Permalänk

Vilken router ska jag välja?

Tjenare, sitter och funderar på vilken router jag ska välja. Då jag inte är så duktig på dem så tänkte jag be er om hjälp. Tänkte att det kunde vara skönt med stabil uppkoppling m.m. Vill ha en router som klarar kring 250-300 mbit/s stabilt. Trådlöst är mindre viktigt då jag bara kör t.ex. spotify på mobilen. Ska kopplas med kabel in i en dator, xbox och en tv, kan vara kul om den har några portar ifall det skulle bli lite lan. Satt och kikade på den här är den något att ha eller?https://www.komplett.se/product/757756/datorutrustning/natverk/router/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router#

Permalänk
Medlem

@kimjonsson
Jag har själv denna router och är kalas nöjd, får ut 100/100 på wifi och har bara behövs starta om de ett få tal gånger på ett år.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimjonsson:

Tjenare, sitter och funderar på vilken router jag ska välja. Då jag inte är så duktig på dem så tänkte jag be er om hjälp. Tänkte att det kunde vara skönt med stabil uppkoppling m.m. Vill ha en router som klarar kring 250-300 mbit/s stabilt. Trådlöst är mindre viktigt då jag bara kör t.ex. spotify på mobilen. Ska kopplas med kabel in i en dator, xbox och en tv, kan vara kul om den har några portar ifall det skulle bli lite lan. Satt och kikade på den här är den något att ha eller?https://www.komplett.se/product/757756/datorutrustning/natverk/router/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router#

Har den routern som AP till ovanvåningen och bytade ut den som router då den "endast" gav mig 350is mbit på min 1gbit lina så den kommer funka bra för dig om du nöjjer dig med den maxhastigheten.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Är långt ifrån ngn expert, men känns spontant som lite overkill. Borde inte det mesta idag klara 300 Mbit?

Men har de pengarna att spendera så visst kommer det nog att funka bra. Har inga personliga erfarenheter av Asus routrar men har hört att de skall vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@kimjonsson
Jag har själv denna router och är kalas nöjd, får ut 100/100 på wifi och har bara behövs starta om de ett få tal gånger på ett år.

Den informationen du ger hjälper inte Ts något. Han säger att wifi spelar mindre roll och frågar efter thrue put via kabel @ högre hastighet än 100mbit.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Är långt ifrån ngn expert, men känns spontant som lite overkill. Borde inte det mesta idag klara 300 Mbit?

Men har de pengarna att spendera så visst kommer det nog att funka bra. Har inga personliga erfarenheter av Asus routrar men har hört att de skall vara bra.

Finns massa märken som e bra. Men asus är en av de bättre, själv inne på min 3e asus router på 12-14 år och är väldigt nöjd. Kör iofs merlin firmware men det är inget måste.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Tackar så hemskt mycket för alla snabba svar. Ursäkta min okunnighet, men vad står AP för? Sen Merlin firmware är det något som man väljer till eller? Mvh Kim J

Permalänk
Medlem

@kimjonsson: Access Point. Du kopplar den till ditt nätverk för att få en till wifi punkt någon annanstans i huset.

Den routern du föreslog kan jag rekommendera starkt. Har jobbat på ett bredbandsföretag och hade jättemånga kunder som var grymt nöjda med den när man rekommenderade den. Du kommer inte bli besviken

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk

Kan av flerårig erfarenhet säga att routerval spelar mycket mindre roll än vad de flesta tror. Dessutom är routrar över 1000 kr ofta helt bortkastade pengar om man inte letar efter speciella funktioner. Den routern jag lirar på nu köpte jag 2009 för 199 kr när jag hade fått ett WII med två kontroller. Du kan ju bara tänka dig hur avancerad en router var på den tiden och att då köpa den billigaste modellen som fanns och den lirar fortfarande på bra.
Det är en d-link och jag har personligen testat att hacka den och behövde minst 8 timmar för att komma in med de mest förekommande programvarorna så säkerheten är godkänd också.
Kan tillägga att grannen köpte ett superpacket med 5ghz, gästnätverk, 2,4ghz nätverk m.m. för massor av tusenlappar. Det var en netgear tror jag och den tog det mig bara några minuter att komma igenom så när det kommer till säkerhet behöver dyrare inte vara bättre. Det kan till och med vara sämre eftersom man får fler funktioner och därav möjlighet till fler svaga punkter.

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

Kan av flerårig erfarenhet säga att routerval spelar mycket mindre roll än vad de flesta tror. Dessutom är routrar över 1000 kr ofta helt bortkastade pengar om man inte letar efter speciella funktioner. Den routern jag lirar på nu köpte jag 2009 för 199 kr när jag hade fått ett WII med två kontroller. Du kan ju bara tänka dig hur avancerad en router var på den tiden och att då köpa den billigaste modellen som fanns och den lirar fortfarande på bra.
Det är en d-link och jag har personligen testat att hacka den och behövde minst 8 timmar för att komma in med de mest förekommande programvarorna så säkerheten är godkänd också.
Kan tillägga att grannen köpte ett superpacket med 5ghz, gästnätverk, 2,4ghz nätverk m.m. för massor av tusenlappar. Det var en netgear tror jag och den tog det mig bara några minuter att komma igenom så när det kommer till säkerhet behöver dyrare inte vara bättre. Det kan till och med vara sämre eftersom man får fler funktioner och därav möjlighet till fler svaga punkter.

Du har självklart en poäng men routerns prestanda(ram, processor etc.) påverkar definitivt throughput. Så en modern router idag har NÄSTAN alltid bättre throughput än en gammal då exempelvis ARM processorer har utvecklats enormt sen 2009.
Sen att det gick snabbare att hacka grannens nätverk har nog att göra med ett osäkrare lösenord och mindre kompetens när det kommer till säkerhet.

Edit: Och för att svara OP på frågan om routern så har jag den själv och är jättenöjd! Bra throughput dessutom(943mbit av testerna jag läst)

Permalänk

Angående hjälp av val av router som du skrivit ett inlägg på min.

@Mogwaii: Hej det verkar luta åt den routern, men har läst att många byter till merlin firmware, hur fixar man så man får det? väljer man det i affären eller laddar man ner den på internet? Mvh Kim J

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimjonsson:

@Mogwaii: Hej det verkar luta åt den routern, men har läst att många byter till merlin firmware, hur fixar man så man får det? väljer man det i affären eller laddar man ner den på internet? Mvh Kim J

Du laddar ner det härifrån https://asuswrt.lostrealm.ca/

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.