Raijintek lanserar Mini ITX-chassit Metis Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp. Väntar på leverans av mitt! Någon som redan fått tag på det?

Dan har inte skickat ut dem än (containern med alla chassin har inte anlänt). Han skrev dock igår att hans egenknåpade shipping-app är färdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

Allt såg bra ut tills....170mm små grafikkort..synd, jag gillar dess design.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

@Aleshi: Skaffa dig ett Ncase M1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powergösta:

@Aleshi: Skaffa dig ett Ncase M1.

Inte så mycket mindre på skrivbordet än mitt TJ08 som har 180mm fläkt och gott om plats innuti. Sällan har väl så lite innerutrymmen och kylningsmöjligheter tagit så mycket skrivbordsyta som med med Ncase M1? Hur kan man ens bygga något som har så lite total volym men fortfarande är så långt? Varför ska komponenter placeras på rad för att man ska få långa chassin istället för att bygga på höjden och optimera skrivbordsytan?
Liksom inte ens gamla platta desktopdatorer tog så mycket plats eftersom de placerades under skärmen.

EDIT: Ja jag kanske låter bitter. Men NCase M1 är liksom praktexemplet på vilken kollektiv stroke hela chassiindustrin har. "Vi måste spara in på höjden! Platta till och sprid ut komponenterna över halva skrivbordet!" Helt bakvänt om du frågar mig.

Permalänk

@Aleshi: Ncase har ju en towerdesign. Skulle det göras högre skulle det bli sjukt ful - som det är nu är det lätt det tjusigaste mini-ITX-chassit som finns. Och liten lådvolym är ju hela poängen, annars kan man likväl bygga i ett fullstort torn. Och inte så mycket mindre? Jag skulle säga att det är det, men jag är inte särskilt brydd om att minimera platsen det tar på skrivbordet. I mina ögon är ett TJ08 äckligt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powergösta:

@Aleshi: Ncase har ju en towerdesign.

Det är överlägset mycket längre än det är högt.

Skrivet av powergösta:

Skulle det göras högre skulle det bli sjukt ful - som det är nu är det lätt det tjusigaste mini-ITX-chassit som finns. Och liten lådvolym är ju hela poängen, annars kan man likväl bygga i ett fullstort torn.

Vad är låg volym om det tar mycket plats?

Skrivet av powergösta:

Och inte så mycket mindre? Jag skulle säga att det är det, men jag är inte särskilt brydd om att minimera platsen det tar på skrivbordet. I mina ögon är ett TJ08 äckligt stort.

Inte så mycket mindre sett till ytan det tar upp. Däremot enormt mycket mindre sett till spelrum internt och kylningsmöjligheterna.

Ser verkligen inte det praktiska i att lägga komponenterna på rad för att göra det långt. Det är väldigt sällan höjden är den begränsade ytan för en dator i normalbyggda rum. Något endaste chassi med liten volym borde väl byggas i klassisk torndesign med nätagreggatet och moderkort staplade på höjden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte så mycket mindre på skrivbordet än mitt TJ08 som har 180mm fläkt och gott om plats innuti. Sällan har väl så lite innerutrymmen och kylningsmöjligheter tagit så mycket skrivbordsyta som med med Ncase M1? Hur kan man ens bygga något som har så lite total volym men fortfarande är så långt? Varför ska komponenter placeras på rad för att man ska få långa chassin istället för att bygga på höjden och optimera skrivbordsytan?
Liksom inte ens gamla platta desktopdatorer tog så mycket plats eftersom de placerades under skärmen.

EDIT: Ja jag kanske låter bitter. Men NCase M1 är liksom praktexemplet på vilken kollektiv stroke hela chassiindustrin har. "Vi måste spara in på höjden! Platta till och sprid ut komponenterna över halva skrivbordet!" Helt bakvänt om du frågar mig.

Jag tycker inte Ncase M1 är perfekt för mina behov, men jag tycker inte heller din kritik är riktigt rimlig.

En av grejerna med M1 är att ett fullängds grafikkort ska få plats, så därför är chassit lite drygt 30cm långt.
Dessutom ville de ha plats även för grafikkort som är lite extra breda, och då kan man inte trimma bredden heller.
Med de förutsättningarna, hur hade du tänkt att man ska komma från de nuvarande måtten?

(jo det finns pci-e risers för att fixa bredden, men de var inte lika välutprovade, samt dyrare och svårare att få tag på när Ncase designades... Och jo man kan krångla med någon lösning med moderkortet på högkant, men det gör generellt att volymen på chassit går upp, plus att Silverstone har vissa patent på den lösningen)

En annan grej med M1 var att ha potential för hyfsat stöd för radiatorer. En tredje grej är flexibilitet.
Målet annars var inte specifikt att skala ner höjden, utan att hålla nere volymen.
Med de kraven i åtanke så tycker jag de har gjort ett bra jobb!
(även om de inte nödvändigtvis är heltigenom samma krav som jag ställer på en låda)

---

Tycker man enda problemet med Ncase är att den tar för mycket bordsyta så får man väl helt enkelt bygga en customiserad fot som ställer chassit på högkant, men baksidan neråt (något jag var lite halvsugen på när jag hade lådan, men som aldrig blev av)

Har man toppen på chassit riktad mot sig, så ser den lite ut som ett litet avkapat baby-tower, och så har man powerknappar och USB på ovansidan. (på bortsidan förvisso, men det är inte långt dit)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tycker inte Ncase M1 är perfekt för mina behov, men jag tycker inte heller din kritik är riktigt rimlig.

En av grejerna med M1 är att ett fullängds grafikkort ska få plats, så därför är chassit lite drygt 30cm långt.
Dessutom ville de ha plats även för grafikkort som är lite extra breda, och då kan man inte trimma bredden heller.
Med de förutsättningarna, hur hade du tänkt att man ska komma från de nuvarande måtten?

(jo det finns pci-e risers för att fixa bredden, men de var inte lika välutprovade, samt dyrare och svårare att få tag på när Ncase designades... Och jo man kan krångla med någon lösning med moderkortet på högkant, men det gör generellt att volymen på chassit går upp, plus att Silverstone har vissa patent på den lösningen)

En annan grej med M1 var att ha potential för hyfsat stöd för radiatorer. En tredje grej är flexibilitet.
Målet annars var inte specifikt att skala ner höjden, utan att hålla nere volymen.
Med de kraven i åtanke så tycker jag de har gjort ett bra jobb!
(även om de inte nödvändigtvis är heltigenom samma krav som jag ställer på en låda)

---

Tycker man enda problemet med Ncase är att den tar för mycket bordsyta så får man väl helt enkelt bygga en customiserad fot som ställer chassit på högkant, men baksidan neråt (något jag var lite halvsugen på när jag hade lådan, men som aldrig blev av)

Har man toppen på chassit riktad mot sig, så ser den lite ut som ett litet avkapat baby-tower, och så har man powerknappar och USB på ovansidan. (på bortsidan förvisso, men det är inte långt dit)

Förstår verkligen att Ncase M1 är ett koncept för fullängds grafikkort. Och då gör det ju ett jättebra jobb. Det behövs såklart ett utbud av sådana chassin för de som vill ha det. Det jag stör mig lite på är när alla vill vara nyskapande så de gör exakt samma sak. Ingen är så nyskapande att de gör något så unikt som en klassisk towerdesign för ITX anpassad för dagens datorer där man brukar vilja vara utan 5.25" och ha max 2st 3.5" samt 120-140mm fläktar med fläktfilter. Det är grundläggande att ingen gör det, för alla vill vara speciella, så alla gör "kuber" som snarare är limpor.

Men du är inte så dum du. Tror jag ska börja titta på konceptet med en sådan här limpa på högkant.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen fan av det där fönstret. Metis-chassit finns också från ett par andra tillverkare, och då med hela sidan som ett fönster, som på de större chassina Raijintek Thetis och Asterion vilket jag tycker är mycket snyggare. Fläktplatsen på toppen är mycket välkommen - många har moddat sina Metis med såna.

Jag kan inte se var de nya HD-platserna skulle vara. Den gamla modellen hade platser i botten och i en vagga som sitter ovanför nätagget: de kanske har något annorlunda hål nu?

Skrivet av powergösta:

@Aleshi: Ncase har ju en towerdesign.

Jag skulle inte kalla det för det. NCase M1 är faktiskt 4 mm lägre än Raijintek Metis.

TJ08 är i dimensioner mitt emellan Fractal Design Nano S och Phantex Evolv ITX, men stödjer mATX när de andra bara har stöd för mITX.

Jag har sagt det förut: Det ultimata vore om Fractal Design gjorde en kort C-variant av Nano S.
Det för mycket onödigt utrymme inuti och stålkonstruktionen för den för svår att modda kortare.
Gärna något högre också så att grafikkortet inte behöver sitta så nära ATX-nätagget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

@Aleshi: Är det kriteriet för att kallas torn - att det är högre än det är långt? Jag skulle inte kalla det för en skolåda/kub iaf. Ser ut som ett torn, men vad som definierar torn har jag aldrig reflekterat över. Sen om man vill minimera plats det tar upp på skrivbordet kan man ju skaffa sig något asfult i stil med Silverstone Raven RVZ02.