Begränsad livstidsgaranti på minnen

Permalänk
Medlem

Begränsad livstidsgaranti på minnen

Tjena.

Vad menar Corsair med Begränsad livstidsgaranti på sina minnen?

Försökt hitta lite svar men man får ganska olika svar beroende på var man letar så tänkte fråga er direkt.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Tjena.

Vad menar Corsair med Begränsad livstidsgaranti på sina minnen?

Försökt hitta lite svar men man får ganska olika svar beroende på var man letar så tänkte fråga er direkt.

Säg att produkten finns i 10 år då har du 10 års garanti.
Just begränsad i meningen syftar på "Så länge produkten finns och tillverkas"

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Corsair är bra att ha att göra med om du tar kontakt med dem direkt.

Vid mer än ett tillfälle har jag nyttjat deras garanti, när jag vänt mig till t.ex. nettonnet och inet har jag behövt betala extra för att den _exakta_ produkten gått ut försäljning men när jag vänt mig till Corsair har de gett mig en motsvarande eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Säg att produkten finns i 10 år då har du 10 års garanti.
Just begränsad i meningen syftar på "Så länge produkten finns och tillverkas"

Skrivet av liket:

Corsair är bra att ha att göra med om du tar kontakt med dem direkt.

Vid mer än ett tillfälle har jag nyttjat deras garanti, när jag vänt mig till t.ex. nettonnet och inet har jag behövt betala extra för att den _exakta_ produkten gått ut försäljning men när jag vänt mig till Corsair har de gett mig en motsvarande eller bättre.

Skrivet av Corsair Johan:

Det handlar om ett par ganska gamla minne som nästan lanserades för typ 9 år sedan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295600, de går idag "endast" att köra i ca 850 MHZ i 5-5-5-15 vid 2.1V.

Förstår ju själv att de minnena är ganska utdaterade men hade varit roligt att veta ändå.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

@newflag: Så länge du har kvitto och visar med memtest att de är dåliga tror jag säkert att de skickar dig nya med tanke på att det fortfarande går att köpa DDR2.

Testar du så hör gärna av dig vad du får för svar av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Tjena.

Vad menar Corsair med Begränsad livstidsgaranti på sina minnen?

Försökt hitta lite svar men man får ganska olika svar beroende på var man letar så tänkte fråga er direkt.

Om du läser garantivillkoren så framgår det förhoppningsvis där vad de menar. Alternativt kontakta Corsair så lär du ju märka vad de tycker.

Nuvarande villkor är http://www.corsair.com/en/support/warranty men du köpte ju dina grejer för länge sedan och Corsair verkar inte ha någon historik tillgänglig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

I praktiken så har "livstids garanti" ingen som helst betydelse mer än som ett simpelt försäljningsargument? För det mesta iallafall när det gäller sådana här saker som inte produceras under så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

I praktiken så har "livstids garanti" ingen som helst betydelse mer än som ett simpelt försäljningsargument? För det mesta iallafall när det gäller sådana här saker som inte produceras under så lång tid.

Det beror väl på hur garantivillkoren är formulerade men generellt så brukar ju "livstiden" i namnet inte syfta på köparens livstid utan produktens livstid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Det handlar om ett par ganska gamla minne som nästan lanserades för typ 9 år sedan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295600, de går idag "endast" att köra i ca 850 MHZ i 5-5-5-15 vid 2.1V.

Förstår ju själv att de minnena är ganska utdaterade men hade varit roligt att veta ändå.

Vet att en vän till mig använde kingstons livstids garanti på några stengamla DDR1 ECC minnen på en server för typ 2 år sedan. Han kontaktade dem och skickade in den moduler som var defekt. Fick en ny med posten.

Om de har dem i lager så får du en ny, eller refurbished, men de garanterar inte att de har "exakt" din modul i lager bara. De brukar dock ställa upp bra på dessa minnesgarantier faktiskt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

"This version of the warranty applies to products purchased on or after April 27, 2015. For prior versions of the Corsair limited warranty, please contact customer service."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av newflag:

Tjena.

Vad menar Corsair med Begränsad livstidsgaranti på sina minnen?

Försökt hitta lite svar men man får ganska olika svar beroende på var man letar så tänkte fråga er direkt.

Hejsan,

Har du kvitto på minnena och testat att det är defekta så löser vi nya, om vi fortfarande har lika, annars något som har så lika prestanda som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan