Wifi-problem, ASUS RT-N65U... tips på ny router?

Permalänk

Wifi-problem, ASUS RT-N65U... tips på ny router?

Hej hopp!

Jag misstänker att min RT-N65U håller på att dö. Senaste tiden har wifi't börjat strula. Enheterna hittar inte wifi't till och från och när de väl får kontakt har de ibland ingen internetanslutning i det. Kör jag med kabel mellan datorn och routern är det inga problem alls, funkar strrålande!

Jag har uppdaterat firmware, resetat routern flera gånger, och även testat nån variant av custom firmware. Inget verkar riktigt hjälpa. 2.4 Ghz-nätverket verkar ha en räckvidd på 20 cm... Nu fungerar iaf 5 Ghz-nätverket någorlunda, så pass att vi kan koppla upp telefonerna och frugans dator, om än med svajig uppkoppling.

Har läst mig till att ASUS-routrar ibland få problem efter ett par år, denna har funkat klockrent i drygt 3 år så den kanske börjar ge sig. Kan det vara nåt med antennerna i routern? Skulle det hjälpa att bara skaffa nån form av accesspunkt/repeater för att få upp wifit?

Annars blir det till att köpa ny nu på black friday. Det som ska kopplas upp är två telefoner, två datorer och en surfplatta. Bor i en lägenhet på 63 kvadrat.

Har kollat lite på ASUS RT-AC51U:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165

Eller borde man kolla på nåt lite kralligare? Budget är helst högst 500-600:-, men kan gå högre om man får mer för pengarna.

Visa signatur

Peace.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Palmerskal:

Hej hopp!

Jag misstänker att min RT-N65U håller på att dö. Senaste tiden har wifi't börjat strula. Enheterna hittar inte wifi't till och från och när de väl får kontakt har de ibland ingen internetanslutning i det. Kör jag med kabel mellan datorn och routern är det inga problem alls, funkar strrålande!

Jag har uppdaterat firmware, resetat routern flera gånger, och även testat nån variant av custom firmware. Inget verkar riktigt hjälpa. 2.4 Ghz-nätverket verkar ha en räckvidd på 20 cm... Nu fungerar iaf 5 Ghz-nätverket någorlunda, så pass att vi kan koppla upp telefonerna och frugans dator, om än med svajig uppkoppling.

Har läst mig till att ASUS-routrar ibland få problem efter ett par år, denna har funkat klockrent i drygt 3 år så den kanske börjar ge sig. Kan det vara nåt med antennerna i routern? Skulle det hjälpa att bara skaffa nån form av accesspunkt/repeater för att få upp wifit?

Annars blir det till att köpa ny nu på black friday. Det som ska kopplas upp är två telefoner, två datorer och en surfplatta. Bor i en lägenhet på 63 kvadrat.

Har kollat lite på ASUS RT-AC51U:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165

Eller borde man kolla på nåt lite kralligare? Budget är helst högst 500-600:-, men kan gå högre om man får mer för pengarna.

Undvik 51an för den har bara 100Mbit ethernetportar, man är dumsnål om man väljer den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa byta firmware på den till en custom, förslagsvis padavan, om du ändå är beredd att köpa en ny. För mig så ordnade det alla problem jag hade med min Asus RT-N56U och nu spinner den som en katt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

många asus routrar verkar ha problem med 2.4 ghz wifit.. har läst om det iaf , min ac56u får ja 3meter från routern ~200Mbit på 2.4ghz och 16-25Mbit på 2.4 :S

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf