Nintendo-patent kan peka mot en SNES Classic Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Egentligen inte ett problem, men det verkar som om enheten inte gillar HDMI switchar, möjligen för att HDCP är aktivt i enheten, och billigare switchar kanske inte stödjer/går runt det. Den allmänna åsikten är att NES classic inte stödjer HDCP, men det finns en del skumma scenarion som gör att man undrar i alla fall.
B!

Precis! Har läst om problemen med sig har, vilket var anledningen att jag nämnde det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är väl i det närmaste självklart att inte alla spel släppts där? Sist jag tittade fanns det lite över 700 licensierade titlar till NES. Nintendo har släppt de de kan garantera fungerar som de ska, och tror kan sälja, till VC. I förlängningen, om de inkluderar VC på nyare enheter, kommer de antagligen lägga till fler, men jag skulle inte bli helt förvånad om det kan finnas problem med just licensieringsbiten. Bara för att ett spel släppts till NES innebär inte det att Nintendo har rätt att sälja det vidare hur som helst, och till vem som helst.

Så då tillhör de inte målgruppen, åtminstone inte den här gången. Det här är ett enkelt sätt, att för små pengar, tjäna lite på gamla prestationer. Inte alls dumt gjort av Nintendo, och anledningen till att man inte erbjuder "köp till" funktionalitet är garanterat för att det skulle vara i konflikt med deras planer, vad de nu än är.

Genomtänkt, ur ditt perspektiv möjligen. Det blir helt plötsligt en annan produkt, och konkurrerar med deras övriga utbud, likväl som det gör det omöjligt för dem att släppa en "ny" version längre fram, med andra spel.

Fast det är ju kanske ett problem för din del, men inte för Nintendos. I nuläget klarar de inte av att tillverka dem lika fort som de försvinner ur återförsäljarnas lager. Tyvärr är det ett enkelt faktum i handelsbranschen. Man kan inte göra alla nöjda, för då har man ingen produkt att sälja. Om du inte gillar spelen som är i den här enheten, så är du helt enkelt inte målgruppen. Bättre lycka nästa gång.

Egentligen inte ett problem, men det verkar som om enheten inte gillar HDMI switchar, möjligen för att HDCP är aktivt i enheten, och billigare switchar kanske inte stödjer/går runt det. Den allmänna åsikten är att NES classic inte stödjer HDCP, men det finns en del skumma scenarion som gör att man undrar i alla fall.
B!

Annan lösning är receiver fast den lösningen brukar man använda när man ska ha bättre högtalaren än tvens egna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja, de flesta receivrar har en "bättre" HDMI switch, och om det är HDCP som spökar, borde det fungera bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är väl i det närmaste självklart att inte alla spel släppts där? Sist jag tittade fanns det lite över 700 licensierade titlar till NES. Nintendo har släppt de de kan garantera fungerar som de ska, och tror kan sälja, till VC. I förlängningen, om de inkluderar VC på nyare enheter, kommer de antagligen lägga till fler, men jag skulle inte bli helt förvånad om det kan finnas problem med just licensieringsbiten. Bara för att ett spel släppts till NES innebär inte det att Nintendo har rätt att sälja det vidare hur som helst, och till vem som helst.

Så då tillhör de inte målgruppen, åtminstone inte den här gången. Det här är ett enkelt sätt, att för små pengar, tjäna lite på gamla prestationer. Inte alls dumt gjort av Nintendo, och anledningen till att man inte erbjuder "köp till" funktionalitet är garanterat för att det skulle vara i konflikt med deras planer, vad de nu än är.

Genomtänkt, ur ditt perspektiv möjligen. Det blir helt plötsligt en annan produkt, och konkurrerar med deras övriga utbud, likväl som det gör det omöjligt för dem att släppa en "ny" version längre fram, med andra spel.

Fast det är ju kanske ett problem för din del, men inte för Nintendos. I nuläget klarar de inte av att tillverka dem lika fort som de försvinner ur återförsäljarnas lager. Tyvärr är det ett enkelt faktum i handelsbranschen. Man kan inte göra alla nöjda, för då har man ingen produkt att sälja. Om du inte gillar spelen som är i den här enheten, så är du helt enkelt inte målgruppen. Bättre lycka nästa gång.

Vem vill ha flera versioner av samma modell? Jag ser ingen bra möjlighet att släppa en uppföljare till NES classic. Man hade inte behövt göra den så mycket mer komplicerad och den skulle ändå inte konkurrera ut några andra maskiner, och som du själv säger så är ju dom flesta som köper den såna som vill spela retrospel.
Hela 79 NES spel finns på VC, ja det är ju väldigt många(ironi). Tror knappast licensen är något problem för spelbolagen i detta fall och inte heller garantin att dom ska fungera, det är nog minsta problemet.

Må hända att det är stor efterfrågan och det är inte konstigt i början efter alla år av väntan, men den kommer nog inte nå ut till alla heller för den delen. Det blir ingen lycka för mig nästa gång då dom redan förlorat mina pengar då jag byggt en maskin själv vid det laget, tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Bäst är som du skriver, väldigt subjektivt. Men konsol, är det inte.

Fast det är ju direkt felaktigt. Den skulle möjligen vara snyggast, men eftersom det inte påverkar funktionen...

Tveklöst bäst. Precis som med bilar där det är ganska irrelevant vad de kostar, när man försöker lista ut vilken som är bäst. Vi vet alla att det är någon bil i miljonklassen, eller rent av mer, som är bäst, just nu, men när vi letar efter en ny att parkera utanför bostaden så letar vi fortfarande efter något som är mer... praktiskt, passar plånboken bättre, och gör jobbet nästan lika bra.

Jag tror vi har lite olika definitioner om begreppet bäst. Även om man bortser från priset så har jag svårt att kalla en konsoll som knappt hade några spel den bästa konsollen. För att fortsätta på din billiknelse så är det få som anser att exempelvis en Koenigsegg eller McLaren är den bästa bilen trots att de är snabbast och (kanske) coolast. I Europa (i alla fall norra Europa) så brukar biljournalister hålla BMWs 5-serie som världens bästa bil och det är ju inte ens den dyraste eller lyxigaste BMW:n liksom.

NeoGeo har inte heller bäst prestanda, den hade det då men den har passerats sedan länge och det gick exempelvis att emulera en NeoGeo riktigt bra på en första generationens Xbox. Pratar man om bäst prestanda för sin generation så stämmer det dock, men det gäller väl NES också så vitt jag vet. (NeoGeo hörde ju till generationen efter NES)

Citat:

Jag vet inte vad du pratar om. Vi hade en konsol som gick varm, och stamgästerna spelade timmar i ända, på "TV-spelsbutiken" (Jo, jag har för mig den hette just så. Det är längesedan, så jag vågar inte svära på det.) när jag praktiserade där. Men det var ju främst fighting spel, och metal slug. Spel, som per design är exakt samma på olika konsoler, men med så mycket bättre ljud och bild på Neon. Konstigt nog var det aldrig någon kö till SNES med samma spel, som stod i andra ändan av lokalen. Så när det var lite att göra, brukade jag rulla ut en kontorsstol, och spela Zelda på den... Det var nog mer spel, än arbete, om jag ska vara HELT ärlig...

Jo precis, kön var lång för att det var spel som passade att spela några minuter innan man var tvungen att betala igen för de var designade för att få folk att stoppa i mer pengar i arkadmaskinen. Metal Slug är fortfarande väldigt bra men ytterst få människor klarar av att komma igenom det på "ett mynt".

Citat:

Alla? Jag höll på att säga, har du SETT en arkadmaskin i sin naturliga omgivning? Det har inte jag. De är helt utkonkurrerade av enarmade banditer, och TV-spelen hemma.
Flipperspel ser jag lite då och då, men det är allt.
Förr stod det alltid ett par arkadspel på båtarna, på Knutpunkten, och på diverse pizzerior. I dag är det enarmade banditer, svenska spel, eller andras. Trist utveckling, men det är kanske naturligt. De vänder sig automatiskt till en äldre publik, som både har mer pengar, och som man hellre ser lägga sina sista slantar på spel, än man ser ungarna göra det...
B!

Jo det är en trist utveckling, men ganska naturlig. Arkadspelens storhet (under deras storhetstid) kom ju av att de erbjöd någonting man inte kunde få hemma, inte utan att lägga en väldig massa pengar på en NeoGeo i alla fall. Idag kan du få bättre spel hemma så arkadspelen har inte samma lockelse som då. De försöker locka med andra saker som är svårare att ha hemma dock, som stora häftiga och avancerade kabinett eller speciella kontrollmetoder. DDR exempelvis, eller kabinett man sitter i/på som rör sig med spelet eller liknande. Och det finns ställen som har relativt nya arkadspel, främst i Asien förstås men det finns några ställen även i Sverige. Kolla till exempel in spelhuset på Liseberg nästa gång du är i Göteborg.

Jag har också en förhoppning om att VR kommer att innebära en nystart för arkaderna då det är något som de flesta inte kan ha hemma på grund av både pris (inte minst pris för att uppnå tillräckliga prestanda) och utrymmeskrav. Priset kommer man ju att komma runt så småningom men få har så mycket utrymme de kan dedikera till spelande.

Skrivet av mummel:

Vem vill ha flera versioner av samma modell? Jag ser ingen bra möjlighet att släppa en uppföljare till NES classic. Man hade inte behövt göra den så mycket mer komplicerad och den skulle ändå inte konkurrera ut några andra maskiner, och som du själv säger så är ju dom flesta som köper den såna som vill spela retrospel.
Hela 79 NES spel finns på VC, ja det är ju väldigt många(ironi). Tror knappast licensen är något problem för spelbolagen i detta fall och inte heller garantin att dom ska fungera, det är nog minsta problemet.

Må hända att det är stor efterfrågan och det är inte konstigt i början efter alla år av väntan, men den kommer nog inte nå ut till alla heller för den delen. Det blir ingen lycka för mig nästa gång då dom redan förlorat mina pengar då jag byggt en maskin själv vid det laget, tyvärr.

Jag tycker de har gjort ett ganska bra val av spel faktiskt. Alla har förstås inte sina favoriter med men de flesta borde vara rätt nöjda. Problemet är att många spel till NES och även till generationen efter inte är alls så bra som man minns dem idag. Jag försökte spela igenom ett antal spel för några år sedan som jag älskade när det begav sig och la hundratals timmar på men det var få som faktiskt höll fortfarande, och Nintendo har lyckats få med de flesta som gör det i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Vem vill ha flera versioner av samma modell? Jag ser ingen bra möjlighet att släppa en uppföljare till NES classic.

Skriver killen som så gärna vill ha en NES classic med just sina favoritspel att han klagat på att de spelen inte finns i den nuvarande versionen under flera sidor i den här tråden...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skriver killen som så gärna vill ha en NES classic med just sina favoritspel att han klagat på att de spelen inte finns i den nuvarande versionen under flera sidor i den här tråden...
B!

Så du menar att Nintendo skulle släppa en NES Classic 2, med 30 spel till som folk skulle vilja trängas med andra konsoler i sitt vardagsrum? Kom igen, tänk lite realistiskt, jag tror inte ens Nintendo är så dumma.
Jag får väl sitta och vänta på 10an innan mitt favoritspel kommer, då gäller det nog att IKEA börjar tillverka större TV bänkar.

Edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Så du menar att Nintendo skulle släppa en NES Classic 2, med 30 spel till som folk skulle vilja trängas med andra konsoler i sitt vardagsrum? Kom igen, tänk lite realistiskt, jag tror inte ens Nintendo är så dumma.
Jag får väl sitta och vänta på 10an innan mitt favoritspel kommer, då gäller det nog att IKEA börjar tillverka större TV bänkar.

Hmm så hur svårt är det att byta ut konsolen o använda samma kablar som du använder till nuvarande o sen förvara en konsol som är lika stor som 3 fodral till xbox one eller ps4 spel

Tror mycket väl på ett koncept där man byter ut konsollerna som "multikasseter" med hdmi port. Liksom tror inte du klagar på att ha spelfodral så varför klaga på att ha flera mininessar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

Tror mycket väl på ett koncept där man byter ut konsollerna som "multikasseter" med hdmi port. Liksom tror inte du klagar på att ha spelfodral så varför klaga på att ha flera mininessar

Han bara tjafsar för att han har tråkigt. Han har inte ens för avsikt att köpa någon innan versionen med "hans" spel kommer, så precis som alla andra, så kommer han bara ha en konsol, som står i en garderob tills den ska användas, och plockas fram lite då och då.
Någon som faktiskt vill ha "alla" spelen, satsar rimligtvis på Nintendos VC i stället. De spelen som inte redan finns där lär ju hamna där förr eller senare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

Hmm så hur svårt är det att byta ut konsolen o använda samma kablar som du använder till nuvarande o sen förvara en konsol som är lika stor som 3 fodral till xbox one eller ps4 spel

Tror mycket väl på ett koncept där man byter ut konsollerna som "multikasseter" med hdmi port. Liksom tror inte du klagar på att ha spelfodral så varför klaga på att ha flera mininessar

Skickades från m.sweclockers.com

Hade man kunnat köpa NES kassetter med typ 30 spel på, hur nostalgiskt hade inte det varit!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Han bara tjafsar för att han har tråkigt. Han har inte ens för avsikt att köpa någon innan versionen med "hans" spel kommer, så precis som alla andra, så kommer han bara ha en konsol, som står i en garderob tills den ska användas, och plockas fram lite då och då.
Någon som faktiskt vill ha "alla" spelen, satsar rimligtvis på Nintendos VC i stället. De spelen som inte redan finns där lär ju hamna där förr eller senare.
B!

Haha, jag undrar vem som tjafsar av oss egentligen. Jag förstår att du inte tycker som jag, men det finns folk som inte tycker som du, låt mig få kritisera Nintendo bäst jag vill, tror det blir bäst så, det är ett forum och man har olika åsikter. Hur länge har inte VC funnits, och ändå finns det bara 79 NES spel, jag gillar din optimism angående Nintendo, vet inte om det är för att du är en fanboy eller om du är den stereotypen som inte kan låta andra ha en åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Haha, jag undrar vem som tjafsar av oss egentligen.

Jag har redan förklarat det för dig. Det är du. Ditt argument till varför Nintendo absolut inte kan släppa fler versioner av NES Classic är för att du inte vill ha 10 enheter stående i TV-bänken, vilket är helt absurt. Du vill inte ens ha den nuvarande, varför i glödheta skulle någon tvinga dig att köpa 9 andra modeller du inte vill ha?

Skrivet av mummel:

Jag förstår att du inte tycker som jag, men det finns folk som inte tycker som du,

Jag är den första att anse att man ska få ha vilken jävla åsikt man vill, men då bör man åtminstone ha faktiska argument för sin åsikt. Jag har hela tiden konstaterat att du helt enkelt inte är målgruppen för den här enheten, då du helt enkelt vill ha en annan sorts enhet. Helt ok.

Skrivet av mummel:

låt mig få kritisera Nintendo bäst jag vill, tror det blir bäst så, det är ett forum och man har olika åsikter.

Problemet är att du inte "kritiserar Nintendo" du uttalar dig om affärsbeslut som de gör på basis av den information de har, och hävdar sedan stensäkert att du vet bättre. Om du vet bättre, finns det två alternativ. Ta fram produkten som skulle vara rätt, och sälj den, bli skitrik, och ta prototypen till dig själv, så du blir nöjd, eller sälj din ide till Nintendo. För min egen del är jag rätt säker på att de har rätt, och du har fel, deras affärsmässiga underlag är betydligt större än dina gissningar, och ditt personliga tyckande har väldigt liten påverkar på det faktiska affärsresultatet.

Skrivet av mummel:

Hur länge har inte VC funnits, och ändå finns det bara 79 NES spel, jag gillar din optimism angående Nintendo,

Som jag skrev innan, skulle jag tro att problemet ligger i licensieringsrättigheter.
Nintendo har rättigheter till 77 NES spel. Det är spel de antingen har utvecklat själva, eller har varit utgivare av. Resten av spelen till konsolen, har Nintendo inga rättigheter till, utan bara licensierat ut rättigheten att göra spel specifikt till NES konsolen, till andra utgivare. Med andra ord, andra utgivare sitter på fulla rättigheter, och vill man ha deras spel i sin VC, måste man köpa rättigheterna, eller släppa in licenstillverkare. Tittar man på listan över spel som faktiskt finns till VC ser man snart att Nintendo har köpt rättigheterna för en del spel så de kan stoppa dem i VC, men antagligen inte haft fulla rättigheter till de 77 spelen man varit utgivare för, då flera av dess saknas. Av de spel de själva utvecklat, och varit utgivare för i Sverige, har de släppt alla utom 11 till VC. 5 av dessa använder zappern, så jag misstänker att det är anledningen till varför dessa inte släppts, de sista 6 är Tetris, Pro Wrestling, Popeye, Nintendo World Cup, Golf, och Dr Mario.
Tetris vet jag det har varit bråk om licensieringen kring, och efter rättsväsendet gjort sitt så fick Nintendo rättigheterna till NES konsolen, medan Atari behöll dem för arkadhallen. Om det är ett spöke som hindrar dem från att släppa tetris på VC... fan vet.
Pro Wrestling, är, tror jag, en portning / adaptering av Human Entertainment's Pro Wrestling, för Famicon, så där är det garanterat rättigheterna som spökar.
Popeye, licensierade man rättigheterna till själva karaktärerna, från King Features Syndicate, och har alltså inte rätt att släppa spelet på VC, per automatik, utan måste i så fall förhandla sig till dem. Jag vet inte om det ens är möjligt i dagsläget.
Nintendo World Cup är en lokaliserings mod på Technōs Japan's Nekketsu High School Dodgeball Club: Soccer, så även här ett spel de inte faktiskt har fulla rättigheter till, trots att de står som både utvecklare, och utgivare. Mer spöken alltså.
Det är egentlige bara Golf som jag inte vet varför man inte har släppt på VC till Wii. Man har nämligen släppt det på VC för 3DS.
Och ungefär här slog det mig. Listorna jag har jämfört är faktiskt bara vad som är utgivet i Sverige, vs vad som finns tillgängligt för Wii, VC, PAL. Det kan vara meningsfullt att dela med sig av den informationen med. Spel som Duck Hunt och Dr Mario, finns exempelvis på VC, men för WiiU.
Glor man i listorna för alla tre, (Wii, WiiU & 3DS)tror jag det slutar med att Pro Wrestling, Nintendo world cup, och Tetris är de enda som inte har släppts till VC, men jag har ingen tillgång till sorterade listor med alla NES-spel, där både utvecklare, och utgivare står, globalt, och en likadan lista över spelen som finns till VC, vilken plattform de är tillgängliga för, osv.

Så, "svaret" på varför det bara finns ett begränsat utbud av spel för VC, är helt enkelt...Nintendo har inte rättigheterna till dem, och har inte kunnat, velat, eller fått förhandlat till sig rättigheterna till dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har redan förklarat det för dig. Det är du.

Jag är den första att anse att man ska få ha vilken jävla åsikt man vill, men då bör man åtminstone ha faktiska argument för sin åsikt. Jag har hela tiden konstaterat att du helt enkelt inte är målgruppen för den här enheten, då du helt enkelt vill ha en annan sorts enhet. Helt ok.

Problemet är att du inte "kritiserar Nintendo" du uttalar dig om affärsbeslut som de gör på basis av den information de har, och hävdar sedan stensäkert att du vet bättre. Om du vet bättre, finns det två alternativ. Ta fram produkten som skulle vara rätt, och sälj den, bli skitrik, och ta prototypen till dig själv, så du blir nöjd, eller sälj din ide till Nintendo. För min egen del är jag rätt säker på att de har rätt, och du har fel, deras affärsmässiga underlag är betydligt större än dina gissningar, och ditt personliga tyckande har väldigt liten påverkar på det faktiska affärsresultatet.

Känner att vi hamnar väldigt off-topic och på en dagisnivå så det är bäst att vi släpper det där och medger att vi båda står väldigt långt ifrån varandra, men återigen, vad jag tycker och tänker menas inte med att det kanske stämmer överens med din verklighet, du tar det bara på en barnslig nivå och utgår ifrån att alla andra har fel än dig, något man ser ett mönster av när man läser dina övriga inlägg. Men det är okej, jag respekterar att du tycker annorlunda än mig, det är det som är grejen i ett forum, du borde prova det.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har redan förklarat det för dig. Det är du. Ditt argument till varför Nintendo absolut inte kan släppa fler versioner av NES Classic är för att du inte vill ha 10 enheter stående i TV-bänken, vilket är helt absurt. Du vill inte ens ha den nuvarande, varför i glödheta skulle någon tvinga dig att köpa 9 andra modeller du inte vill ha?

Inte mitt fel att du inte förstår ironi i vissa av mina inlägg, jösses.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag skrev innan, skulle jag tro att problemet ligger i licensieringsrättigheter.
Nintendo har rättigheter till 77 NES spel. Det är spel de antingen har utvecklat själva, eller har varit utgivare av. Resten av spelen till konsolen, har Nintendo inga rättigheter till, utan bara licensierat ut rättigheten att göra spel specifikt till NES konsolen, till andra utgivare. Med andra ord, andra utgivare sitter på fulla rättigheter, och vill man ha deras spel i sin VC, måste man köpa rättigheterna, eller släppa in licenstillverkare.

Så, "svaret" på varför det bara finns ett begränsat utbud av spel för VC, är helt enkelt...Nintendo har inte rättigheterna till dem, och har inte kunnat, velat, eller fått förhandlat till sig rättigheterna till dem.

Av dessa 79 spel i VC till NES så är 36 av dessa Nintendos, finns många olika utgivare så dom har alltså redan släppt in många utgivare. Och det innebär att dom inte ens släppt alla sina egna som dom har rättigheter till, det slår hål på ditt påstående om att dom inte kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Av dessa 79 spel i VC till NES så är 36 av dessa Nintendos, finns många olika utgivare så dom har alltså redan släppt in många utgivare.

Jag gick som sagt igenom listan i natt, och det var enbart 11 spel av deras egna de inte släppt till Wii. Sett över alla deras tre plattformar ser det ut som om alla deras spel är släppta till VC. Varför man valt att inte släppa alla till Wii, och varför det varierar vilka spel som är tillgängliga i vilken region, kan man ju undra, men antagligen har man lokala licensieringsavtal med distributörer som är i vägen.
Hur du får de som faktiskt släppts till 36 är lite spännande.

Och jag har inte skrivit att de inte kan släppa spel från andra utgivare på sin plattform:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Så, "svaret" på varför det bara finns ett begränsat utbud av spel för VC, är helt enkelt...Nintendo har inte rättigheterna till dem, och har inte kunnat, velat, eller fått förhandlat till sig rättigheterna till dem.

De som finns har man så klart lyckats förhandla till sig försäljningsrättigheter för.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag gick som sagt igenom listan i natt, och det var enbart 11 spel av deras egna de inte släppt till Wii. Sett över alla deras tre plattformar ser det ut som om alla deras spel är släppta till VC. Varför man valt att inte släppa alla till Wii, och varför det varierar vilka spel som är tillgängliga i vilken region, kan man ju undra, men antagligen har man lokala licensieringsavtal med distributörer som är i vägen.
Hur du får de som faktiskt släppts till 36 är lite spännande.

Och jag har inte skrivit att de inte kan släppa spel från andra utgivare på sin plattform:
De som finns har man så klart lyckats förhandla till sig försäljningsrättigheter för.

B!

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Virtual_Console_games_f...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Virtual_Console_games_f...

Det var den listan jag räknade på, Wii U fick jag till ungefär 40

Permalänk
Medlem

Man ska inte skriva när man är trött. 36 stämmer säkert. Och anledningen är som jag skrev tidigare, att Nintendo själva utvecklat, och utgett strax över 40 spel. Resten upp till 77 spel är det någon annan som utvecklat, och de har bara varit utgivare på NES-plattformen. Och resten av spelen som gavs ut till NES har de varit varken utvecklare, eller utgivare för.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har redan förklarat det för dig. Det är du. Ditt argument till varför Nintendo absolut inte kan släppa fler versioner av NES Classic är för att du inte vill ha 10 enheter stående i TV-bänken, vilket är helt absurt. Du vill inte ens ha den nuvarande, varför i glödheta skulle någon tvinga dig att köpa 9 andra modeller du inte vill ha?

Jag är den första att anse att man ska få ha vilken jävla åsikt man vill, men då bör man åtminstone ha faktiska argument för sin åsikt. Jag har hela tiden konstaterat att du helt enkelt inte är målgruppen för den här enheten, då du helt enkelt vill ha en annan sorts enhet. Helt ok.

Problemet är att du inte "kritiserar Nintendo" du uttalar dig om affärsbeslut som de gör på basis av den information de har, och hävdar sedan stensäkert att du vet bättre. Om du vet bättre, finns det två alternativ. Ta fram produkten som skulle vara rätt, och sälj den, bli skitrik, och ta prototypen till dig själv, så du blir nöjd, eller sälj din ide till Nintendo. För min egen del är jag rätt säker på att de har rätt, och du har fel, deras affärsmässiga underlag är betydligt större än dina gissningar, och ditt personliga tyckande har väldigt liten påverkar på det faktiska affärsresultatet.

Som jag skrev innan, skulle jag tro att problemet ligger i licensieringsrättigheter.
Nintendo har rättigheter till 77 NES spel. Det är spel de antingen har utvecklat själva, eller har varit utgivare av. Resten av spelen till konsolen, har Nintendo inga rättigheter till, utan bara licensierat ut rättigheten att göra spel specifikt till NES konsolen, till andra utgivare. Med andra ord, andra utgivare sitter på fulla rättigheter, och vill man ha deras spel i sin VC, måste man köpa rättigheterna, eller släppa in licenstillverkare. Tittar man på listan över spel som faktiskt finns till VC ser man snart att Nintendo har köpt rättigheterna för en del spel så de kan stoppa dem i VC, men antagligen inte haft fulla rättigheter till de 77 spelen man varit utgivare för, då flera av dess saknas. Av de spel de själva utvecklat, och varit utgivare för i Sverige, har de släppt alla utom 11 till VC. 5 av dessa använder zappern, så jag misstänker att det är anledningen till varför dessa inte släppts, de sista 6 är Tetris, Pro Wrestling, Popeye, Nintendo World Cup, Golf, och Dr Mario.
Tetris vet jag det har varit bråk om licensieringen kring, och efter rättsväsendet gjort sitt så fick Nintendo rättigheterna till NES konsolen, medan Atari behöll dem för arkadhallen. Om det är ett spöke som hindrar dem från att släppa tetris på VC... fan vet.
Pro Wrestling, är, tror jag, en portning / adaptering av Human Entertainment's Pro Wrestling, för Famicon, så där är det garanterat rättigheterna som spökar.
Popeye, licensierade man rättigheterna till själva karaktärerna, från King Features Syndicate, och har alltså inte rätt att släppa spelet på VC, per automatik, utan måste i så fall förhandla sig till dem. Jag vet inte om det ens är möjligt i dagsläget.
Nintendo World Cup är en lokaliserings mod på Technōs Japan's Nekketsu High School Dodgeball Club: Soccer, så även här ett spel de inte faktiskt har fulla rättigheter till, trots att de står som både utvecklare, och utgivare. Mer spöken alltså.
Det är egentlige bara Golf som jag inte vet varför man inte har släppt på VC till Wii. Man har nämligen släppt det på VC för 3DS.
Och ungefär här slog det mig. Listorna jag har jämfört är faktiskt bara vad som är utgivet i Sverige, vs vad som finns tillgängligt för Wii, VC, PAL. Det kan vara meningsfullt att dela med sig av den informationen med. Spel som Duck Hunt och Dr Mario, finns exempelvis på VC, men för WiiU.
Glor man i listorna för alla tre, (Wii, WiiU & 3DS)tror jag det slutar med att Pro Wrestling, Nintendo world cup, och Tetris är de enda som inte har släppts till VC, men jag har ingen tillgång till sorterade listor med alla NES-spel, där både utvecklare, och utgivare står, globalt, och en likadan lista över spelen som finns till VC, vilken plattform de är tillgängliga för, osv.

Så, "svaret" på varför det bara finns ett begränsat utbud av spel för VC, är helt enkelt...Nintendo har inte rättigheterna till dem, och har inte kunnat, velat, eller fått förhandlat till sig rättigheterna till dem.
B!

Tror Nintendo fortfarande har rättigheter till Tetris på konsol. De släppte nyligen en version till Switch (tillsammans med Puyo Puyo, som verkar grymt kul).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror Nintendo fortfarande har rättigheter till Tetris på konsol. De släppte nyligen en version till Switch (tillsammans med Puyo Puyo, som verkar grymt kul).

Nintendo äger inte rättigheterna till Tetris, utan får snällt betala för nöjet att sälja det. Varför de valt att inte släppa det till VC på tidigare enheter vete fan. Med tanke på hur populärt det var till NES och Gameboy, så borde det ha sålt till VC med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nintendo äger inte rättigheterna till Tetris, utan får snällt betala för nöjet att sälja det.

Ahh! Jo, det borde ju stämma då det finns även "officiella" Tetris till en massa andra konsoler och enheter.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför de valt att inte släppa det till VC på tidigare enheter vete fan. Med tanke på hur populärt det var till NES och Gameboy, så borde det ha sålt till VC med.

Jo, jag håller absolut med!

Nu tycker jag iofs. att Dr. Mario är ett riktigt lyckat och grymt kul alternativ, men klassisk Tetris är aldrig fel att ha i samlingen (är nog ett av mina genom tiderna absoluta favoritspel när det gäller enkla/snabba sådana).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/