Samsung och TSMC rapporteras ha problem med 10 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Samsung och TSMC rapporteras ha problem med 10 nanometer

Företagens tidigare utannonserade tillverkningsprocesser på 10 nanometer verkar vara problemfyllda vilket kan försena eller begränsa produktlanseringar under 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Men, hva slags "yield" har dem med 10nm?

Permalänk
Inaktiv

Som vi tekniker säger det är nog bara ett SBS problem.

Nej synd att detta händer, det kommer påverka handeln mycket då det blir ointressant att köpa ny utrustning som presterar lika dåligt.

Permalänk
Inaktiv

"LEGO Hero Factory" älskar sweclockers

Permalänk
Medlem

Bättre med 7 nm tycker GlobalFoundries och skippar 10:an

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

De kommer nog att göra som Intel och släppa samma produkter med högre klockfrekvens och kalla det för en ny generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Överraskande nog.

Permalänk

Så här är det väll varje gång de krymper tillverkningen?

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd

Kan Intel eller GlobalFoundries kliva in?

Permalänk
Medlem

Troligtvis tunneling

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Gör större chip då, till ytan. Borde väl gå att dubbla prestandan med dubbel yta?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Gör större chip då, till ytan. Borde väl gå att dubbla prestandan med dubbel yta?

Följande nackdelar/problem med att göra större kretsar så som jag förstår det
* dyrare arkitektur p.g.a. fler antalet transistorer
* sämre yield då en större krets har en högre sannolikhet att feltillverkas
* större energiförbrukning.... såvida arkitekturen inte omdesignas i större omfattning och modulärt kan stänga av flera delar men då blir det en ännu dyrare arkitektur p.g.a. komplexiteten, även att det eventuellt kommer till kostnad av prestanda.

Yoshman får la rätta om jag är ute och cyklar

Permalänk
Medlem

20nm motsvarar ungefär 50 atomer, redan här börjar kvantfysiken paja skit, att 10nm skulle vara svårt är inget konstigt och jag tror att vi måste tänka på hur sjukt det är att våra transistorer mäts i atomer nu.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Avstängd

Vad ska man säga det är bara att jobba på.

Jag håller hårt i mina pengar tills S8 edge kommer ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Så här är det väll varje gång de krymper tillverkningen?

De senaste gångerna har det varit såhär. På det glada 00-talet krympte man hejvilt utan några större problem, men vi börjar slå i taket (eller golvet?) för vad som är fysiskt möjligt vilket har gjort att teknikutvecklingen stagnerat.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skräll

Att dom trodde själva att det var möjligt att pumpa ut 10nm mer eller mindre bara året efter den extremt problemtäta 14nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

20nm motsvarar ungefär 50 atomer, redan här börjar kvantfysiken paja skit, att 10nm skulle vara svårt är inget konstigt och jag tror att vi måste tänka på hur sjukt det är att våra transistorer mäts i atomer nu.

50 av vilka atomer? Jag undrar vart du får den siffran ifrån

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

50 av vilka atomer? Jag undrar vart du får den siffran ifrån

Veritasium hade en video om kvantdatorer med en högt uppsatt forskare inom den världen som pratade om detta. Sök youtube, quantum computer veritasium eller något.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Då har du ju tid över till att satsa på batterier

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Veritasium hade en video om kvantdatorer med en högt uppsatt forskare inom den världen som pratade om detta. Sök youtube, quantum computer veritasium eller något.

Jo fast, han pratar ju teoretiskt om massa saker. Inte hur en nuvarande processor fungerar osv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast, han pratar ju teoretiskt om massa saker. Inte hur en nuvarande processor fungerar osv.

Början av videon pratar han bokstavligt talat om hur en traditionell transistor fungerar och ger antalet atomer på 20nm och vad svårigheterna redan där är.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Början av videon pratar han bokstavligt talat om hur en traditionell transistor fungerar och ger antalet atomer på 20nm och vad svårigheterna redan där är.

Jo fast du det är ju inte vad du sa, du citerade källan fel eftersom du inte nämner typ av t.ex. atomer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

20nm motsvarar ungefär 50 atomer, redan här börjar kvantfysiken paja skit, att 10nm skulle vara svårt är inget konstigt och jag tror att vi måste tänka på hur sjukt det är att våra transistorer mäts i atomer nu.

Sen är det ju inte transistorerna som är 10/7nm, det är en specifik del som de krymper.. de luras helt enkelt med dessa mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast du det är ju inte vad du sa, du citerade källan fel eftersom du inte nämner typ av t.ex. atomer.

Är det inte underförstått att det handlar om kisel? Så läste jag det åtminstone.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Är det inte underförstått att det handlar om kisel? Så läste jag det åtminstone.

Känns som en ganska viktig detalj att inte utelämna.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X