PNY lanserar M.2-enheten CS2030

Permalänk
Melding Plague

PNY lanserar M.2-enheten CS2030

Det senaste tillskottet i PNY:s SSD-utbud heter CS2030 och är företagets första NVME-baserade enhet för konsumenter, med en läs- och skrivhastighet på 2 800 respektive 1 550 MB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

180 dollar för 240gb är faktiskt inte så illa . Blir kanske ett köp om den får bra recensioner verkar prisvärd när den ändå läser i 1550mb/s

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
99:e percentilen

I såna här artiklar tycker jag det vore bra om ni är (över)tydliga med att M.2 inte implicerar PCIe/NVMe. Om man inte vet att det finns både SATA- och PCIe-diskar med M.2-anslutning förstår man nog inte det utifrån artikeln som den är skriven, och det vore bra om man gjorde det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som användare märker man någon skillnad på en snabb M2 och en standard SSD vid vanlig användning?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ni som har liknande diskar, upplever ni stor skillnad jämfört med traditionella SSD? Hastigheten känns lockande men det kanske är overkill?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Ni som har liknande diskar, upplever ni stor skillnad jämfört med traditionella SSD? Hastigheten känns lockande men det kanske är overkill?

Förutom att dom tar upp PCI-Lanes, ingen skillnad alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Förutom att dom tar upp PCI-Lanes, ingen skillnad alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Då sparar jag pengarna till något roligare!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Då sparar jag pengarna till något roligare!

Jag är lockad av formfaktorn, det blir snäppet elegantare när man inte behöver dra en kabel till ssdn:n.

Mitt nästa datorbygge ligger något år bort fortfarande. Utan hårddiskar, dvd-läsare och ljudkort som jag satte i min nuvarande dator ligger det nära till hands att försöka sig på något riktigt kompakt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi! Rätt schysst pris vid lansering faktiskt... Och det lär ju bara sjunka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt fina priser!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jag är lockad av formfaktorn, det blir snäppet elegantare när man inte behöver dra en kabel till ssdn:n.

Mitt nästa datorbygge ligger något år bort fortfarande. Utan hårddiskar, dvd-läsare och ljudkort som jag satte i min nuvarande dator ligger det nära till hands att försöka sig på något riktigt kompakt.

Ja optisk läsare, internt ljudkort och 3,5" enheter är borta sedan länge. Visst blir det trevligare utan sladden men datorn blir inte kompaktare mha detta och den prislappen för att skala bort sladden känns för mig ovärt i dagsläget om prestanda vinsten inte är märkbar. Någon gång blir det garanterat en sån disk men då får priserna droppa lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Som användare märker man någon skillnad på en snabb M2 och en standard SSD vid vanlig användning?

Nej med handen på hjärtat kan jag inte helt ärligt påstå det, men installation av Win märktes av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Nej med handen på hjärtat kan jag inte helt ärligt påstå det, men installation av Win märktes av.

Tack det var om jag anade. Då blir det ingen uppdatering fören det är samma pris/Gb på M2 och ssd

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hur är det med dessa M.2-diskar, dyker de upp som en vanlig hårddisk när man installerar t.ex. Win10 som en vanlig sata-disk? Eller måste man ha några drivers eller sånt för att man ska hitta den under installation?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Hur är det med dessa M.2-diskar, dyker de upp som en vanlig hårddisk när man installerar t.ex. Win10 som en vanlig sata-disk? Eller måste man ha några drivers eller sånt för att man ska hitta den under installation?

dom dyker upp som vanlig hdd åtminstone i Windows 10

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tack det var om jag anade. Då blir det ingen uppdatering fören det är samma pris/Gb på M2 och ssd

jämfört med med Samsung 840, tycker jag absolut det är skillnad när jag startar program/spel samt flyttar filer.
dock tror jag det spelar en del roll om du kör i en m.2 plats eller pci samt vilka hastigheter dessa stödjer.
Det ska också nämnas att man bör sätta någon form av kylning på dom , annars blir det segt.
Det var mycket stor skillnad efter jag monterad kylblock på min 950pro

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Simpla pressmeddelanden borde hamna under en egen kategori, jag trodde det var dags för ett test

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sesese:

Tack det var om jag anade. Då blir det ingen uppdatering fören det är samma pris/Gb på M2 och ssd

M.2 är ett kontaktdon som kan användas för att ansluta SSD:er. Man köper alltså inte "M.2 eller SSD". Följande typer av SSD är vanligt förekommande:

  • SATA-anslutning, SATA-gränssnitt

  • M.2-anslutning, SATA-gränssnitt

  • M.2-anslutning, PCIe/NVMe-gränssnitt

  • PCIe-anslutning, PCIe/NVMe-gränssnitt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Grymt bra, behöver mer konkurrens på kraftiga ssd diskar.

Angående om man märker eller inte så tycker jag en bra liknelse är om det är värt att skaffa ett externt grafikkort eller inte. För den stora skaran märks det ej något, det är bara slöseri på pengar. Men för de som gör grafik eller hårddiskintensiva saker märks det. Och om man har behovet så vet man om det, vet man ej det, ja med största sannolikhet har man ej behovet,

Permalänk

Bara bra, hoppas att OCZ, PNY börjar konkurrera på lägre prisklasser, och Samsung och Corsair kanske säljer sina diskar lite billigare med, gillar att M.2 SSDs äntligen börjar få större utsträckning än de med vanliga SATA hastigheter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ge mig.... låg QD IOPS info.
Mixed IOPS, latency samt trimhantering, så ska jag gärna titta

Men 2000MB/s vs 3000MB/s är totalt meningslöst för 999/1000 användare.

Håller med de som dock säger att konkurrens är bra dock, och MLC NAND är helt klart bra början. Vi får väl se

Permalänk
Medlem

Bra med fler tillverkare i segmentet, PCIe lagring med NVMe är det som gäller nu om man vill ha det snabbaste oavsett typ av dator, just m.2 formatet spar också plats till andra instickskort på desktop/tower och ger minimalistiskt utseende om man är ute efter det. vid hög långvarig belastning kan dock värme bli ett problem så min rekommendation är att ha lite luftombyte över korten för bästa prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Förutom att dom tar upp PCI-Lanes, ingen skillnad alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Accipiter46:

Jag är lockad av formfaktorn, det blir snäppet elegantare när man inte behöver dra en kabel till ssdn:n.

Mitt nästa datorbygge ligger något år bort fortfarande. Utan hårddiskar, dvd-läsare och ljudkort som jag satte i min nuvarande dator ligger det nära till hands att försöka sig på något riktigt kompakt.

Skrivet av fark:

Nej med handen på hjärtat kan jag inte helt ärligt påstå det, men installation av Win märktes av.

Det intressanta är dock iops (för normal Windows användning eller något annat). Det och småskrivningar ser jag som fördelarna om man ska gå över till NVMe. Men det kanske inte märks mot vanlig SSD?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tack det var om jag anade. Då blir det ingen uppdatering fören det är samma pris/Gb på M2 och ssd

Ja är ekonomi begränsad så gör du nog rätt, som andra redan påvisat sä är M2 är en kontakt men jag antog att du menar NVMe och svarade baserat på det, våra hjärnor har en förmåga att vilje se skillnader efter att vi betalat för dyr hårdvara skulle jag tro?

Skrivet av Broken-arrow:

Det intressanta är dock iops (för normal Windows användning eller något annat). Det och småskrivningar ser jag som fördelarna om man ska gå över till NVMe. Men det kanske inte märks mot vanlig SSD?

En del säger ju att dom märker men jag vill nog hellre se ett 100% obias test om jag ska vara ärlig, jag menar visst det finns tillfällen direkt efter en ren Win installation där jag med inbilliar mig se någon skillnad men jag har absolut ingen uppbackning för det utanför ren uppskattning och igen ska jag vara helt ärlig så upplevs ju Win alltid rappt med bra hårdvara direkt efter install så kan inte ge ett rakt besked? Jag personligen märker iaf större skillnad i Windows med tiden iom att det blir slöare och slöare oavsett disk men jag underhåller inte mina installationer särskilt bara återinstallerar när det segar ihop för mycket och där märks det skillnad det går bokstavligen på ett par minuter (ifrån Sandisk Extreme pro sticka)

Konverterar mycket video och som jag skrivit tidigare såg jag en skillnad i Handbrake där average fps låg runt 600 för några filer jag testade men nåt hundratal fps lägre för sata 3 ssd där filen skrevs till NVMe M2 och orginalet låg på sata ssd men fick aldrig klarhet i vad det berodde på och multitaskades en del så kanske påverkade resultaten för mycket? Kan tillägga att NVMe ssd'n har kylflänsar och bra luftflöde igenom så inget handikapp i det avseendet.

Vet att det är flyktigt men så svårt att säga baserat på mest uppskattningar.

Ups edit: Ja 4K märks absolut i benchmark miljö men i Win miljö överlag är för svårt för mig att avgöra, kanske någon annan snappat upp på det? Jag är som sagt också super slarvig och belastar mina installationer stup i ett, installerar massa skräp osv så Win slöas alltid ned rätt snabbt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I såna här artiklar tycker jag det vore bra om ni är (över)tydliga med att M.2 inte implicerar PCIe/NVMe. Om man inte vet att det finns både SATA- och PCIe-diskar med M.2-anslutning förstår man nog inte det utifrån artikeln som den är skriven, och det vore bra om man gjorde det.

Väl noterat! Har läst på om just denna dator"nisch; instämmer om att det kan till hjälp att peka ut detta i artikeln. Säkert många andra som tycker likadant.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

härligt att se att priserna sjunker, dock så vad jag dum nog att inte vänta på prissänkningen innan jag köpte min m2 ssd's tyvärr !

Visa signatur

Laptop: HP z-book studio g3. i7-6830HQ.-32GB DDR4.-2x512GB nvme SSD RAID 0. thunderbolt 3

PC projekt : i5 4series, 32GB ram, 2x intel 500gbSSD, 4TB storage, 2x TITAN BLACK SLI, still building with a budget on 4000 kr

Permalänk

..och hur många skrivningar tål den? Med tanke på att den ständigt krympande tillverkningstekniken ger sämre och sämre hållbarhet på just nand kan man ju tycka att lite fokus borde ligga där med hastigheten??

Känns ungefär som 5G med dagens begränsning i datatrafik; skitkul att det går fort men varje MB kostar en slant.

..nä, tacka vet jag gamla Intel 25nm MLC. Ungefär som senap, håller hur länge som helst.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Jag är lockad av formfaktorn, det blir snäppet elegantare när man inte behöver dra en kabel till ssdn:n.

Mitt nästa datorbygge ligger något år bort fortfarande. Utan hårddiskar, dvd-läsare och ljudkort som jag satte i min nuvarande dator ligger det nära till hands att försöka sig på något riktigt kompakt.

Nästa steg vore ju att plugga in de direkt i sata porten
Kanske blir nästa standard

Skickades från m.sweclockers.com