Permalänk

Överbelastat stadsnät

Hej!
Har nyligen fått fiber indraget i fastigheten med goda förhoppningar att då man suttit på ADSL sedan början av 2000-talet.
Nu till saken: dagtid och framförallt kvällstid är nerlänken ostabil och presterar 3-20mbit per anslutning på en 100/100 lina.
När det var som värst, tex nu i julhelgen så bruffrar youtube och skalar ner bitrate för att det skall funka, känns ej OK på en fiber lina
då detta problem aldrig fanns på xDSL.
Går att pressa upp lite med flera anslutningar (10st) samtidigt och då maxar man ca 40-60mbit totalt, dock ostabilt
Mellan kl 02-07 är det dock mkt stabil, fin lina ner på 95-100mbit i verkligheten på en anslutning från tex sunet, google, microsoft.
Trafik till/från Bredbandskollen och Speedtest.net verkar prioriterad i nätet och där får man alltid "godkända" resultat.
Jag vill inte hänga ut tjänsteleverantören på forum då jag provat med olika tjänsteleverantörer med samma resultat på detta stadsnät.
Pingen är alltid stabil på ca 15ms oavsett tid och ingen packetloss.
Upload är aldrig några problem oavsett tid alltid stabilt.
Med ganska omfattande tester och samtal med tjänsteleverantören så pekar allt på överbelastning eller trasig hårdvara i stadsnätet.

Hur vi går man vidare i sådant case?
När min tjänsteleverantör ställer frågan om problem på stadsnätet så är svaret att allt fungerar fint.
Tjänsteleverantören vill ju självklart inte stöta sig för mycket med nätägaren....
Jag kommer dock inte acceptera detta och behöver er hjälp i fallet.

Permalänk
Avstängd

Jobbar som projektledare för utbyggnad av fiber.
Överbelastat blir det endast om det är en anslutning som flera delar på, tex om du bor i en lägenhet och fastighetsägaren har en anslutning som delas på alla hushåll, då finns det inte mycket att göra, detta är ytterst ovanligt dock.
Normalt så drar man från station en större kabel så alla hushåll får en egen anslutning, i ditt fall kan det vara en dålig skarv som måste göras om.
Skulle det vara fel i hårdvaran så skulle troligtvis alla drabbas och då skulle problemet åtgärdas snabbt.

Skulle i ditt fall tippa på att det är routern eller mediaconvertern, bor du i lgh eller i hus?
Vet du vem som dragit in ditt fiber alltså vilket företag? typ Eltel, Ericsson eller annat företag.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Normalt så drar man från station en större kabel så alla hushåll får en egen anslutning, i ditt fall kan det vara en dålig skarv som måste göras om.

Så är det inte. Ditt påstående om "egen anslutning" är direkt felaktigt.

I 99 fall av 100 sitter det en access-switch i eller i närheten av av fastigheten. Från den switchen så är det delad kapacitet, alla som är anslutna till switchen delar kapacitet. Access-switchen är i sin tur ansluten till en kedja av områdesswitchar och/eller områdesroutrar. Dessa är i sin tur anslutna till ett core-nät. Och i alla dessa punkter delas kapaciteten, det finns helt enkelt inget som heter "egen anslutning".

Faktum är att det funkar likadant även med "villafiber". Där är visserligen access-fibern längre (kilometrar) men även dessa är kopplade till en switch där kapaciteten delas.

Skrivet av harris_850:

Trafik till/från Bredbandskollen och Speedtest.net verkar prioriterad i nätet och där får man alltid "godkända" resultat.

Pingen är alltid stabil på ca 15ms oavsett tid och ingen packetloss.

Att du mäter bra mot BB-kollen samt har en stabil latency tyder på att det inte är någon form av "överbelastning". Om det är trångt så kommer paket att buffras vilket i sin tur gör att pingen ökar.

Hur har du mätt din ping? Testat att köra en längre mätning med t.ex pingplotter?

Permalänk
Skrivet av Jaeger90:

Jobbar som projektledare för utbyggnad av fiber.
Överbelastat blir det endast om det är en anslutning som flera delar på, tex om du bor i en lägenhet och fastighetsägaren har en anslutning som delas på alla hushåll, då finns det inte mycket att göra, detta är ytterst ovanligt dock.
Normalt så drar man från station en större kabel så alla hushåll får en egen anslutning, i ditt fall kan det vara en dålig skarv som måste göras om.
Skulle det vara fel i hårdvaran så skulle troligtvis alla drabbas och då skulle problemet åtgärdas snabbt.

Skulle i ditt fall tippa på att det är routern eller mediaconvertern, bor du i lgh eller i hus?
Vet du vem som dragit in ditt fiber alltså vilket företag? typ Eltel, Ericsson eller annat företag.

Jobbar också som projektledare/nätansvarig inom samma bransch, och det du skriver behöver inte stämma alls.

Det stämmer som du säger att normalt sett har varje hushåll en egen fiber, från lägenheten till noden (stationen som du kallar det). Men från anslutningsnoden (eller noderna, beroende på hur nätet är designat) så samlas all trafik i stadsnätet upp i någon form av huvudnod/corenod, där det sedan skickas vidare upp mot tjänsteleverantörer. Och är denna upplänk underdimensionerad, säg att det är en (1st) 10Gbit lina upp från Stadsnätet, kan det definitivt bli överbelastat. Beroende på hur många anslutna kunder nätet har.

Hur du går vidare:
Felanmäl till din tjänsteleverantör så kommer de felsöka hos sig först, därefter kontakta Stadsnätet/Kommunikationsoperatören om de misstänker att felet ligger där.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

försök kör lite traceroutes.

Beror nog mer påvilken peering och transit din internet leverantör har och betalar för, samt google å amazon m.fl kan i sin tur även ha sina länkar överbelastade vilket är mer sannolikt, de får även lov att strypa sin trafik utåt då det kostar dem pengar

Permalänk
Medlem

verkar som hela fibernätet i Sverige är lite överbelastat nu i jul tider.Har själv märkt att jag inte heller får ut max av min 1000/1000 nu dom senaste dagarna..

Nätterna då rockar det men dag/kväll så kommer jag upp i max 500/200 ..
Men pingen är rätt ok fast även där går den upp ibland ..Hade 200+ i BF1 igår annars alltid runt 20 - 30 men det kan ju bero på EA´s servers

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Tack för alla svar!
Lite förtydligande, det gäller villafiber.
Stadsnätet tillhör Svenska stadsnät, jag har provat på tre olika adresser i samma stadsnät med olika tjänsteleverantörer med exakt samma resultat kvällstid. Nattetid som sagt full fart hos alla tre.
Eltel har dragit nätet på uppdrag av sv. stadsnät på denna ort.
Min tjänsteleverantör, som jag har bra dialog med, säger att enda lösningen är att många kunder klagar för att få en förbättring.
Sen är det som någon påpekar i tråden lite olika beroende på varifrån trafiken kommer ifrån, går väldigt långsamt från tex speedtest.bahnhof.net kvällstid, även sunet.se och Google går långsamt ca 3-10mbit. Download.microsoft.com går ca 20-30mbit.
Samtliga ovan går stabilt 97-100mbit nattetid.
Kan också nämnas att kommunen ihop med sv. Stadsnät har sista 9-12mån kopplat på alla hushåll som varit intresserade på nätet som en it-satsning för invånarna.
Något är fel och är ganska säker på att det inte är ett lokalt fel i fastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av harris_850:

Tack för alla svar!
Lite förtydligande, det gäller villafiber.
Stadsnätet tillhör Svenska stadsnät, jag har provat på tre olika adresser i samma stadsnät med olika tjänsteleverantörer med exakt samma resultat kvällstid. Nattetid som sagt full fart hos alla tre.
Eltel har dragit nätet på uppdrag av sv. stadsnät på denna ort.
Min tjänsteleverantör, som jag har bra dialog med, säger att enda lösningen är att många kunder klagar för att få en förbättring.
Sen är det som någon påpekar i tråden lite olika beroende på varifrån trafiken kommer ifrån, går väldigt långsamt från tex speedtest.bahnhof.net kvällstid, även sunet.se och Google går långsamt ca 3-10mbit. Download.microsoft.com går ca 20-30mbit.
Samtliga ovan går stabilt 97-100mbit nattetid.
Kan också nämnas att kommunen ihop med sv. Stadsnät har sista 9-12mån kopplat på alla hushåll som varit intresserade på nätet som en it-satsning för invånarna.
Något är fel och är ganska säker på att det inte är ett lokalt fel i fastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Då låter det som att antingen upplänken från edge/corenod i lokala stadsnätet, eller någonstans på vägen upp mot kommunikationsoperatör/backbone och isp'er går fullt. Detta behöver KO åtgärda. Felanmälan till tjänsteleverantör ska räcka, men det skadar ju inte att höra med ditt lokala stadsnät och påpeka felet då de även verkar agera kommunikationsoperatör så bör de definitivt kunna se om någon länk går överbelastad vissa tider.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

verkar som hela fibernätet i Sverige är lite överbelastat nu i jul tider.Har själv märkt att jag inte heller får ut max av min 1000/1000 nu dom senaste dagarna..

Nätterna då rockar det men dag/kväll så kommer jag upp i max 500/200 ..
Men pingen är rätt ok fast även där går den upp ibland ..Hade 200+ i BF1 igår annars alltid runt 20 - 30 men det kan ju bero på EA´s servers

Vad fasen, jag har ju märkt samma grej. Får bara ut ~500/500 en bra dag nu. Låg aldrig under 800/800 för bara någon månad sen.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Svenska Stadsnät?
Transit Bredband?
Comne Works?

Vilket utav näten som Telia numera äger kan det vara?

Det går så där för Telia nu.... Med tanke på hur många utav deras entreprenörer och sen deras underentreprenörer som gräver av kablar hit och dit, allt från fibrer till elkablar och inte åtgärdar det....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

@harris_850: Och då har du förstås innan du skapade tråden kopplat ur alla "burkar" i ditt hem och kopplat din stationära dator direkt i nätverksuttaget när du kör testen mot t.ex bredbandskollen?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av harris_850:

Tack för alla svar!
Lite förtydligande, det gäller villafiber.
Stadsnätet tillhör Svenska stadsnät, jag har provat på tre olika adresser i samma stadsnät med olika tjänsteleverantörer med exakt samma resultat kvällstid. Nattetid som sagt full fart hos alla tre.
Eltel har dragit nätet på uppdrag av sv. stadsnät på denna ort.
Min tjänsteleverantör, som jag har bra dialog med, säger att enda lösningen är att många kunder klagar för att få en förbättring.
Sen är det som någon påpekar i tråden lite olika beroende på varifrån trafiken kommer ifrån, går väldigt långsamt från tex speedtest.bahnhof.net kvällstid, även sunet.se och Google går långsamt ca 3-10mbit. Download.microsoft.com går ca 20-30mbit.
Samtliga ovan går stabilt 97-100mbit nattetid.
Kan också nämnas att kommunen ihop med sv. Stadsnät har sista 9-12mån kopplat på alla hushåll som varit intresserade på nätet som en it-satsning för invånarna.
Något är fel och är ganska säker på att det inte är ett lokalt fel i fastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

svenska stadsnät? tycker inte deras nät håller någon vidare kvalité tyvärr. Ingen erfarenhet av just Gisslaveds men tex Svalöv

Permalänk

@Uslingen: BBK är OK, inga konstigheter.

Efter lite mer tester så kan jag konstatera att jag når alltid 100mbit (eller i närheten) totalt ifall jag öppnar tillräckligt många anslutningar samtidigt. Men per anslutning så varierar det kraftigt från 2-30mbit per anslutning.
Nattetid är det ALLTID 100mbit per anslutning.
Jag har även provat att koppla in direkt i mediaomvandlaren utan router med lite bättre resultat dock fortfarande lågt och ostabilt.

Permalänk
Skrivet av harris_850:

@Uslingen: BBK är OK, inga konstigheter.

Efter lite mer tester så kan jag konstatera att jag når alltid 100mbit (eller i närheten) totalt ifall jag öppnar tillräckligt många anslutningar samtidigt. Men per anslutning så varierar det kraftigt från 2-30mbit per anslutning.
Nattetid är det ALLTID 100mbit per anslutning.
Jag har även provat att koppla in direkt i mediaomvandlaren utan router med lite bättre resultat dock fortfarande lågt och ostabilt.

Menar du att du alltid får rätt hastighet när du kör bredbandskollen?

Eller om du kör många simultana anslutningar, tex torrent?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p