[FIXAT] Beställa internet, processen förvirrar.

Permalänk

[FIXAT] Beställa internet, processen förvirrar.

Har använt internet hela mitt liv och väldigt mycket, men det har alltid varit min far som tagit hand om delen där man beställer och fixar internetanslutningen vilket visar sig vara ett problem nu när jag ska fixa internetanslutning hos min mor.

Jag har kollat på nätet och vi har inte tillgång till fiber här och då återstår väl 3g, 4g och ADSL? Vad är ADSL? Vad jag läst står det att man kopplar in det i telefonjacket, och då tänker jag på en sån där som ser ut som ett gristryne som jag aldrig sett i mitt liv. Vi har "vanliga" uttag, där man kopplar in ethernet kabeln, som sedan går in i datorn (eller routern.) Antar att detta är anslutet till stadsnätet och att jag isåfall ska beställa från deras sida? Eller ska jag beställa från exempelvis Tele2:s sida? Det är nog mycket enklare än vad jag gör det så ni får ursäkta. Vi ska alltså ha en snabb internetanslutning, obegränsad internetanslutning genom "ethernet-uttaget."

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ta reda på vad det är ni har i det där ethernet uttaget. Du börjar med att skriva att ni inte har tillgång till fiber, men stadsnät brukar vara fiber. Ni bör ju kunna få information av hyresvärden också.

Om man kopplar in en dator i uttaget i lägenheten och försöker gå ut på nätet så gissar jag att du kommer till en portalsida där du kan välja att beställa de tjänster som finns tillgängliga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Hej,

ADSL är ett sätt att skicka datatrafik över telefonnätet, dvs de gamla koppartrådarna som man använt sin vanliga telefon till (dvs den fasta, inte mobilen).
Det är ett sätt att kunna få skapligt hög överföringshastighet förutsatt att man bor nära en basstation, eller om man kanske hellre kallar det för kopplingspunkt.

Men, om du har ett vanligt rj-45 uttag hemma så är det givetvis detta du borde använda. Bor ni i någon form av flerfamiljshus finns det en stor chans att fastigheten är ansluten till någon leverantör, som förmodat har fiber till huset där signalen sedan delas upp till varje lägenhet.

Jag tycker du skall undersöka den saken innan du höftar iväg någon beställning som du inte blir nöjd med.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: Ser ADSL-uttaget alltid samma ut? Jag har aldrig sett ett sånt där telefonjack.

Japp, det är ett RJ-45-uttag vi har. Detta besvarar ju inte alls frågan vad för tjänst jag ska beställa :/

Permalänk
Medlem

Koppla in datorn i RJ-45 utaget och öppna upp webläsaren då ska en portal dyka upp och där kan du se vilka erbjudanden och leverantörer som finns.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xiuzao:

@bjorn_m_eriksson: Ser ADSL-uttaget alltid samma ut? Jag har aldrig sett ett sånt där telefonjack.

Japp, det är ett RJ-45-uttag vi har. Detta besvarar ju inte alls frågan vad för tjänst jag ska beställa :/

Det brukar fungera så att du kopplar in en dator direkt i uttaget och öppnar en webbläsare så kommer du till en beställningsportal.

Permalänk

@giplet: Ser ut som jag misförstått precis vad fiber är. Enligt bredbandskartan.pts.se har 63% i min kommun tillgång till fiber. Det som förvirrar mig är att inget förändrats för mig sedan jag var liten, alltid samma system. När en vän till mig fixade fiber så var hans internet nere ett tag medan de grävde och fixade osv, antar att det var annorlunda för oss eftersom vi bor i lägenhet och inte hus. Borde man inte kunna ta reda på om man har fiber på hyresvärdens hemsida? Jag hittar tyvärr ingenting.

Jag har också ingen ethernetkabel tillräckligt lång och den enda routern jag har är den jag fick i samband med vårat mobila bredbandsavtal med 3. Går det att användas så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiuzao:

Har använt internet hela mitt liv och väldigt mycket, men det har alltid varit min far som tagit hand om delen där man beställer och fixar internetanslutningen vilket visar sig vara ett problem nu när jag ska fixa internetanslutning hos min mor.

Jag har kollat på nätet och vi har inte tillgång till fiber här och då återstår väl 3g, 4g och ADSL? Vad är ADSL? Vad jag läst står det att man kopplar in det i telefonjacket, och då tänker jag på en sån där som ser ut som ett gristryne som jag aldrig sett i mitt liv. Vi har "vanliga" uttag, där man kopplar in ethernet kabeln, som sedan går in i datorn (eller routern.) Antar att detta är anslutet till stadsnätet och att jag isåfall ska beställa från deras sida? Eller ska jag beställa från exempelvis Tele2:s sida? Det är nog mycket enklare än vad jag gör det så ni får ursäkta. Vi ska alltså ha en snabb internetanslutning, obegränsad internetanslutning genom "ethernet-uttaget."

Tack på förhand.

Om du är ansluten till ett stadsnät (sannolikt då fiber till byggnaden) så lär ju det vara förstahandsalternativet. ADSL är inte bättre, och om du inte har fast telefoni så är det ju inget alternativ ändå.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@fermia: Har ingen ethernetkabel som är tillräckligt lång och den enda routern jag har är den jag fick i samband med vårt mobila bredbandsavtal med 3, som jag antar inte går att användas så. modem...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xiuzao:

@bjorn_m_eriksson: Ser ADSL-uttaget alltid samma ut? Jag har aldrig sett ett sånt där telefonjack.

Japp, det är ett RJ-45-uttag vi har. Detta besvarar ju inte alls frågan vad för tjänst jag ska beställa :/

Hon har med största sannolikhet fiber via RJ-45'an. Men om det är en öppen anslutning där ni kan välja mellan olika leverantörer eller om du är låst till en enda kommer du nog inte att få svar på här i forumet.

Ni behöver kolla med hyresvärden, alternativt föreningen om det är bostadsrätt. De kanske har en hemsida med info som ni kan titta på. Eller varför inte knacka på hos en granne och fråga om de vet.

Permalänk
Hedersmedlem

Har man inte kablarna som behövs så får man köpa, borde vara givet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan: Självklart behöver man köpa kablar, det är dock inte min fråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xiuzao:

@MultiMan: Självklart behöver man köpa kablar, det är dock inte min fråga.

Det handlar väl om det? Du har fått svar att du behöver koppla in datorn i RJ45-uttaget och se om du får upp någon portal.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@xiuzao Du verkar ha fått svar på alla dina frågor. Har du inte en kabel som är tillräckligt lång, och inte vill köpa en längre, så är väl det enda andra alternativet att flytta datorn närmare och koppla in kabeln på det sättet?

Alla andra frågor har besvarats ett par gånger redan.

Permalänk

@MultiMan: Jo, nu är det ju situationen och det är självklart att jag kommer behöva kabel för att använda det, men det borde inte vara svårt att ta reda på annat sätt vad för leverantör man är bunden till på annat sätt. Ska dock dra nu och köpa kabel + router och sedan fortsätta.

Permalänk

@fryguy: Vill inte köpa ny kabel? Nu lägger du ord i min mun. Jag ska dra och köpa ny kabel/router när som helst och fortsätter efter.

Permalänk
Medlem

Slå in din adress på tex telia, bredbandsbolaget etc. och se vad de kan erbjuda.

Idag kan man också oftast plugga in datorn i uttaget och efter en stund blir man skickad till en portal där man kan beställa. Oftast kommer man då igång med sin förbindelse på studs

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiuzao:

Jag har kollat på nätet och vi har inte tillgång till fiber här och då återstår väl 3g, 4g och ADSL?

Om din mor får tv via comhem så kan hon säkert få bredband/internet via dem dessutom, jag skulle nog ta koaxial internet anslutning över ADSL om det finns som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiuzao:

@fermia: Har ingen ethernetkabel som är tillräckligt lång och den enda routern jag har är den jag fick i samband med vårt mobila bredbandsavtal med 3, som jag antar inte går att användas så. modem...

Du vill ha hjälp men du verkar inte vilja göra det vi säger..Sen ska det inte vara en router mellan datorn och uttaget när du beställer genom portalen..Du får antingen koppla in en laptop,köpa en kabel eller helt enkelt flytta datorn så den når uttaget för att sen flytta tillbaka den.......

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

@fermia: "Du vill ha hjälp men du verkar inte vilja göra det vi säger" vad snackar du om? Jag var nyss och köpte kablar och router och fixade allt och använder just nu min teliatjänst.

"Sen ska det inte vara en router mellan datorn och uttaget när du beställer genom portalen..Du får antingen koppla in en laptop,köpa en kabel eller helt enkelt flytta datorn så den når uttaget för att sen flytta tillbaka den......."

Varför ska det inte vara någon router? Funkade finfint för mig nyss. Fixade allt eftersom jag köpte kablarna och routern.

Tack för hjälpen.

Permalänk

Fixade allting, tack så mycket för all hjälp.