Permalänk
Medlem

Hemmanätverk - ny dhcp & brandvägg?

Förra julen ägnade jag mig åt att dra 300m Cat6 och sätt upp ett hemmanätverk i villan. Layouten är ganska enkel, jag har inkommande nät (ADSL från Telia som slutar i en router vilken får agera DHCP internt) från den går det över till switchen som fördelar ut trafiken i huset. Det står tre ASUS RT-N12 på utspridda i fastigheten som anslutningspunkter för WI-FI (med betongbjälklag mellan våningsplanen och allt som allt 400m3 så är det en del att täcka av...) sen har vi ett antal stationära datorer, nätverksskrivare, nas, spelkonsoller, TV osv...

Nu till våren blir det äntligen fiber indraget, då är frågan vad ska jag ersätta Telias ADSL-router med? IP-Only kommer att sätta in en avlämningspunkt för fibern och vad ska jag trycka i där tycker ni?

Kraven som jag ser det är:
Den ska dela ut ip-nr internt (DHCP)
Det vore trevligt om jag kunde göra viss filtrering av trafik i den (med tre ungar så vore det skönt att ibland bara kunna slå av youtube för ALLA...)
Den får inte bli en flaskhals

Budget - inte tokdyrt (om någon säger värstingproffs grejor från cisco är svaret nej)

Ska man ha en router av vettig sort och därefter en brandvägg eller hur ska man tänka?

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk

@bibl:

En edgerouter. Har inbyggd brandvägg och har "allt". Kan vara lite svår att administrera i början, ed det finns youtube och sweclockers forum

Fast asus har ett väldigt trevligt gui i sina prylar. Kan tänka mig en asus-router i början också. Har en 68 liggandes här hemma som kan tänkas säljas för en billig peng.

Permalänk
Medlem

@Trollskogen: Har kikat på Edgeroutern och den ser ju ut att passa mina behov mer än väl, blir en del att läsa och lära men det har ju aldrig skadat

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

@bibl: Flaskhals för vad? Om du någonsin kommer att för dig att vilja köra OpenVPN på den, så kommer en edgerouter att flaska, rejält.

Permalänk
Skrivet av bibl:

@Trollskogen: Har kikat på Edgeroutern och den ser ju ut att passa mina behov mer än väl, blir en del att läsa och lära men det har ju aldrig skadat

Egentligen är väl den ofta overkill. Men om man gillar att pilla och ha en "super"grej hemma så är den bra.

Jag hade en Asus RT68U, vilken är superbra, men jag vill lära mig lite mer "manuella" saker. Dock räcker den mer än väl för i stort sett ett vanligt hem med 10-15 saker igång.
Plus att den har DDWRT och möjlighet att _enkelt_ koppla in med IPTV eller så från Svenska leverantörer. Du kommer uppleva _mycket_ större problem med Edgeroutern om du ska ha ex IPTV eller IP-telefoni. För det kräver en hel del handpåläggning.

Permalänk
Medlem

@Trollskogen: När det gäller TV kör vi bara på appar eller castar till den, jag kan inte ens minnas när jag senast flippade mellan kanalerna som "vanligt folk". Däremot IPtelefoni lär det nog bli, hur knepigt är det? Går det att ordna vi det grafiska gränssnittet eller blir det att använda terminal? Jag är givetvis skrivkunnig och kan läsa guider men... Det brister ju en del i kunskapern det är ju bara att erkänna.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Skrivet av bibl:

@Trollskogen: När det gäller TV kör vi bara på appar eller castar till den, jag kan inte ens minnas när jag senast flippade mellan kanalerna som "vanligt folk". Däremot IPtelefoni lär det nog bli, hur knepigt är det? Går det att ordna vi det grafiska gränssnittet eller blir det att använda terminal? Jag är givetvis skrivkunnig och kan läsa guider men... Det brister ju en del i kunskapern det är ju bara att erkänna.

Jag har inte kollat just IPtelefonin, då jag inte använder det själv. Men försökte få igång Com Hems TIVO via Edgeroutern. Gick åt helvete. Fick köpa en switch och sätta innan och använda den routern som följer med för TV enbart. Allt annat går via Edgeroutern.

Det mesta en vanlig användare behöver går via grafiskt interface, nästa steg är via ett annat "grafiskt" gränssnitt, i sista hand CLI (text).

Så om man vill sitta ett tag å lära sig är det nog en bra grej att börja med. Samtidigt som man faktiskt kan koppla in "gamla" routern vid sidan om så man kan jobba ostört utan att höra gäll från fruar och andra.

Nu kör jag med AP från samma tillverkare, så det fungerar bra med gästnätverk och så. Men annars går mina kunskaper nedför när det kommer till VLAN, bryggor och så. Enkla IP och brandväggsfrågor har jag koll på.