Nvidia tar Geforce Now till PC och Mac

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tar Geforce Now till PC och Mac

Grafikjätten Nvidia expanderar den strömmande speltjänsten Geforce Now. Nytt är möjlighet att ta del av utbudet från både Windows- och Mac OS-datorer, utöver egna hårdvaran Shield.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kan vara rätt nice för folk som är ute och reser mycket i jobbet eller till och från jobbet eller skolan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Hade det inte varit bättre om Nvidia försökt få ner priserna på sina grafikkort istället?

Detta känns bara extremt dyrt och onödigt.

"Tjänsten blir dock inte billig. Instegspriset är enligt Nvidia 25 USD för 20 timmars spelande, motsvarande närmare 300 kronor inklusive moms, och motsvarar ett datorsystem utrustat med Geforce GTX 1060"

Ser absolut ingen mening med detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vet inte om priset är aå farligt 15kr/timmen är det inte så många nya spel som kommer ner i. Lägg där till att man slipper köpa ett grafikkort för ca 3000 så har man ju 200 timmar gratis.

Så är man ingen entusiast så kan det ju helt klart vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hade det inte varit bättre om Nvidia försökt få ner priserna på sina grafikkort istället?

För dig och mig, ja. Men det som är bäst för oss prismässigt är ju riktigt dåligt för Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hade det inte varit bättre om Nvidia försökt få ner priserna på sina grafikkort istället?

Detta känns bara extremt dyrt och onödigt.

"Tjänsten blir dock inte billig. Instegspriset är enligt Nvidia 25 USD för 20 timmars spelande, motsvarande närmare 300 kronor inklusive moms, och motsvarar ett datorsystem utrustat med Geforce GTX 1060"

Ser absolut ingen mening med detta.

Varför skulle nvidia försöka få ner priset på sina grafikkort? Det är ju inte direkt som att de inte säljer, och som vinstdrivande företag skulle det vara mycket märkligt om de försökte sänka värdet på sin produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Undra om detta faktiskt inte är en skälig kostnad. Det som behövs borde vara låglatens internet + en simpel H.264 enhet. Då går man ner på mer än bara grafikkortet och kan köra en simplare dator allt som allt @Chibariku
Om jag förstått det rätt så behöver man inte ens ha en licens för spelet själv utan detta är något Nvidia tillhandahåller?

Då är 20h 1080p motsvarande en 600kr AAA-titel. Många har ju kortare kampanjer än så och man ju även nöja sig med "bara" GTX 1060 i prestanda.

Misstänker Geforce Now var begränsat av infrastrukturbegränsningar. (Tar tid att rulla ut i tillräcklig skala). Skulle vara skoj att åtminstone testa detta, att räkna ekonomi skiljer sig nog vilt mellan de flesta. Förhoppningsvis kan detta vara en lämplig inkörsport för de som inte är säkra nog på datorspel för att gå in med fem siffriga belopp för en egen maskin.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

kan vara rätt nice för folk som är ute och reser mycket i jobbet eller till och från jobbet eller skolan.

Du menar på ställen med skitdålig uppkoppling, höga latenser, knackig hastighet, massa timouts osv osv, blir nog jättebra spelupplevelse

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv

Bra att mer pengar går i att utveckla molnettjänster, detta kommer alla tillgodo.

Säga vad man vill om spelbranchen men den öser in pengar i datorteknik som kommer oss vanliga använder till nytta. Så jag hoppas att denna tjänst blir billigare, sedan kommer den aldrig vara ett alternativ för den stora skaran.

Permalänk
Skrivet av scara:

För dig och mig, ja. Men det som är bäst för oss prismässigt är ju riktigt dåligt för Nvidia

Haha det har du däremot helt rätt i.

Skrivet av FlygarStenen:

Varför skulle nvidia försöka få ner priset på sina grafikkort? Det är ju inte direkt som att de inte säljer, och som vinstdrivande företag skulle det vara mycket märkligt om de försökte sänka värdet på sin produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt sant. Det jag syftar på är deras systematiska höjning av priser efter varje generation. Räcker man tittar på GTX 1060 för bärbara datorer som går lös på 13.000 kronor och uppåt. Har svårt att tro att bärbara datorer med föregångaren GTX 960M gick på så mycket?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vet inte om priset är aå farligt 15kr/timmen är det inte så många nya spel som kommer ner i.

Fast du måste ju fortfarande betala för spelet du har tänkt spela. Detta är ju en feature för att kunna logga in på t.ex. ditt Steam-konto på en server och streama videoströmmen därifrån.

Sedan gissar jag på att det nog kommer vara lite halvtaskig upplevelse ändå p.g.a latency.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur bra det fungerar. Jag tror det är risk att det blir latensproblem. Sedan var det lite dyrt med 30kr/h, men jag antar det är deras grundpris och att de sedan har olika former av kampanjer. Oavsett lär det nog inte komma till Sverige på något år...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Haha det har du däremot helt rätt i.

Det är helt sant. Det jag syftar på är deras systematiska höjning av priser efter varje generation. Räcker man tittar på GTX 1060 för bärbara datorer som går lös på 13.000 kronor och uppåt. Har svårt att tro att bärbara datorer med föregångaren GTX 960M gick på så mycket?

Är väl bättre att jämföra med 980 notebook och 1080 notebook? Eftersom 1060 till laptops ska vara samma dom 1060 till desktop. Medans 960M var rätt mycket sämre än 960.

Men med de högre priserna får man väl tyvärr konstatera att de till och med ligger något lågt (med tanke på bristen på 1080), jag hade ju tänkt köpa ett 1080 men för mig blev 7000 för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Undra om detta faktiskt inte är en skälig kostnad. Det som behövs borde vara låglatens internet + en simpel H.264 enhet. Då går man ner på mer än bara grafikkortet och kan köra en simplare dator allt som allt @Chibariku
Om jag förstått det rätt så behöver man inte ens ha en licens för spelet själv utan detta är något Nvidia tillhandahåller?

Då är 20h 1080p motsvarande en 600kr AAA-titel. Många har ju kortare kampanjer än så och man ju även nöja sig med "bara" GTX 1060 i prestanda.

Misstänker Geforce Now var begränsat av infrastrukturbegränsningar. (Tar tid att rulla ut i tillräcklig skala). Skulle vara skoj att åtminstone testa detta, att räkna ekonomi skiljer sig nog vilt mellan de flesta. Förhoppningsvis kan detta vara en lämplig inkörsport för de som inte är säkra nog på datorspel för att gå in med fem siffriga belopp för en egen maskin.

Verkar inte så, från Nividas hemsida:

Citat:

BRING YOUR OWN GAMES
GeForce NOW connects to the leading digital stores, which means you can install the platforms and the games you currently own on your virtual gaming PC in the cloud. You can even directly install free-to-play games. Whichever game you choose, GeForce NOW supports the standard features you’re used to, including multiplayer gaming, friends lists, chat, and achievements.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Mmm... ser framför mig hur det kommer börja flameas sen när folk testar detta. Antingen har de för kasst internet för att det ska kunna strema det utan hack eller så är streamen i så låg bitrate att man lika gärna hade kunnat köra i 720p med ett GTX 960.

Sen är ju frågan hur latensen blir, det känns ju knappast som något som är lämpat för annat än singleplayer-spel. Nä, jag tror inte mycket på detta... i framtiden, absolut. När kostanden kommit ned och snitthastigheten världen över är snabbare. Molntjänsterna kan ju också på sikt innebära dödsstöten för internetcaféer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

300 kr/mån??!! Lägg till 200 kr/mån och du kan istället köpa dig en egen GTX1080-dator som du får spela på hur mycket du vill, och som du dessutom kan använda till annat.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Kent:

Verkar inte så, från Nividas hemsida:

Har en stark känsla av att spelen som idag bundlas med grafikkorten också blir "gratis" i streamingtjänsten, förr eller senare.

Om så är fallet blir ≥15 SEK/h desto mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

300 kr/mån??!! Lägg till 200 kr/mån och du kan istället köpa dig en egen GTX1080-dator som du får spela på hur mycket du vill, och som du dessutom kan använda till annat.

Nej, inte 300 kronor i månaden. 300 kronor för 20 timmar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

300 kr/mån??!! Lägg till 200 kr/mån och du kan istället köpa dig en egen GTX1080-dator som du får spela på hur mycket du vill, och som du dessutom kan använda till annat.

Nä 300kr för 10 timmar för 1080 prestanda, 20 timmar för 1060 prestanda.

Permalänk
Medlem

Det är helt sinnessjukt, 20 timmar bara? Visst om det var för en hel månad, men 20 timmar räcker inte ens en månad om man spelar dagligen. Även om du bara spelar 5 timmar i veckan(som jag tänker mig är lite jämför med hur mycket många spelar) så räcker det inte.

Permalänk
Medlem

300kr för 10 timmar med 1080, som hittat. För mig skulle det kunna bli upp till 5000kr i månaden.

Permalänk
Digital fyndjägare

Bra att de satsar på lite nytänk.
Tänk er då de ger free play/demo play för att testa t ex. GTX 1080 prestanda samt olika spel" innan nytt grafikkortsköp/spel m.m.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Läste 300kr/månad. Hade jag lugnt betalat för att kunna spela schysstare spel på Macbooken, duger till mig som inte är spelentusiast längre.

Men 300kr för 20 timmar? Där tappade dom mig

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Fast du måste ju fortfarande betala för spelet du har tänkt spela. Detta är ju en feature för att kunna logga in på t.ex. ditt Steam-konto på en server och streama videoströmmen därifrån.

Sedan gissar jag på att det nog kommer vara lite halvtaskig upplevelse ändå p.g.a latency.

Verkar som att vissa spel ingår och vissa måste du äga själv. Ja då är ju priset ganska off.

Edit : länk https://www.nvidia.com/sv-se/shield/games/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kent:

Verkar inte så, från Nividas hemsida:

Skrivet av Chibariku:

Verkar som att vissa spel ingår och vissa måste du äga själv. Ja då är ju priset ganska off.

Edit : länk https://www.nvidia.com/sv-se/shield/games/

Verkar som att det finns litet spelbibliotek medföljande för priset. Dock är det kanske en fundering hur "installationer" och tid räknas? Ska man vara ansluten för att en installation skall fortlöpa? Tar detta speltid etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För dyrt/kort speltid. Man tycker de borde åtminstone kunna stretcha till 30 timmar för det priset alternativt sänka priset till $15~20.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är helt sant. Det jag syftar på är deras systematiska höjning av priser efter varje generation. Räcker man tittar på GTX 1060 för bärbara datorer som går lös på 13.000 kronor och uppåt. Har svårt att tro att bärbara datorer med föregångaren GTX 960M gick på så mycket?

Då tror du fel. Laptops med vettiga grafikkort har alltid varit snordyra.

Permalänk
Medlem

Så om jag skulle spelat Skyrim via Geforce Now så skulle jag fått betala 5000kr eller mer?

Guild Wars 2 för kanske en sisådär 40-50,000kr hade ju varit trevligt också.

Priset är helt vansinnigt och idén död innan den ens kommit ut genom dörren. Även om man räknar på spel som man kör klart rätt snabbt, vad händer om man spelar 19 timmar och 59 minuter och kommer på att man har 30 minuter kvar till slutbossen?

Som att gå tillbaka till att betala minut/kilobyte kostnad för att använda modemet...

Permalänk

25 dollar för 20 timmars spelande - och ett 1060 kort kostar vad? 3 papp? Dollarkurs på 9 spänn-ish - vi säger 240 spänn för 20 timmar. 250 timmars spelande sen är det jämt skägg.

Jag kanske lirar i snitt 5 timmar i veckan så på 1 år hade jag betalt mitt 1060 - vilket kanske är då man vill uppgradera.

Absolut i dyraste laget, men jag förstår hur de räknat på priserna.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Visa signatur