Asus RT-AC68U, inställningar, firmware etc?

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U, inställningar, firmware etc?

Hej,

Köpte mig en Asus RT-AC68U på black friday till ett bra pris. Gjort lite sökningar och många verkar ha problem med stabilitet på det trådlösa 2,4Ghz bandet.

Skall idag installera min egen.
Ni som äger en, vad rekommenderar ni att man gör? Uppdatera till senaste firmware?
Köra custom firmware (Merlin)?

Vilka inställningar har ni ändrat från grundinställningar?

Permalänk
Skrivet av jockebq:

Hej,

Köpte mig en Asus RT-AC68U på black friday till ett bra pris. Gjort lite sökningar och många verkar ha problem med stabilitet på det trådlösa 2,4Ghz bandet.

Skall idag installera min egen.
Ni som äger en, vad rekommenderar ni att man gör? Uppdatera till senaste firmware?
Köra custom firmware (Merlin)?

Vilka inställningar har ni ändrat från grundinställningar?

Hej, jag kör med Merlins senaste firmware 3.0.0.4.374.35_4 till min AC68 och det funkar klockrent.
Jag har bara ökat Tx power inställning från 80 till 100mW.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Köpte oxå en ac-68u på rean. kommer hem imorgon eller på onsdag. Om man kör in merlins senaste firmeware kommer den att se ut som vanligt då eller får man ett nytt gränssnitt?

Permalänk
Skrivet av lacariuz:

Köpte oxå en ac-68u på rean. kommer hem imorgon eller på onsdag. Om man kör in merlins senaste firmeware kommer den att se ut som vanligt då eller får man ett nytt gränssnitt?

Den kommer att se nästan identisk ut förutom några tweaks och tools meny där du kan se temps, sysinfo och andra inställningar.

Glöm inte att reseta routern efter byte av firmware.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Fick min AC68u igår. Har lagt in senaste Merlin.

Såg dock senare på Asus officella sida att det finns en upgrade som ökar hastigheten på DDR minnet från 533 till 666. Men den har jag inte lagt in.

Enligt tester som Merlin gjort på smallnetworkbuilder så öka det prestandan med 6% på routing hastighet om man patchade DDR minnet. Dock så sabbade det något med turbo funktionen i router. Den bootade inte tydligen med turboknappen intryckt(Bootar normalt om den inte är intryckt). Troligen kommer det fix senare.

Tydligen är det ska det komma någon mer patch från ASUS som bygger på nya Broadcom drivare som ska öka prestanda på 2.4 GHz wifi.

Nya router så bara hänga med, det brukar ta ett tag innan alla buggar är fixade.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk

Köpte oxo en för knappt 1.500 spänn på rean. Det enda problemet för mej är att få en USB. 3.0. ansluten extern hårddisk att funka. Jag måste köra den via USB 2.0 porten annars måste jag hålla på och starta om disken hela tiden för att se den i datorn. Nån som vet om senaste Merlin fixar det?

Permalänk
Medlem

Köpte mig också en på REAn. Har inte hunnit testa speciellt mycket då jag kopplade in den snabbt nu ikväll.
Det jag har hunnit testa är att jag mätt styrkan mot min tidigare TP-link som har ca 2år på nacken och dessutom kostade 500kr~.. Resultatet är att jag hittills är väldigt besviken. Något sämre styrka i de svåra zonerna i huset jämfört mot tidigare nämnd. HTPCn klarar inte spela upp 1080p utan att buffra mer eller mindre konstant.. Det senaste bredbandstestet på HTPCn gav 2mbit/ner vilket är bra mycket sämre än tidigare.. Hoppas det är bara är tillfälligt annars får jag väl helt enkelt slänga ut 500kr till och köpa en 5GHZ wifi-adapter alt. en wifi-adapter som stödjer AC standarden.

Det enda jag ställt in för övrigt utöver den vanliga konfen är att jag ökat styrkan från 80mW till 100mW.

Permalänk

Merlins senaste firmware 3.0.0.4.374.35_4 löste mina problem med att "hitta" den externa hårddisken som jag anslutit direkt i routern, gäller även usb 3.0- porten. Nu funkar allt galant. Streamar trådlöst bluray-film okomprimerat utan minsta lagg. Supernöjd.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en AC-adapter (billig variant dock då jag är nöjd sålänge de går streama 1080p..). Istället för som jag skrivit ovan så får jag nu full styrka och runt 85mbit/s så jag är hyfsat nöjd. Hade dock hoppats på betydligt mer gällande täckningen/räckvidden.

Permalänk

Det har kommit en ny firmware till AC68. Glöm inte att reseta routern efter uppdatering.

ASUS RT-AC68U Firmware version 3.0.0.4.374.454
Fixed:
1. Improved 2.4Ghz speed.
2. Fixed OpebVPN manual client setting UI issues.
3. Changed Time machine and VPN client FAQ URL link.
4. Fixed port forwarding issues in dual wan load balanced mode.
5. Fixed dual wan UI issues.
6. Updated descriptions in VPN server.
7. Fixed VPN client unable to get DNS response issue.

IPv6
1. Allowed LAN stateful auto configuration while DHCP-PD enabled.
2. Fixed DHCPv6 related issues.

Add:
1. Added RSSI/PSM/SGI/STBC information in wireless log.
http://www.asus.com/Networking/RTAC68U/#support

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Hej.

Jag har lite problem med min Asus som jag behöver komma tillrätta med. Har tidigare uppdaterat till 3.0.0.4.374.371 men inte gjort något reset och får inte Port Forward att funka som jag vill.

Cokeman_1337: du skriver att det finns en ny firmware. Jag hittar inte den på asus hemsida. Där är 3.0.0.4.374.371 den senaste eller är jag fel på det? Har testat att använda routerna inbyggda uppdaterings också men den säger att jag har den senaste. Vad har jag missat?

Tack för svar.

M.v.h. AS

Permalänk

Den finns i smallnetbuilders forum, tråd om ASUS RT-N68U.
Femte eller sjätte inlägget. Oklart varför den försvann från ASUS supportsida.

http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=14131

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa denna. Är den gryym ??

Permalänk
Skrivet av silverbris:

Hej.

Jag har lite problem med min Asus som jag behöver komma tillrätta med. Har tidigare uppdaterat till 3.0.0.4.374.371 men inte gjort något reset och får inte Port Forward att funka som jag vill.

Cokeman_1337: du skriver att det finns en ny firmware. Jag hittar inte den på asus hemsida. Där är 3.0.0.4.374.371 den senaste eller är jag fel på det? Har testat att använda routerna inbyggda uppdaterings också men den säger att jag har den senaste. Vad har jag missat?

Tack för svar.

M.v.h. AS

Hörde att dom tog bort den senaste från sin hemsida då den hade lite problem med vissa trådlösa nätverkskort. Kommer säkert en ny inom kort eller ta hem senaste firmware från Asuswrt-Merlin istället.
http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=7846

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av erik_noo:

Har funderat på att köpa denna. Är den gryym ??

Jo, jag är själv helnöjd med den.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Ny firmware av Asus. Betaversion 3.0.0.4.374.501 http://www.asus.com/se/Networking/RTAC68U/#support_Download

ASUS RT-AC68U Firmware version 3.0.0.4.374.501
Fixes:
1. Improved 2.4Ghz speed for handheld devices.
2. Fixed UI issues in OpenVPN manual client settings.
3. Changed VPN client FAQ link.
4. Fixed port forwarding issues in dual WAN, load balanced mode.
5. Fixed dual WAN UI issues.
6. Updated descriptions in VPN server.
7. Fixed issue with VPN client unable to get DNS response.
8. Fine tuned the CTF settings.

IPv6
1. IPv6 now allows LAN stateful auto configuration while DHCP-PD enabled.
2. Fixed DHCPv6 related issues.

Additions:
1. Added RSSI/PSM/SGI/STBC information in wireless log.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Funderar på och köpa denna idag då min gamla inte fungerar så bra längre, dom flesta verkar nöjda. Dock har jag läst lite om missnöjda kunder också, främst pga firmware är dålig. Men kanske något som hunnit ordna upp sig?

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Ny firmware av Asus. Betaversion 3.0.0.4.374.501 http://www.asus.com/se/Networking/RTAC68U/#support_Download

ASUS RT-AC68U Firmware version 3.0.0.4.374.501
Fixes:
1. Improved 2.4Ghz speed for handheld devices.
2. Fixed UI issues in OpenVPN manual client settings.
3. Changed VPN client FAQ link.
4. Fixed port forwarding issues in dual WAN, load balanced mode.
5. Fixed dual WAN UI issues.
6. Updated descriptions in VPN server.
7. Fixed issue with VPN client unable to get DNS response.
8. Fine tuned the CTF settings.

IPv6
1. IPv6 now allows LAN stateful auto configuration while DHCP-PD enabled.
2. Fixed DHCPv6 related issues.

Additions:
1. Added RSSI/PSM/SGI/STBC information in wireless log.

Ny uppdatering från betaversion 3.0.0.4.374.501 till full firmware version 3.0.0.4.374.542 .
http://www.asus.com/se/Networking/RTAC68U/#support

Fixes
1. Fixed the CTF lock handling mechanism.
2. Updated the descriptions in WDS page.
3. Updated the descriptions in VPN client and Time Machine pages.
4. Fixed the USB modem connection issue in load balance mode

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Konsolgrävare

Asuswrt-Merlin 374.42

Asuswrt-Merlin 374.42 is out

Highlights of this release:

  • Merged with Asus's 374_5656 GPL, which included a few additional security fixes, and a reworked web interface for FTP/SMB management.

  • Various user-contributed tweaks and fixes related to IPv6 were merged in.

  • OpenVPN and miniupnpd were updated to their latest versions. The miniupnpd update includes some improvements to PCP support.

Additional details:

The 3G/4G USB support should work better in this build than the 374.41 build in the case of MIPS-based routers (N16/N66/AC66). That's because I didn't have the latest kernel code for these routers for 374.41, which means I was missing the new cdc_ncm driver which is now used by various devices. Let me know if you get better luck with this release with 3G/4G devices if they stopped working in 374.41.

Also, if you have a Mac and had issues with Time Machine in 374.41, let me know if it's fixed in this build. Some people reported that it stopped working in the previous release, yet if people were recompiling the firmware themselves it would work again. Mac users, also see if PCP now works properly for you (an Asuswrt-Merlin user reported an issue to the miniupnpd author, who has since fixed it - this build includes his fixed version).

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hej Drar i gång denna tråden lite.

Har problem med att min RT-AC68U inte får något internet via sladd från våran Telia technicolor.
Så här är det kopplat: Telejack (har ADSL) till Telias (den har nät trådlöst och trådat), LAN1 ut (gul port) till WAN in (blå port) på Asusen som inte får nät enligt datorn och inställningsmenyn till routern. Dock så lyser det ju blått för internet symbolen på asusen.

Så kan ni hjälpa mig att felsöka detta problem

PS: Har redan testat med asus egna fixa problemet gaid genom att starta om Telia modemet

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hej Drar i gång denna tråden lite.

Har problem med att min RT-AC68U inte får något internet via sladd från våran Telia technicolor.
Så här är det kopplat: Telejack (har ADSL) till Telias (den har nät trådlöst och trådat), LAN1 ut (gul port) till WAN in (blå port) på Asusen som inte får nät enligt datorn och inställningsmenyn till routern. Dock så lyser det ju blått för internet symbolen på asusen.

Så kan ni hjälpa mig att felsöka detta problem

PS: Har redan testat med asus egna fixa problemet gaid genom att starta om Telia modemet

Jag tror du måste brygga Telias router. Googlade och hittade att du ska kunna göra det med deras app.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag tror du måste brygga Telias router. Googlade och hittade att du ska kunna göra det med deras app.

Ja, det stämmer. Det går bra att ringa Telia på 90200 också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag tror du måste brygga Telias router. Googlade och hittade att du ska kunna göra det med deras app.

Har testa det med (tror jag i alla fall) stängde bara av wifi i alla fall, fast det kanske inte är bryggning? Läst lite här http://teliasmart.blogspot.se/ men tror telia har ändrat sitt interface sedan den skrevs, kändes annorlunda i alla fall.

Men ska kolla närmare på det igen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Ska tillägga att första gången jag satte upp den så gjorde jag det på en fiberlina hos en annan (alltså direkt in i väggen) för att se om det fans någon internet där men kom då till en "Det här är ett öppet nätverk, beställ internet från en leverantör" sida bara varje gång jag öppnade webbläsaren.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Vad menas med NOTE: resetting to factory default after flashing is strongly recommended for the following

Skrivet av cokeman 1337:

Den kommer att se nästan identisk ut förutom några tweaks och tools meny där du kan se temps, sysinfo och andra inställningar.

Glöm inte att reseta routern efter byte av firmware.

Hur gör jag en sån reset utan att tappa/förlora all info? Så man inte råkar göra en Factory Restet..Första gången jag ser detta läser alltid read me och haft den sen i sommras och slängde in merlin direkt! Hade även Merlin på min RT-N66U

Permalänk

Factory Restet? Utan tappa alla info

Hur gör jag en sån reset utan att tappa/förlora all info? Så man inte råkar göra en Factory Restet..Första gången jag ser detta läser alltid read me och haft den sen i sommras och slängde in merlin direkt! Hade även Merlin på min RT-N66U

Permalänk
Avstängd

Jo för de allra flesta är det ju bara ett fåtal inställningar som ryms på ett par rader i ett anteckningsblock.....inkl att man måste ta fram en penna.

Hursomhelst så finns det ett verktyg för att spara inställningar.

http://www.snbforums.com/threads/user-nvram-save-restore-util...

Sen för helhetens skull så kan man även läsa på allt om nvram och en factory reset som ibland är ett absolut måste!

http://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defaul...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y