Lenovos VR-headset visas upp under CES 2017

Permalänk
Melding Plague

Lenovos VR-headset visas upp under CES 2017

Som en del av en kommande satsning samarbetar Microsoft med flera tillverkare för att utveckla VR-headset till ett billigt pris, där Lenovo nu blir den första att visa upp sin produkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

äntligen! kanske att man redan i år kan få råd att få äkta VR som vanlig dödlig!

Bara att hoppas att det blir en standardisering när det kommer till spel! Och att det inte fortsätter se ut som det gör idag! =(

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag som väntar på min oculus att komma hem i detta nu. Kommer detta bli en billigare och bättre ersättare eller har denna ett annat användningsområde?

Permalänk
Medlem

Spännande men de får kanske börja prata om programvaran också. Ska man titta på 360 videos eller kommer det finnas spel, appar och upplevelser och kommer Microsoft se till att detta händer med några egna satsningar ?

För inte lär det hooka in i steamvr eller oculus och valve/oculus lär inte vara intresserade att göra allt kompatibelt med Windows Holographic.

Vi är snart uppe i fem olika system för VR.

Permalänk
Medlem

@Foxmaner: Ja, det är ju frågan. Det nämns ingenting om uppdateringsfrekvens och latens i bilduppdateringen i artikeln. Är de långsammare än Occulus och Vive så är de nog inte så mycket att ha för en gamer. Alltid bra med konkurrens och vidareutveckling av ny teknologi hursomhelst!

Permalänk
Medlem

@furbel: Varför inte? Valve har ju redan öppnat upp för Oculus Rift och OSVR.

Permalänk

Skit nice! nu måste bara ALLA som vill göra ett VR headset använda samma API så utvecklare slipper göra spelen kompatibla med 100 VR headset.

Annars kommer det bara splittra hela VR marknaden ännu mera. För övrigt är VR inget att ha utan roomscale.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skit nice! nu måste bara ALLA som vill göra ett VR headset använda samma API så utvecklare slipper göra spelen kompatibla med 100 VR headset.

Valve har förutsett detta och använder man SteamVR/OpenVR så får man skapligt stöd för flera VR headsets. Problemet är ju kontrollerna som är lite som att använda olika joysticks.

Tror man skulle behöva ett extra API lager där man kan konfigurera t.ex. locomotion, grab och use m.m. Nu är det ju upp till utvecklarna och där är det lite vilda västern för tillfället. En "WASD standard" har inte satt sig ännu.

Permalänk
Medlem

Bra! Mer konkurrens åt folket!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Priset gillade jag, och att det funkar med Hololens-mjukvaran. Är riktigt sugen på att testa Holographic.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

300 dollars?
Ja den har vi hört förut (oculus...).

Men stämmer priset, kvalitén är minst lika bra som konkurrensen och headtrackingen är bra nog för spel där man sitter ner så låter det onekligen intressant!
Förutsatt att man slipper lenovos virusmarknadsföring som superfish eller liknande för att kompensera för det låga priset, haha!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skit nice! nu måste bara ALLA som vill göra ett VR headset använda samma API så utvecklare slipper göra spelen kompatibla med 100 VR headset.

Annars kommer det bara splittra hela VR marknaden ännu mera. För övrigt är VR inget att ha utan roomscale.

I bilspel är det häftigt ändå

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Lenovo, bleh...

Väck mig när VR headsets kör 4k x 4k och grafikkorten klarar av att köra det.

Permalänk

@Foxmaner:
Än så länge så verkar det inte finnas någon vettig lösning för handkontrollers. Sedan är ju i alla fall till en början ett problem med få spel / appar.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

I bilspel är det häftigt ändå

Ja absolut! cockpit spel överlag men ska man spela något annat så är roomscale the shit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skönt att VR börjar komma tillbaka till grundidén. Istället för någon sorts svindyr abstrakt fristående plattform med tveksamma områden sammanflätade med sociala medier så är det faktiskt just bildskärm med styrfunktion som många är ute efter, vem kunde ha anat? Inte oculus iaf.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Har en htc vive och vad jag tycker så är det inte vr om man inte har roomscale, blir så irriterad när man ser folk som typ på react spela oculus rift med en xbox kontroller och sittandes och säga oooh fan känns som att man är där... hoppas dom testar vive eller oculusen med 3-4 sensorer

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Har en htc vive och vad jag tycker så är det inte vr om man inte har roomscale, blir så irriterad när man ser folk som typ på react spela oculus rift med en xbox kontroller och sittandes och säga oooh fan känns som att man är där... hoppas dom testar vive eller oculusen med 3-4 sensorer

Ja jag står alltid upp, rör mig och viftar med händerna när jag kör bil, eller?

Permalänk
Medlem

Jag vill sitta ner o spela. Vill jag röra på mig så har jag kinect.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

@furbel: Varför inte? Valve har ju redan öppnat upp för Oculus Rift och OSVR.

Valve är ju ganska anti-microsoft men visst, finns chansen att det tar marknadsdelar från steam så lär de väl se till att det fungerar med alla steamvr spel också. För steam är ju inte samma sak som någon annan store

Men får hoppas Microsoft tänker satsa en del också och inte bara göra som Razer och lita på Steam. Hoppas också att de satsar på mer än bara spel för VR.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är 2st OLED skärmar på VARDERA 1440x1440 pixlar? Framgår inte riktigt i artikeln. Om det är sammanlagt den mängden pixlar är det ju under all kritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Ja jag står alltid upp, rör mig och viftar med händerna när jag kör bil, eller?

jag menar spel där man går runt inte cockpit eller bilspel.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag antar att det är 2st OLED skärmar på VARDERA 1440x1440 pixlar? Framgår inte riktigt i artikeln. Om det är sammanlagt den mängden pixlar är det ju under all kritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är 2 OLED skärmar med 1440x1440 vardera.
"The headset uses two 1440 x 1440 OLED panels for its display, making it higher resolution than both the Rift and the Vive."

http://www.theverge.com/ces/2017/1/2/14150054/lenovo-vr-headset-windows-holographic

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion: Det låter ju kanon!

Permalänk

Testade HTC Vive och den var bra men lågupplöst, men det stora problemet är ju support för existerande och framtida icke-triviala "Wii"-typ-spel. Eller egentligen bara hur man tar sig runt i spel, VR var en väldigt "stå still och se sig omkring"-upplevelse, och då kvittar det ju bra själva VR-headsetet är rent tekniskt. Man vill ju vara i spelet och gå omkring? Funkar ju i bil/rymdspel där man sitter i ett säte, men känns begränsat till det. Och Wii-spel, typ.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Jag vill sitta ner o spela. Vill jag röra på mig så har jag kinect.

Skickades från m.sweclockers.com

Jämför istället med att du kanske vill spela battlefield och glida runt sittandes i en rullstol.