Samsung avtäcker CH711 – välvd kvantpricksskärm för spelande

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker CH711 – välvd kvantpricksskärm för spelande

Samsungs satsning på välvda datorskärmar för spelande fortsätter, denna gång med en modell av det större slaget med en upplösning på 2 560 x 1 440 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas på HDR och Gsync/ Freesync.

Har samsung tidigare släppt skärmar med gsync/ freesync?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Hoppas på HDR och Gsync/ Freesync.

Har samsung tidigare släppt skärmar med gsync/ freesync?

Knappast HDR, men säkert Freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Hoppas på HDR och Gsync/ Freesync.

Har samsung tidigare släppt skärmar med gsync/ freesync?

Kollar man på deras hemsida så är lillebrorsan 27 tummaren med Freesync

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Kan dom inte släppa sina modeller med möjligheten att kunna böja ut skärmen igen?
Bra skärmar, men tyvärr går dom flesta bort då dom envisas med curved.
Nu är dom ju inte själva om att satsa på det, men ändå. I övrigt verkar det ju vara en bra skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast

För TV-skärmar känns välvning som en gimmick, men för datorskärmar som man sitter betydligt närmre kan jag tänka mig att det är rätt fint faktiskt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

För TV-skärmar känns välvning som en gimmick, men för datorskärmar som man sitter betydligt närmre kan jag tänka mig att det är rätt fint faktiskt.

Sålänge man inte håller på med spikraka linjer i PS eller liknande så är välvda bara bra beroende på hur långt ifrån man sitter. Då kanterna inte blir "lika långt bort" och man slipper barrel-effekten.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Så brutalt vacker skärm!! Självklart lagomt till att man köpt deras andra välvda skärmar.. Jag tycker att det ger en skönare känsla för ögonen med välvd dataskärm när man sitter nära. TV är mest bara irriterande med avståndet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@RVX: Jag vill ha välvd till datorn där man sitter själv men inte till tvn, så det gåt i rätt riktning för mig

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@Bruce Wayne: Jag vill ha välvd till datorn där man sitter själv men inte till tvn, så det gåt i rätt riktning för mig

Mmm, alla är ju olika.
Dock för mig som arbetar en del med bildredigering så är det en stående nackdel att allting inte uppfattas rakt.
Jag förstår dock att folk uppskattar det till spel och film

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"Bildmässigt täcker skärmen 125 procent av färgrymden sRGB, vilket gör att skärmen även lämpar sig för professionella användare med krav på korrekta färger."

Alltså, nej. Skräddaren säger nej. Ovanstående mening hade varit okej i "PC För Alla" med sina modermodem, men från Sweclockers ska man kunna förvänta sig en högre standard.

* 125% sRGB är en säljsiffra. Över 100% (med en aning marginal för kalibrering) sRGB är ointressant om det inte ger en bra täckning, och hantering, av större färgrymder.

* Storleken på färgrymden har ingen direkt bäring på precisionen.

* Professionella skärmar fordrar mer än precision och bra täckning av färgrymden man tänkt arbeta i, även om de såklart är tungt vägande faktorer.

Jag vill varken vara en grinolle eller slå er på fingrarna, även om det säkert framstår som det, men jag tycker rätt ska vara rätt. Dessutom tycker jag Sweclockers ska föregå med gott exempel. Det räcker med att alla andra skriver på det viset. Sweclockers kan gott vara lite finare och lite bättre än så.

Permalänk
Medlem

Gissar på att det blir 60hz då inget nämns om refresh rate. *suck*

Permalänk

En spelskärm utan rödfärg eller Transformers-motiv?

Ja, tack.

Permalänk
Medlem

"Bildmässigt täcker skärmen 125 procent av färgrymden sRGB, vilket gör att skärmen även lämpar sig för professionella användare med krav på korrekta färger."

http://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adob...

Frågan är om det går att kalibrera skärmen så att den uppfyller sRGB.

Permalänk
Medlem

Frågan e om man ska vänta med uppgradering till ultrawide tills AMD's Vega kort kommer å köpa en Samsung skärm (för att dra nytta av freesyncen)

Tyckte den var snygg , inte som Predator och ROGs monstruösa design med fula fötter

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Frågan är om det går att kalibrera skärmen så att den uppfyller sRGB.

Den har väl förhoppningsvis ett sRGB-läge så det blir hyfsat fason på den. Något annat vore ytterst förvånande och under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

En spelskärm utan rödfärg eller Transformers-motiv?

Ja, tack.

Den har förmodligen bara 60Hz uppdateringsfrekvens.

Jag är övertygad om någon slags kartell-bildning hos skärmtillverkarna som förbjuder tillverkning av skärmar med bra respons/uppdateringsfrekvens, kvaliteter för professionellt bruk och en design som gör att man kan bjuda hem en kvinna och fortfarande ha chans att få ligga.

Det brukar högst vara ett av kriterierna som uppfylls åt gången. Undantag finns förstås. Professionella skärmar kan se helt okej ut, och nu har vi en - i varje fall så kallad - gamingskärm som ser helt okej ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Gissar på att det blir 60hz då inget nämns om refresh rate. *suck*

Att det är en "gaming"-skärm kanske pekar på högre än 60Hz i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag e lite nyfiken på hur kvantprickar påverkar eftersläpningar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att det är en "gaming"-skärm kanske pekar på högre än 60Hz i alla fall.

Eller 60hz och adaptiv synk.

Permalänk
Medlem

Var är Laxpudding? Hans åsikter vill vi ha nu.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Kan CES 2017 börja?? Det är så enormt mycket stort för 2017, det är 2 dagar kvar av 2016 men det går så sakta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför vill folk se fram och baksidan av nått samtidigt? eller menas kvant som nått annat begrepp för visuella former än de senaste 800 åren?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Vävd skärm verkar rätt värdelöst om/när man inte spelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Varför vill folk se fram och baksidan av nått samtidigt? eller menas kvant som nått annat begrepp för visuella former än de senaste 800 åren?

Kvantprickar är en ganska invecklad historia som jag tror man endast begriper till fullo om man är någorlunda insatt i fysik.

Permalänk
Medlem

Bakljus(<-- Fy farao) -aktiverade kvantprickar...SUCK. El-aktiverade qvantar tack. (QLED)

Permalänk
Medlem

Står ingenstans i artikeln om kvantprickarna används till bakgrundsbelysning (mer troligt) eller direkt i pixlarna (framtiden är här!). Varför såna här sensationsartiklar med "kvantpricksskärm"...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

"Bildmässigt täcker skärmen 125 procent av färgrymden sRGB, vilket gör att skärmen även lämpar sig för professionella användare med krav på korrekta färger."

Alltså, nej. Skräddaren säger nej. Ovanstående mening hade varit okej i "PC För Alla" med sina modermodem, men från Sweclockers ska man kunna förvänta sig en högre standard.

* 125% sRGB är en säljsiffra. Över 100% (med en aning marginal för kalibrering) sRGB är ointressant om det inte ger en bra täckning, och hantering, av större färgrymder.

* Storleken på färgrymden har ingen direkt bäring på precisionen.

* Professionella skärmar fordrar mer än precision och bra täckning av färgrymden man tänkt arbeta i, även om de såklart är tungt vägande faktorer.

Jag vill varken vara en grinolle eller slå er på fingrarna, även om det säkert framstår som det, men jag tycker rätt ska vara rätt. Dessutom tycker jag Sweclockers ska föregå med gott exempel. Det räcker med att alla andra skriver på det viset. Sweclockers kan gott vara lite finare och lite bättre än så.

Absolut, rätt ska vara rätt! Jag tar på mig det felet och har ändrat i nyheten nu. Tack för att du uppmärksammade det.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

http://www.samsung.com/se/consumer/it/monitor/gaming-monitor/... om den får liknande specs som denna är den helt klart intressant.
Man kan undra hur Samsung tänkte när de gör en gamingärm 40 cm djup (med stativ)???????? så jäkla kasst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard