Permalänk
Medlem

Hur vet jag att repeatern fungerar?

Jag hjälper just nu föräldrarna med att få signal till deras nya smart-tv som vad jag förstått har ganska dåligt trådlöst nätverkskort. Den har endast stöd för n-standarden och signalstyrkan ligger på typ 2-3 av 5 pinnar på tvn. Med anledning av detta plockade jag fram en gammal D-Link dir-615 som jag för länge sedan installerade dd wrt på för att använda som accesspunkt. Hur som helst följde jag en guide för att istället använda den som "repeater bridge", dvs köra trådlöst från deras main router som är en linksys ea6300 till d-linken i repeater-brygg läge. De delar samma ssid och lösenord. Trådlöst kommer jag också åt båda routrarna när jag skriver in de ip-nummer som jag tilldelat dessa. Valde att tilldela routern i repeaterläge med det sista ip-nummer som main routern delar ut. samma subnätmask. gateway är samma som main-routerns ip. Det jag funderar på är om jag behöver ändra några inställningar i main routern?
D-link routern är endast n N-router med 2.4ghz-bandet. På repeatern kan jag välja mellan 20mhz eller 40mhz. Det jag har instället är 20mhz. Och på mainroutern har jag kanalbredd och kanal på automatiskt. Ska de vara samma eller helst olika?

Även fast jag placerar repeatern nära tvn så ser det inte ut som att signalstyrkan ökar. Eftersom de har samma SSID så är det svårt att avgöra vilken av routrarna som enheterna faktiskt ansluter och nyttjar.

Kan det vara så att mainroutern är så mycket snabbare att alla kopplade enheter helt enkelt "bypassar" den gamla routern som används som repeater?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

En repeater kopierar signalen från accesspunkten och sänder ut den igen, den ändrar inte på hur datan repeteras för då är det inte längre en repeater.
Du får nog kolla vilket bssid du använder i stället för att bara kolla ssid, jag har inte en aning om den infon går att få fram på en tv för de brukar inte direkt vara gjorda så man har mer avancerade möjligheter på nätverksinställningarna.
Det kanske går att logga in i repeatern och kolla vad som ansluter till den i stället ?

Du borde också kolla om du kan skapa en wifibrygga i stället och ansluta tvn via en kabel till den rotern du konfat som brygga, men det bästa är att dra en kabel hela vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.