Hur hittar jag fiberkonvertern/fiberuttagets Mac-adress

Permalänk
Medlem

Hur hittar jag fiberkonvertern/fiberuttagets Mac-adress

Hej, det är så att jag behöver mac-adressen till mitt fiberuttag pga felsökning med mitt bredband.
Hur går man tillväga, finns det något cmd kommando?
Kör just nu med kabel direkt från uttaget till datorn utan router.

mvh wrole

Permalänk
Medlem

Ett fiberuttag har ingen mac-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Ett fiberuttag har ingen mac-adress.

Hmm inte?
Skulle ta reda på dessa saker:
Datorns MAC-adress: check
Datorns IPv4-adress: check
Fiberkonverterns MAC-adress: ?

Permalänk

Hej låter som det finns en klisterlapp på någon enhet som din leverantör har
står säkert "MAC"

Du kan i windows gör arp-a och se vilka mac addresser som din dator vet om (den bör vet denna enheten också )

arp-ap visar samtliga macadresser och också vilka ip adresser som är kopplade. (så det kan bli lite jobb med uteslutningsmetoden )

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Din mediaomvandlare har troligen en macadress på en etikett på baksidan. Som sagt har inte uttaget någon adress eftersom den bara finns på nivå 2, alltås ethernet/länk.

Attans lite sen

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Grejen är att jag uppgraderade till 250/100, men när jag kör cat6 (testat med 2 olika) mellan uttaget och datorn utan router visar nätverkskortet endast 100Mbit. Om jag sätter full duplex 1Gbit så disconnectar allt, auto ligger den på 100Mbit full duplex.
Moderkort: rampage v extreme vilket har Gbit port, testade t.o.m köpa ett nytt nätverkskort men med samma resultat.
Har installerat om allt, uppdaterat firmware m.m
När jag är kopplad mot routern visar kortet 1Gbit men får endast ut 100.

Måste vara något som ligger hos Bredband2?

Permalänk
Medlem

Min fiberconverter har MAC adress under en lucka i övra delen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Wrole:

Hej, det är så att jag behöver mac-adressen till mitt fiberuttag pga felsökning med mitt bredband.
Hur går man tillväga, finns det något cmd kommando?
Kör just nu med kabel direkt från uttaget till datorn utan router.

mvh wrole

Hej!

Enheters MAC-address brukar stå på en klisterlapp på enheten som nämns ovan.

Om inte:

Prova att koppla en dator med Windows direkt till mediakonverteraren , surfa lite på nätet etc. så det går trafik igenom den, och sktiv in i cmd: arp -a

Då får man fram datorns ARP-cache där MAC-addressen borde finnas om den har en.

Mediaconvertern är oftast en typ av switch med stöd för VLAN.

Switchar använder sig av MAC-addresser och ARP. Varje switch och dator har en ARP-cache.
ARP = Address Resolution Protocol som övesätter IP-addresser till MAC-addresser så switchen vet vilken port den ska skicka data vidare till.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrole:

Tack för svar.
Grejen är att jag uppgraderade till 250/100, men när jag kör cat6 (testat med 2 olika) mellan uttaget och datorn utan router visar nätverkskortet endast 100Mbit. Om jag sätter full duplex 1Gbit så disconnectar allt, auto ligger den på 100Mbit full duplex.
Moderkort: rampage v extreme vilket har Gbit port, testade t.o.m köpa ett nytt nätverkskort men med samma resultat.
Har installerat om allt, uppdaterat firmware m.m
När jag är kopplad mot routern visar kortet 1Gbit men får endast ut 100.

Måste vara något som ligger hos Bredband2?

Har du en modellbeteckning på den?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrole:

Måste vara något som ligger hos Bredband2?

Ja, eller snarare din nät leverantör som satt port hastigheten på 100 Mbit. Du kan bara felanmäla det så teknikerna kan ändra inställningarna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrole:

Det är ett nätverksuttag. Du kan inte blocka fram mac adressen från den.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av Wrole:

Det där är precis som nämnts ovan ett nätverksuttag. Det är kopplat till en patchpanel i nån central i huset troligen i källaren eller på vinden.

Själva uttaget i sig har ingen MAC-address.
Det är egentligen bara en förlängningskabel som förhoppningsvis är dokumenterad hos din operatör.
Switchen som den är kopplad till har både MAC- och management IP- address.

Där i centralen så är ditt uttag kopplat till:

Central: BA01
Panel: 01B
Uttag: 03

Och sedan vidare till en switch, eller i vissa fall kan det vara en router, som sedan är kopplad till stadsnät via fiber, eller direkt operatören via fiber.

Det är troligast att felet ligger hos dem som säller in switchen och begränsar just din switchport till 100/100 Mbit/s.

Kontakta Bredband 2 eller stadsnätets kundtjänst. Uppge nummret på uttaget som är på fotot. Be dem logga in på switchen i centralen och kolla om där är satt fel begränsning.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Switchar använder sig av MAC-addresser och ARP. Varje switch och dator har en ARP-cache.
ARP = Address Resolution Protocol som övesätter IP-addresser till MAC-addresser så switchen vet vilken port den ska skicka data vidare till.

Switchar jobbar på L2, de använder mao inte ARP och de har inte heller en ARP-cache.
De har däremot en "Forwarding information base (FIB)", en tabell med mac-adresser och portar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Forwarding_information_base

Skrivet av carlfilip92:

Prova att koppla en dator med Windows direkt till mediakonverteraren , surfa lite på nätet etc. så det går trafik igenom den, och sktiv in i cmd: arp -a

Som sagt, om mediakonvertern är en switch så kommer dess mac-adress inte att synas i din dators arp-tabell. I ARP-tabellen syns endast enheter som jobbar på ip-nivå, dvs du ser endast datorer och routrar.