Intel Core i5-7600K och Core i7-7700K listas på Prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jasså? Det viste jag inte! Varför tror du de lägger av?

Håller med Uzanar, men kan tillägga att det nog snarare är så att moderkorten håller ungefär lika bra som de alltid har gjort, skillnaden är att i princip alla processorer som såldes i mängd till s1155 fortfarande håller måttet hyfsat. Och det är väldigt sällan en processor bara lägger av under drift utan att det är något fel på moderkortet eller att den påverkar moderkortet när den dör.
Helt enkelt, moderkorten dör av medan processorerna lever kvar.

Värt att hålla i minnet att Sandy Bridge snart fyller 6 år och de verkar arbeta på bra i många fall. Kan vara så att moderkorten helt enkelt inte är byggda för det.

Skrivet av Sisyfos:

Ålder.
Men jag vet inte om man rent "vetenskapligt" kan säga att det är så med 1155-moderkorten bara för att färre dyker upp på marknaden.

Det är ju dock ganska vanligt att moderkort dör av ren användning inom åtminstone 10 år och det har ju nästan aldrig varit så att en generation av processorer används så flitigt som just Sandy Bridge.
Att det dessutom handlar om gaming gör ju bara situationen värre med tanke på den extra värmen.

Men men, det är bara och hoppas att gamla bettan hänger med ett tag till! Jag har ingen lust att uppgradera än
Tur att man valde ett 2000kr-moderkort med 5 års garanti i alla fall!

Den 5 års garanti jag hade var inte värd så mycket när mitt Sabretooth Z77 gav upp efter knappt 3 år, finns ju inga s1155 kort kvar i butikerna och som komplett räknade åldersavdrag så fick jag ca 800:-, vilket bara knappt täcker ett vettigt begagnat Z77-kort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Caesar:

Den 5 års garanti jag hade var inte värd så mycket när mitt Sabretooth Z77 gav upp efter knappt 3 år, finns ju inga s1155 kort kvar i butikerna och som komplett räknade åldersavdrag så fick jag ca 800:-, vilket bara knappt täcker ett vettigt begagnat Z77-kort.

Jag beklagar sorgen
800kr var lite snålt 3 år efter inköp av Komplett kan jag tycka... but it's something.

Hur dog kortet? Startade det bara inte upp en dag eller gav det hints i förväg så att säga?
Är ju lite intressant som ägare av just Sabertooth Z77.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Två kommenterar:

  • man kan självklart alltid hitta specialfall, finns absolut fall där det inte är några problem att motivera köp av vilken CPU-modell som helst. Suttit idag och jobbar med CPUer som överhuvudtaget inte har FPU, använder ändå flyttal på dessa men det användandet är överhuvudtaget inte prestandakritiskt.

  • R använder absolut flyttal, men då det ser ut att vara lite som Matlab/Octave(som jag själv använder en hel del) så är heltalsprestanda ändå väldigt kritiskt då allt som interpretera kod och potentiellt hanterar logik är enbart heltal. Finns folk som gör väldigt beräkningstunga saker i Excel ihop med VBA, även där är heltalskapacitet kritiskt just p.g.a. VBA delen.

Fast påstår du att vare sig R eller Octave är något som speciellt många använder sig av? Skulle gissa att majoriteten av de som gör "tunga" saker på datorer är hemanvändare som spelar och de som professionellt utvecklar programvara, båda behöver främst heltalsprestanda. Krävs faktiskt en hel del CPU när man jobbar med MS Office också, i alla fall när dokumentet nått ett par hundra sidor (är även där heltals som är kritiskt).

Man kan även titta på både Intels och AMDs senaste CPU-designer, hur mycket fokus läggs på flyttal. Flyttal är, till skillnad från heltal, något som är rätt lätt att boosta prestanda i, bredare FPU (se på t.ex. Xeon Phi)?

AMD har valt att inte gå till 256-bitars FPU ens i Zen, man anser uppenbarligen inte att det är värt kiselkostnaden (installerade R, det använder sig av matrisbibliotek vilket är både AVX och FMA optimerade under Linux så du har potentiellt nytta av 256-bitars FPU).

En fördel man pekat på i Zen är att AMDs val av separata köer per ALU (distribuerad scheduler) är att man enklare kan "power-gate:a" hela FPU-delen, inklusive instruktionsköerna. Varför skulle man ens nämna detta som en fördel om flyttal är något som nästan alltid används?

Intel kommer lägga till AVX512 till Skylake Xeon E5, men man anser uppenbarligen inte att det är något som är värt kostnaden på konsumentmodellerna (tvivlar att vi kommer få se AVX512 på konsumentmodeller under överskådlig tid).

Mellan Ivy Bridge och Haswell fördubblades teoretisk flyttalsprestanda (den mer än fördubblades i praktiken då L1/L2-cache bandbredd också fördubblades) för applikationer som är matristunga. Hur många upplever Haswell som en dubbelt så snabb CPU som Haswell?

Linpack benchmark resultatet (en matrismultiplikations benchmark som på x86 använder både FMA och AVX2) ökade 40 % mellan i7-4770K till i7-6700K.

Så faktum är att många områden som är extremt flyttalstunga har sett en långt större IPC ökning från Sandy Bridge till Skylake än andra områden. Men hur många "vanliga" användare ser detta i programmen de normalt kör?

R, Matlab och Octave kan ju ta upp en stor del av någons tid, även om man inte använder många program. Någon som modellerar i ZBrush och snyggar till i Photoshop tolv timmar om dygnet, med opera i bakgrunden använder kanske två av tre program prestandakristiskt. Mina utmaningar har ju både heltal och flyttal om vartannat, och där logik visst kan ta tid. Ofta är det loopar som kan ta tid, men då är det någon flyttalsberäkning i mitten som bromsar upp; jag gjorde någon hemmasnickrad profiling för några år sedan som jag tror visade det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

R, Matlab och Octave kan ju ta upp en stor del av någons tid, även om man inte använder många program. Någon som modellerar i ZBrush och snyggar till i Photoshop tolv timmar om dygnet, med opera i bakgrunden använder kanske två av tre program prestandakristiskt. Mina utmaningar har ju både heltal och flyttal om vartannat, och där logik visst kan ta tid. Ofta är det loopar som kan ta tid, men då är det någon flyttalsberäkning i mitten som bromsar upp; jag gjorde någon hemmasnickrad profiling för några år sedan som jag tror visade det.

Självklart är det så, men ingen av de fallen är så vanligt förekommande att det är vettigt att göra dyra optimeringar specifikt för dessa fall.

Ditt fall är ju ändå gynnat i praktiken då uppsidan från Sandy Bridge till Skylake är över 100 % bara det du gör i R är tillräckligt begränsat av flyttal och du inte enbart jobbar med skalära uttryck.

Samma gäller Octave, kanske än mer då det naturliga där är alltid att jobba med matriser. Har dock aldrig gjort något där som tagit relevant tid. Mina "tunga" fall innefattar programutveckling och virtualisering. Spel är klart under 10 %, men det är nog den klart största krävande uppgiften för SweClockersmedlemmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Självklart är det så, men ingen av de fallen är så vanligt förekommande att det är vettigt att göra dyra optimeringar specifikt för dessa fall.

Ditt fall är ju ändå gynnat i praktiken då uppsidan från Sandy Bridge till Skylake är över 100 % bara det du gör i R är tillräckligt begränsat av flyttal och du inte enbart jobbar med skalära uttryck.

Samma gäller Octave, kanske än mer då det naturliga där är alltid att jobba med matriser. Har dock aldrig gjort något där som tagit relevant tid. Mina "tunga" fall innefattar programutveckling och virtualisering. Spel är klart under 10 %, men det är nog den klart största krävande uppgiften för SweClockersmedlemmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur dyra dessa optimeringar är är nog mer affärsmässiga än tekniska.

https://www.nextplatform.com/2016/11/15/intel-sets-skylake-xe...

Citat:

The bad news is that it costs $4,938 per chip when bought in those 1,000-unit trays. That is a 20 percent premium for a 4.8 percent increase in performance for floating point. You have to really want that extra performance.

Genom att inte ha aktiverat alla instruktioner så tvingas man över mot nyare Xeon. Fast, om Ryzen blir bra kanske det kommer en patch.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Hur dyra dessa optimeringar är är nog mer affärsmässiga än tekniska.

https://www.nextplatform.com/2016/11/15/intel-sets-skylake-xe...

Genom att inte ha aktiverat alla instruktioner så tvingas man över mot nyare Xeon. Fast, om Ryzen blir bra kanske det kommer en patch.

Ser inte riktigt vad du säger här. Xeon E5 2699A v4 är snabbare än E5 2699 v4 enbart för man skruvat upp frekvensen 200 MHz, inget är avaktiverat i tidigare modeller. AVX512 kommer med Skylake Xeon E5/E7, d.v.s. "v5".

Vidare så pekade jag på att AVX512 överhuvudtaget inte finns på konsumentversionen av Skylake, det tar för mycket kisel givet värdet för den potentiella marknaden.

Och om flyttal generellt är så viktigt, hur kommer det sig att AMD väljer att inte göra sin interna data-path 256-bitars så man kan utföra AVX/AVX2 instruktioner i full hastighet? I Ryzen får man samma kapacitet vare sig man kör SSE eller AVX (och AVX512 stöd finns överhuvudtaget inte). För ditt specifika användarfall kommer ju Skylake/Kaby Lake ha upp till dubbelt så hög kapacitet per cykel och kärna jämfört med Ryzen.

AVX512 är också mer än bara dubbla bredden mot AVX, i AVX512 finns flera "profiler" som innehåller specifika instruktioner som i praktiken bara är användbara inom smala områden, t.ex. machine-learning (AVX-512 Vector Neural Network Instructions Word variable precision (4VNNIW)). Potentiell marknad för hemanvändare som kommer köra "machine-learning" är nog minimal, så att stoppa in AVX512 i dessa produkter vore rätt slöseri med kisel.

Även om Skylake Xeon E5 kommer få upp till nästan två TFLOPS i toppmodellen så är det ändå rätt långt från Xeon Phi där man i princip bara fokuserar på flyttalsprestanda (heltalsprestanda i Xeon Phi är ju på Atom-nivå per kärna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag beklagar sorgen
800kr var lite snålt 3 år efter inköp av Komplett kan jag tycka... but it's something.

Hur dog kortet? Startade det bara inte upp en dag eller gav det hints i förväg så att säga?
Är ju lite intressant som ägare av just Sabertooth Z77.

Det var något med RAID-kontrollern som gav upp.
Helt plötsligt en dag så kom jag inte ens till bios när den skulle starta, har för mig att det var helt svart skärm med spridda semi-kolon över skärmen. Efter clear CMOS så startade den igen men så fort jag slog på RAID så återkom problemen.
Verkade som att det funkade bra i övrigt men eftersom jag kör ett par diskar i RAID så skickade jag in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vidare så pekade jag på att AVX512 överhuvudtaget inte finns på konsumentversionen av Skylake, det tar för mycket kisel givet värdet för den potentiella marknaden.

Jo, det är en balansgång. Men, läser man runt lite så fanns det en hel del entusiaster som hade hoppats på det även i mainstream, just för att slippa priserna på Xeon.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Den 5 års garanti jag hade var inte värd så mycket när mitt Sabretooth Z77 gav upp efter knappt 3 år, finns ju inga s1155 kort kvar i butikerna och som komplett räknade åldersavdrag så fick jag ca 800:-, vilket bara knappt täcker ett vettigt begagnat Z77-kort.

Knappt 3 år? Reklamationsrätten säger att du skulle haft rätt att köpa en ersättningsprodukt av någon annan handlare, och låta komplett betala det hela...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Knappt 3 år? Reklamationsrätten säger att du skulle haft rätt att köpa en ersättningsprodukt av någon annan handlare, och låta komplett betala det hela...
B!

Jag har för mig att de egentligen ville ge mig en ersättningsprodukt i form av ett 1150-kort, men det här var sommaren 2015 så jag tog pengarna och hoppades på Skylake istället för att lägga pengar på en 1150-processor.
Så jag tycker nog att komplett skötte det ok, efter omständigheterna. Ville mest varna för att den där bruksvärdesavräkningen eller vad de kallare det kan slå ganska hårt, även om man har lång garanti.

Permalänk
Medlem

Fan vad priserna gått upp ändå. Har för mig att min 2500k kostade runt 1500kr och 2600k under 3000Kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Jag har för mig att de egentligen ville ge mig en ersättningsprodukt i form av ett 1150-kort, men det här var sommaren 2015 så jag tog pengarna och hoppades på Skylake istället för att lägga pengar på en 1150-processor.
Så jag tycker nog att komplett skötte det ok, efter omständigheterna. Ville mest varna för att den där bruksvärdesavräkningen eller vad de kallare det kan slå ganska hårt, även om man har lång garanti.

Jag säger inte att ersättningen du fick var särskilt stor, men vad tycker du att tre år Sabertooth Z77 är värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag säger inte att ersättningen du fick var särskilt stor, men vad tycker du att tre år Sabertooth Z77 är värt?

JAG (Min åsikt, enbart) tycker att det, när det handlar om en reklamation, borde vara värt exakt så mycket som motsvarande moderkort kostar att få tag på, och hade absolut inte gått med på någon värdeminskning när problemet är att återförsäljaren inte kan få fram en ersättningsvara. Återförsäljaren har garanterat krediterats för hela sin inköpskostnad utan något åldersavdrag...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

JAG (Min åsikt, enbart) tycker att det, när det handlar om en reklamation, borde vara värt exakt så mycket som motsvarande moderkort kostar att få tag på, och hade absolut inte gått med på någon värdeminskning när problemet är att återförsäljaren inte kan få fram en ersättningsvara. Återförsäljaren har garanterat krediterats för hela sin inköpskostnad utan något åldersavdrag...
B!

Jo, men om jag förstod det rätt så hade @Caesar tackat nej till en ersättningsvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag säger inte att ersättningen du fick var särskilt stor, men vad tycker du att tre år Sabertooth Z77 är värt?

Tanken med att köpa just ett moderkort som annonserades med extra pålitliga komponenter och extra lång garanti var att jag ville kunna ha moderkortet extra länge utan att behöva lägga tid på felsökning och överväga vad jag ska göra härnäst, gällande uppgraderingar osv.

Personligen så kan jag tycka att mycket av den hårdvara vi ser idag är undervärderad i termer av nytta, så vad nyttan av ett moderkort är blir lite abstrakt på en fri marknad.
Nyttan av att ha ett moderkort som gjorde att jag kunde använda min dator till det jag ville under 3 år tycker jag var värd ganska många tusenlappar.
Nyttan av att ha ett Sabretooth Z77 i tre år istället för ett godtyckligt moderkort med snarlik prestanda var i princip noll.

Men som sagt tycker jag att Komplett gjorde vad som kunde förväntas av dem, om något så är jag i så fall lite besviken på Asus som jag inte tycker levererade det de lovade. Det är dessutom något jag lagt bakom mig sedan länge nu...

Skrivet av lorgix:

Jo, men om jag förstod det rätt så hade @Caesar tackat nej till en ersättningsvara.

Som jag minns det så hade Komplett bara en typ av s1155-kort kvar vid den här tidpunkten och det var något av de billigare ur Asus P8Z77-serie, osäker på vilket men jag vill minnas att det saknade någon funktion som jag använde och uppskattade hos Sabretooth Z77. Jag erbjöds även att kolla efter ett s1150-kort, men då jag inte kände för att byta CPU bara några månader innan Skylake skulle släppas så tackade jag nej även till det.

Helt klart ersättningsvaror, i min situation just då var det dock inte likvärdiga ersättningsvaror.

Permalänk
Medlem

Iaf bra att priserna är de samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felmet:

Iaf bra att priserna är de samma

Kanske jämfört med Skylake generation är de det. Men fortfarande bra mycket dyrare än vad Haswell kostade från början - Fick min i7 4790k för 2490kr vid release, jämför med att en i7 numera kostar typ 3,5-4 lax och uppåt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Kanske jämfört med Skylake generation är de det. Men fortfarande bra mycket dyrare än vad Haswell kostade från början - Fick min i7 4790k för 2490kr vid release, jämför med att en i7 numera kostar typ 3,5-4 lax och uppåt...

Milde tid, this again? Din 4790K kostade $339 vid release, och 7700K kostar $350.
11 dollar i prishöjning. Resten, är våra kära politikers fel. De har som målsättning att vi ska ha en svag krona, så sedan du köpte din CPU har dollarn gått från 6.6 till 9.1kr / dollarn. Dollarn har alltså gått upp nästan 50%. Eftersom datorhårdvara köps, och säljs i dollar, så har det blivit dyrt att vara svensk.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Milde tid, this again? Din 4790K kostade $339 vid release, och 7700K kostar $350.
11 dollar i prishöjning. Resten, är våra kära politikers fel. De har som målsättning att vi ska ha en svag krona, så sedan du köpte din CPU har dollarn gått från 6.6 till 9.1kr / dollarn. Dollarn har alltså gått upp nästan 50%. Eftersom datorhårdvara köps, och säljs i dollar, så har det blivit dyrt att vara svensk.
B!

Två fel här. Vid release kostade 4790k var rek pris $300, inte 339.

Sedan, om man korrigerar för valutaförändring så borde en i7a idag kosta närmare 3500 vid release men ändå kostar 7700k ca 4200kr i dagsläget. Då räknar jag även en låg kurs (6,5) vilket är något lägre än den egentliga siffran vid den tidpunkten och jämför men dagens kurs (9,1).

Notera dock att Broadwell (i7 5775c) som släpptes i Juni 2015 då kostade 3999kr med en valutakurs på 8,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Två fel här. Vid release kostade 4790k var rek pris $300, inte 339.

Sedan, om man korrigerar för valutaförändring så borde en i7a idag kosta närmare 3500 vid release men ändå kostar 7700k ca 4200kr i dagsläget. Då räknar jag även en låg kurs (6,5) vilket är något lägre än den egentliga siffran vid den tidpunkten och jämför men dagens kurs (9,1).

Wiki'n här säger att det är 339 som gäller, så jag fortsätter jobba med det. Din siffra vet jag inte varifrån den kommer.
När det kommer till 7700K, så är det helt enkelt 350*9,1*1,25=3 981,25 så listpriset på 3999:- är inte precis felaktigt...
350= rekommenderat pris till kund.
9,1= växlingskursen till dollar.
1,25= våra 25% moms.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Wiki'n här säger att det är 339 som gäller, så jag fortsätter jobba med det. Din siffra vet jag inte varifrån den kommer.
När det kommer till 7700K, så är det helt enkelt 350*9,1*1,25=3 981,25 så listpriset på 3999:- är inte precis felaktigt...
350= rekommenderat pris till kund.
9,1= växlingskursen till dollar.
1,25= våra 25% moms.

B!

Fast nu sa jag aldrig att 7700k kostade 3999:- utan snarare 4299:-

Vad som kostade 3999:- var Broadwell 5775C, juni 2015. Kursen låg på 8,5 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Fast nu sa jag aldrig att 7700k kostade 3999:- utan snarare 4299:-

Och jag skrev att listpriset på 3999:- inte är speciellt felaktigt med tanke på att det rekommenderade utpriset till kund är 3981:-, och att vi i dagsläget bara har 3 leverantörer som påstår sig kunna få tag i en. Med andra ord, När alla andra får den i lager, hamnar den på 3999:-

Skrivet av Timmy Fox:

Vad som kostade 3999:- var Broadwell 5775C, juni 2015. Kursen låg på 8,5 då.

Som du ser i mitt citat, så var det här inte ens något jag tog med i mitt inlägg. Jag var inte ens medveten om att du hade skrivit något om 5775C, (var det möjligen ditt tillägg när du redigerade? Jag kan ha börjat svara innan dess i så fall. Annars vet jag bara inte.) och jag vet inte riktigt om jag anser att det är en jämförbar CPU. Det är inte direkt entusiastsegmentet den vänder sig till, om jag säger så, föregångaren 4790K är ett bättre val nästan var gång.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Milde tid, this again? Din 4790K kostade $339 vid release, och 7700K kostar $350.
11 dollar i prishöjning. Resten, är våra kära politikers fel. De har som målsättning att vi ska ha en svag krona, så sedan du köpte din CPU har dollarn gått från 6.6 till 9.1kr / dollarn. Dollarn har alltså gått upp nästan 50%. Eftersom datorhårdvara köps, och säljs i dollar, så har det blivit dyrt att vara svensk.
B!

Inte riktigt. Kronans värde har väldigt lite med politikers beslut att göra utan ligger hos riksbanken.. som politikerna inte har någon kontroll över. Samtidigt så ökar dollarns värde.. vilket politikerna har ÄNNU mindre kontroll över. Däremot så är det ändå 11$ skillnad som beror helt på Intel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fast även med dagens växlingskurs är 11 dollar en hundring. Det tror jag kan motsvara vad de faktiskt förtjänar, så åtminstone jag har inga problem med det.

Och riksbankens agerande styrs av politiska beslut, så politikerna har väldigt mycket med det att göra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

10-15% bättre ser det ut som. Tillräckligt bra för att välja 7700k framför 6700k vid ett nybygge. Sen lite annat krimskrams till funktioner.

Är det värt 1000-lappen mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Är det värt 1000-lappen mer?

närmare 400:-

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

närmare 400:-

Oavsett skulle jag säga att det är "tveksamt" om det är värt det. Men det är som vanligt helt och hållet upp till användaren själv, om det är värt det, eller inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: räkna in moderkortets högre pris också, inte bara cpu.