Hjälp med koppling av Fiber 1000/1000 samt köpråd

Permalänk

Hjälp med koppling av Fiber 1000/1000 samt köpråd

Hej, vi har nyligen fått installerat 1000/1000 fiber här hemma. Fiber routern sitter på nedervåningen och jag ska koppla upp det till ovanvåningen. Min fråga är då, om jag kopplar ifrån den installerade fiberroutern upp till en switch, sedan in till diverse datorer samt en accespunkt, kommer man att förlora uppkoppling då på det fasta? Tanken är såklart att jag ska ha en swtich som stödjer 1gb/uttag, men tänkte att de flesta kanske inte klarar av till en accespunkt samt cirka 3-4 datorer.

Om det nu fungerar, har ni några tips på en switch samt accespunkt som är prisvärd och kommer att ge 1000/1000 på fast lina och relativt högt på trådlöst ( 100-200 mb).

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Menar du såhär?

"Fiberrouter"
|
Switch
| | | |
/ \ \ \
AP & X antal datorer (varje kopplad med egen sladd till switch)

I så fall så är det inga problem alls. Routern är den som delar ut IP. Switchen kommer ge varje port individuell kapacitet (nåja, teoretiskt och ungefär .. i alla normala laster), så inkopplande av accesspunkt stör inte någon annan port som är ansluten fast till switchen nej.

Switch kan du skaffa dig i princip vilken som helst standard-switch med 1gbps-kapacitet om du inte har några krav i övrigt eller avancerade fall med last.

Accesspunkt .. ja där kommer du aldrig nå 1000/1000 (antar att det är WLAN access-punkt du avser här). Köp en som ryms inom din budget och ger dig en kapacitet som räcker för dina trådlösa enheter

Försökte förtydliga grafiken :)
Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vad är det du kallar fiberrouter ? Det vanliga är att fiberkonvertern är separat eller inbyggd i en switch så är du verkligen säker på att det är en router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns som att det som TS kallar fiberrouter i verkligheten är mediokonverter/tjänstefördelaren. Det bästa borde väl i så fall bara vara att dra en kabel till det ställe där TS vill att routern skall vara!

Permalänk

@Gaist: hade som sagt svårt att benämna "fiber routern". Det jag menar med "fiber routern" är det som, i mitt fall, sydantenn kopplar in i varje hushåll.

Permalänk

@Da MusH: Tack för svar! Förstår att det blir omöjligt (för mig iallafall) att uppnå 1000/1000 med trådlöst. Menar exakt så som du beskrev det, var inte riktigt säker på om det skulle fungera och tänkte bara att jag får lite bekräftelse innan jag beställer någonting.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ebbaduktig:

@Gaist: hade som sagt svårt att benämna "fiber routern". Det jag menar med "fiber routern" är det som, i mitt fall, sydantenn kopplar in i varje hushåll.

Apparaten har ett namn, det står väl modellbeteckning på den ? Annars får du fixa bra bilder som gör att det går att se märkningarna på den så det går att identifiera modellen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

De flesta standardswitchar fungerar utmärkt, har använt TP-link en hel del och de fungerar bra.

För trådlöst så gillar jag personligen https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap pga att de fungerar bra, och är enkla att konfigurera, men för enklare hemmabruk så fungerar det mesta, det som ryms inom din budget helt enkelt.

Hoppas du hittar något