Permalänk
Medlem

Klona PC till TV över wifi, går det?

Tja, jag vill kunna klona min PC-skärm till TVn och använda högtalarna över wi-fi. Jag trodde det skulle vara ez pz med lite googling, men klarar det fan inte själv.

Har lyckats få upp TVn under Multimedia Devices sen tog det stopp. Allla guider för Miracast är för Android eller laptops (med wifi-kort) så har kört fast.

Finns det någon wifi-Wizard som vet hur man gör?

LG UH610V
tpbWindows 8.1 pro
Technicolor TG799vac Xtream

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mudkip:

Tja, jag vill kunna klona min PC-skärm till TVn och använda högtalarna över wi-fi. Jag trodde det skulle vara ez pz med lite googling, men klarar det fan inte själv.

Har lyckats få upp TVn under Multimedia Devices sen tog det stopp. Allla guider för Miracast är för Android eller laptops (med wifi-kort) så har kört fast.

Finns det någon wifi-Wizard som vet hur man gör?

LG UH610V
tpbWindows 8.1 pro
Technicolor TG799vac Xtream

Tack på förhand.

vad är ditt syfta med spegla dator till tv?
enklaste är om du har hdmi port ledig så koppla den till dator och spegla med windows funktion
(om du har dator nära tv) annars är chromecast bra lösning.
det mycket beror på vilken tv du har. om den har inbyggd cast funktion?

Permalänk
Permalänk
Medlem

skräp.
oklart om den kan streama filmer. klarar av nog endast visa powerpoint och skype?
står ingenting om själva hårdvara?

Permalänk
Avstängd

Har du provat den själv?
Den funkar alldeles utmärkt.
Hårdvara? det är en receiver.

Skrivet av krasha:

skräp.
oklart om den kan streama filmer. klarar av nog endast visa powerpoint och skype?
står ingenting om själva hårdvara?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neonodia:

Har du provat den själv?
Den funkar alldeles utmärkt.
Hårdvara? det är en receiver.

Exakt, snillet ovan verkar inte ha så bra koll. Stödjer enheten du ska streama från Miracast kan du streama vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Exakt, snillet ovan verkar inte ha så bra koll. Stödjer enheten du ska streama från Miracast kan du streama vad som helst.

lycka till säger jag bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Har du provat den själv?
Den funkar alldeles utmärkt.
Hårdvara? det är en receiver.

Kollade lite på sidan och såg att den ska funka för film men hur pass bra kvalité på filmen klarar den. Funkar den upp till 4k, nån koll?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag håller med om lycka till. Till skillnad från en chromecast som tar strömmen direkt från källan förutom vid kloning, så ska en wireless adapter med miracast ta emot signalen direkt från din pc. Din pc ska alltså transcoda filmen innan den skickas vidare till din adapter. Gissa hur hårt din pc får jobba med detta vid 4K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joalin:

Jag håller med om lycka till. Till skillnad från en chromecast som tar strömmen direkt från källan förutom vid kloning, så ska en wireless adapter med miracast ta emot signalen direkt från din pc. Din pc ska alltså transcoda filmen innan den skickas vidare till din adapter. Gissa hur hårt din pc får jobba med detta vid 4K.

Det står iofs att den stödjer HDTV.. Vem koller ens på 4K idag?..

Permalänk
Medlem

TVn och Routern stödjer Miracast så rent fysiskt borde det inte vara några problem. Det måste vara ett väldigt vanligt scenario med en TV som man inte kan dra en hdmi-kabel till. Borde finnas någon skapligt enkel lösning tycker jag. OBS+twitch ger resultatet jag vill ha (om än jävligt laggigt), nu ska jag bara få det att gå över wifi ist.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte lyckats. Vill alltså att det som visas på TVn styrs av min PC (kloning eller 2a skärm funkar båda två).

Permalänk
Medlem

@Mudkip:
Vet inte om det här är till någon hjälp
Du får väl gräva å se
https://www.direktronik.se/

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Något sånt här typ: wifi-hd-3d-whd200

EDIT: Ej 4K

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag inte vill köpa något extra. Jag har ju en tv med wifi och en router så det borde ju gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mudkip:

Grejen är att jag inte vill köpa något extra. Jag har ju en tv med wifi och en router så det borde ju gå.

Med bara den informationen så finns det absolut ingenting som säger att det borde gå.
Bara för att en Tv har wifi så behöver den inte kunna klona en skärm.

Sen har jag ingen aning om vad det finns för appar eller så som du kan installera på TVn där någon av dom kanske kan klona en PC skärm.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara nått i stil med VLC. Men VLC finns väl knappast för Android (om det är vad som finns i TV:n).

Permalänk

Jag har ingen koll på chromecast eller såna delar.
MEN. Jag använder en dator. Det behöver inte vara en "top af the art" dator.
Jag har en gammal DELL dator med en core2duo på 1,86 ghz samt ett nvidia 210 (passiv kyld) och 2 gb ram (ddr2).
Sen så släng in en hårddisk som passar erat behov.
Jag använder ett operativsystem som heter KODI (Finns även som programvara till windows).
Använder min android telefon som fjärrkontroll. Den appen jag har heter Yatze.
Kan det vara något alternativ?
Att kolla i 4K får nån annan svara på. Jag har inte någon koll (just nu) vad som krävs för att spela upp/streama 4k material.

Kan detta vara något alternativ?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Rekordmedlem

Det går inte att "klona" över wifi för bandbredden är alldeles för låg, däremot har wigig (802.11ad) stöd för trådlös hdmi men den tekniken är så ny att det inte finns nån tv som har det och knappt några andra kommersiellt tillgängliga prylar heller, det finn däremot separata enheter för att överföra hdmi trådlöst men det är en kostnadsfråga, räkna med 3000kr och uppåt för en fungerande trådlös hdmilänk.
Det går att överföra bild och ljud med andra tekniker men det ger lägre upplösning och högre latens så det handlar inte om att "klona" i så fall.
Ska det kopplas ihop utan förluster och till låg kostnad krävs det kabel åtminstone i nått år till tills 802.11ad blivit standard.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Kollade lite på sidan och såg att den ska funka för film men hur pass bra kvalité på filmen klarar den. Funkar den upp till 4k, nån koll?

Jag skulle inte lita på att du kan strömma 4k i överhuvudtaget då du behöver transkoda från datorn till din TV i realtid.
Jag skulle hellre satsa på en trådlös HDMI än att mecka med idiotiska standarder. Då kan du strömma både ljud och bild. Då det är HDMI får du även digitalt ljud, det får du inte med någon annan teknik, max PCM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går inte att "klona" över wifi för bandbredden är alldeles för låg, däremot har wigig (802.11ad) stöd för trådlös hdmi men den tekniken är så ny att det inte finns nån tv som har det och knappt några andra kommersiellt tillgängliga prylar heller, det finn däremot separata enheter för att överföra hdmi trådlöst men det är en kostnadsfråga, räkna med 3000kr och uppåt för en fungerande trådlös hdmilänk.
Det går att överföra bild och ljud med andra tekniker men det ger lägre upplösning och högre latens så det handlar inte om att "klona" i så fall.
Ska det kopplas ihop utan förluster och till låg kostnad krävs det kabel åtminstone i nått år till tills 802.11ad blivit standard.

Aight, klona kanske var fel ord. Jag vill visa en skaplig approximation av det som finns på PC-skärmen. Mest för att kunna kolla på film etc. utan att behöva navigera i WebOS med en fjärrkontroll. Latency spelar ingen roll. Kan jag streama från datorn till tv över internet måste jag kunna streama från dator till tv över mitt hemnät.

Permalänk
Medlem

Som jag tycker det ser ut nu så kan du antingen dra en hdmi kabel till teven och därmed få en till skärm till datorn. Eller så kan du installera typ Twitch appen och Netflix appen på teven och därmed få tillgång till en hel del. Om du har ngn film på datorn som du vill se på teven överför denna till ett usb minne och sätt in i teven.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstår så stödjer Miracast bara 1080.
Sedan skall den ju använda någon konstig Wifi direct standard så om din PC är uppkopplad med Wifi skall det gå över Wifi två gånger.

Försökte själv få igång Miracast för några är sedan och det gick mycket dåligt.
En Chromecast Ultra som är sladd kopplad är nog det bästa alternativet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Mudkip:

Aight, klona kanske var fel ord. Jag vill visa en skaplig approximation av det som finns på PC-skärmen. Mest för att kunna kolla på film etc. utan att behöva navigera i WebOS med en fjärrkontroll. Latency spelar ingen roll. Kan jag streama från datorn till tv över internet måste jag kunna streama från dator till tv över mitt hemnät.

Jag har en LG tv med WebOS. Jag har en DLNA server på datorn som jag streamar till TV med. Jag speglar alltså inte skrivbordet utan väljer i TVns inbygga menyer "smartshare", väljer där min dator och startar filmen/tv-serien. Moderna TVn har stöd för de flesta codecs och undertexter. Har inte stött på något problem och då tittar jag på allt möjligt.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mudkip:

Aight, klona kanske var fel ord. Jag vill visa en skaplig approximation av det som finns på PC-skärmen. Mest för att kunna kolla på film etc. utan att behöva navigera i WebOS med en fjärrkontroll. Latency spelar ingen roll. Kan jag streama från datorn till tv över internet måste jag kunna streama från dator till tv över mitt hemnät.

Att överföra innehållet i en film ställer mycket lägre krav än att klona skrivbordet, hdmi kräver en 18Gbit/s länk för att klara allt men överföra en film kan klara sig med 100Mbit eller mindre även om det kan strula det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.