Hur man kan uppskatta usel musik...

Permalänk
Medlem

Hur man kan uppskatta usel musik...

Kommer på mig själv med att väldigt ofta köra min Spotify-lista med musik från Spark!. Till saken hör att Spark! egentligen är helt usla jämfört med min totala musiksmak (Bowie, Kraftwerk, Yello, Olle Ljungström, Lustans Lakejer, Sparks, Gary Numan mfl mfl.).

Men satan vad Spark!s "dagistechno" svänger, nästan löjligt bra.

PS! Revolution 2.1 låter som om Adam Ant (som jag älskar) dött och återuppstått på 2000-talet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kommer på mig själv med att väldigt ofta köra min Spotify-lista med musik från Spark!. Till saken hör att Spark! egentligen är helt usla jämfört med min totala musiksmak (Bowie, Kraftwerk, Yello, Olle Ljungström, Lustans Lakejer, Sparks, Gary Numan mfl mfl.).

Men satan vad Spark!s "dagistechno" svänger, nästan löjligt bra.

Bara sluta tänka och njut. Livet är för kort för att ha preferenser. Finns så mycket bra musik där ute.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att du gillar 70 tals Sparks men av misstag lyssnar på nått annat ?
Det var länge sedan jag lyssnade på Sparks, säkert 30 år sen sist men nu fick du mig att ta en retrotripp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du gillar 70 tals Sparks men av misstag lyssnar på nått annat ?
Det var länge sedan jag lyssnade på Sparks, säkert 30 år sen sist men nu fick du mig att ta en retrotripp
https://www.youtube.com/watch?v=QAzESJ62irI

Givetvis älskar jag Sparks (utan utropstecken), de en av mina absoluta favoriter. De är dock inte bara 70-tal utan är fortfarande aktiva. Få saker som slår deras konserter. Mina "problem" är istället en technogrupp kallad Spark! som egentligen ligger på dagisnivå men som har visat sig vara helt extremt bra på att få folk att röra på sig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Kommer på mig själv med att väldigt ofta köra min Spotify-lista med musik från Spark!. Till saken hör att Spark! egentligen är helt usla jämfört med min totala musiksmak (Bowie, Kraftwerk, Yello, Olle Ljungström, Lustans Lakejer, Sparks, Gary Numan mfl mfl.).

Men satan vad Spark!s "dagistechno" svänger, nästan löjligt bra.

PS! Revolution 2.1 låter som om Adam Ant (som jag älskar) dött och återuppstått på 2000-talet.

"Guilty pleasure"? Du njuter av känslan av att lyssna på något andra, eller kanske du själv, finner udda eller liknande.

Själv gillar jag det mesta i musikväg men skulle nog räkna in J-pop och K-pop som mitt guilty pleasure. Ingen aning om vad de sjunger om men låter ofta väldigt bra och framförallt uppåt.

Typ:

Edit:

Edit2: äh f**k it, en till

Permalänk
Medlem

"Guilty pleasure" är helt rätt benämning.

Spark! är löjligt svängiga så länge de inte försöker låta för mycket som Front 242 för då tappar de hela konceptet. Front 242 är fortfarande absolut bäst på hela body-grejen.

Såg för många år sedan Front 242 live i Gbg och det var en sanslös upplevelse, rena kriget rådde i publiken och våldet var så nära att bryta ut så hela musikupplevelsen höjdes flera grader. Var brutalt och mycket vackert.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du gillar 70 tals Sparks men av misstag lyssnar på nått annat ?
Det var länge sedan jag lyssnade på Sparks, säkert 30 år sen sist men nu fick du mig att ta en retrotripp
https://www.youtube.com/watch?v=QAzESJ62irI

Nu fick ditt inlägg mig att trilla över till att lyssna på en massa Sparkslåtar. Jäklar vad bra Propaganda, Kimono my house och Inidiscreet är!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem

Jag lyckades påminna mig om att flöjt är ett underskattat instrument inom nutida rock, gubbar med skägg och så en flöjt så rockar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Nu fick ditt inlägg mig att trilla över till att lyssna på en massa Sparkslåtar. Jäklar vad bra Propaganda, Kimono my house och Inidiscreet är!

Hehe, jag har lyssnat mer än en gång på den där låten med. Den låter.... extremt udda för mina öron, specifikt sångarens sätt att sjunga. Men det gjorde ju exempelvis King Diamond första gången med förstås. Väldigt intressant video rent allmänt, pianisten vid 1:09 ser lagom skum ut hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"Guilty pleasure"? Du njuter av känslan av att lyssna på något andra, eller kanske du själv, finner udda eller liknande.

Själv gillar jag det mesta i musikväg men skulle nog räkna in J-pop och K-pop som mitt guilty pleasure. Ingen aning om vad de sjunger om men låter ofta väldigt bra och framförallt uppåt.

Typ:

https://www.youtube.com/watch?v=U7mPqycQ0tQ

https://www.youtube.com/watch?v=oWVgLIpAuoI

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=4Cp0WgkgDbQ

Edit2: äh f**k it, en till
https://www.youtube.com/watch?v=MF8kHWWFO10

Lyssnar 95% säkert bara på musik ifrån Japan/Korea, Pop, Rock etc.
Nu kan jag ju dock lite Japanska så förstår oftast vad dom sjunger utan googla fram lyrics men alltid gillat det innan dess också

Lyssnar jag på annat än detta blir det 80-tals musik

Permalänk
Avstängd

Att lyssna på musik för att expandera sin smak kan väll funka till viss del men som gammal hårdrockare så är det svårt att tvätta ränderna ur en tiger och man kommer tillbaks till det i en eller annan form och tror inte att lyssna på musik man avskyr kommer ge annat än irritation och gå i från sin natur och trots jag fyller 40 i år så när jag bara vill njuta så är det nästan alltid samma sak som det kommit tillbaks till senaste 20 åren eller så och från 3:50 sen skriket och riffet ger mig fortfarande gåshud för det är så bra

och är mer den känslan jag efterstävar än att ha bred smak och lyssna på saker jag inte gillar som känns rätt menigslöst och vill jag bara sitta i tystnad och njuta av musik är dissection det bästa som hänt så varför ska man lyssna på något man inte gillar

Men metal har fått mig att gilla klassiskt mer så även jag kan vidga mina vyer ibland och steget är egentligen inte så stort då dom är rätt lika

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Bascule666 Musik är ju väldigt personligt vad du tycker är bra tycker någon annan är skit.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Lyssnar 95% säkert bara på musik ifrån Japan/Korea, Pop, Rock etc.
Nu kan jag ju dock lite Japanska så förstår oftast vad dom sjunger utan googla fram lyrics men alltid gillat det innan dess också

Lyssnar jag på annat än detta blir det 80-tals musik

Härligt det!
Jo, finns ju väldigt mycket olika stilar att välja på. Känns som de flesta i väst faktiskt missar vilket stort utbud som faktiskt finns. Känns för mig lite som att de erbjuder sådant vi i väst slutat med, eller kanske aldrig haft.

Kan även tänka mig att det blir mer givande att förstå vad de sjunger med, samtidigt om man likt growl ser det som en del av musiken och inte specifikt sång så blir det också njutbart i mitt tycke. Inte fullt jämförbart förstås.

Blir en hel del 80-talsmusik här i de flesta genres. Brukar variera lite vad jag fokuserar mest på men hade en väldigt intensiv period förra året i samband med Metal Gear Solid V: The Phantom Pain-lanseringen då det nästan enbart blev 80-tals musik i någon vecka. Kim Wildes klassiker Kid's in America gav ett extra starkt minne då den dök upp rätt oväntat i ett uppdrag då jag hade den som helikoptermusik.

Skrivet av lord_vasagos:

Att lyssna på musik för att expandera sin smak kan väll funka till viss del men som gammal hårdrockare så är det svårt att tvätta ränderna ur en tiger och man kommer tillbaks till det i en eller annan form och tror inte att lyssna på musik man avskyr kommer ge annat än irritation och gå i från sin natur och trots jag fyller 40 i år så när jag bara vill njuta så är det nästan alltid samma sak som det kommit tillbaks till senaste 20 åren eller så och från 3:50 sen skriket och riffet ger mig fortfarande gåshud för det är så bra https://www.youtube.com/watch?v=ieVi35qv34M
och är mer den känslan jag efterstävar än att ha bred smak och lyssna på saker jag inte gillar som känns rätt menigslöst och vill jag bara sitta i tystnad och njuta av musik är dissection det bästa som hänt så varför ska man lyssna på något man inte gillar

Men metal har fått mig att gilla klassiskt mer så även jag kan vidga mina vyer ibland och steget är egentligen inte så stort då dom är rätt lika
https://www.youtube.com/watch?v=gpnIrE7_1YA

Finns så mycket musik i världen att lyssna på, och så lite tid. Dumt att lyssna på sådant man ändå inte gillar.
Själv ogillar jag att lyssna på vanlig radio de senaste tio åren eller så, typ 98% av det som spelas upplever jag vara någon form av örongift även om det ibland finns något trevligt undantag.

Jag förmodar att du även uppskattar artister som kan hantera instrument väl, finns ju ändå en koppling där mellan exempelvis rock och metal med klassisk musik. Nu blev jag själv aldrig någon bra gitarrist men jag uppskattar verkligen de som fortsatt och blivit riktigt bra. Inte samma sak att göra musik utan ett riktigt instrument i mitt tycke, även om resultatet fortfarande kan bli riktigt bra om man framställer musiken med exempelvis en dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, jag har lyssnat mer än en gång på den där låten med. Den låter.... extremt udda för mina öron, specifikt sångarens sätt att sjunga. Men det gjorde ju exempelvis King Diamond första gången med förstås. Väldigt intressant video rent allmänt, pianisten vid 1:09 ser lagom skum ut hehe.

"Pianisten" är Ron Mael brorsan med sångaren Russell Mael som är Sparks. Har du Spotify, sök på Sparks och scrolla ner till Propaganda och jag lovar att det kommer att blåsa ut hjärnan på dig. Och har du inte fått nog ta och scrolla lite mer till Kimono My House och du kommer att upptäcka en alternativ musikalisk verklighet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag lyckades påminna mig om att flöjt är ett underskattat instrument inom nutida rock, gubbar med skägg och så en flöjt så rockar det.
https://www.youtube.com/watch?v=gWubhw8SoBE&list=RDgWubhw8SoB...

Jäklar, har aldrig lyssnat på Jethro Tull men det där klippet var imponerande. Svettiga, medelålders håriga män med gitarrsoloförkärlek med en jäkla tvärflöjt. Når definitivt samma höjder som Sparks och ska lyssnas mer på.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag lyckades påminna mig om att flöjt är ett underskattat instrument inom nutida rock, gubbar med skägg och så en flöjt så rockar det.
https://www.youtube.com/watch?v=gWubhw8SoBE&list=RDgWubhw8SoB...

Det finns retroband som tar efter också.

Permalänk
Medlem

När jag skriver detta har jag lyssnat in mig på "Maskiner" och "Spektrum" som definitivt lyfter Spark! från dagistechno till nästan bra EBM.

Nu är det tyvärr lååång väg till de bästa:

Front 242 med Lovely Day:

Eller ännu hellre och bättre DAF som kan skapa mästerverk från ingenting, här Kinderzimmer:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem

All musik är bra på sitt sätt, det är smaken och stämningsläget som avgör.

Jag älskar allt från Mozart till senare atonala verk, David Bowie och Rolling stones, Joan Baez, Peter Gabriel och Kate Bush, Kraftwerk, Jean Michel Jarre och Vangelis, Mikael Wiehe, Anna-Lotta Larsson, Regina Lund och Kjell Höglund, Depeche Mode och Human league ända till Crazy Frog och M A Numinen. Mm, mm, mm.

Det enda jag avskyr är dansbandsmusik men gillar amerikansk country, troligen något barndomstrauma eftersom så många andra njuter av Lasse Stefanz och andra hemskheter.

Hur kan man inte älska denna cover?

Atonalt:

Kjell ftw!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"Guilty pleasure"? Du njuter av känslan av att lyssna på något andra, eller kanske du själv, finner udda eller liknande.

Själv gillar jag det mesta i musikväg men skulle nog räkna in J-pop och K-pop som mitt guilty pleasure. Ingen aning om vad de sjunger om men låter ofta väldigt bra och framförallt uppåt.

Typ:

Yay Kpop, tycker dock det tappar mycket utan videos.
Har några låtar i listan, är fint när det hoppar mellan Kpop och t.ex

Är ju också grym imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Hittade musik tidigt. Blev mycket Beatles, Queen, Elvis, Michael Jackson, GnR, Metallica och sånt i tidiga år. Minns speciellt sommaren när jag var 11 år och köpte Metallica ...and Justice For All. Minns exakt när och var jag hörde Radio Ga-Ga för första gången (borde ha varit 5 år gammal då).

Jethro Tull är väl inget konstigt annars? Progg.

Spelade instrument i ungdomens glada dagar och hängde i replokaler. Dom flesta jag umgicks med gillade verkligen musik och många av dom sysslar med musik fortfarande.

Lyssnar på vad som helst som är bra.

Lite svenskt:

Udda humör nu på morgonen. Blir lite konstiga låtar då.

Kan inte sluta redigera. Tidsgränsen för det kanske går ut snart? Gillar kvinnor med mycket soul annars. Som Amy Winehouse eller Martha & The Vandellas.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Jäklar, har aldrig lyssnat på Jethro Tull men det där klippet var imponerande. Svettiga, medelålders håriga män med gitarrsoloförkärlek med en jäkla tvärflöjt. Når definitivt samma höjder som Sparks och ska lyssnas mer på.

Jethro Tull var ju en av de stora stilbildande grupperna för progressiv rock och deras avhoppade gitarrist blev en av de viktigaste musikerna någonsin för han skapade Heavy Metal, Tony Iommi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Jag förmodar att du även uppskattar artister som kan hantera instrument väl, finns ju ändå en koppling där mellan exempelvis rock och metal med klassisk musik. Nu blev jag själv aldrig någon bra gitarrist men jag uppskattar verkligen de som fortsatt och blivit riktigt bra. Inte samma sak att göra musik utan ett riktigt instrument i mitt tycke, även om resultatet fortfarande kan bli riktigt bra om man framställer musiken med exempelvis en dator istället.

Ja det gör jag och kvalitet och känsla är viktiga delar och jag har inget mot rock och kan gilla det mesta inom johnny cash - dissection spannet till klassiskt och div men intetsägande radio musik går bort då 99.9% känns som en placebo version av musik och inget äkta över sig som var 50/70 talets starka grej och även om det kom enormt med skit då med var det mer ärlig musik som kändes äkta från cash, animales till neil young, creedence, sabbat som var typ metal för sin tid

Och saker kan bli bra som du säger på elektroniskt väg med datorer med men problemet blir oftast när man försöker göra mainstream ur mjölkade versioner som man bombar radiostationer med tills människor är så hjärntvättade att dom börjar gilla det som spelas och är där jag blir anti och är lite samma med spel/film där indy kan vara bättre som 28 dagar senare mot world war z när känslan blir mer äkta vilket inte är lätt att få fram sen lite tondöv på det och satt och tränade några running wild riff som lät halvdant och lysnnar sen på den här

som är orsaken min ibanez åkte på blocket

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Slutar man spela på grund av att någon annan är bättre så spelar man med fel inställning.

Hade denna film som liten och gillade alltid duellen. Visste inte varför just då, men det var Steve Vai som gjorde musiken och spelade den:

Aldrig gillat Yngwie.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv

Tråden behöver mer K-pop!

Skrivet av Bascule666:

"Pianisten" är Ron Mael brorsan med sångaren Russell Mael som är Sparks. Har du Spotify, sök på Sparks och scrolla ner till Propaganda och jag lovar att det kommer att blåsa ut hjärnan på dig. Och har du inte fått nog ta och scrolla lite mer till Kimono My House och du kommer att upptäcka en alternativ musikalisk verklighet.

Där ser man. Jag tänkte mest på minen och blicken han gör när kameran går runt honom vid den tidpunkten.

Har inte Spotify men blir att lyssna/titta på Youtube istället då, tack för låttipsen då sånt uppskattas!

Skrivet av MultiMan:

All musik är bra på sitt sätt, det är smaken och stämningsläget som avgör.

Jag älskar allt från Mozart till senare atonala verk, David Bowie och Rolling stones, Joan Baez, Peter Gabriel och Kate Bush, Kraftwerk, Jean Michel Jarre och Vangelis, Mikael Wiehe, Anna-Lotta Larsson, Regina Lund och Kjell Höglund, Depeche Mode och Human league ända till Crazy Frog och M A Numinen. Mm, mm, mm.

Det enda jag avskyr är dansbandsmusik men gillar amerikansk country, troligen något barndomstrauma eftersom så många andra njuter av Lasse Stefanz och andra hemskheter.

Hur kan man inte älska denna cover?

https://www.youtube.com/watch?v=k85mRPqvMbE

Atonalt:

https://www.youtube.com/watch?v=KsIATAaR-X0

Kjell ftw!

https://www.youtube.com/watch?v=9AjZXZEWiqc

Hehe, Crazy Frog är nog en ...eh, artist?, som många nog skulle räkna som sin guilty pleasure. Skulle inte förvåna mig om folk exempelvis sin partner eller sitt jobb om de skulle börja sjunga någon av låtarna, inkl ljudeffekter. Om inte annat rädslan för att bli upptäckt som Crazy Frog-lyssnare hehe.

Något jag dock frågar mig är om det finns folk som gillar Lasse Stefanz? Typ alla jag känner som gillar dansbandsmusik har extremt svårt för detta band. Men på något vis så verkar de ju överleva millenium efter millenium (okej, 50 år eller något men kan lika väl vara en evighet om man hört dom i en timme).

Skrivet av BergEr:

Yay Kpop, tycker dock det tappar mycket utan videos.
Har några låtar i listan, är fint när det hoppar mellan Kpop och t.ex https://www.youtube.com/watch?v=b_qJS78IMZE

https://www.youtube.com/watch?v=WIKqgE4BwAY

Är ju också grym imo.

Musikvideorna brukar göra det lite tydligare om vad det handlar om när man inte kan språket. Samt hur mycket jobb de ofta lägger ner på produktionen. Och alla excentriska klädval hehe.

Babymetal har jag försökt börja lyssna på ett par gånger men går trögt. Och då gillar jag metal. Men det är ett riktigt bra exempel på japanska artister som blickat åt väst och format något eget och väldigt japanskt baserat på metal. Videorna är rätt speciella med.

Skrivet av lord_vasagos:

Ja det gör jag och kvalitet och känsla är viktiga delar och jag har inget mot rock och kan gilla det mesta inom johnny cash - dissection spannet till klassiskt och div men intetsägande radio musik går bort då 99.9% känns som en placebo version av musik och inget äkta över sig som var 50/70 talets starka grej och även om det kom enormt med skit då med var det mer ärlig musik som kändes äkta från cash, animales till neil young, creedence, sabbat som var typ metal för sin tid

Och saker kan bli bra som du säger på elektroniskt väg med datorer med men problemet blir oftast när man försöker göra mainstream ur mjölkade versioner som man bombar radiostationer med tills människor är så hjärntvättade att dom börjar gilla det som spelas och är där jag blir anti och är lite samma med spel/film där indy kan vara bättre som 28 dagar senare mot world war z när känslan blir mer äkta vilket inte är lätt att få fram sen lite tondöv på det och satt och tränade några running wild riff som lät halvdant och lysnnar sen på den här https://www.youtube.com/watch?v=TbHc5i4O2tc
som är orsaken min ibanez åkte på blocket

Jag håller med dig mer eller mindre helt i ditt inlägg, tyckte heller inte World War Z var bra. Överflödig nästan och tillförde inget nytt till genren, men jag kan ha glömt något. Samtidigt finns ju plats för så pass mycket och bra om det tilltalar någon annan förstås.

Tänk om det kunde komma en 28 månader senare bara, gillade de filmerna skarpt.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon5930: På en födelsedagsfest nyligen träffade jag en i övrigt trevlig 18-åring, som hade tatuterat Lasse Stefanz på armen. En 18-åring! Nog är dansband kult i Sverige.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Slutar man spela på grund av att någon annan är bättre så spelar man med fel inställning.

Hade denna film som liten och gillade alltid duellen. Visste inte varför just då, men det var Steve Vai som gjorde musiken och spelade den:

Aldrig gillat Yngwie.

Nu var det inte bara yngwie som är en skrytig jävla mupp utan mer min kapacitet aldrig skulle kunna nå en nivå som jag är tillfreds med och om man ser till yngwie så är han fruktansvärt tajt och tonerna extremt rena även i hög hastighet samma som steve vai och många spanska även klassiska gitarrister är och kombinationen halvt tondöv och kände att jag aldrig kommer ha tålamod att bli riktigt tajt som fick mig att tröttna

jag har inte nån speciell fallenhet för det så krävdes för mycket från min sida att orka engagera mig och lyssnar man på yngwie så inser i.a.f jag att så rena toner kommer aldrig ur ett instrument i den hastigheten för min del utan kommer ligga ljus år därifrån så lessnade ur på det så det handlar om att se sina begränsningar på samma sätt som jag som dyslektiker och aldrig kommer skriva en bok

Skrivet av anon5930:

Tänk om det kunde komma en 28 månader senare bara, gillade de filmerna skarpt.

det hoppas jag på med och är såld på zombie och apokalyptiska filmer och just 28 filmerna är extraordinärt bra och när vi ändå är lite off topic så är även stake land helt ok

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Jag lyckades påminna mig om att flöjt är ett underskattat instrument inom nutida rock, gubbar med skägg och så en flöjt så rockar det.

Älskar när det kommer in udda instrument... Eluveitie måste väl ta nåt pris på den fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Att lyssna på musik för att expandera sin smak kan väll funka till viss del men som gammal hårdrockare så är det svårt att tvätta ränderna ur en tiger och man kommer tillbaks till det i en eller annan form och tror inte att lyssna på musik man avskyr kommer ge annat än irritation och gå i från sin natur och trots jag fyller 40 i år så när jag bara vill njuta så är det nästan alltid samma sak som det kommit tillbaks till senaste 20 åren eller så och från 3:50 sen skriket och riffet ger mig fortfarande gåshud för det är så bra https://www.youtube.com/watch?v=ieVi35qv34M
och är mer den känslan jag efterstävar än att ha bred smak och lyssna på saker jag inte gillar som känns rätt menigslöst och vill jag bara sitta i tystnad och njuta av musik är dissection det bästa som hänt så varför ska man lyssna på något man inte gillar

Men metal har fått mig att gilla klassiskt mer så även jag kan vidga mina vyer ibland och steget är egentligen inte så stort då dom är rätt lika
https://www.youtube.com/watch?v=gpnIrE7_1YA

Storm of the lights bane är ett jävla mästerverk.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

en technogrupp kallad Spark!

Det är inte Techno. Det är EBM. Inte Oldschool men ändå inom samma genre.
Såg dem senast i Malmö för ett par veckor sedan och det var ett jävla ös.

Omskrivning
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Nu var det inte bara yngwie som är en skrytig jävla mupp utan mer min kapacitet aldrig skulle kunna nå en nivå som jag är tillfreds med och om man ser till yngwie så är han fruktansvärt tajt och tonerna extremt rena även i hög hastighet samma som steve vai och många spanska även klassiska gitarrister är och kombinationen halvt tondöv och kände att jag aldrig kommer ha tålamod att bli riktigt tajt som fick mig att tröttna

jag har inte nån speciell fallenhet för det så krävdes för mycket från min sida att orka engagera mig och lyssnar man på yngwie så inser i.a.f jag att så rena toner kommer aldrig ur ett instrument i den hastigheten för min del utan kommer ligga ljus år därifrån så lessnade ur på det så det handlar om att se sina begränsningar på samma sätt som jag som dyslektiker och aldrig kommer skriva en bok

Okej. Håller med om att det kan vara frustrerande. Spelar inte själv så mycket längre men kommer nog aldrig att sälja mina instrument.

Roligt att ha när det faller en i smaken.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek