Hälften av alla Steam-användare kör Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Dom har väll lärt sig googla vid det har laget?

Och det tror du själv på?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Rätt så självklart... Windows 7 är såpass gammalt nu att det känns "XP all over again" om de som hänger kvar. Dessutom kommer ju inte nya processorer från AMD och intel att fungera fullt ut med Windows 7 så då är det klart att de som tar sin hård och mjukvara seriöst väljer Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Måste nog säga att jag var en av de mer skeptiska personerna till Windows 10 , men Windows 10 krånglar mindre än vad Windows 7 någonsin gjorde.

Det "krånglar" väl inte mer i alla fall sett till fel i systemet. Men det är definitivt fler saker som är irriterande i själva operativsystemet(W10), som alltså är tänkt att vara där.

förtydligande
Permalänk
Medlem

Finns absolut ingen anledning att nergradera en fullt fungerande win7 maskin till win10. speciellt inte med tanke på att äldre hårdvara inte har drivare, etc. (och då har jag inte ens nämnt reklam i os, reboots pga uppdateringar etc.)

Nästa burkbygge, visst då är det dax att köra win10, men det blir den dagen. (och då kanske win10 funkar utan alla buggar)

Permalänk
Medlem

@Friterad:
Samma system med olika OS, gånger två. Ett Skylake bygge och ett Sandy Bridge bygge.
Det har inget överhuvudtaget med systemet att göra, har enbart med OS att göra.

För att inte nämna Windows 7's prestanda-avfall när man har installerat/avinstallerat hundratals spel om och om igen då systemfiler bygger upp som man inte enkelt kan rensa bort. Windows 10 lider inte av samma problem och jag känner inte något behov av att formatera om datorn en gång om året som förut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Och det tror du själv på?

Ja, dom vet nog hur man googlar och följer en instruktion, det som skiljer dom från oss på det här forumet, är att dom inte har som hobby att i brist på annat leka Sherlock över sin privacy som endå ingen bryr sig om...

Vi kan tacka den långa vintern för detta påtvingade intresset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det "krånglar" väl inte mer i alla fall sett till fel i systemet. Men det är definitivt fler saker som är irriterande i själva operativsystemet, som alltså är tänkt att vara där.

Jag tror det är skit bakom spakarna snarare än att det var problem med Windows 7 eller så har han överklockat så att det ligger på gränsen till att blir krascher. Jag har i alla fall inte haft problem med mitt Windows 7. Har inte haft blåskärm på evigheter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Friterad:
Samma system med olika OS, gånger två. Ett Skylake bygge och ett Sandy Bridge bygge.
Det har inget överhuvudtaget med systemet att göra, har enbart med OS att göra.

För att inte nämna Windows 7's prestanda-avfall när man har installerat/avinstallerat hundratals spel om och om igen då systemfiler bygger upp som man inte enkelt kan rensa bort. Windows 10 lider inte av samma problem och jag känner inte något behov av att formatera om datorn en gång om året som förut.

Tror du missuppfattar, pratar inte om hårdvara överhuvudtaget.

Hade aldrig problem med W7 för att jag avinstallerade och installerade spel eller andra program. Att ha en fräsch installation av Windows gjorde i alla fall jag för att det är enklare än att ta bort saker var för sig om man har väldigt mycket man vill ha bort, alltså gäller detsamma W10. Har f.ö använt W10 som mitt dagliga OS sedan Preview i december 2014.

Skrivet av AMD-FX:

Jag tror det är skit bakom spakarna snarare än att det var problem med Windows 7 eller så har han överklockat så att det ligger på gränsen till att blir krascher. Jag har i alla fall inte haft problem med mitt Windows 7. Har inte haft blåskärm på evigheter

Blåskärm har jag aldrig någonsin haft på W7 eller senare, och egentligen enda gångerna jag har fått, eh, "märkvärdiga" problem är pga virus. Något jag inte haft (vad jag vet ) på cirka 3 år.

Permalänk

Oj,

Jag är endast en av 8.49 % av steamanvändarna.

Trodde det var fler som körde windows 8.1

Visa signatur

HP

Permalänk

W10 fortfarande inte stabilt nog...

Jag håller med dem som inte tycker W10 är stabilt nog för gamers. Hade ett elände utan like i våras när datorn tvångsuppdaterades (inget skämt), hur jag än gjorde förbigick MS alla "Nej tack!" plus inställningar som skulle omöjliggöra autouppdateringar...till slut lyckades jag häva det.
Men för oss med Nvidia kort är det definitivt problem på en hel del spel där Nvidia inte hänger med med rutiner för nya dx/w10 lika bra som AMD nu, och det går för långsamt för dem att fixa schyssta drivrutiner.
Jag kan förstå att de som fortfarande har W7 vill uppdatera, men för oss som kör W 8.1 är incitamenten tyvärr inte tillräckliga ännu. Nvidia har på det hela taget inte lyckats få sina kort att fungera tillräckligt bra med W10 som AMD, eller med uppdaterade rutiner för dx11, vilket gör att tom lite äldre spel som funkat bra slutar funka m Nvidias nya rutiner och man får köra gamla rutiner istället.
Det är möjligt att de nya 1000-korten funkar bättre överlag, men jag som kör med ett 980ti sitter hellre lugnt kvar i båten m W 8.1 64 bit ett tag till, för stabiliteten m w10 och Nvidia är inte tillfredsställande än.

Sorgligt dock att Nvidia ska bli slaget på fingrarna så snabbt och markant av AMD på funktionaliteten för W10/dx12 som bara för knappt ett år sen sågs som en loser i försäljningsandelar och vinstmässigt sätt jämfört med Nvidia. T.o.m företagets framtida existens ifrågasattes på många håll...snacka om att de använde de resurser de hade kvar på rätt sätt...
Utan schyssta drivrutiner/kompatibilitet hjälper ingen monsterhårdvara i världen, det har historien lärt oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 är det hitills bästa Windows OS'et som släppts så bra att hälften tillslut gått över. Perfekt är det inte men det var ingen tidigare utgåva heller.

Linux ligger på 0,8% och har dessutom tappat marknadsandelar på Valves plattform. Misslyckad satsning även om det var riktigt bra att den ens gjordes. Även den totala bristen på spel med Vulkan säger ju sitt. DOOM är det enda bra exemplet på spel som hitills kommit som använder detta nya gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Windows 10 är det hitills bästa Windows OS'et som släppts så bra att hälften tillslut gått över. Perfekt är det inte men det var ingen tidigare utgåva heller.

Linux ligger på 0,8% och har dessutom tappat marknadsandelar på Valves plattform. Misslyckad satsning även om det var riktigt bra att den ens gjordes. Även den totala bristen på spel med Vulkan säger ju sitt. DOOM är det enda bra exemplet på spel som hitills kommit som använder detta nya gränssnitt.

Alla med Windows 7, 8, 8.1 har blivit erbjudna en gratis uppgradering och fått ordentliga påtryckningar av MS att genomföra den. Trots detta sitter nästan hälften av alla användare på tidigare Windows. Undrar varför...
Att Windows 10 har vuxit snabbare än alla tidigare Windows versioner är föga imponerande när det har varit gratis att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt så självklart... Windows 7 är såpass gammalt nu att det känns "XP all over again" om de som hänger kvar. Dessutom kommer ju inte nya processorer från AMD och intel att fungera fullt ut med Windows 7 så då är det klart att de som tar sin hård och mjukvara seriöst väljer Windows 10.

Kört XP dagligen den senaste veckan och tycker fortfarande att den har fördelar mot W7 - W10

Kommer inte ihåg senast steam gjorde en hårdvaru inventering hos mig. Kör W10 på bärbara och surplattan, W7 på stora datorn så det känns som det kan bli väldigt olika resultat beroende på när inventeringen startar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Kört XP dagligen den senaste veckan och tycker fortfarande att den har fördelar mot W7 - W10

Kommer inte ihåg senast steam gjorde en hårdvaru inventering hos mig. Kör W10 på bärbara och surplattan, W7 på stora datorn så det känns som det kan bli väldigt olika resultat beroende på när inventeringen startar.

Visst har XP fördelar. Det är aningens mer lättdrivet på äldre system och så... Men 32-bitarsoperatic och hundratals opatchade Zero-Day hål känns lagom kul idag.

Sen beror det väl också på hur ofta man installerar om och så, men det är skönt med USB-3 stöd direkt vid installation tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För att folk gått på missinformationen om att Windows 10 samlar in mer telemetri än tidigare Windows.
Microsoft har blivit betydligt mer transparenta med vad de samlar in för information och vad den används till och då tror genast många, även stora siter, att de samlar in mer än tidigare.

Det är även enklare att stänga av denna insamling i Windows 10 än tidigare Windows.

Microsoft har släppt uppdateringar för Windows 7 och 8.1 som lägger till en del telemetri, men som går att blockera. Om man läser Privacy Statement för Windows 7 vs Windows 10 så blir det väldigt tydligt vilken version som samlar in mest data.

I Windows 7 Privacy Statement är den enda datainsamlingen som nämns information som skickas till hemsidor och andra internettjänster man använder.

Citat:

When you use software with Internet-enabled features, information about your computer ("standard computer information") is sent to the websites you visit and online services you use. Standard computer information typically includes information such as your IP address, operating system version, browser version, and regional and language settings. In some cases, it may also include a hardware ID, which indicates the device manufacturer, device name, and version. If a particular feature or service sends information to Microsoft, standard computer information will be sent as well.

Tittar man istället i Microsoft Privacy Statement som gäller för Windows 10 är listan mycket längre

Här är några delar som som inte ens fanns i Privacy Statement för Win7.

Citat:

Usage data. We collect data about how you and your device interact with Microsoft and our products. For example, we collect:

Product use data. We collect data about the features you use, the items you purchase, and the web pages you visit. This data includes your voice and text interactions with Bing, Cortana, and our chat bots.
Device data. We collect data about your device and the network you use to connect to our products. It includes data about the operating systems and other software installed on your device, including product keys. It also includes IP address, device identifiers (such as the IMEI number for phones), regional and language settings.
Error reports and performance data. We collect data about the performance of the products and any problems you experience with them. This data helps us to diagnose problems in the products you use, and to improve our products and provide solutions. Depending on your product and settings, error reports can include data such as the type or severity of the problem, details of the software or hardware related to an error, contents of files you were using when an error occurred, and data about other software on your device.
Support Data. When you engage Microsoft for support, we collect data about you and your hardware, software, and other details related to the support incident. Such data includes contact or authentication data, the content of your chats and other communications with Microsoft support, data about the condition of the machine and the application when the fault occurred and during diagnostics, and system and registry data about software installations and hardware configurations.

Interests and favorites. We collect data about your interests and favorites, such as the teams you follow in a sports app, the stocks you track in a finance app, or the favorite cities you add to a weather app. In addition to those you explicitly provide, your interests and favorites may also be inferred or derived from other data we collect.