Microsoft erkänner – Windows 10-kampanjen "gick för långt"

Permalänk
Medlem

@kotz: Visste du att människor som Edward Snowden har offrat sitt liv för att skydda människors integritet, tex din?

Någorlunda otacksamt och naivt att sitta och driva så dom du gör nu när det är mer eller mindre fakta att det förekommer en omoralisk övervakning som skulle kunna ta väldigt fula vändningar snabbt om samhället förändras till det sämre.

Permalänk
Medlem

Att det sitter folk här på SC-forumet och på fullt allvar helt urskilningslöst, vill truga på ALLA Windows-10, kan jag köpa.
Hissen kan ju inte gå ända upp över allt, eller hur? Men när stora företag gör det, blir det väldigt fel!

Personligen väntade jag med iver på att få uppgradera min W7-Ultimate, när jag fick höra talas om Win-10.
På jobbet är det dock en känsligare historia. Där är det inte bara att slänga in ett nytt OS över allt och inbilla sig att allt doftar rosor. Men MS tog ingen notis om vad datorn användes till, eller att alla program skulle fungera efter uppdateringen, det sket de högaktningsfullt i !
På bekostnad av samhällen. (JA, samhällen, världen runt!)

På hemma datorn har det strulat sedan jag installerade W-10, inte tillräkligt för att jag skulle orka installera om allt, men små iriterande.
Aniversary uppdate fick jag backa fort som fan, för datorn började hänga sig. MS skiter i alla man-timmar jag som privat person fått lägga på deras bristande programvara, som jag betalat för. (Jag betalade drygt 3000SEK för W7-Ultimate.)

På jobba datorn är det lite knepigare. Uppdateringen poppade upp och ville installeras på den också. Men vis av andras misstag, viste jag att jag inte kunde tillåta W-10 att installeras, för då slutar vissa program att fungera. Program som behövs för att felsöka och programmera utrustning i stora fabriker. Programvara som måste fungera för att de stora fabrikerna inte skall få stopp i produktionen.

Våran avdelning fick precis, dagarna innan jul, nya LapTop's. De köps in centralt, man lägger på en image med W7 på dem, innan de skeppas till oss, för att våra gamla industriella program skall fungera. (Nya LapTop säljs nästan uteslutande med senaste OS)

Summa sumarum:
Privat är W10 trots strul helt OK, men skulle jag behöva byga en ny, åker W7 in, för den har jag licens på. Den man fick vid uppgraderingen är bara en OEM som bara gäller just den hårdvaran den installeras på.
Jobbet! var det nog ganska många människor runt om i världen som fått lägga många timmar på att reda ut Microsofts påtvingade strul. Själv ändrade jag i registret och förhindrade den vägen W10 uppgraderingen från att köras.

Förtroende för MS? Knappast!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tycker det är konstigt att ett mångmiljardbolag som Microsoft inte insåg att krysset fortfarande betyder "ja" är att gå för långt innan de gjorde det. Rätt sorgligt faktiskt.
Skickades från m.sweclockers.com

Det betyder inte "ja", det betyder stäng fönstret (och i vissa fall, applikationen) och det har det alltid gjort. Läs mitt inlägg med bifogad bild.

Felet dom gjorde var att automatiskt schedulerade en uppdatering (som sedan användarna själva var tvungna att avaktivera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Det betyder inte "ja", det betyder stäng fönstret (och i vissa fall, applikationen) och det har det alltid gjort. Läs mitt inlägg med bifogad bild.

Felet dom gjorde var att automatiskt schedulerade en uppdatering (som sedan användarna själva var tvungna att avaktivera).

Sak samma. De har som sagt vetat exakt vad de gjort, det var inget misstag utan de bara visade hur mycket de egentligen värdesätter sina kunder genom att köra över dem. Att de nu försökte med en liten bortförklaring gör bara situationen ännu sorgligare. Vi vet ju att de inte kunde bry sig mindre egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Och du ser det värt att blunda, för att företag faktiskt samlar data om dig?

Tycker du ska titta på black mirror innan du fäller någon mer kommentar (du lär inte sova gott sen om natten, även om det mesta är överdrivet och har svart humor finns det viss sanning):)

För min del så ville jag slippa uppdateringar titt som tätt. Införde en ny regel i routern som gör att Microsoft inte längre kan skicka sina uppdateringar eller begära hämtningar. Numer går allt lugnare. Telefonen börjar inte knastra rätt vad det är mm. Gör dock uppdateringar ibland men när jag själv vill och inte blir störd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Sak samma. De har som sagt vetat exakt vad de gjort, det var inget misstag utan de bara visade hur mycket de egentligen värdesätter sina kunder genom att köra över dem. Att de nu försökte med en liten bortförklaring gör bara situationen ännu sorgligare. Vi vet ju att de inte kunde bry sig mindre egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte sak samma. Det är stor skillnad på att ändra grundläggande funktionalitet och att automatiskt schemalägga något.
Lär dig begreppen och sluta hitta på saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Det är inte sak samma. Det är stor skillnad på att ändra grundläggande funktionalitet och att automatiskt schemalägga något.
Lär dig begreppen och sluta hitta på saker.

Hur som helst var det utfört av Microsoft och med deras enda mål, att få över alla till Win10 så fort som möjligt... även om de inte vill.
Det var grundläggande fel oavsett...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hur som helst var det utfört av Microsoft och med deras enda mål, att få över alla till Win10 så fort som möjligt... även om de inte vill.
Det var grundläggande fel oavsett...

Tack, du fattar min poäng och nöjer dig med det istället för att lägga tid på krystade påhopp ingen bryr sig om...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Det är inte sak samma. Det är stor skillnad på att ändra grundläggande funktionalitet och att automatiskt schemalägga något.
Lär dig begreppen och sluta hitta på saker.

Den fjärde dimensionen >TIDEN<.
Den enda skillnaden, mellan att "ändra grundläggande funktionalitet" som du skriver. MS schemalade ändringen till en senare tidpunkt. Sedan körde de över kunden . (Om kunden inte var tillräckligt vaken på popup-rutan.)

För de flesta dök rutan om schemaläggning av uppgradering upp när man är upptagen med annat.
De flesta som startar sin dator, gör det för en anledning. Så när den väl bootat upp, vill man snabbt komma till skott med vad man nu startade upp datorn för. I det läget vill man inte bli störd av MS som just där och då vill ta lite av ens tid i anspråk.
Man ser en popup, utan ett "NEJ" alternativ. Väldigt få människor i den situationen tar sig tid att läsa, krysset i hörnet släcker ju popuppen!

Väldigt förslaget. Utstuderat. Helt enkelt dålig stil.
MS hade ett mål att få ut Win-10 till tillräckligt många maskiner. (Som de misslyckades kapitalt med, trots "lureri" fasonerna.)
Att skylla på någon för att denna valt "krysset" istället för att gå och ta bort uppdraget, är enfalldigt. MS våldförde sig på människors datorer, uppdraget borde INTE funnits där från början, med mindre än att man först fått ett OK från dator användaren.

Lite som att en biltillverkare skulle skicka ut en popup till fordonen där man säger att "datum XX kl:xx kommer vi uppgradera mjukvaran för styr och broms servot, så vid denna tidpunkt kommer dessa vara ur funktion." Chauffören har inte tid att läsa popupper mellan rödljusen och klickar bort den så den inte skymmer annan information i panelen. En vecka senare ligger han död i ett dike och tillverkaren svär sig fri med motiveringen att "vi skickade faktiskt ut en popup!"
Skillnaden mellan att bara bryta strömmen till servona och att varna med en popup först är att chaufförer fått chansen att inte befinna sig i traffiken vid sagda tillfälle, OM de läst popuppen!

Någon kanske invänder att det inte alls är samma sak?
Men det mesta idag styrs med datorer. Allt från kärnkraftverk (kraftverk överlag) till kylskåpet hemma.
Kylskåpet styrs kanske inte med en Windows dator. Men kraftverket gör det. Likaså nöd kraften i många sjukhus.
Och här kommer MS och bara bestämmer att ALLT de kommer åt skall uppgraderas till tian?
Härifrån ser det ut som MS tror att de är gud! Allrådande och kan göra som de vill!
Det står givetvis i deras EULA att de förbehåller sig rätten, bla, bla, bla.
Men man borde i alla fall ifrågasätta lämpligheten i deras agerande. Och om de har rätt till, och agerar på detta sätt, kanske framför allt företag bör se sig om efter andra möjligheter.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hur som helst var det utfört av Microsoft och med deras enda mål, att få över alla till Win10 så fort som möjligt... även om de inte vill.
Det var grundläggande fel oavsett...

Absolut, håller helt med. Det var otroligt fult gjort av dom faktiskt.

Skrivet av Turbonisse:

Den fjärde dimensionen >TIDEN<.
Den enda skillnaden, mellan att "ändra grundläggande funktionalitet" som du skriver. MS schemalade ändringen till en senare tidpunkt. Sedan körde de över kunden . (Om kunden inte var tillräckligt vaken på popup-rutan.)

För de flesta dök rutan om schemaläggning av uppgradering upp när man är upptagen med annat.
De flesta som startar sin dator, gör det för en anledning. Så när den väl bootat upp, vill man snabbt komma till skott med vad man nu startade upp datorn för. I det läget vill man inte bli störd av MS som just där och då vill ta lite av ens tid i anspråk.
Man ser en popup, utan ett "NEJ" alternativ. Väldigt få människor i den situationen tar sig tid att läsa, krysset i hörnet släcker ju popuppen!

Väldigt förslaget. Utstuderat. Helt enkelt dålig stil.
MS hade ett mål att få ut Win-10 till tillräckligt många maskiner. (Som de misslyckades kapitalt med, trots "lureri" fasonerna.)
Att skylla på någon för att denna valt "krysset" istället för att gå och ta bort uppdraget, är enfalldigt. MS våldförde sig på människors datorer, uppdraget borde INTE funnits där från början, med mindre än att man först fått ett OK från dator användaren.

Jag håller helt med att det var korkat gjort av dom, utan tvekan faktiskt.

Som jag ser det borde dom:

  1. Frågat om lov innan de började ladda ner uppdateringen i bakgrunden på folks datorer.

  2. Frågat om lov om att schedulera / installera en sådan stor uppdatering som detta faktiskt är.

  3. Om svaret på fråga 2 var "Nej": Kunde dom frågat, om det var okej att bli påmind vid ett senare tillfälle. Bättre än att tjata och skapa irritation för folk som är upptagna

Vi verkar ha samma åsikt angående detta men det är bra om vi försöker hålla oss till fakta. Stör mig på när folk sitter här och hittar på att dom gjort andra fula saker som inte stämmer överens med verkligheten.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det finns någon bra programvara som blockerar Microsofts insyn (föll själv offer för "kampanjen"...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_pt:

Någon som vet ifall det finns någon bra programvara som blockerar Microsofts insyn (föll själv offer för "kampanjen"...)

Har hört att följande program är bra:
https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Själv bryr jag mig inte så mycket om vad dom samlar in för data :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_pt:

Någon som vet ifall det finns någon bra programvara som blockerar Microsofts insyn (föll själv offer för "kampanjen"...)

Prova att använa routern och spärra microsoft. Lämna att automatiskt tidsfönster som går ibland eller öppna manuellt och gör uppdateringar ibland.