Telia svarar angående fri surf-kampanj – vill fortsätta erbjuda tjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadlock:

Om en operatör skulle tillåta användning av sina egna tjänster utan att det räknas mot data-mängden, hur skulle det funka i sken av hela denna diskussionen? Tänkte Tre fick ju skit för att låta vissa musiktjänster ingå men inte andra - om telia skulle tillåta sin Play+ men att däremot netflix och hbo räknas?

Om man debatterar för sann nätneutrlitet, så nej, det skulle inte heller vara OK beteende av Telia. Sann nätneutrlitet innebär att all data behandlas lika, oavsett varifrån den kommer.

Det folk har ett problem med är att ingen annan marknad fungerar så. Bygger ett företag en infrastruktur så kan man argumentera för att de också ska kunna använda den som de vill, de har trots allt byggt den. Bygger man en väg ska man kanske få köra sina egna företagsfordon på den, kan tyckas. Jag ser två problem med den argumentationen. För det första byggde Telia inte sitt nätverk för att köra egna fordon på, det byggdes för att alla skulle kunna utnyttja internet. För det andra finns det ingen brist på plats i nätverket, all data kan prioriteras lika, det ligger bara inte i Telias intresse att behandla det så.

I slutändan handlar det om ifall man vill att företag ska kunna utnyttja sina resuser fullt ut, oavsett hur det påverkar slutanvändaren och konsumenten. Jag är konsument, jag har ett eget intresse i att företag inte har möjlighet att gå hur långt de vill. Tycker man att företag ska ha rätt att göra precis vad de vill får man ställa sig på andra sidan, men man ska då fan inte klaga när konsekvenserna av företagets handlande når dem.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara ta bort alla databegränsningar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Inaktiv

Fri marknad funkar tyvärr inte. Företagen försöker med alla metoder att slå ut konkurrenterna. Den så kallad osynliga "handen" som skall självreglera marknaden funkar endast i teorin. Just därför är nätneutraliteten en verkligen central punkt för Internet. Utan den så kan etablerade företag med massor med pengar helt enkelt betala Felia att främja deras trafik. Därför ska data behandlas lika och du ska inte kunna använda ekonomiska medel för att skaffa fördelar. Du ska använda tjänsterna som konkurrensmedel, inte att du har antal miljarder på banken som krigskassa. Alla som inte förstår det bör läsa en grundkurs i marknadsekonomi. Intel gjorde stor skada på AMD, inte för att intel hade bättre processorer än AMD , utan för intel hade prisdumpning och i praktiken betalat de stora datorföretaget att inte använda AMD cpuer. Där har du ett klassiskt antitrust-fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Kan dom inte bara ta bort alla databegränsningar.

Det har man gjort i Finland. Så gott som alla abonnemang för mobilt bredband är utan begränsning och de flesta telefonabonnemangen (de som är begränsade har ofta ett tak på minst 10GB).
Lite lustigt att TeliaSonera har så olika abonnemang i Sverige respektive Finland.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Är det någon som förbjuder en operatör att erbjuda fri data till FaceX och inte Facebook?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, för så länge som sådant här beteende är lagligt så kommer ingen operatör att ge FaceX fördel över Facebook. Varför? Jo, för Facebook är etablerad och har pengar. FaceX är ny och har ännu inte pengarna som krävs för att få operatörerna att lyssna. Och kommer aldrig ha det, för Facebook kommer att kunna göra samma sak med operatörerna som Intel gjorde med datortillverkare.

Eller hur tycker du att konkurrensen lever mellan Intel och AMD idag, många år efter att det du tycker är "bra för konkurrens och den fria marknaden" hände för 10-15 år sedan? Intel kunde ge pengar åt datortillverkarna, och kunden kunde inte hitta AMD nånstans.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att dom skall fortsätta.
Har dom andra inget att kontra med så finns det bara en sak att säga.
Sucks to be you.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det har man gjort i Finland. Så gott som alla abonnemang för mobilt bredband är utan begränsning och de flesta telefonabonnemangen (de som är begränsade har ofta ett tak på minst 10GB).
Lite lustigt att TeliaSonera har så olika abonnemang i Sverige respektive Finland.

För att Sverige mjölkas på pengar och det gäller alla teknikprodukter. Vi är beredda att betala för teknik och det vet dom om. Det vi får som betalning är väl å andra sidan ny teknik fort och bra täckning på näten. Jag vet dock inte hur det ser ut i Finland på den fronten. Men det är galet som det är idag. 4-20 Gb räcker ingenstans knappt och kostar ändå mycket för vad man får (telia). Själv kör jag kontantkort för då har jag fri bandbredd men det kostar en 500 kr/månad för surfen (tror det är max 18 kr om dagen). Värt det då jag dumpat mitt fasta bredband helt och lever med 4G-hastighet nuförtiden.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag tycker också att dom skall fortsätta.
Har dom andra inget att kontra med så finns det bara en sak att säga.
Sucks to be you.

/Lifooz

Bara för att säkerställa att du pratar om samma sak som vi andra, vilka menar du med "de andra"?

Om det ska passa in i diskussionen så förutsätter jag att du menar Facebooks och Twitters konkurrenter/möjliga framtida konkurrenter?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bara för att säkerställa att du pratar om samma sak som vi andra, vilka menar du med "de andra"?

Om det ska passa in i diskussionen så förutsätter jag att du menar Facebooks och Twitters konkurrenter/möjliga framtida konkurrenter?

Hm, då misstolkade jag nog tråden totalt.

Tänkte på t.ex Tele-2 TRE Hallon osv.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm, då misstolkade jag nog tråden totalt.

Tänkte på t.ex Tele-2 TRE Hallon osv.

/Lifooz

Hela diskussionen handlar om den orättvisa marknaden för internettjänster som skapas av att operatörer som t.ex. Telia får betalt av stora etablerade nättjänster, som t.ex. Facebook för att ge sina användare fri åtkomst till just Facebooks tjänster men att ha begränsningar för övriga tjänster.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@heatm: Om du dumpar ditt fasta för trådlöst 4G så kan inte ditt fasta ha varit särskilt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

@heatm: Om du dumpar ditt fasta för trådlöst 4G så kan inte ditt fasta ha varit särskilt bra?

Jo, men jag är på G och flyttar så jag har klarat mig med detta i 2-3 månader nu. Funkar men jag saknar att streama. Spela online funkar dock (kanske inte CS men jag spelar typ bara Vermintide och World of Tanks. I WoT ligger min ping på 60 +-10 ms.

Hur som kommer jag fortsätta med kontantkort just för att jag kolla på extremt mycket video när jag är ute och flänger (från twitchserver bl.a.) och pratar knappt i telefon eller skickar SMS. Mina konversationer sker till 95 % via sociala medier eller Discord/TS/Skype. Pallar helt enkelt inte med en gräns på nedladdningen. Dessutom så är det skönt att kunna tanka ner ett spel på 30 GB när man är ute och flänger utan att oroa sig över att bandbredden kommer begränsas.

Föredrar smidigheten med kontantkort helt enkelt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

"Enligt Telia är 7 av 10 kunder positivt inställda till tjänsten och PTS har inte tänkt på dessa när de gjort sin tolkning av EU:s lagar och regler."

Håller med dig @xealo

Tror säkert att 7/10 tycker piratkopiering är bra också... så låt oss ändra reglerna där också

Telia behöver banne mig vakna upp... och sluta bryta mot regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hela diskussionen handlar om den orättvisa marknaden för internettjänster som skapas av att operatörer som t.ex. Telia får betalt av stora etablerade nättjänster, som t.ex. Facebook för att ge sina användare fri åtkomst till just Facebooks tjänster men att ha begränsningar för övriga tjänster.

Det är dock fel. Skall det vara fri surf på vissa sidor så är det operatören som skall bjuda på det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Det här är uruselt!

Både Tre och Telia gör detta nu och det bådar inte gott för #framtiden.

Detta i princip låser folk till en operatör/ISP vilket i princip är samma som både AMD och Nvidia gör.

i deras fall är det Sync skärmarna. Du köper en skärm och binder dig till en tillverkare för att kunna använda funktionen. det gör att du sedan inte kan byta tillverkare om du nu skulle vilja.

Nu när det gäller operatörerna så tycker jag Telenor gjorde ett bättre jobb. 100+GB data trafik, do as you wish.

Som en annan skrev innan om att detta är marknads ekonomi så önskar jag nästan internet var statligt med ett hårt reglemente bakom om att staten inte fick styra och ställa som dom ville.

Internet borde självklart inte vara segmenterat!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är en storm i ett vattenglas.

Så länge man får något gratis och ingen annan hindras att surfa in på samma sidor (nej, normala avgifter hos andra ISPer är inget hinder i egentlig mening) så ser jag inte problemet. Ja, jag har låtit detta bero och funderat en månad eller två och kan fortfarande inte se att Telias fria sociala medier påverkar nätneutraliteten i egentlig mening.

Införa särskilda kostnader eller blockera vissa IP, det hade varit helt fel, men konkurrenterna är fria att införa samma sak som Telia för att kunna konkurrera bättre.

Många i tråden verkar väldigt sugna på fria sociala medier-surf och till de kan jag bara säga att ni antagligen kommer bli väldigt nöjda om ni provar Telia. Jag har använt Telia sedan 1980-talet (inklusive Televerket) och i princip alltid fått problem åtgärdade snabbt, mött en hjälpsam och trevlig kundtjänst samt ofta fått väldigt bra erbjudande på både tjänster och varor. Ett toppföretag i min bok, baserat på egna erfarenheter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hela diskussionen handlar om den orättvisa marknaden för internettjänster som skapas av att operatörer som t.ex. Telia får betalt av stora etablerade nättjänster, som t.ex. Facebook för att ge sina användare fri åtkomst till just Facebooks tjänster men att ha begränsningar för övriga tjänster.

Kan du länka till en källa som bevisar att Facebook betalat Telia för den fria surfa Telia erbjuder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Nu skriver du "Innovation försvåras inte" och sen skriver du "mer innovativa för att konkurrera med jättarna som med tiden blir "lata" och inte förbättrar sig tillräckligt mycket. "

Du har precis förklarat helt själv varför innovation försvåras då det krävs större hopp i innovation för att en tjänst kan slå igenom och det kommer ta längre tid för en tjänst att bli populär.

Och det blir visst svårare för folk att byta tjänster, speciellt datatunga tjänster. Du kan kolla på hur mycket video på facebook som helst men datamängden slukas i ett nafs på en konkurrerande tjänst vilket i sin tur gör att denna inte får inte lika mycket reklamintäkter (t.ex.) och den kommer således växa långsammare.

Men jag håller med, en fri marknad är inte rättvis och den kommer alltid skapa enorma företag som dominerar totalt. Är du emot konkurrenslagar generellt? Ska vi sluta bryta upp företag för att förhindra monopol/oligopol? Ska vi tillåta karteller? För det vore ju en fri marknad men knappast en rättvis.

Edit: Sen när du skriver "i kommunistisk anda" så är det ganska genomskinligt vart du står..

Mer svar får du vänta på.

Mer innovativa innebär inte per automatik att det krävs större och svårare hopp. Går du från 1 till 2 så har du ökat med 100%, går du från 1000 till 1100 så har du bara ökat med 10%.
Alltså om stora företag som Facebook blir lata med tiden, vilket dom blir i alla branscher utan undantag, så kommer nya mindre företag som bara behöver göra det där lilla klivet från 1 till 2 för att locka kunder.

Förstår du nu hur jag menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag är helt emot Telia på flera plan här. För det första, nej, så här får man bara inte göra. För det andra, varför undanta vissa tjänster men inte andra, konkurerande? Bara för att Sveriges befolkning är Facebook-beroende? Varför är WhyApp (aka WhatsApp) inkluderat men Telegram eller Signal inte det?

För det tredje
WhatsApp är inte social media, det är en chattservice. Telia kan inte ens göra fel på korrekt vis...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det här står och gungar på en smal linje och om det tillåts fortsätta kommer operatörerna börjar göra som sina kollegor i USA inom en snar framtid, ta ut betalning för olika varianter av data på abonnemangen som redan kostar.

Det här ska inte argumenteras för vad Telia gör, det ska bort. Jag vill byta bort Telia på mobilen nu när de visar sig vilja ta fight för det, någon som har en bra rekommendation?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Mer innovativa innebär inte per automatik att det krävs större och svårare hopp. Går du från 1 till 2 så har du ökat med 100%, går du från 1000 till 1100 så har du bara ökat med 10%.
Alltså om stora företag som Facebook blir lata med tiden, vilket dom blir i alla branscher utan undantag, så kommer nya mindre företag som bara behöver göra det där lilla klivet från 1 till 2 för att locka kunder.

Förstår du nu hur jag menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag förstår vad du menar och jag ger upp. Den här diskussionen tråkar ut mig för att vara ärlig då du inte ens svarar på mina punkter/argument. Orkar inte lägga ner tid på den för jag kommer aldrig få dig att ända åsikt. Du har redan bestämt dig.

Trevlig helg! ✌🏾️😀

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det här står och gungar på en smal linje och om det tillåts fortsätta kommer operatörerna börjar göra som sina kollegor i USA inom en snar framtid, ta ut betalning för olika varianter av data på abonnemangen som redan kostar.

Det här ska inte argumenteras för vad Telia gör, det ska bort. Jag vill byta bort Telia på mobilen nu när de visar sig vilja ta fight för det, någon som har en bra rekommendation?

Tele2 rekommenderar jag till mina vänner. För mig har de alltid haft bra service och täckning, o jag har haft de i nu 11 år o är väldigt nöjd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ja, jag förstår vad du menar och jag ger upp. Den här diskussionen tråkar ut mig för att vara ärlig då du inte ens svarar på mina punkter/argument. Orkar inte lägga ner tid på den för jag kommer aldrig få dig att ända åsikt. Du har redan bestämt dig.

Trevlig helg! ✌🏾️😀

God fortsättning ✌️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag tycker det är en storm i ett vattenglas.

Så länge man får något gratis och ingen annan hindras att surfa in på samma sidor (nej, normala avgifter hos andra ISPer är inget hinder i egentlig mening) så ser jag inte problemet. Ja, jag har låtit detta bero och funderat en månad eller två och kan fortfarande inte se att Telias fria sociala medier påverkar nätneutraliteten i egentlig mening.

Ingenting är gratis. Telia tar ut pengarna på annat håll, just nu genom att data är så dyrt att de som inte använder sociala medier betalar för facebookanvändare.

Facebook har mycket videos, redan detta styr konsumenter att titta där istället för på youtube till exempel.

Som redan nämts i tråden finns det betydligt elegantare lösningar för en ISP som vill låta kunder använda messenger gratis, utan baktankar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

De störste svenske mobil operatör har dannet kartel
på mobil data. och avtalte priser.

Jag är dansk här i Sverige, och med 30år med dator, och jämtförer Sverige och Danmark ofte,
de störste mobil operatörer utnytter är. och gir altt för lite data,
Comviq är slemt., i Danmark får i typisk 20GB Data och 15 timers tale för 129kr
och jag har mycket olika eksempler: jag skulle ha juriske stöt för att saksöge de store telebolag.
Här ser i de typisk danska priser för mobil data och tala.
Kom lad oss gå ihop och bring de store telebolag för en domstol.
http://imgur.com/a/EaxyD

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Har någon sagt att internet ska vara fritt? Det handlar om konkurrens.

Jag menade inte fritt som i gratis.

Fritt som i "inga begränsningar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"Enligt Telia är 7 av 10 kunder positivt inställda till tjänsten och PTS har inte tänkt på dessa när de gjort sin tolkning av EU:s lagar och regler."

Håller med dig @xealo

Tror säkert att 7/10 tycker piratkopiering är bra också... så låt oss ändra reglerna där också

Telia behöver banne mig vakna upp... och sluta bryta mot regler.

Det är väl just på grund av att det visade sig att de INTE bröt mot någon regel som gör att de kan fortsätta med erbjudandet?

Permalänk
Medlem

Ikväll så är Telia i alla fall nätneutrala.

Skrivet av Telia:

Detaljerad beskrivning av felet
Vi har just nu en driftstörning som påverkar samtliga bredbandstjänster. Våra tekniker arbetar på att åtgärda problemet så snart som möjligt.

Vi har hittat felet!
Vi arbetar med att lösa problemet. Vi beräknar vara klara 2017-01-07 01:00:00

Skickades från m.sweclockers.com