så den verkar uppfylla mina krav.. Dock måste jag erkänna att jag aldrig hört talas om märket..

En fråga till, kommer alla mina enheter få internetanslutning om jag kopplar dom till denna?
"när jag var liten" så var man tvungen att ha router? Kanske räcker med att mata switchen från routern så löser det sig?

Ubiquiti är prosumer prylar de är alltså tänkta för småföretag och avancerade hemmaanvändare till skillnad från tex Cisco, Juniper och Xirrus som riktar sig mot avancerade företagsnät, priserna skiljer också rätt rejält.

Du stavade fel på ett väldigt olyckligt ställe så det blev svårt att förstå "SLAND" är det sladd eller slang du menar ?
Ska du sätta fast kabeln så bör du använda installationskabel som termineras i vägguttag/panel och därifrån har man en patchkabel sista biten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, antar att Ubiquiti håller måttet för mig då.
Menar givetvis slang, 16mm slang färdigdragen med 2x Cat6 U/UTP, yes dessa skall termineras i både pathpanel och uttag.

Inget svar på min internet/routerfråga?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KjellTimell:

Okej, antar att Ubiquiti håller måttet för mig då.
Menar givetvis slang, 16mm slang färdigdragen med 2x Cat6 U/UTP, yes dessa skall termineras i både pathpanel och uttag.

Inget svar på min internet/routerfråga?

Om du bara använder en switch kan du ansluta lika många klienter till internet som du får ipnummer av din operatör, de flesta ger dig ett och extremt få ger ut mer än 5, du behöver alltså troligtvis ha en router mellan lan och wan om det ska bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På frågan vad Layer 3 är så har det ingenting med VLAN som sådant att göra. Det innebär att switchen kan agera router. Dvs, routa trafiken mellan olika VLAN företrädelsevis.
Dock är det en "riktig" router och automatiskt med möjlighet att sitta mot Internet då den behöver NAT (dvs, man gömmer/adressöversätter det interna nätet bakom den publika IP adressen som bredbandsroutern får).
Du behöver mig veterligen inte layer 3 i den där uppsättningen, men det kan aldrig skada. Man behöver inte använda det även om det finns.

Permalänk

Halloj,

Nu har det gått cirka ett halvår och jag har fått tillgång till huset och även snart renoverat klart dom första rummen, det börjat bli dags att installera nätverket.

Jag har fått tips att köra Ubiquiti AP med UniFi, då är ju min fråga om UniFi kräver en UniFi switch?
Sett denna; https://www.dustinhome.se/product/5010853031/unifi-switch-us-...
Och den verkar ju klara det jag vill och har Unifi, den verkar dock inte riktigt ha släppts ännu?

Är det ett bra köp eller skall jag sikta in mig på något billigare/enklare?

Har ubiquiti världstäckande garanti? Dvs är det safe att beställa från utlandet?
Någon som har tips på vettiga Ubiquiti webshoppar?

Permalänk

En till fråga, Jag har ADSL från Telia i dagsläget, någongång i framtiden blir det väl Fiber.
Men till frågan, kan jag koppla ur modemet jag fått från Telia och köra på en USG‑PRO‑4 från Ubiquiti istället? Har den modemmodul i sig?

Alternativt att jag använder Teliamodemet som bara modem och låter USG‑PRO‑4 sköta routingen?
Kan jag själv konfigurera modemet till att brygga? Eller måste Telia göra det?

Vore ju bra med brandvägg, känns det som.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan blanda fabrikat lite som du vill, i grunden så finns det standarder som styr och det ger kompatibilitet, det du ev kan tappa är "finesser"
USG‑PRO‑4 har inget dslmodem, hur Telia gör med bryggning av sina nya smartar vet jag inte men det spelar väl ingen större roll för de går att brygga och oavsett hur så tar det bara nån minut så är det gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svar!
Är jag övernitisk när jag vvill komplettera med en USG eller liknande?
Jag tänker mig att jag har ett smart hem ventilationsaggregat, all belysning, hemlarmet kameror etc är uppkopplat mot nätet att det är lite befogat med en riktig brandvägg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KjellTimell:

Tack för svar!
Är jag övernitisk när jag vvill komplettera med en USG eller liknande?
Jag tänker mig att jag har ett smart hem ventilationsaggregat, all belysning, hemlarmet kameror etc är uppkopplat mot nätet att det är lite befogat med en riktig brandvägg?

En brandvägg är bra att ha och om du sätter dig in i hur den ska konfigureras är det inte övernitiskt, men om du inte vill lägg ner tiden det tar att ställa in den så låt bli att skaffa en hårdvarubrandvägg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaret,
Skall överväga hårdvarubrandvägg, men börjar utan.
Kollade på pfsense också, den är ju opensource men med hårdvara så landar man rätt lika som ubiquiti.

Hur hittar man rätt i djungeln? Jag inbillar mig att ubiquiti är mer användarvänliga för hemanvändare? Samt att den är unify och man får allt samlat på ett ställe? Om man överskådligt vill lära sig mer om brandväggar och dess funktioner, finns det någon bra tråd här på swec?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte sett nån specifik brandväggstråd, funktionen är egentligen enkel men att konfa den skiljer mellan olika modeller men lär man sig iptables i linux så har man kommit långt.
Vill man ha det enkelt skaffar man nått som är automagiskt eller frågar när ny trafik upptäcks

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Återupplivar tråden lite
Jag har kört med Unifi switchen från Ubiquiti samt deras AP och det lirar skitfint med mitt ADSL.
Jag fick erbjudande om Öppen fiber från ComHem och signade på i september, idag var Skanovas UE (ElTel) här och blåste fibern och svetsade.

Jag fick även en MC monterad, en CTS HES 3106.

Jag funderar på om man inte kan ditcha den där MC'n och köra med SFP modul i en router som har SFP direkt och helt sonika köra taggade VLAN?

Varför? Tja, kul med fiber rätt in i prylarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Jag funderar på om man inte kan ditcha den där MC'n och köra med SFP modul i en router som har SFP direkt och helt sonika köra taggade VLAN?

Varför? Tja, kul med fiber rätt in i prylarna

Om du vill att operatören inte skall ha möjlighet att felsöka på distans så visst, men varför hålla på med sånt där. Den där boxen fyller ju en funktion och din internet anslutning blir inte det minsta lidande av att den sitter där. Och så är väl utrustningen plomberad. Det är en konstigt trend att plocka ner CPEn, jag jobbar själv som nätverkstekniker hos en ISP och kan inte förstå folk som ska envisas med detta. Du gör ju som du vill, men mitt råd är att låta den sitta kvar.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

@KjellTimell: Skulle nog rekomendera Edgerouter över USG om du inte köpt router än. Skulle dock låta deras MC sitta kvar.

https://www.youtube.com/watch?v=XvWOx3PvYFM

Permalänk

Jag hade kollat på USG pro och inte den lilla, men man kanske ska ta en Edgerouter istället.
Anledningen till USG var ju att jag har US switchen och UAP AC.
Men efter klippet får jag nog tänka om lite, borde man ha Edgerouter lite, eller X?

Permalänk
Medlem

@KjellTimell: det har kommit uppdateringar till USG som klarar av all dom grejer den inte gjorde när video gjordes av "Crosstalk" se här
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/USG-Fea...

jag skulle välja idag USG (jag har edge lite nu) av den enkla anledningen att allt kan konfigureras i Unifi Controller. jag ska inte svära at allt kan fixas men när jag nu ser olika videos av folk som lägger ut på youtube kan den fixa vlans, dns, brandvägg kontroll etc. känns iaf som om dom satsar på USG. visst edgerouter är grym och fixar allt men för varje grej du ska göra tip vlan ska du in i routern sedan in i switchen sedan in i AP och ställa in. med Unifi USG gör du allt på ett ställe och allt konfigureras automatiskt. känns som man har större kontroll över alla grejer.

men det är jag.....

Permalänk

Det vart en USG, den lilla. Den stora kostade mer än den smakade även som den hade vart sexig i racket. Det blir säkert ett fint komplement till resten av unifiprylarna och jag gör inga avancerade inställningar så jaq lär väl slippa CLI (hoppas jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Det vart en USG, den lilla. Den stora kostade mer än den smakade även som den hade vart sexig i racket. Det blir säkert ett fint komplement till resten av unifiprylarna och jag gör inga avancerade inställningar så jaq lär väl slippa CLI (hoppas jag)

haha visst sexigt men jag hade nog oxå tagit den lilla eftersom det är "more then enuff" för det jag behöver hemma. Kör vlan1, vlan 10 guest, och vlan 100 IPTV.