coilwhine på routern? ok att använda?

Permalänk
Medlem

coilwhine på routern? ok att använda?

Har bbbs nyaste router technicolor 799 xtream. Använt den hittills endast via kabel i datorn.

Fick ny mobil och laddade därför ned uppdateringar över 5ghz = routern surrar under nedladdning.

Är det coilwhine? Ringde bbb och killen där var väldigt osäker men jag skulle få en ny.

Kan jag använda nuvarande tills den nya kommer? Som sagt den låter bara när jag laddar ned trådlöst + eventuellt endast 5ghz läget (har använt chromecast i 2ghz utan att den låtit något)

mvh

Permalänk
Medlem

Coilwhine eller spoltjut som det heter på svenska är normalt förekommande och ofarligt för elektronik. Spolar används för att filtrera eller välja ut signaler av bestämd frekvens, vilket skapar vibrationer som upplevs som ett tjut och därav namnet spoltjut. Högre frekvenser som 5 GHz (Hertz = händelse per sekund) ger upphov till snabbare vibrationer och därmed ett mer högfrekvent hörbart tjut.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd

Njau, TS router kanske är överfull av junktrafik (läs torrents)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

rätt vanligt att en accesspunkt låter illa tyvärr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

rätt vanligt att en accesspunkt låter illa tyvärr

har aldrig varit med om det faktiskt men har inte ägt en enda konsument-ap.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe:

Jag tänkte mest på Ubiquiti, Aerohive, Cisco och Aruba

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

@studiox_swe:

Jag tänkte mest på Ubiquiti, Aerohive, Cisco och Aruba

det kan jag säga att min Unifi pro låter när den är hårt belastad men då få man stå bredvid den för att höra. satt en gång under den i köket när jag flyttade till NAS-en massa bilder och inspelade filmer från min dator. säkert flera gig och då hörde jag den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

@studiox_swe:

Jag tänkte mest på Ubiquiti, Aerohive, Cisco och Aruba

Har kört Cisco, HP, Ericsson och Aruba men inga konstiga ljud, fast det kanske hänger ihop med att jag inte varit med om att ha en AP under kudden eller under skrivbordet. Alla sitter på väggar eller i tak och har aldrig hört någon. Har Cisco hemma i en garderob.