Permalänk
Medlem

Hjälp att dra om hemnätverk

Hej.

Jag bor i en enplansvilla på 200kvm och nu när jag flyttat om lite väggar så tänker jag passa på att dra om nätverket hemma.

Jag har triple play via telia med IP tv

För närvarande har jag följande utrustning

Technicolor tg799 (Telias router för triple play)
En Asus 68u
En extra dlink router i garaget för att få wifi överallt i huset

Telias fiber går in i ena änden av huset och planen är att dra upp en sladd från fiber convertern till vinden (kallvind) för att därifrån förgrena ut uttag till alla rum (trådar) med en switch

Så till att börja med vilken switch är lämplig att placera på vinden?
Bör man försöka sätta den i någon form utan skåp?

För det andra finns det vägguttag för nätverkskabel så jag kan trä kabeln inuti väggen borra upp ett hål och sätta in nätverkskabeln i baksidan av uttaget och sen fästa det på väggen?
Vill gärna slippa klippa och skarva i dom pyttesmå trådarna ethernet kabeln.

Är det något annat jag bör tänka på eller någon mer utrustning jag kan behöva för att koppla detta.

Och bör jag som jag har nu lämna Telias router bryggad eller förlorar jag några funktioner med detta?

All hjälp uppskattas!

//Danne

Permalänk
Rekordmedlem

Har du rivit väggarna så bör du lägga in vanliga elrör och sätta samma dosor som till eluttagen där du vill ha uttagen, du sätter alltså vägguttag och använder installationskabel, du ska inte använda patchkablar som sticker ut ur väggen.
De flesta som tillverkar eluttag gör även nätverksuttag i samma serier så det blir samma design men annars finns det tex delar på Kjell.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Du bör om möjligt installera minst ett dubbeluttag per rum och helst ett per vägg i vardagsrum och datorrum, dubbeluttag/dubbla kablar är för att det kan underlätta om du tex vill ha iptv.
Du får inte ha nätverk och el i samma rör/dosor
Switchar finns det många olika modeller som är ganska likvärdiga, du väljer främst storlek och de finesser som du kan tänka på är om de ska ha PoE så de kan driva accesspunkter och om du ev behöver vlan tex för att köra iptv eller nått mer avancerat lan tex för att ha barn och gäster separat.
Det borde funka bra att montera en switch i ett skåp på vinden och i det skåpet sätter du en patchpanel i stället för vägguttag.
Du bör inte använda en router för att få wifitäckning utan använd accesspunkter, du kan ju montera 1-2-3 stycken i taket utspritt över huset så lär det bli riktigt bra och kan du dra fram rör för kablar och driver det via PoE så blir det bara nätverkskabeln som ska gå till apn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Får ta och åka förbi Kjell och handla lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förresten. Hur bör jag koppla om jag vill iptv i ett separat nätverk från övriga nätverket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne LL:

Förresten. Hur bör jag koppla om jag vill iptv i ett separat nätverk från övriga nätverket?

Skickades från m.sweclockers.com

Endera använder du en av de två separata kablar du dragit fram för tv eller så använder man vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör dubbla dragningar då och använder ena uttaget som du föreslog.

Sista frågan, hur blir kopplingen från fiberboxen för att få nätverken separerade?
Blir det fiberboxen Technicolor router switch sen vidare till uttagen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne LL:

Jag kör dubbla dragningar då och använder ena uttaget som du föreslog.

Sista frågan, hur blir kopplingen från fiberboxen för att få nätverken separerade?
Blir det fiberboxen Technicolor router switch sen vidare till uttagen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på hur du kombinerar operatörer, fiberkonvertern har nog bara en utgång så den kopplas normalt i en switch/"tjänstefördelare" eller så sitter den inbyggt i switchen och den delar ibland tv och data eller så går det en trunk till en "router", det beror helt enkelt på hur du mixar operatörer så det går inte att svara på nått säkert sätt utan du måste kontrollera det med de operatörer som är inblandade hur de gör på den ort du bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har triple play via telia så allt går via dom.

Från fiberkonvertern så finns det bara ett uttag.
Den går vidare till Telias Technicolor box som fördelar ut tv/internet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne LL:

Jag har triple play via telia så allt går via dom.

Från fiberkonvertern så finns det bara ett uttag.
Den går vidare till Telias Technicolor box som fördelar ut tv/internet

Skickades från m.sweclockers.com

Har du telefon så måste du ha en telefoniadapter också, den sitter just nu inbyggd i smarten men telia kanske har nån lös om du frågar dem, tv kan du köra via Asusen och hur det ska konfas finns det 2 stora trådar om och den här är nog mest intressant http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp, tur det finns kunnigt folk!

Skickades från m.sweclockers.com