Lenovo introducerar Thinkpad X1 Carbon och X1 Yoga med Intel Kaby Lake

Permalänk
Melding Plague

Lenovo introducerar Thinkpad X1 Carbon och X1 Yoga med Intel Kaby Lake

Lenovo rivstartar årets CES-mässa med uppdaterade versioner av de bärbara datorerna Thinkpad X1 Carbon och Yoga. Bland nyheterna syns Intel Kaby Lake, Thunderbolt 3 och nya färgalternativ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vitsen med att det skall finnas olika färger. Den svarta är snygg som den är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Får hoppas att X1:an är bättre än de två föregående generationerna, som har varit helt värdelösa när det kommer till pålitlighet, bildskärm och touchpad. Måhända en vanesak, men även vissa tangenter sitter helt fel. Page up/page down precis vid piltangenterna är något jag aldrig kommer lära mig hantera.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fattar inte vitsen med att det skall finnas olika färger. Den svarta är snygg som den är.

Valfrihet kanske?

Jag tyckte den var snygg i silver faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Min nästa dator kommer bli en Lenovo med den "gamla" thinkpad designen! Finaste jag sett på länge.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
99:e percentilen
  • 2x Thunderbolt 3

  • HDMI

  • Bra tangentbord

  • Smal bezel

  • Bra batteritid

  • 1,12 kg

  • USB Type‑A

  • PCIe-SSD

  • Ethernet

  • Laddning via USB‑C

Nu snackar vi! En riktig fullträff av Lenovo!

En nackdel är förstås den idiotiska placeringen och designen av Ctrl och Fn. Man kan ställa om det i BIOS, men det ändrar ju inte storleken på de fysiska tangenterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Har en X1 Carbon idag och mycket som är trevligt med den. Man undrar bara hur svårt det hade varit att trycka in en fyrkärnig processor och ivf 32GB ram. Processor kanske är svårt med tanke på TDP men 16GB RAM-minne är sjukt begränsande.

Får nog bli något annat vid årets uppgradering tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av buenofunk:

Har en X1 Carbon idag och mycket som är trevligt med den. Man undrar bara hur svårt det hade varit att trycka in en fyrkärnig processor och ivf 32GB ram. Processor kanske är svårt med tanke på TDP men 16GB RAM-minne är sjukt begränsande.

Får nog bli något annat vid årets uppgradering tyvärr.

Precis. Lenovo har ju andra datorer som är till för dig, som behöver fyra kärnor och 32 GiB RAM. X1 Carbon är inte och ska inte vara riktad mot den målgruppen. Den är helt perfekt för mig, som inte behöver någon särskild CPU-prestanda och klarar mig fint på 16 GiB, samtidigt som jag värderar låg vikt mycket högt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buenofunk:

Har en X1 Carbon idag och mycket som är trevligt med den. Man undrar bara hur svårt det hade varit att trycka in en fyrkärnig processor och ivf 32GB ram. Processor kanske är svårt med tanke på TDP men 16GB RAM-minne är sjukt begränsande.

Får nog bli något annat vid årets uppgradering tyvärr.

Får väl hoppas att Lenovo kommer med en motsvarighet till Dells Precision 5510 som är slimmad men med workstation-hårdvara. Deras nuvarande ThinkPad P50s är lite "meh".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@buenofunk:
De kommer väl med T470p men nu när de har thunderbolt 3 så då kan man köra eGPU.
Jag även hoppas på ett 94Wh batteri till T470p utan att den bygger på undersidan som den förra generationen gjorde

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

På bildskärmsfronten levereras flaggskeppsmodellen med en OLED-baserad sådan med upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar

Är det en RGB-panel eller något PenTile-skräp, @JonasT?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är det en RGB-panel eller något PenTile-skräp, @JonasT?

Jämför med vad första gen x1 yogas OLED panel är. Den nya borde ha en uppdaterad version av den. Det finns inte så många tillverkare att välja mellan om man ska ha 14" OLED om man säger så

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Min nästa dator kommer bli en Lenovo med den "gamla" thinkpad designen! Finaste jag sett på länge.

Du känner till deras "Retro Thinkpad" som dom har pratat om?
Jag hoppades på nyheter om den nu, men det verkar ju inte komma...

http://blog.lenovo.com/en/blog/retro-thinkpad-time-machine
http://blog.lenovo.com/tag/retro+thinkpad

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:
  • 2x Thunderbolt 3

  • HDMI

  • Bra tangentbord

  • Smal bezel

  • Bra batteritid

  • 1,12 kg

  • USB Type‑A

  • PCIe-SSD

  • Ethernet

  • Laddning via USB‑C

Nu snackar vi! En riktig fullträff av Lenovo!

En nackdel är förstås den idiotiska placeringen och designen av Ctrl och Fn. Man kan ställa om det i BIOS, men det ändrar ju inte storleken på de fysiska tangenterna.

Fn-knappen är inte fullt så störande som man tror. Testade att byta plats på dessa men föredrar faktiskt default.
Hade min X260 bara haft USB-C 3.1 (Gen 2), Thunderbolt och PCIe disk så hade det inte funnits något mer jag behövt. Vill-ha begäret är på topp här! Orolig för kass batteritid jämförelse med mina 96 Wh på min X260 med stora batteriet bara.

Skulle vilja ha möjligheten att docka på ett större batteri på X1:orna...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av infigo:

Jämför med vad första gen x1 yogas OLED panel är. Den nya borde ha en uppdaterad version av den. Det finns inte så många tillverkare att välja mellan om man ska ha 14" OLED om man säger så

Den förra X1 Yoga har RGB OLED!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Vågar man köpa en Lenovo idag när man inte vet om man får med installerade trojaner eller Superfish som leder tillbaka till Kinesiska regeringen?

Permalänk

Jag kör med en Lenovo x1 gen4. Absolut det bästa och tystaste monstret jag haft. Det finns inget som saknas förutom diskret gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Du känner till deras "Retro Thinkpad" som dom har pratat om?
Jag hoppades på nyheter om den nu, men det verkar ju inte komma...

http://blog.lenovo.com/en/blog/retro-thinkpad-time-machine
http://blog.lenovo.com/tag/retro+thinkpad

Jag har ju läst lite om det. Min far har en Yoga 12 som jag har lekt med en del. Överlägset bästa laptop tangentbordet på marknaden!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Vågar man köpa en Lenovo idag när man inte vet om man får med installerade trojaner eller Superfish som leder tillbaka till Kinesiska regeringen?

Installerade trojaner? vad tänker du på då (var det windows grejen som tillät automatisk installation av mjukvara vid installation av windows?)? med superfish så fanns det endast på budget datorerna där de behövde pressa priserna, ej enterprise thinkpad serier. Sen detta med bloatware på förinstallerade datorer är ju standard för alla tillverkare, enda skillnaden är att pressen har skrivit mer om buggarna för bloatware i Lenovo datorer, de finns garanterat i de övrigas bloatware med. Man får helt enkelt installera om datorn det första man gör, alternativt använda ett öppnare OS baserat (BSD/Linux).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Installerade trojaner? vad tänker du på då (var det windows grejen som tillät automatisk installation av mjukvara vid installation av windows?)? med superfish så fanns det endast på budget datorerna där de behövde pressa priserna, ej enterprise thinkpad serier. Sen detta med bloatware på förinstallerade datorer är ju standard för alla tillverkare, enda skillnaden är att pressen har skrivit mer om buggarna för bloatware i Lenovo datorer, de finns garanterat i de övrigas bloatware med. Man får helt enkelt installera om datorn det första man gör, alternativt använda ett öppnare OS baserat (BSD/Linux).

Nja, uppmärksamheten i media hade väl inget med buggar (!) i bloatware att göra? Lenovo använde rootkit för att återinstallera sitt bloatware utöver detta med sin Superfish/Komodia. Ingen bugg alltså, utan en feature. Ingen annan tillverkare har gått lika långt för att ta kontrollen över datorn. Som tur är, är detta historia...?

Packade upp en Lenovo L460 nyligen... Microsoft verkar dock bidra med mer (?) bloatware än vad någon OEM gör idag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vågar man köpa en Lenovo idag när man inte vet om man får med installerade trojaner eller Superfish som leder tillbaka till Kinesiska regeringen?

Absolut. Mitt största problem är andelen DOA som Lenovo spottar ur sig samt att de kastar om tangenterna på olika modeller. Jag vill ha Ctrl längst ned till vänster och Del längst upp till höger så man slipper kalibrera om sig hela tiden. Lite som Apple som också vill vara så jäkla märkvärdiga och bytt plats på Alt. och CMD/Win med resultatet att man byter fönster när man bara vill skriva AT-tecknet.

Världsliga ting m.a.o.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Installerade trojaner? vad tänker du på då (var det windows grejen som tillät automatisk installation av mjukvara vid installation av windows?)? med superfish så fanns det endast på budget datorerna där de behövde pressa priserna, ej enterprise thinkpad serier. Sen detta med bloatware på förinstallerade datorer är ju standard för alla tillverkare, enda skillnaden är att pressen har skrivit mer om buggarna för bloatware i Lenovo datorer, de finns garanterat i de övrigas bloatware med. Man får helt enkelt installera om datorn det första man gör, alternativt använda ett öppnare OS baserat (BSD/Linux).

"Man får helt enkelt installera om datorn det första man gör,"

Helt enkelt? Det är ju ändå rätt tragiskt att man skall behöva göra det och man kan ju inte använda sig av det som kommer med på disken utan man får ta drivis för drivis. Såvida enkelt tycker jag inte att det är för gemene man att göra en sådan operation.

Detta gäller säkerligen inte bara Lenovo, det tror inte jag heller. Vilket egentligen bara gör det ännu värre

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Märkte ni också Yogans konstiga musknappar för trackpoint? Varför inte ha det som carbon och kör in de på samma sätt som alla andra knappar som de är så stolta över i yogan. Om inte de är makalöst bättre så har de gjort en som med 40 serien fast värre då de visste vilken skit de får när de förstör första anledningen till att man betalar för en thinkpad (trackpoint)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Att inte ha fyrkärniga processorer från 8000-serien är riktigt korkat. De kunde lika gärna skippat dessa datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Att inte ha fyrkärniga processorer från 8000-serien är riktigt korkat. De kunde lika gärna skippat dessa datorer.

Jag tror du är på fel artikel
https://www.sweclockers.com/nyhet/25033-lenovo-uppdaterar-thi...
Kaby Lake-refresh dvs 8000 serien ULV Quad

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14