Windows 10 får spelläge i en kommande uppdatering

Permalänk

Windows 10 + gamemode = Xbox.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag pratar om att OSets extra tjänster som inte behövs, ska vara 0.0%. Säg mig... varför behöver jag tex: (när jag spelar)
Windows update
Printer spooler
Themes
Tile Data model server
Windows search
Windows image Acquisition

mfl...
Testa logga lite när du spelar nästa gång, så ska du se att det pågår en hel del i bakgrunden som inte behöver.

Btw... Pro av Windows 10 är skrämmande nära Home numera där mer och mer "företagsfunktioner" verkar tas bort med varje version. Så jag får snart göra som förslaget ovan och ta Enterprise. Vilket ju är löjligt att man accepterar att man köper en version, som de sen plockar bort funktioner på, så du tvingas köpa dyrare version.

Säg mig, hur mycket resurser kräver dessa när du spelar? Är du även medveten om att processprioriteten i Windows kan omallokera resurser efter behov? Kanske körs dessa för att det kostar att starta upp dem igen när du avslutar spelet, eller för den delen alt+tab;ar?

Microsoft har inte tagit bort några funktioner sedan Windows 10 lanserades. De har möblerat om lite, men det är allt. Hur Windows Update fungerar går exempelvis utmärkt att styra. Det gör den även i Tech. preview av kommande version, i fall du inte skulle ha testat den.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Jag har aldrig varit med om dessa "frysningar", så det låter som något fel. Möjligen om minnet är totalslut och växlingsfilen behöver utökas, men det ska inte hända normalt sett. Har svårt att se hur prestandan skulle påverkas negativt av att Windows använder 2-3 GB RAM när jag har 14 GB över till spelet, som bara använder kanske 6 GB. Dessa bakgrundsprocesser som kör får inte plötsligt för sig att allokera 10 GB minne bara sådär, utan de håller sig relativt konstant.

När det gäller trådar klarar systemet utmärkt att växla mellan trådar på samma CPU-kärna, men har man fler kärnor kan Windows lättare sprida ut trådarna mellan kärnorna istället för att de behöver samsas om en eller två kärnor. Därför blir prestandaminskningen ännu mer minimal på Quad-core. Ibland har jag dragit igång spel trots att en backup körs som drar 55-60% CPU och det är ändå knappt att det märks eftersom backupjobbet redan körs med låg prioritet och spelet på "normal". Backupen går långsammare, men prestandaminskningen i spelet märks knappt. Som sagt, detta hade varit väldigt användbart på single-core tiden för 15 år sedan, då även bakgrundsprocesser som bara drog lite CPU kunde sänka prestandan märkbart. Minns när man använde Black Vipers lista över services på Athlon-tiden och faktiskt lyckades pressa ut några extra FPS ur burken.

Jo det har du, det är så Windows fungerar internt. Vi snackar om millisekunder, om ens det. Vilket är fruktansvärt mycket i datorvärlden, och ännu mer i spelvärlden. Du har varit med om, till exempel Minecraft, att du vänder dig om eller flyger väldigt långt bort och så måste den allokera minne och då hostar den till.
Detta har ingenting med bakgrundsprocesser att göra, vi pratar fortfarande om spelet. Spelet får inte alla resurser bara för att du har startat det, den måste be om det.
Jag försöker förklara för dig hur spelet allokerar resurser.
Inget bakgrundsprogram, ingen "bakgrundsprocess som helt plötsligt får för sig att allokera 10Gb".
Ja, du har dina Gb minne på datorn, och du kan se dem i Windows. Men spelet måste be om att få använda det minnet, för varje bild, för varje modell, för varje liten ikon i GUI:t, för varje bana som finns. Allting går inte att förallokera och då kommer den vid något tillfälle i spelet, att allokera minnet, och det är fruktansvärt långsamt och det har jag förklarat innan varför det är så. Det finns en anledning till att spel kan se så bra ut som de gör idag, och en stor anledning till det är streaming. Det vill säga, att spelet läser in det som du ser just nu (allokera minne), och när du inte längre har dessa resurser på skärmen (du springer vidare i en level) då dumpar den det minnet, och allokerar minne för resten som du ska se nu. Det är väldigt, väldigt dyrt. Hade StarCitizen haft loading screens istället för streaming, så hade det flytit på mycket bättre. På grund utav den där milisekunden om ens det, då Windows fryser ner allting för att allokera minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LinusNeuman:

Minnet finns ju där redan fysiskt, och Windows håller koll på det, om vi säger att man har en 8Gb som räcker för de flesta spel. Jag pratar mer om självaste allokeringen, när du vill ha tillgång till minne så måste applikationen säga till Windows - "Hej jag vill ha såhär mycket minne för denna texturen eller denna banan". Och då måste Windows frysa datorn, för annars så skulle det i vissa fall kunna gå väldigt fel. Tänk dig att flera applikationer ber om minne samtidigt (vilket händer hela tiden förstås) och då skulle de i vissa fall kunna få samma minne allokerat till sig. Därför fryser Windows och delar ut minnet, och fryser upp igen.
Kontentan var då att detta är fruktansvärt långsamt då inte bara spelet måste vänta utan hela operativsystemet måste vänta på att du har fått ditt minne. Därför är det inte helt ovanligt att spel hostar till vid streaming och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet vad minnesallokering är men att det skulle ta så lång tid och vara så resurskrävande var en nyhet för mig.
Verkar som om vi inte längre pratar om µs utan kanske några hundra ms.
edit Ok du pratar om någon ms, hur är det märkbart för mig?
Om detta nu kräver så pass mycket, vore det ju betydligt bättre med statiskt allokerat minne än dynamiskt (vilket det ju iofs är), men då är frågan varför man inte allokerar mer minne statiskt, nu när det kostar så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Sötast

Det hela handlar nog bara om att automatiska uppdateringar pausas vid spel XD

I övrigt tror jag inte på någon speciell prestandaskjuts...

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jag vet vad minnesallokering är men att det skulle ta så lång tid och vara så resurskrävande var en nyhet för mig.
Verkar som om vi inte längre pratar om µs utan kanske några hundra ms.

Ja okej. Att allokera minne i sig är inte det som är dyrt, vilket man kan förstå, utan att Windows fryser för att förhindra fel är det som är dyrt.
Några hundra ms är det inte, men ens att det är ms gör så att det påverkar. Tänk 60fps = 16.6ms, om du då tuggar i dig otroligt mycket minne så kommer spelet hosta till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jag vet vad minnesallokering är men att det skulle ta så lång tid och vara så resurskrävande var en nyhet för mig.
Verkar som om vi inte längre pratar om µs utan kanske några hundra ms.
edit Ok du pratar om någon ms, hur är det märkbart för mig?
Om detta nu kräver så pass mycket, vore det ju betydligt bättre med statiskt allokerat minne än dynamiskt (vilket det ju iofs är), men då är frågan varför man inte allokerar mer minne statiskt, nu när det kostar så mycket.

Svar på din edit:
Du har helt rätt, och det man gör som utvecklare är att försöka allokera så mycket du kan vid start av spelet så att spelet har minnet liggandes, så kan spelet sno åt sig när den senare behöver utan att prata med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LinusNeuman:

Svar på din edit:
Du har helt rätt, och det man gör som utvecklare är att försöka allokera så mycket du kan vid start av spelet så att spelet har minnet liggandes, så kan spelet sno åt sig när den senare behöver utan att prata med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, något mindre förvirrad.

edit
Ett bra exempel på något som funkar för ett litet enkelt program, men som kräver design och planering för ett stort krävande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Varför skulle det inte finnas en tanke bakom det? att stärka sin position är det viktigaste för ett företag, att kunden ska bli nöjd är en nödvändig konsekvens.
Ingenting varar för evigt, särskilt inom IT, där kan vändningarna komma väldigt fort. Så vill man ha kvar sin dominans så måste denna stärkas och underhållas. DX är just en sådan funktion som gör att det i princip inte finns mycket att välja på, MS var ganska snabba på att göra stora förändringar i DX bla. pga. att AMD släppte Mantle. Man kan ju fråga sig varför MS inte införde dessa förändringar för flera år sedan.

Jag kritiserar inte MS, Windows eller detta spelläge, men man måste kunna ställa kritiska frågor.
Detta spelläge kanske kommer vara jättebra och användas flitigt av många, men man ska inte vara naiv.

Nej, det är inte det viktigaste för ett företag. Apple är ett lysande exempel på det. När Steve Jobs kom tillbaka var bland det första han gjorde att styra om fokus från marknadsandelar till profit. En strategi som visat sig vara extremt framgångsrik.

Har du koll på DirectX;s historia? Den kan sammanfattas ungefär såhär; "Suger, suger, suger... okej, funkar väl ibland, duger, bra... skitbra". Hela succén beror på att de varit envisa som arga grävlingar och långsamt arbetat sig till framgång. Mantle är en parentes i utvecklingen. Senaste stora händelsen för DirectX är 10;an, som senare förbättrades i 11;an. DirectX 12 har inte fått vidare genomslag än, och frågan är om det kommer få det (med tanke på den tid som gått är jag tveksam). Stora förändringar i DirectX sammanfaller med varje nytt versionsnummer, inte delversioner, och inget av dem har sammanfallit med Mantle.

Sen är det givetvis självklart att Microsoft har en tanke bakom allt de gör. Det betyder dock inte på något vis att det skulle gå emot dina intressen. Snarare tvärtom, för tanken är i grund och botten att göra profit. Då är det liksom rätt viktigt att få nöjda kunder.

Det betyder förstås inte att varken du eller jag kommer vara nöjda med alla beslut de fattar. Man kan gott vara kritisk till dem och ibland händer det att det blir skit bara av den enkla anledning att de fattat beslut på en strategisk nivå. Så kommer det alltid vara. Svårt att göra alla nöjda samtidigt som man utvecklas och anpassar sig efter rådande läge. Ibland blir det skit. Poängen jag tror du missat är dock att gamers lär vara just en jävligt prioriterad grupp hos Microsoft. Allt kanske inte blir perfekt just imorgon, men på längre sikt lär de jobba stenhårt för att det ska bli det.

Logiken bakom det hela är tämligen enkel. Alla utom gamers och företag kan enkelt byta operativsystem. Jag såg exempelvis till att gamle farsgubben köpte en MacBook Pro nu istället för en vanlig Windows-dator. Han gör mest vardagliga sysslor samt foto, och han verkar skitnöjd med den hittills. Linux var inte hans grej, men det finns många andra som enkelt går över till det.
Jag hade själv gått över till Mac om det inte vore för att jag vill styra över hårdvaran själv, och Hackintosh funkade lite tveksamt på mitt X99-system. MacOS var annars trevligt. Jag spelar inte så mycket längre så den biten är rätt lugn.
Så vilka är det som stannar kvar och fortsätter uppdatera Windows? Knappast folk som enkelt kan byta. Och hur får man dessa att inte ge Microsoft fingret och byta till något annat? Jo, man gör sitt bästa för att göra livet bättre för dem.

Väldigt enkel logik, och om inte Satya Nadella tänkt i de banorna är det kanske bättre om han lämnar över jobbet till mig.

Permalänk
Medlem

Hahaha, detta är bara en täckmantel för att kunna stänga ute oönskade program som Steam, Origin och Uplay. Snart nog måste alla spel på Windows ha stöd för Game mode, och sedan simsalabim kommer spel på Windows endast gå att köpa genom Windows store.

Efter att bara läst den här tråden med alla övergrepp systemet begår på användaren är det för mig helt ofattbart att folk ändå envisas med att sitta kvar på Windows. Allting går ju Nvidia-vägen med Windows nu, ändå finns inget annat i sinnebilden än Windows.
I dessa tider där så mycket sköts online, spel finns till Linux och OS-beroendet i största allmänhet är mindre än någonsin så verkar folk mer fast än någonsin. Förr gjorde sig folk besväret att använda Amiga för något enstaka program, idag sitter alla kvar som nerdrogade eller nåt.

Skrivet av Gabrioth:

Eller Så kör man Windows Enterprise och styr den typen av uppdatering helt själv. Har inte ångrat en sekund att jag valde bort Pro.

Hur många kan välja det egentligen?

Skrivet av smkr:

Spelläge? Är Windows så dåligt för spel så att det krävs ett speciellt läge för det? Efter alla dessa år?

Det låter mer som ett sätt för MS att stärka Windows position på marknaden i form av att införa begränsningar.

Äntligen en som hajar.

Skrivet av mrbrix:

Hur kommer det funka om man startar spel via andra klienter typ steam Origin, osv?

Bra fråga.

Skrivet av DasIch:

Det är ju också ett sätt att tolka det på. En annan tänker att det är ett sätt att optimera prestandan, kanske framförallt på äldre system som är begränsade i processorkraft och RAM.

Om Windows är så dåligt för spel är det väl bara byta till något bättre? Eller är det måhända så att ingen annan gjort det bättre efter alla dessa år, trots att Windows är så dåligt?

Då begriper du inte hur marknaden verkligen fungerar. Det finns en tröghet som gör att den som är först med en, vad kunderna anser vara, en bra produkt för en viss sak får i regel en i praktiken ointaglig dominans.
http://fundamentalanalys.blogspot.se/2013/11/marknadens-trogh...

Skrivet av DasIch:

Varför skulle det finnas en annan tanke bakom det? Gamers är nog en av Microsofts viktigaste kundgrupper. På det området är det i princip bara Sony som kan knipa kunder från dem, och det är på konsol-marknaden allena. En stor del av hela Microsofts dominans på marknaden är tack vare DirectX. I och med Windows 10 har de dessutom introducerat en universell plattform för att göra Windows mer attraktivt för utvecklare.

Jag menar, är det något du kan vara säker på vad gäller Microsoft så är det att de vill göra livet bättre för gamers. Du kanske tycker att de inte alltid lyckats så bra, där kan man ha många olika synpunkter, men något du kan vara absolut säker på är att det är en viktig marknad för Microsoft.

Deras främsta intresse är garanterat att göra det så bra som möjligt. Sen återstår att se om det "bara" är en förbättring till UWP eller om det gäller alla spel. I vilket fall - Microsoft vill definitivt göra spelande så bra som möjligt för dig.

Varför skulle Microsoft måna om sina spelkunder? Tvärtom så har MS en sådan särställning att de kan göra nästan vad de vill med sina kunder där, kunderna kommer vackert acceptera det ändå. Bara se på den här tråden. Sen är inte konsol och PC olika marknader, utan kraftiga spel är ett och samma, bara olika plattformar. Mobilspel är dock en annan marknad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Härligt! Windows 10 "The gift that keeps on giving!" Jag brukade bli så sur för det känndes som Microsoft gjorde allt fel från Windows 8 och frammåt med i och med härliga Windows 10 tycker jag de skärpt sig på alla punkter. Det här är en logisk och bra funktion jag längtat efter!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är inte det viktigaste för ett företag. Apple är ett lysande exempel på det. När Steve Jobs kom tillbaka var bland det första han gjorde att styra om fokus från marknadsandelar till profit. En strategi som visat sig vara extremt framgångsrik.

Har du koll på DirectX;s historia? Den kan sammanfattas ungefär såhär; "Suger, suger, suger... okej, funkar väl ibland, duger, bra... skitbra". Hela succén beror på att de varit envisa som arga grävlingar och långsamt arbetat sig till framgång. Mantle är en parentes i utvecklingen. Senaste stora händelsen för DirectX är 10;an, som senare förbättrades i 11;an. DirectX 12 har inte fått vidare genomslag än, och frågan är om det kommer få det (med tanke på den tid som gått är jag tveksam). Stora förändringar i DirectX sammanfaller med varje nytt versionsnummer, inte delversioner, och inget av dem har sammanfallit med Mantle.

Sen är det givetvis självklart att Microsoft har en tanke bakom allt de gör. Det betyder dock inte på något vis att det skulle gå emot dina intressen. Snarare tvärtom, för tanken är i grund och botten att göra profit. Då är det liksom rätt viktigt att få nöjda kunder.

Det betyder förstås inte att varken du eller jag kommer vara nöjda med alla beslut de fattar. Man kan gott vara kritisk till dem och ibland händer det att det blir skit bara av den enkla anledning att de fattat beslut på en strategisk nivå. Så kommer det alltid vara. Svårt att göra alla nöjda samtidigt som man utvecklas och anpassar sig efter rådande läge. Ibland blir det skit. Poängen jag tror du missat är dock att gamers lär vara just en jävligt prioriterad grupp hos Microsoft. Allt kanske inte blir perfekt just imorgon, men på längre sikt lär de jobba stenhårt för att det ska bli det.

Logiken bakom det hela är tämligen enkel. Alla utom gamers och företag kan enkelt byta operativsystem. Jag såg exempelvis till att gamle farsgubben köpte en MacBook Pro nu istället för en vanlig Windows-dator. Han gör mest vardagliga sysslor samt foto, och han verkar skitnöjd med den hittills. Linux var inte hans grej, men det finns många andra som enkelt går över till det.
Jag hade själv gått över till Mac om det inte vore för att jag vill styra över hårdvaran själv, och Hackintosh funkade lite tveksamt på mitt X99-system. MacOS var annars trevligt. Jag spelar inte så mycket längre så den biten är rätt lugn.
Så vilka är det som stannar kvar och fortsätter uppdatera Windows? Knappast folk som enkelt kan byta. Och hur får man dessa att inte ge Microsoft fingret och byta till något annat? Jo, man gör sitt bästa för att göra livet bättre för dem.

Väldigt enkel logik, och om inte Satya Nadella tänkt i de banorna är det kanske bättre om han lämnar över jobbet till mig.

Nu börjar diskussionen sväva iväg lite för långt. men men.
Att stärka företagets position behöver inte innebära fler marknadsandelar, det har jag aldrig påstått.
När det gäller DX (12) så var det till viss del ett svar på Mantle, där tanken var att kunna komma närmare hårdvaran. Så att Mantle skulle vara en parentes får stå för dig, det kan mycket väl vara så, men den har fått inflytande.

Jag har inte missat någon poäng, det verkar snarare vara du som inte förstår eller vet vart jag står. Men jag säger det igen, jag har inte riktat någon kritik mot något, jag har bara ställt kritiska frågor, vi har hittills fått väldigt lite info om detta spelläge, därför ställde jag dessa frågor.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Får mig att tänka tillbaka på 1994, där man i config.sys och Autoexec.bat tog bort saker som laddning av drivers dvdspelare, mus, ljudkort för att de tog av det högre minnet som man kunde ha för att få ut mer fps ur spelet.
-Vem behöver spelmusik när man kan lyssna på sin fristyle? Sedan kom windows 95 och bloatade ner allt, nå nu blir det ett steg tillbaka i rätt riktning.
*edit*
Riktiga gamers idag skippar väl inte bara ljudkortet utan även grafikkortet för att få ur maximalt flyt i spelet?

Man kunde ofta koppla hörlurar till sin CD-ROM, och om man satte in en audiocd så började den spelas utan att resten av systemet var inblandat. Eller minns jag fel? Va ju typ 20-25 år sen nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Varför skulle Microsoft måna om sina spelkunder? Tvärtom så har MS en sådan särställning att de kan göra nästan vad de vill med sina kunder där, kunderna kommer vackert acceptera det ändå. Bara se på den här tråden. Sen är inte konsol och PC olika marknader, utan kraftiga spel är ett och samma, bara olika plattformar. Mobilspel är dock en annan marknad.

Härligt hur du säger detta samtidigt som du påpekar hur jag inte förstår hur marknaden fungerar.

Microsoft har en särställning just för att de varit jävligt smarta med vad kunderna faktiskt värdesätter, till skillnad från vad de säger. Du vet att samma klagomål har riktats mot Microsoft sedan början av 90-talet? På ett eller annat vis har det alltid varit skit. Trots det har det fortsatt gått bra för dem. Du kan knappast hävda en särställning på marknaden som en orsak till det, inte när det gäller över ~25 år på teknikmarknaden.

Och jo, konsol och PC är olika, om än väldigt nära besläktade, marknader. Det är helt enkelt inte samma sak att spela på PC som på konsol och därför skiljer de sig också åt. Något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Härligt hur du säger detta samtidigt som du påpekar hur jag inte förstår hur marknaden fungerar.

Microsoft har en särställning just för att de varit jävligt smarta med vad kunderna faktiskt värdesätter, till skillnad från vad de säger. Du vet att samma klagomål har riktats mot Microsoft sedan början av 90-talet? På ett eller annat vis har det alltid varit skit. Trots det har det fortsatt gått bra för dem. Du kan knappast hävda en särställning på marknaden som en orsak till det, inte när det gäller över ~25 år på teknikmarknaden.

Och jo, konsol och PC är olika, om än väldigt nära besläktade, marknader. Det är helt enkelt inte samma sak att spela på PC som på konsol och därför skiljer de sig också åt. Något.

Jag syftade på marknad i största allmänhet, inte någon särskild marknad. Svårt med böjningsformen där, kanske skulle skrivit annorlunda.

Du läste inte länken va? Gör det och kom tillbaka sen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hoppas inte detta game mode påverkar smidigheten att alt+tabba sig ut från spel när man önskar

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Man kunde ofta koppla hörlurar till sin CD-ROM, och om man satte in en audiocd så började den spelas utan att resten av systemet var inblandat. Eller minns jag fel? Va ju typ 20-25 år sen nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade en playknapp rakt på cdromspelaren och kunde göra precis som du sa, min cdrom gick också genom ljudkortet av någon anledning. Vill minnas att det var för att få en ide kontakt.

Nå det blir som sagt bra att systemen nu blir optimerade hoppas att microsoft gör det mer generellt. På nya windows server så ska detta vara den stora saken där man ska kunna skalla bort väldigt mycket och anpassa efter sitt behov, jag har dock ej ännu hunnit att testa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag syftade på marknad i största allmänhet, inte någon särskild marknad. Svårt med böjningsformen där, kanske skulle skrivit annorlunda.

Du läste inte länken va? Gör det och kom tillbaka sen.

Du kan inte gärna hävda "marknadens tröghet" i fråga om Microsoft efter så lång tid som de varit dominanta på en så konkurrensutsatt och föränderlig marknad.

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju okey.
Men ett företag som 2016 inte ens kan släppa en uppdatering till sitt OS där användaren tillåts byta färger som en vill på bakgrunder osv där detta har gått att göra på föregående OS litar jag inte mycket på.

Väntar och ser med skepsis.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan inte gärna hävda "marknadens tröghet" i fråga om Microsoft efter så lång tid som de varit dominanta på en så konkurrensutsatt och föränderlig marknad.

Men läs länken för jössenam. http://fundamentalanalys.blogspot.se/2013/11/marknadens-trogh...
MS kommer aldrig förlora sin ställning hur mycket alla andra än försöker sålänge inte Microsoft helt enkelt lägger av. Finns ingen tidsgräns och det spelar ingen roll hur föränderlig marknaden är i övrigt sålänge folk vill använda en dator.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Men läs länken för jössenam. http://fundamentalanalys.blogspot.se/2013/11/marknadens-trogh...
MS kommer aldrig förlora sin ställning hur mycket alla andra än försöker sålänge inte Microsoft helt enkelt lägger av. Finns ingen tidsgräns och det spelar ingen roll hur föränderlig marknaden är i övrigt sålänge folk vill använda en dator.

Jag har läst länken och det mesta är dumheter, och då säger den inte ens vad du försöker få det till.

Permalänk
Medlem

@DasIch
"Jag tror inte på ditt argument, därför har du fel". Jaha.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Logiken bakom det hela är tämligen enkel. Alla utom gamers och företag kan enkelt byta operativsystem. Jag såg exempelvis till att gamle farsgubben köpte en MacBook Pro nu istället för en vanlig Windows-dator. Han gör mest vardagliga sysslor samt foto, och han verkar skitnöjd med den hittills. Linux var inte hans grej, men det finns många andra som enkelt går över till det.
Jag hade själv gått över till Mac om det inte vore för att jag vill styra över hårdvaran själv, och Hackintosh funkade lite tveksamt på mitt X99-system. MacOS var annars trevligt. Jag spelar inte så mycket längre så den biten är rätt lugn.
Så vilka är det som stannar kvar och fortsätter uppdatera Windows? Knappast folk som enkelt kan byta. Och hur får man dessa att inte ge Microsoft fingret och byta till något annat? Jo, man gör sitt bästa för att göra livet bättre för dem.

Som Mac-snubbe (i huvudsak) håller hag med dig. Det är det begränsade hårdvaruutbudet när man kör Mac som är den största nackdelen, plus att spelen som finns även för Mac fortfarande rullar bäst i Windows på samma hårdvara (gäller dock även spel för Linux). Kanske att detta gällande prestanda kommer skilja sig mindre mellan operativsystemen när (om?) fler titlar börjar använda sig av Metal (MacOS) och Vulkan (Windows och Linux). Vi får väl se…

Men det är just det där med att Windows stöds (om än med varierande stabilitet) på så mycket olika varianter av hårdvara som jag tror är den stora fördelen med Windows och gör att det ska mycket till för att det operativsystemet inte kommer vara det mest populära inom överskådlig framtid. Detta även om fler kanske går över till Mac (Apple bör dock skärpa sig gällande framförallt deras desktop-maskiner, men det verkar kanske vara något på gång där…) eller Linux. Tror dock som sagt det ska mycket till innan Windows är hotat. En annan anledning till detta tror jag är att man (på gott och ont kanske) verkar så noga med att äldre mjukvara även ska stödjas i nyare Windows-släpp.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@DasIch
"Jag tror inte på ditt argument, därför har du fel". Jaha.

Det är inte så mycket argument som postandet av en länk till en massa tyckande. Slutsatsen av tyckandet är dessutom att den som är först ut på marknaden med en riktigt bra produkt skapar sig en stark ställning, inte att de kan sitta ohotade på sin tron.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Låter bra, men om det blir exklusivt till spel från Windows Store är det helt ointressant.

Misstänker något i den stilen. Dock tror jag inte en sekund på att deras "optimeringar" höjer prestandan utan snarare på ett eller annat sätt håller nere andra spel för att få "sina" spel att verka bättre rent relativt. Inget förvånar mig längre med MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Som Mac-snubbe (i huvudsak) håller hag med dig. Det är det begränsade hårdvaruutbudet när man kör Mac som är den största nackdelen, plus att spelen som finns även för Mac fortfarande rullar bäst i Windows på samma hårdvara (gäller dock även spel för Linux). Kanske att detta gällande prestanda kommer skilja sig mindre mellan operativsystemen när (om?) fler titlar börjar använda sig av Metal (MacOS) och Vulkan (Windows och Linux). Vi får väl se…

Men det är just det där med att Windows stöds (om än med varierande stabilitet) på så mycket olika varianter av hårdvara som jag tror är den stora fördelen med Windows och gör att det ska mycket till för att det operativsystemet inte kommer vara det mest populära inom överskådlig framtid. Detta även om fler kanske går över till Mac (Apple bör dock skärpa sig gällande framförallt deras desktop-maskiner, men det verkar kanske vara något på gång där…) eller Linux. Tror dock som sagt det ska mycket till innan Windows är hotat. En annan anledning till detta tror jag är att man (på gott och ont kanske) verkar så noga med att äldre mjukvara även ska stödjas i nyare Windows-släpp.

Hotet mot Windows, som jag ser det, är nya plattformar och användningsområden samtidigt som allt mer mjukvara utvecklas för flera plattformar. Det skapar större rörlighet och mindre gränser.
Tänk om exempelvis Apple satsade stenhårt på spel och företag. Microsoft har ju på senare tid varit smarta och gjort en Apple med Surface Pro och Surface Studio. Om Apple i sin tur skulle göra en Microsoft... säg genom att föra samman iOS och MacOS, samtidigt som de lanserar att bra grafik-API och satsar på att vinna företagskunder. Det skulle kunna röra om rejält i grytan när de får skjuts av alla utvecklare av appar.
Nu tror jag för all del inte att vi kommer se någon fullt så dramatisk utveckling. Jag misstänker dock att Apple är på väg lite åt det hållet. Att föra iOS och MacOS närmare varandra vore ett rätt logiskt steg. Många efterfrågar det och då ska man även betänka att deras sjunkande siffror av iPad-försäljning motsvaras av en ökad vinst på samma område. Detta tack vare iPad Pro. Och för att få fler kunder dit behöver de ett OS med större möjligheter. När det sen gäller företagskunder har ju Tim Cook flaggat för att de tänker gå mer i den riktningen också.
Microsoft har ju dock en väldigt stark position. Deras största akilleshäl är misslyckandet på mobilmarknaden. Det kanske skapar problem för dem när mobil- och desktop-marknaden kommer närmare varandra.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Hotet mot Windows, som jag ser det, är nya plattformar och användningsområden samtidigt som allt mer mjukvara utvecklas för flera plattformar. Det skapar större rörlighet och mindre gränser.
Tänk om exempelvis Apple satsade stenhårt på spel och företag. Microsoft har ju på senare tid varit smarta och gjort en Apple med Surface Pro och Surface Studio. Om Apple i sin tur skulle göra en Microsoft... säg genom att föra samman iOS och MacOS, samtidigt som de lanserar att bra grafik-API och satsar på att vinna företagskunder. Det skulle kunna röra om rejält i grytan när de får skjuts av alla utvecklare av appar.
Nu tror jag för all del inte att vi kommer se någon fullt så dramatisk utveckling. Jag misstänker dock att Apple är på väg lite åt det hållet. Att föra iOS och MacOS närmare varandra vore ett rätt logiskt steg. Många efterfrågar det och då ska man även betänka att deras sjunkande siffror av iPad-försäljning motsvaras av en ökad vinst på samma område. Detta tack vare iPad Pro. Och för att få fler kunder dit behöver de ett OS med större möjligheter. När det sen gäller företagskunder har ju Tim Cook flaggat för att de tänker gå mer i den riktningen också.
Microsoft har ju dock en väldigt stark position. Deras största akilleshäl är misslyckandet på mobilmarknaden. Det kanske skapar problem för dem när mobil- och desktop-marknaden kommer närmare varandra.

Intressanta synpunkter. Men att Apple skulle vara på väg att låta MacOS och IOS närma varandra är inget jag fått intryck av (antar att du menar som Microsoft gör med Windows – att det är mer eller mindre samma operativ oavsett enhet?). Apple verkar snarare vara tydliga med att de inte (i nuläget) tror på att göra ett desktop-OS med touch. Visst, några enstaka funktioner från IOS har plockats in i MacOS (tänker främst på Launchpad) men överlag är det inte mycket som är likt.

Ett bra grafik-API från Apple? Metal är väl svaret på det? Som sedan något år också finns i i MacOS (funnits längre för IOS), men det är inte många program eller spel (WoW gör vet jag) som utnyttjar i MacOS ännu. Är väl för att det är såpass nytt.

Upplever också det som att Microsoft har en stark position med Windows (fortfarande), plus att deras fokus (som du påpekade) på en av Apples målgrupper säkert kan röra om lite. Apple verkar inte bry sig allt för mycket om de tunga proffsanvändarna som vill ha stationärt med krut då exempelvis Mac Pro inte uppdaterats på cirka tre år nu. Men Tim verkar påstå att något är på gång: http://www.macrumors.com/2016/12/19/apple-tim-cook-desktops-r...

Hurusom, vi får väl se vad som sker.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Efter att bara läst den här tråden med alla övergrepp systemet begår på användaren är det för mig helt ofattbart att folk ändå envisas med att sitta kvar på Windows.

Förstår inte vad du gör i tråden om själv inte använder Windows?

Helt OK om du föredrar något annat alternativ, men själv så gillar jag både Windows och OS X mycket bra. Trevliga system som är smidiga och lätta att använda, och har ett överlägset ekosystem av appar och tillbehör.

Tycker att det, rätt utfört, låter som en bra idé. Säkert inget revolutionerande, men kanske ett enkelt sätt för vanliga användare att slippa manuellt stänga av/pausa uppdateringar och bakgrundsaktiviteter som kan vänta lite.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Intressanta synpunkter. Men att Apple skulle vara på väg att låta MacOS och IOS närma varandra är inget jag fått intryck av (antar att du menar som Microsoft gör med Windows – att det är mer eller mindre samma operativ oavsett enhet?). Apple verkar snarare vara tydliga med att de inte (i nuläget) tror på att göra ett desktop-OS med touch. Visst, några enstaka funktioner från IOS har plockats in i MacOS (tänker främst på Launchpad) men överlag är det inte mycket som är likt.

Ett bra grafik-API från Apple? Metal är väl svaret på det? Som sedan något år också finns i i MacOS (funnits längre för IOS), men det är inte många program eller spel (WoW gör vet jag) som utnyttjar i MacOS ännu. Är väl för att det är såpass nytt.

Upplever också det som att Microsoft har en stark position med Windows (fortfarande), plus att deras fokus (som du påpekade) på en av Apples målgrupper säkert kan röra om lite. Apple verkar inte bry sig allt för mycket om de tunga proffsanvändarna som vill ha stationärt med krut då exempelvis Mac Pro inte uppdaterats på cirka tre år nu. Men Tim verkar påstå att något är på gång: http://www.macrumors.com/2016/12/19/apple-tim-cook-desktops-r...

Hurusom, vi får väl se vad som sker.

Precis, jag tänker på något liknande vad Microsoft gjort med Windows. Inte nödvändigtvis att iOS och MacOS slås ihop helt, men i varje fall att mer funktionalitet förs samman. De har ju så sakteliga börjat med det och jag tror de måste fortsätta i den riktningen för att vara framgångsrika.
Microsoft gjorde ju ett riktigt smart drag där i och med Windows 8. Det blev inte helt lyckat från början men nu när de börjat få fason på det hela så är det riktigt bra. Det lär bli svårt att konkurrera med Windows-plattorna när prestandan ökar och priserna sjunker, om inte Apple (och Google) har ett mobilt OS som ligger närmare skrivbords-OS i funktionalitet.

Jag har inte så bra koll på Metal men det verkar högst lovande i varje fall. En tänkbar utveckling där är att marknaden för mobilspel växer ytterligare, lockar till sig fler utvecklare, och med tiden rör sig närmare konsol- och PC-marknaden. Om samma API sen dessutom går att använda för AAA-titlar skulle Apple kunna stärka sin position avsevärt. Det känns förstås väldigt långsökt att tro att Apple skulle hota Microsoft här. Däremot kan det skapa en intressant utveckling.

Tror "de tunga proffsanvändarna" är döda hos Apple, och faktiskt av rätt goda anledningar. Dels är det en nischad marknad och sen är det många där som lever kvar i det gamla. Mac Pro har varit pissdyr i förhållande till prestanda, samtidigt som den prestanda den levererar har blivit allt mindre relevant. Varför exempelvis ha en Xeon-processor i sin arbetsstation? Fler processorkärnor och låg strömförbrukning var ett argument förut. Det kan man få med en i7 idag samtidigt som fler applikationer lägger över multitrådade uppgifter på GPU;n. På liknande sätt har professionella grafikkort blivit mindre relevanta när applikationerna rört sig mot att använda konsumenthårdvara bättre.
Apple skulle med andra ord kunna göra väldigt många nöjda med en hetare iMac, och jag tror det är vad Apple kommer satsa på också. Det är en elegantare och attraktivare lösning för de allra flesta samtidigt som den skulle kunna leverera väldigt bra prestanda (om ingenjörerna lyckas hitta bra lösningar för kylning m.m.).

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Precis, jag tänker på något liknande vad Microsoft gjort med Windows. Inte nödvändigtvis att iOS och MacOS slås ihop helt, men i varje fall att mer funktionalitet förs samman. De har ju så sakteliga börjat med det och jag tror de måste fortsätta i den riktningen för att vara framgångsrika.

Tycker dina analyser låter bra, men det lär nog inte bli som du säger gällande IOS och MacOS. T.o.m. på systersajten 99mac kan man läsa om detta:

IOS och Mac OS ska hållas isär

Phil Schiller får också en fråga om trenden att slå samman surfplattor och bärbara datorer till hybridenheter. Trots den nya funktionen Touch Bar säger han att Mac och IOS är och förblir två helt olika produkter. Schiller säger:

– Här är ett exempel på hur de bör hållas isär: Mac har redan från början haft en menyrad låst överst på skärmen. Det är fundamentalt för dess identitet och den upplevelse du får. Men IOS har inte en menyrad. Den kommer aldrig ha det. Bara tanken att peka i en meny i toppen av en Iphone-skärm känns fel.

Om du byggde en Mac med en tryckkänslig skärm skulle du behöva lista ut hur det skulle kunna göras till en bra upplevelse med ditt finger mot skärmen. Lita på mig, vi kikat på det – det är en dålig upplevelse. Det är inte så bra, eller så intuitivt, som det är med en mus eller en styrplatta.

http://www.99mac.se/artikel/9499-schiller-forsvarar-macbook-p...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma