Två WAN anslutningar till ett lokalt nät varav en via VPN, möjligt?

Permalänk
Medlem

Två WAN anslutningar till ett lokalt nät varav en via VPN, möjligt?

Har ADSL och 4G internet. Lokala nätverket är f.n. kopplat till router R1 som i sin tur har WAN på ADSL. Har router R2 för 4G som backup och avlastning men endast via wifi och skulle nu vilja att man via kabel från en given windows maskin antingen är direkt ansluten till R1 ut på ADSL WAN eller att man skiftar till VPN anslutning som då på något magiskt vis går via R2 ut på 4G istället (allt går via kabel, inget wifi). Är detta möjligt? Som jag förstår det ha routrar stöd för VPN men endast över WAN. Måste jag ha någon burk mellan R2 och det lokala nätverket för att detta ska fungera, dvs skapa ett andra lokalt nätverk?

Permalänk
Medlem

Du krånglar till det.

Om du vill att en VPN-förbindelse går via ett specifikt nät ut så får du routa det den vägen.
Alltså, du vet ju destinationsadressen för VPN-förbindelsen... och du vet ju routerns interna nät/interface. Sedan, när du är uppkopplad via VPN så är det ju det nätet du hamnar i som du ska kolla på hur det hanteras. Du får ju en gateway den vägen.

Eller är det så att du vill ha specifik trafik från vissa datorer/program som ska gå via vpn?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du krånglar till det.

Om du vill att en VPN-förbindelse går via ett specifikt nät ut så får du routa det den vägen.
Alltså, du vet ju destinationsadressen för VPN-förbindelsen... och du vet ju routerns interna nät/interface. Sedan, när du är uppkopplad via VPN så är det ju det nätet du hamnar i som du ska kolla på hur det hanteras. Du får ju en gateway den vägen.

Eller är det så att du vill ha specifik trafik från vissa datorer/program som ska gå via vpn?

Tänkte nog att jag krånglar till det, och skälet är ren okunskap. Den enda tanken var att jag för varje dator vill kunna ändra om jag ska gå via ADSL-WAN eller 4G-WAN. Dvs, inte trafiktypsspecifikt men väl datorspecifikt.

Jag förstår tyvärr inte din förklaring. I vilken burk finns gatewayn Du nämner? I vilken burk ska jag köra VPN servern? Jag kan rimligen inte koppla ihop två routers LAN utgångar i samma nät (väl)? Notera alltså att VPN förbindelsen inte är på WAN utan på LAN-sidan. Detta som ett sätt att (förhoppningsvis enkelt) kunna skifta mellan ADSL-WAN eller 4G-WAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Tänkte nog att jag krånglar till det, och skälet är ren okunskap. Den enda tanken var att jag för varje dator vill kunna ändra om jag ska gå via ADSL-WAN eller 4G-WAN. Dvs, inte trafiktypsspecifikt men väl datorspecifikt.

Jag förstår tyvärr inte din förklaring. I vilken burk finns gatewayn Du nämner? I vilken burk ska jag köra VPN servern? Jag kan rimligen inte koppla ihop två routers LAN utgångar i samma nät (väl)? Notera alltså att VPN förbindelsen inte är på WAN utan på LAN-sidan. Detta som ett sätt att (förhoppningsvis enkelt) kunna skifta mellan ADSL-WAN eller 4G-WAN.

Jag ska klura lite på det, men jag tänker mig att en VPN-förbindelse sätts upp via 4G-routerns nät. Så när man väljer där nere bland nätverk på datorn, väljer anslut, VPN-namnet så när VPN-anslutningen initieras så väljs 4G-routerns nät som standard. Låter rimligt?

Det betyder helt konstigt nog att japp, man får absolut ha flera "routrar" inkopplade till samma LAN om man bara har stenkoll på vad man gör. Det är dessutom helt normalt i större nät. Faktiskt så bygger hela internet på det där. Internet är "bara" en massa ihopkopplade nät med olika väg/rutt-väljar-maskiner (tänk rutt = route -> router) imellan.

Du får då tala om för datorn att om du ska till "det här nätet" (det kan vara VPN-serverns nät) så går du via 192.168.1.2 men i alla andra fall går du till 192.168.1.1 (default gatway). När du väl är uppkopplad med VPN så klampar det nätets inställningar in (om man väljer det) att ge burken en ny default gateway. Och, dragit ur minnet: Att när man kör via vpn i windows så från windows 8 (och 10 alltså) så är det ett aktivt val att byta default gateway till VPN-förbindelsen, en bockruta i vpn-inställningarna.

Återkommer när jag är lite mer pigg i skallen

//edit cmd -> route print -> för att se din dators nuvarande routes, koppla upp dig mot vpn och gör samma sak och jämför, för en snabb koll på vad routing-tabellen håller på med.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Det är absolut möjligt men det är lite som att fråga om det går att bygga om en bil så att den på Onsdagar har en automatlåda och på alla andra dagar kör manuellt.

När du sen upptäcker att din växellåda har slutat fungera kan du såklart inte laga den och blir irriterad för att din bil slutat fungera.

Det är rätt avancerad routing att lösa detta och även om det finns många här som kan lösa det så kan det sluta fungera precis närsomhelst.... Jag skulle behålla lösningen jag redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det är absolut möjligt men det är lite som att fråga om det går att bygga om en bil så att den på Onsdagar har en automatlåda och på alla andra dagar kör manuellt.

När du sen upptäcker att din växellåda har slutat fungera kan du såklart inte laga den och blir irriterad för att din bil slutat fungera.

Det är rätt avancerad routing att lösa detta och även om det finns många här som kan lösa det så kan det sluta fungera precis närsomhelst.... Jag skulle behålla lösningen jag redan har.

Hmm, känns som Du klappar mej på huvudet

Problemet är ju att det jag har inte fungerar. Om det nu är bökigt med två routrar på samma nät borde det gå att låta respektive router har sina egna lokala nät. Sen kopplar man in en burk (gateway+VPN service i en riktning) mellan näten. Burken skulle i den bästa av världar kunna vara en router med inbyggd VPN server men att man i övrigt stänger tex DHCP mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Tänkte nog att jag krånglar till det, och skälet är ren okunskap. Den enda tanken var att jag för varje dator vill kunna ändra om jag ska gå via ADSL-WAN eller 4G-WAN. Dvs, inte trafiktypsspecifikt men väl datorspecifikt.

Enkelt. Ge ADSL- och 4G-modemet olika IP-adresser. Sedan anger du respektive IP-adress som gateway för respektive dator.

Vill du kunna ändra gateway on-the-fly så kan man använda 3:e-parts program som Free IP switcher på berörda datorer.

Förutsatt att jag tolkat dina önskemål korrekt...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aliassund:

Hmm, känns som Du klappar mej på huvudet

Bara lite snällt

Skrivet av aliassund:

Problemet är ju att det jag har inte fungerar.

Då tolkade jag nog dig fel då du skrev att du körde så idag fast via Wi-Fi och ville byta till LAN...

Skrivet av aliassund:

Om det nu är bökigt med två routrar på samma nät borde det gå att låta respektive router har sina egna lokala nät. Sen kopplar man in en burk (gateway+VPN service i en riktning) mellan näten. Burken skulle i den bästa av världar kunna vara en router med inbyggd VPN server men att man i övrigt stänger tex DHCP mm.

Det där tror jag inte förstod. Du kan ha rätt många routrar om du vill på samma nät, du kan byta (precis som ovanstående inlägg skrev) gateway men det måste du göra manuellt på alla datorer som ska byta nät.

Du blir av med DHCP i så fall och måste sätta fast IP adress, du kommer få svårt att veta om du kör via VPN eller inte, om du inte alltid kör en ipconfig ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Enkelt. Ge ADSL- och 4G-modemet olika IP-adresser. Sedan anger du respektive IP-adress som gateway för respektive dator.

Vill du kunna ändra gateway on-the-fly så kan man använda 3:e-parts program som Free IP switcher på berörda datorer.

Förutsatt att jag tolkat dina önskemål korrekt...

Tackar! Ska prova detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det där tror jag inte förstod. Du kan ha rätt många routrar om du vill på samma nät, du kan byta (precis som ovanstående inlägg skrev) gateway men det måste du göra manuellt på alla datorer som ska byta nät.

Du blir av med DHCP i så fall och måste sätta fast IP adress, du kommer få svårt att veta om du kör via VPN eller inte, om du inte alltid kör en ipconfig ....

Ok, tänkte att det inte skulle vara märkligare än när jag switchar mellan lokalt nätverk och jobbnät via VPN. Och det är inga konstigheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aliassund:

Ok, tänkte att det inte skulle vara märkligare än när jag switchar mellan lokalt nätverk och jobbnät via VPN. Och det är inga konstigheter.

Så där byter du även vilken router du ska använda dig av? Dvs när du kör VPN använder du kanske R2 och privat R1 (båda trådat inte trådlöst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Så där byter du även vilken router du ska använda dig av? Dvs när du kör VPN använder du kanske R2 och privat R1 (båda trådat inte trådlöst)

Nej inte med jobbdatorn, då har jag en VPN-klient i jobbdatorn som jag kickar igång och VPN-servern sitter ju på arbetsplatsen. Inser att jag behöver förtydliga min situation. Har ADSL nät (8mbps) som är instabilt och med hög belastning (3 vuxna barn) ADSL routern har varit den enda routern som varit kopplad fysiskt till det lokala nätverket. Fixade Tele2 4G 200GB abonnemang och körde under tiden ADSL var nere i två veckor, då var 4G modemet inkopplat på det lokala nätverket istället. Men helt plötsligt tog de 200GB slut och nu tänkte jag att jag själv och min tekniskt kunniga son dynamiskt skulle kunna byta mellan ADSL och 4G beroende på vad vi gör. Om min son ska ladda ner 10-tals GB spel från Steam så får han göra det över ADSL tex. Just nu är 4G inte inkopplat i nätet men dess Wifi finns tillgänglig som alternativ till accesspunkten som, hänger på ADSL-routerns nät.

Inte lätt att bo på landsbygden i dessa tider.