Vilket internet/tv/telefoni-paket rekommenderar ni för villaägare genom fiber?

Permalänk
Medlem

Vilket internet/tv/telefoni-paket rekommenderar ni för villaägare genom fiber?

Hej!

Föräldrarna har ÄNTLIGEN bestämt sig för att köra in fiber i villan!
Nu har jag fått i uppdrag att kolla upp det paket som passar de bäst, både prismässigt
och sett till utbud.

Gällande internethastighet så funkar 100/100 och blir över.
När det kommer till telefoni så önskar de att ha kvar samma nummer som tidigare.
Tv-paketet är något som farsan mest önskar ha de vanligaste kanalerna (Svt1-Kanal12, några discovery, nat geo etc).

Har kikat runt lite och tycker det blir lite VÄL saftigt när man plussar ihop allt.

------------------------------------------------------------------
BAHNHOF
T.ex så ser Bahnhofs slutsumma ut såhär:
Internet 250/100 = 349:-/m
Trådlös router med stöd för telefoni = 79kr/m
Sappa Mycket tv paket (36st kanaler) = 189kr/m

Tot: 617:- /m
Fast avgift på 199:- för nummerportering.

Är det bara jag som tycker att det låter lite väl mycket?
Betalar själv 149:- /m för 100/100Mbit och tycker att t.ex 349:- för internet är relativt saftigt.
Är det jag som har turen att betala så lite eller är det faktiskt lite väl
------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------
TELIA
Kollar vi vidare på t.ex Telias utbud så gör de världens reklam om att deras 100/100 kostar 199:- första 3 månaderna, för att sedan gå över till häpnadsväckande 419:-/m.
Lägger vi till deras TV-paket STOR så kostar det 99:-/m första 3 månaderna och sedan 339:-/m.

Totalsumman hos Telia blir då 758:-/m efter de 3 första månaderna. (De första 3 kostar 298:-/m)
Fasta avgifterna här ligger på 499:- för tv-boxen och 250:- för startavgiften (tot 749:-)
------------------------------------------------------------------

Har faktiskt inte hunnit kika så mycket mer.
Utan tänkte även kolla med er som skaffat liknande paket, och vad ni rekommenderar.
Ska även höra med farsan vad de betalar för tillfället för deras internet genom telejacket.

Kom gärna med tips!

Permalänk

Du är ju inte bunden att ha samma leverantör för alla tjänster på öppen fiber.
Du kan ju ta internet från en leverantör och TV från en annan och telefon för det 3'e

Beroende på vilken kommunikationsoperatör du har på din fiber så skiljer utbudet av leverantörer.
Börja i den änden och kika på på dom du kan välja mellan.

Bredband2 t.ex har:
Bredband 100/100 Mbit/s
Halva priset 6 månader, ingen bindningstid
Pris: 178 kr/mån Efter kampanj: 357 kr/mån

Man får göra en overheadkalkyl o ta med alla eventuella kampanjer, sen gäller det att man är aktiv själv och säger upp och jagar på nytt för att inte bli skinnad för resten av livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Du är ju inte bunden att ha samma leverantör för alla tjänster på öppen fiber.
Du kan ju ta internet från en leverantör och TV från en annan och telefon för det 3'e

Beroende på vilken kommunikationsoperatör du har på din fiber så skiljer utbudet av leverantörer.
Börja i den änden och kika på på dom du kan välja mellan.

Bredband2 t.ex har:
Bredband 100/100 Mbit/s
Halva priset 6 månader, ingen bindningstid
Pris: 178 kr/mån Efter kampanj: 357 kr/mån

Man får göra en overheadkalkyl o ta med alla eventuella kampanjer, sen gäller det att man är aktiv själv och säger upp och jagar på nytt för att inte bli skinnad för resten av livet

Lite som jag misstänkt dvs.
Man ser ju extremt mycket reklam om kompletta paket och hur värt det är att köra allt på en och samma leverantör.

Permalänk

Om de inte planerar att streama/fildela 24/7 så klarar ni er på 100/10, det drar ner kostnaden en del. Att du betalar så lite beror troligen på att du bor i lägenhet och delar massa kostnader med många andra, så det blir fel att jämföra.

Varför månadsbetala routern? Köp en kontant och se det som en allmän uppgradering av er router istället, tycker det blir helt fel att räkna in den i en månadskalkyl.

Bahnhofs IP box för telefoni klarar att driva ett hus med "gamla" telefoner, så ni behöver inte dra om kablar eller dylikt. En engångskostnad även här. Sen måste du räkna på hur mycket ni sparar med IP telefonin jämfört med ert gamla dyra abonnemang, du kan inte bara se det nya priset som en kostnad i en sån här kalkyl.

Sen kan man faktiskt fundera på om man verkligen vill ha TV via fiber, jag har fiber men kör Canal Digital via Parabol, då får jag fler HD kanaler och bättre bild till ett (relativt) bättre pris. Dessutom kan man då gå ner ännu mera i bandbredd på internet då man inte belastar med TV alls. Canal dgitals fiberbolag tex är helt separerat från deras satelitbolag, så prissättningen skiljer mycket.