Facebook avslöjar din Whatsappanvändare

Permalänk
Medlem

Facebook avslöjar din Whatsappanvändare

Hej alla.

Jag hade tänkt dela med mig av en lite obehaglig observation jag gjort. Jag har ett par kontakter som jag enbart kommunicerat med via Whatsapp. Vi har aldrig skickat mail, varit vänner på FB eller haft någon annan kommunikation som kan koppla oss samman. Oftast har vi inte ens ringt varandra.

Det som börjat ske under de senaste veckorna är att FB föreslår att jag ska lägga till dem som vän på FB, detta till trots att jag enbart haft dem i Whatsapp. Faktum är att jag inte ens vetat det riktiga namnet på flera av dem (vilket jag nu vet). Det här verkar kanske konspiratoriskt men det blir ganska uppenbart när man kommer ihåg att det numera är FB som äger Whatsapp.

Det som skett är alltså att min FB profil matchas mot mina Whatsappkontakter och de kommer upp som potentiella personer jag kan lägga till som vän. Det här sker naturligtvis åt båda hållen och personerna i min Whatsapplista kan numera se mitt riktiga namn via vänförslag på FB. I mitt fall är inte det här något direkt problem, men jag kan tänka mig många situationer där det skulle kunna vara det.

I min enfald hade jag utgått ifrån att Whatsapp är relativt anonymt, åtminstone i den mening att man inte kan få fram mer än mitt telefonnummer. Men när jag nu tänker på det så är det såklart uppenbart och ligger helt i FB affärsplan. I sig inget fel med det, men det är inte helt tydligt och åtminstone jag blev förvånad när jag märkte att det pågick.

Det här betyder att samtliga kontakter du har i din telefonlista och som också finns på Whatsapp numera kan kopplas till din FB profil, åtminstone om du är inloggad på mobilen. Om det är någon i din lista du vill vara anonym gentemot så bör du vidta åtgärder.
Det är möjligt att man kan klicka bort så att Whatsapp inte får tillgång till viss personlig data men frågan är om det hjälper.

I vart fall är det här bra att känna till.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

Jag tackar för din upptäckt. Ingen kommer att förbli anonym.

Ha en god jul!

Permalänk
Medlem

Såvida du inte använder ett oregistrerat kontantkort (eller har hemligt nummer) så är era namn inte hemliga för någon som har telefonnumret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag tackar för din upptäckt. Ingen kommer att förbli anonym.

Ha en god jul!

Nej, och det var väl naivt att jag ens trodde det från början

God fortsättning.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såvida du inte använder ett oregistrerat kontantkort (eller har hemligt nummer) så är era namn inte hemliga för någon som har telefonnumret.

Nej, men om du har valt att inte lista ditt telefonummer så innebär det lite jobb att få fram ditt riktiga namn. Med Whatsapp så ger dig FB namnet utan någon ansträngning.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Facebook synkar alla dina kontakter, från alla dina enheter, med Facebook. De matchar därefter telefonnummer med namn hos dig, dina vänner, och alla andra användare på Facebook.

Fick ett SMS från min granne en gång, dagen därefter kom hon upp som förslag på Facebook. Ingen tidigare eller annan virtuell kontakt innan SMS:et.

Intressant nog att denna poppade upp för någon dag sedan: https://np.reddit.com/r/technology/comments/5k4dn8/im_becomin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Nej, men om du har valt att inte lista ditt telefonummer så innebär det lite jobb att få fram ditt riktiga namn. Med Whatsapp så ger dig FB namnet utan någon ansträngning.

Jag kanske missat något om hur whatsapp funkar, men det bygger väl på att du har numret till personen du ska chatta med?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för upplysningen, men WhatApp använder sig av end-to-end-kryptering, så Facebook kommer aldrig kunna läsa av ens meddelanden och inte heller se ens bilder, vad jag vet. Om man inte vill bli avslöjad (vilket man ändå blir, tack vare telefonnumret och någon upplysnings-tjänst), så rekommenderar jag att inte installera applikationer från Facebook, främst den officiella applikationen för Facebook.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Internet listade ut mellan mitt hunddagis och mig, fanns inga självklara gemensama ämnare. Så försöker alltid skydda mig numera, oavsett.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Facebook synkar alla dina kontakter, från alla dina enheter, med Facebook. De matchar därefter telefonnummer med namn hos dig, dina vänner, och alla andra användare på Facebook.

Fick ett SMS från min granne en gång, dagen därefter kom hon upp som förslag på Facebook. Ingen tidigare eller annan virtuell kontakt innan SMS:et.

Intressant nog att denna poppade upp för någon dag sedan: https://np.reddit.com/r/technology/comments/5k4dn8/im_becomin...

Såg den där tråden på Reddit men läste den aldrig. Ska kolla på den nu.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack för upplysningen, men WhatApp använder sig av end-to-end-kryptering, så Facebook kommer aldrig kunna läsa av ens meddelanden och inte heller se ens bilder, vad jag vet. Om man inte vill bli avslöjad (vilket man ändå blir, tack vare telefonnumret och någon upplysnings-tjänst), så rekommenderar jag att inte installera applikationer från Facebook, främst den officiella applikationen för Facebook.

FB äger Whatsapp.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

FB äger Whatsapp.

Jaha. Och? Om man inte vill dela ens kontouppgifter till Facebook, så kan man enkelt stänga av den funktionen. Om man vill vara mer skyddad, så har man som sagt inte Facebook-applikationen installerad på telefonen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jaha. Och? Om man inte vill dela ens kontouppgifter till Facebook, så kan man enkelt stänga av den funktionen. Om man vill vara mer skyddad, så har man som sagt inte Facebook-applikationen installerad på telefonen.

Nej, det är möjligt. Men anledningen till att jag skrev tråden är för att de flesta inte är medvetna om det här. Vad det i innebär i praktiken är att enbart genom att lägga till någon i din telefonbok (på mobilen) så kan ditt namn utannonseras på FB. Men sure, det är uppenbart om man läser det finstilta.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Nej, det är möjligt. Men anledningen till att jag skrev tråden är för att de flesta inte är medvetna om det här. Vad det i innebär i praktiken är att enbart genom att lägga till någon i din telefonbok (på mobilen) så kan ditt namn utannonseras på FB. Men sure, det är uppenbart om man läser det finstilta.

Jag förstår trådens innebörd. Har dock aldrig förstått mig på varför man inte vill bli hittad. Om man är såpass rädd av att andra kan hitta en, så ska man inte vara inne på några sociala nätverk över huvud taget

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Detta har gällt sedan i början av hösten. Whatsapp ändrade på sin privacy policy (och gömde opt-out knappen i ett dolt stycke). Vet inte om det går att ändra nu efter att 30 dagars perioden man hade på sig har passerat. Att detta skulle ske var egentligen inte så förvånande, facebook betalade trots allt en rejäl summa pengar för det. Att den är (påstått) end-to-end krypterad förvånar mig ärligt, trodde inte att dem skulle passa den extra datakällan

Vill du har liknande funktion och slippa FB inblandning, testa Signal. Appen har varit lite "ful" tidigare, men har tagit en väldig fart senaste tiden. Använder den dagligen själv och försöker få alla jag vet bryr sig att byta. Den finansieras mest med donationer och samlar ej in data om sina användare. Den behöver veta ditt telefonnummer för att fungera, men det lagras endast i hashat format. Företaget själva vet inte vad du har för nummer och kontakters namn kommer från din lokala telefonbok. Allt krypteras i vanliga fall, Whatsapp end-to-end kryptering är utvecklat av företaget bakom Signal och är mer eller mindre standarden för chat-appar. (Används av facebook messenger, google Allo samt whatsapp)

Ge det ett försök, och sprid ordet vidare om du är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Nej, men om du har valt att inte lista ditt telefonummer så innebär det lite jobb att få fram ditt riktiga namn. Med Whatsapp så ger dig FB namnet utan någon ansträngning.

Om man engagerat sig i att inte finnas i nummerupplysning och telefonkatalog men har swish. Då kan man få fram ägaren av numret i bankid-appen genom att göra en swish-överföring. Man behöver inte fullfölja överföringen heller