Svenska operatörers datalagring bryter mot EU:s lagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Alltele har iGhost gratis, då med MS-CHAPv2. iGhost XL, som använder Blowfish och kostar 49kr/månad.

Det här är för övrigt vad Alltele skrev i samband med detta:

Intressant, det skulle kunna vara ett alternativ om de vågar profilera sig mer i TV och tidningar som Bahnhof har gjort. Men i mitt område verkar de dyrare än Bahnhof. Sen är jag tveksam till vilken tier de har. Bahnhof har ju mycket eget nät, och då blir det låg ping.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är just det som är problemet, folk tänker inte rationellt helt enkelt. Helt enkelt överdriver faran i många fall.

Hur långt ska vi gå för att bekämpa brott och terrorism? Ska vi sjunka till samma nivå (då suddas ju gränserna ut och det vi tror är goda gärningar är lika fel som terrorister håller på med)?

Ser inget fel i övervakningen, utan snarare vem som har tillgång och vem som övervakar övervakarna.

Det är det som är problemet med fyrhjulsdrift, att du märker inte att det är halt från det är försent. Vet en som körde med jeep med slitna sommardäck och han märkte inte hur halt det var från han bromsa (ingen olycka blev det som tur var).

Precis så är det med fyrhjulsdrift. Många kör dessutom med "åretruntdäck" eller odubbade vinterdäck som det är egentligen på sommaren! Också rent utsagt livsfarligt! Men det är klart, man märker inget förrän man ska göra en undanmanöver, snabb inbromsning eller man får vattenplaning.

Men det är intressant vad vi tillåter och inte tillåter i samhället. Vi tillåter t.ex att folk över 15 år får cykla utan cykelhjälm. Som cyklist finner jag det extremt konstigt (fast jag själv kan skippa hjälmen vid korta sträckor då och då av ren lathet eller till förmån för ett par hörlurar). Sen tillåter vi cigaretter vilket ju är det sjukaste av allt! Och då är jag själv en rökare (från och till, men mest till). Dock har jag helt gått över till e-cigg, som jag hoppas är liiite bättre. Jag är iofs inte emot förbud av saker jag tror folk kommer göra oavsett. Det gäller cannabis, cigg, filnedladdning (inte delning!) osv. Vi vet ju alla vad som skulle hända om vi förbjöd alkohol. Det funkar helt enkelt inte.

Man måste låta människor själva avgöra vad dom ska göra med sin kropp eller saker som är extremt lättillgängliga och i stort sätt ostoppbara, så som filnedladdning via torrents. Sen får man tackla problemen med andra medel så som reglering, utbildning och i värsta tillgodose hjälp i rimlig mån.

Nåja, nu tar jag en sweclockerspaus över jul! Ha det myspys!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, äntligen en dom som värnar om den personliga integriteten! Blir alldeles paff över att man ska behöva vända sig till EU för att få rätt i något så självklart. Nu kanske rättsväsendet kan lägga fokus på att jaga pedofila nätverk och terrorister istället för folk som laddat ner Åsa Nisses äventyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Vad betyder detta? Man kan ladda ner som aldrig förR?

Ingen bra fråga att ställa då du i princip frågar ifall du nu kan fortsätta göra kriminella saker utan risk att åka fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ingen bra fråga att ställa då du i princip frågar ifall du nu kan fortsätta göra kriminella saker utan risk att åka fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske övertolkar frågan lite, den kan ju vara rent hypotetisk. I vilket fall, vad spelar det för roll. Vad ska hända menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant, det skulle kunna vara ett alternativ om de vågar profilera sig mer i TV och tidningar som Bahnhof har gjort. Men i mitt område verkar de dyrare än Bahnhof. Sen är jag tveksam till vilken tier de har. Bahnhof har ju mycket eget nät, och då blir det låg ping.

VD profilerar sig positivt i media mm. Sen har vi övriga som jobbar där och de utmärker sig åt andra hållet.
Gjorde en beställning till dom i somras, den beställningen klarade dom inte av utan det fick göras en ny sen, den ordinarie vägen hade en för låg månadsavgift så den försvann.
Sen har de problem med sina villkor, de kan inte läsa och även om de efter nån vecka förstår vad som står så ska de i alla fall gå utan för sina satta villkor. För min del så avslutade jag abonnemanget, supporten är värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Du kanske övertolkar frågan lite, den kan ju vara rent hypotetisk. I vilket fall, vad spelar det för roll. Vad ska hända menar du?

Därför att frågan om datalagring främst handlar om den personliga integriteten. Att högljutt glädja sig över att man kanske kommer undan med att tanka musik och film illegalt som aldrig förr är ju att ge dem som förespråkar övervakningen rätt från första början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Intressant, det skulle kunna vara ett alternativ om de vågar profilera sig mer i TV och tidningar som Bahnhof har gjort. Men i mitt område verkar de dyrare än Bahnhof. Sen är jag tveksam till vilken tier de har. Bahnhof har ju mycket eget nät, och då blir det låg ping.

Vad gör du när du märker sån latens? Den brukar vara så låg ändå så det spelar ingen roll. Jag har för övrigt Alltele och de går över andras nät och jag har 3ms till google.se även om jag använder iGhost. De måste ha gjort någonting dock, historiskt har jag legat på runt 25-30ms. Nu när jag tänker efter kan det ha varit min router faktiskt, den är helt ny den jag har nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lustigt egentligen, det här med EU och Sverige. Vissa lagar och direktiv ska vi följa slaviskt, medan andra helt ignoreras. Det låter ju helt orimligt att Svenska paragrafryttare inte kände till EU's lagar. Borde det inte vara ett direkt lagbrott att begära ut sådana uppgifter då? Ta Spridningskollen, tex.

Skickades från m.sweclockers.com

När ett land går med i EU måste dem införa i grundlagen för överlåta översta bestämmelserna till EU, så EU lag går alltid över nationen egna lagar, däremot kan dem ju stifta lagar direkt mot personen som misstänkts för grövrebrott, och vad en domstol i Sverige anses som grova brott är en tolkningsfråga, dem kan lika gärna bestämma att gå över rött trafikljus anses vara grovt i Sverige.

Då blir det en ny tvist där dem får ta in förfrågan från EU domstolen om EU domstolen anses gå över rött trafikljus anses vara grovt brott.

De kommer hålla på hur länge som helst det här, då det är fortfarande lagligt samla in data men direkt mot misstänkta för grov brottslighet men specificerar inte vad grovt brott anses så det är en tolkningsfråga.

Antagligen kommer Sverige anse alla brott som grova brott för kunna lagra data emot så många som möjligen.

De flesta brott har brott sedan grovt brott, så dem kan lika gärna ta övervakning på

Grov misshandel, Grov vårdslöshet i trafik, Grov Sjöfart, och så vidare och så vidare där misshandel är bara vanligt är dem någon misstänkt för grove misshandel så är det ett grovt brott och kan börja samla data.

De flesta lagar i Sverige har flera punkter vanligt brott, grovt brott av brottet som begås, frågan är nu bara vilka brott som ska få spara data om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Därför att frågan om datalagring främst handlar om den personliga integriteten. Att högljutt glädja sig över att man kanske kommer undan med att tanka musik och film illegalt som aldrig förr är ju att ge dem som förespråkar övervakningen rätt från första början.

Skickades från m.sweclockers.com

Du syftar på organisationer som jagar fildelare? Dom driver väl inte en kampanj emot personlig intregitet i sig, däremot är dom säkert intresserade av fildelning och där har dom väl haft rätt hela tiden. Finns väl ändå ingen som tror något annat? Dom vet nog hur läget är, hur mycket det delas och var. Spelar ju ingen som helst roll att du försöker hyscha folk på forum.
Trams...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Du syftar på organisationer som jagar fildelare? Dom driver väl inte en kampanj emot personlig intregitet i sig, däremot är dom säkert intresserade av fildelning och där har dom väl haft rätt hela tiden. Finns väl ändå ingen som tror något annat? Dom vet nog hur läget är, hur mycket det delas och var. Spelar ju ingen som helst roll att du försöker hyscha folk på forum.
Trams...

Jag syftar på det lättvindiga utdelandet av användaruppgifter som verkar ske idag, något som från början bara skulle ske då det rörde sig om allvarliga brott, inte något så småaktigt som nedladdning av t x film eller musik. Dessa organisationer, och de som villigt går dem till mötes med utgivning av användaruppgifter kränker den personliga integriteten.

Vi som värnar om den kan glädjas åt den här nyheten medan de som blir glada av andra anledningar kan hålla det för sig själva. Visst är det bara min åsikt, men det känns trist att se när folk gottar sig i fel saker.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag syftar på det lättvindiga utdelandet av användaruppgifter som verkar ske idag, något som från början bara skulle ske då det rörde sig om allvarliga brott, inte något så småaktigt som nedladdning av t x film eller musik. Dessa organisationer, och de som villigt går dem till mötes med utgivning av användaruppgifter kränker den personliga integriteten.

Vi som värnar om den kan glädjas åt den här nyheten medan de som blir glada av andra anledningar kan hålla det för sig själva. Visst är det bara min åsikt, men det känns trist att se när folk gottar sig i fel saker.

Sant sant

Permalänk
Medlem

ofasen, det var bra rötet