Permalänk

Fjärrstyra via internet

Jag vill fjärrstyra min Raspberry Pi från internet.
Tidigare hade jag en internetleverantör där det fungerade, men efter jag bytt så fungerar det inte längre.
Jag har en Sagemcom F@ST™5350-router, där jag har öppnat port 3389. Porten är öppnen och fungerar.
Den lokala ip-adressen och porten fungerar och jag kan fjärrstyra min RPi, men utifrån så är det tvärstopp.
Kan det vara nån inställning i routern som spökar? Ringde supporten till min ISP, men dom hade ingen aning.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att du har fast IP hos den nya leverantören? Jag gissar på att du behöver ha det, men kan naturligtvis ha fel...

Permalänk
Medlem

@Hottetotte: Börja kolla om porten verkligen är öppen. Kan du göra på denna länk,
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Är den inte det så får du kolla att det stämmer i routern. Är den öppen så är det något annat som är galet.

Det är inte så att du testar med externt ip från det interna nätet? För det fungerar troligtvis inte, testa från mobilen med 4G eller annan utrustning som inte är uppkopplad på ditt nät.

@ylledjur: Du har fel, han behöver inte fast ip för att det ska fungera.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Aeqvist: Där ser man Bara av nyfikenhet, hur vet man vilken adress man ska ansluta till i så fall?

Permalänk
Medlem

Du nämner att porten är öppen, men skickar den vidare trafik till rätt lokala ip-adress?
Kolla i routern vilken ip som tilldelats din Pi eller skriv tex "ifconfig" i terminalen på Pi:en. Leta efter inet addr om jag minns rätt. Om nu porten är öppen och skickar trafik till rätt lokala ip så testa igen utifrån.

För att ta reda på din publika ip-adress kan du tex gå till https://www.whatismyip.com/, den ip-adress som visas där är den publika som går till din router. Fjärrstyr till den ip-adressen, så ska porten se till att trafiken leds vidare till Pi:en.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Har du kollat så att du har fast IP hos den nya leverantören? Jag gissar på att du behöver ha det, men kan naturligtvis ha fel...

Fast IP behöver det inte vara. Men kolla att du inte har fått en NAT:ad ip adress (192.., 10..etc) av din ISP, för då skall det inte gå!

Permalänk

Jag provade från mobilen med 4g, utan wifi, och det fungerade.

Som Aeqvist skrev nedan:
Det är inte så att du testar med externt ip från det interna nätet? För det fungerar troligtvis inte, testa från mobilen med 4G eller annan utrustning som inte är uppkopplad på ditt nät.

Det fungerar inte att prova så.

Tack för svaren!!

Permalänk
Medlem

@Hottetotte: Kanon!

@ylledjur: Enklast är att surfa till mittip.se så ser du vad du har fått för extern ip

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

@Hottetotte: Kanon!

@ylledjur: Enklast är att surfa till mittip.se så ser du vad du har fått för extern ip

Jo det är klart Jag tänkte mer på fjärrstyrning när man inte är hemma och kan kolla IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Jo det är klart Jag tänkte mer på fjärrstyrning när man inte är hemma och kan kolla IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Då använder man en tjänst som uppdaterar ett hostnames pekning då ens IP ändras.
http://www.noip.com/free är en sådan tjänst.

Permalänk

Ok, kom på ytterligare en fråga.
Går det att kommat åt sin router (Sagemcom F@ST™5350-router) från internet? Och hur skulle man göra om det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hottetotte:

Ok, kom på ytterligare en fråga.
Går det att kommat åt sin router (Sagemcom F@ST™5350-router) från internet? Och hur skulle man göra om det går?

Vet inte om det går men det låter som en väldigt osäker idé.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5