Permalänk
Medlem

Nybyggd dator visar ingen bild

Hej alla.

Har just plockat ihop min nya dator.
Byggd med enbart nya delar och esd-armband.
I datorn sitter följande:
ASUS Z170-P- ATX / Z170
Intel Core i5-6600K - 4 trådar / 3,5GHz (3,9 Ghz Turbo) / 6MB / Socket 1151
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 2666MHz CL16 (CMK8GX4M2A2666C16) (2x4GB)
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL (DUAL-GTX1060-O6G)
KINGSTON 120GB SSDNow UV400 SATA3 6Gb/s 2,5inch
OCZ TL100 240GB
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo
Noctua Chassifläkt 120mm
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA NEX750B Bronze 750W
Corsair Carbide 200R

Just nu skulle jag bara testa starta datorn innan jag gjorde klart kabeldragningen.
Den startar upp fint. Alla fläktar snurrar som dom ska osv.
Men jag får ingen bild.
Har testat två skärmar, flera kablar och ingångar på moderkort och på grafikkortet.
Den enda porten som är otestad är en Displayport port.
Har ingen sån kabel.

Har byggt några dator i mitt liv men aldrig varit med om detta tidigare.
Någon som har tips?

Permalänk

Jag hade ett liknande problem när jag satt ihop en dator för några år sedan, då var det moderkortet som inte fungerade. Tror tyvärr du måste felsöka delarna en åt gången. Prova en minnessticka åt gången först, om det inte fungerar kan du prova att ta ut grafikkortet och testa att koppla in skärmen direkt i moderkortet är väl ett par tips jag kan ge dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgeflak:

Jag hade ett liknande problem när jag satt ihop en dator för några år sedan, då var det moderkortet som inte fungerade. Tror tyvärr du måste felsöka delarna en åt gången. Prova en minnessticka åt gången först, om det inte fungerar kan du prova att ta ut grafikkortet och testa att koppla in skärmen direkt i moderkortet är väl ett par tips jag kan ge dig.

Har testat ditt sista förslag men ska testa det andra du skriver

Permalänk
Medlem

@boyen89 Kolla så du inte missat att ansluta 8pinskontakten mellan nätagg / moderkort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@boyen89 Kolla så du inte missat att ansluta 8pinskontakten mellan nätagg / moderkort

Du menar cpu?

Permalänk
Medlem

Ja, det menar han, fast den sitter på moderkortet. Har du kollat så ramstickorna är helt itryckta? Missade det en gång

Permalänk
Medlem

Mitt tips blir att uppdatera BIOS!

Har du en högtalare ansluten på moderkort så för du information om vad som kan vara felet
RAM, grafik osv

Du har dessutom små LED på moderkort som kan ge upplysning

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Mitt tips blir att uppdatera BIOS!

Har du en högtalare ansluten på moderkort så för du information om vad som kan vara felet
RAM, grafik osv

Du har dessutom små LED på moderkort som kan ge upplysning

Hur uppdaterar du bios utan bild?

Ingen högtalare

Led lampan lyser grönt

Permalänk
Medlem

Det går genom att stoppa in BIOS:et på ett USB-minne (upppackat förstås och FAT32 formaterat)
på en specifik USB plats och sedan starta om datorn.

Du för läsa i din moderkortsmanual!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Hur uppdaterar du bios utan bild?

Ingen högtalare

Led lampan lyser grönt

Du kan ju koppla skärmen till moderkortet och använda CPU grafiken, ta ur ditt 1060 först.
Fungerar det så det blir bild då så är det troligen bara bios uppdatering som behövs.
Blir det fortfarande ingen bild får man fortsätta felsöka..

För övrigt det är väl till grafikkortet du har kopplat skärmen nu? så det inte är i moderkortet...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kan ju koppla skärmen till moderkortet och använda CPU grafiken, ta ur ditt 1060 först.
Fungerar det så det blir bild då så är det troligen bara bios uppdatering som behövs.
Blir det fortfarande ingen bild får man fortsätta felsöka..

Har testat det ingen bild utan 1060

Permalänk

Hijackar tråden lite. Min kompis och jag har nyss byggt ihop en dator till honom. Väldigt lika specs som op, men ett 1070 istället. Problemet är att när grafikkortet är ikopplat så får vi inte fram någon bild alls, varken från grafikkortet eller det integrerade, och VGA_LED lampan lyser rött. Utan grafikkortet inkopplat fungerar det perfekt att köra på den integrerade grafiken.

Har prövat att köra i olika PCI-e slots på moderkortet, har installerat vad drivrutiner som går. Tycker själv att det lutar mot att grafikkortet är kasst, men jag undar om någon annan har någon sorts erfarenhet med denna sortens problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkspine89:

Hijackar tråden lite. Min kompis och jag har nyss byggt ihop en dator till honom. Väldigt lika specs som op, men ett 1070 istället. Problemet är att när grafikkortet är ikopplat så får vi inte fram någon bild alls, varken från grafikkortet eller det integrerade, och VGA_LED lampan lyser rött. Utan grafikkortet inkopplat fungerar det perfekt att köra på den integrerade grafiken.

Har prövat att köra i olika PCI-e slots på moderkortet, har installerat vad drivrutiner som går. Tycker själv att det lutar mot att grafikkortet är kasst, men jag undar om någon annan har någon sorts erfarenhet med denna sortens problem.

I ditt läge skulle jag uppdatera bios.
Till att börja med

Permalänk

@boyen89: Ok, försöker med det. Tack för tipset.