Misstänker att jag blivit DDoSad, vad göra?

Permalänk
Medlem

Misstänker att jag blivit DDoSad, vad göra?

Tja!
Satt och lirade GTA för nån timma sen och en viss person klarade tydligen inte av det faktum att GTA är ett spel där man dödar andra människor, så när jag dödat han får jag ett meddelande där han skriver nåt i stil med att mitt nätverk kommer gå ner. Och 2min senare sitter jag där med hela hemmets nätverk nerkopplat och varken restart eller reset verkar göra susen. Vad kan man göra åt saken? Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

Tja!
Satt och lirade GTA för nån timma sen och en viss person klarade tydligen inte av det faktum att GTA är ett spel där man dödar andra människor, så när jag dödat han får jag ett meddelande där han skriver nåt i stil med att mitt nätverk kommer gå ner. Och 2min senare sitter jag där med hela hemmets nätverk nerkopplat och varken restart eller reset verkar göra susen. Vad kan man göra åt saken? Tacksam för all hjälp.

Vänta DDoS'en borde rimligtvis ta slut snart

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@b0bber: Hoppas det.. Han nämnde 24h i meddelandet. Hjälper det att ringa Telia imorn och be om ny IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

@b0bber: Hoppas det.. Han nämnde 24h i meddelandet. Hjälper det att ringa Telia imorn och be om ny IP?

Det är nog det enda du kan göra

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

@b0bber: Hoppas det.. Han nämnde 24h i meddelandet. Hjälper det att ringa Telia imorn och be om ny IP?

Om du stänger av alla grejorna i 20-30min så borde du få en ny IP?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Alright, tack för svar. Det är fan att det ska va såhär enkelt för nån att sänka ens nätverk. Några tips på hur man kan skydda sig i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

@b0bber: Hoppas det.. Han nämnde 24h i meddelandet. Hjälper det att ringa Telia imorn och be om ny IP?

jopp, passa på att fråga efter hjälp om en eventuell polisanmälning också

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@b0bber: Testade det nyss, gav ingen effekt. Dessutom lyser skiten rött efter återställningen..

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Det ska jag definitivt göra. Han har väl dock troligen köpt attacken, och då blir det svårt att gå till botten med vartifrån den kom misstänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

@Selmalagerlöf: Det ska jag definitivt göra. Han har väl dock troligen köpt attacken, och då blir det svårt att gå till botten med vartifrån den kom misstänker jag?

Yes antagligen, eller så kör han med flera bots i ett botnet. Så gott som omöjligt att spåra.

Permalänk
Medlem

@Durham: Misstänkte det. Men jag bör lyckas bli av med attacken genom att få ny IP av Telia? Sålänge han inte är långsynt och försöker trolla fram min nya IP

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

@Durham: Misstänkte det. Men jag bör lyckas bli av med attacken genom att få ny IP av Telia? Sålänge han inte är långsynt och försöker trolla fram min nya IP

Ja, kolla så du inte har han på Skype t.ex. så borde han inte kunna få din nya IP.

Väldigt konstigt att han fick din IP från GTA då datan går igenom deras servrar.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken ISP du har så kan det räcka att dra ut nätverkskabeln till routern i en 30 min eller så och hoppas på en ny IP. Du får nästan kika med din ISP vad lease tiden ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Ja, kolla så du inte har han på Skype t.ex. så borde han inte kunna få din nya IP.

Väldigt konstigt att han fick din IP från GTA då datan går igenom deras servrar.

Antar att han fick den genom PSN eller? Har inte personen på skype och va inte inloggad på skype heller, dessutom har jag nt ett namn som på nåt sätt avslöjar vad jag heter eller vad min skype är..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Beroende på vilken ISP du har så kan det räcka att dra ut nätverkskabeln till routern i en 30 min eller så och hoppas på en ny IP. Du får nästan kika med din ISP vad lease tiden ligger på.

Ska koppla in imorn igen och se vad som händer, annars blir det att ringa Telia så får dom försöka lösa det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Beroende på vilken ISP du har så kan det räcka att dra ut nätverkskabeln till routern i en 30 min eller så och hoppas på en ny IP. Du får nästan kika med din ISP vad lease tiden ligger på.

Beror på om han har en dynamisk eller statisk IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

Antar att han fick den genom PSN eller? Har inte personen på skype och va inte inloggad på skype heller, dessutom har jag nt ett namn som på nåt sätt avslöjar vad jag heter eller vad min skype är..

Skickades från m.sweclockers.com

Aha missade de, trodde att du körde på datorn.

Måste ha varit PSN då, dock väldig konstigt fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Aha missade de, trodde att du körde på datorn.

Måste ha varit PSN då, dock väldig konstigt fortfarande.

Exakt, känns konstigt att han lyckades få tag på min IP genom PSN. Däremot känns DDoS som det enda eimliga svaret på hur nätet dog minuter efter att han skrev meddelande, såvida han inte lyckades timea det rejält med att mitt nätverk dog haha. Och förstår inte hur man kan ta sig an mödan att DDoSa någon för att man blev dödad i ett spel. Då har man riktigt dåligt temperament.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

Exakt, känns konstigt att han lyckades få tag på min IP genom PSN. Däremot känns DDoS som det enda eimliga svaret på hur nätet dog minuter efter att han skrev meddelande, såvida han inte lyckades timea det rejält med att mitt nätverk dog haha. Och förstår inte hur man kan ta sig an mödan att DDoSa någon för att man blev dödad i ett spel. Då har man riktigt dåligt temperament.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett sätt att skydda sitt nätverk mot detta är att använda en VPN-tjänst. Tyvärr medför det ju en extra kostnad samt latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Ett sätt att skydda sitt nätverk mot detta är att använda en VPN-tjänst. Tyvärr medför det ju en extra kostnad samt latens.

Joo.. pallar dock inte dra ner på latensen för att det finns vissa idioter där ute. 3 år på PSN och det här är första gången det händer, så hoppas att jag bara har tur i framtiden..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Durham:

Beror på om han har en dynamisk eller statisk IP.

Hur många kör med statisk IP längre? Var många år sedan man själv "tvingades" köra med det t.ex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Prova att ändra, "spoofa", MAC-adressen på routern.
Om din ISP erbjuder mer än en dynamisk IP-adress bör ovanstående göra att du erhåller en ny.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Ett sätt att skydda sitt nätverk mot detta är att använda en VPN-tjänst. Tyvärr medför det ju en extra kostnad samt latens.

Har han fortfarande samma ip-adress innan han aktiverar VPN så kommer han fortfarande vara ddosad efteråt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Prova att ändra, "spoofa", MAC-adressen på routern.
Om din ISP erbjuder mer än en dynamisk IP-adress bör ovanstående göra att du erhåller en ny.

Finns det nån bra guide för att göra det? Enda jag är riktigt haj på när det kommer till routern är att öppna portar och sätta statisk IP på PS4an haha..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

Exakt, känns konstigt att han lyckades få tag på min IP genom PSN. Däremot känns DDoS som det enda eimliga svaret på hur nätet dog minuter efter att han skrev meddelande, såvida han inte lyckades timea det rejält med att mitt nätverk dog haha. Och förstår inte hur man kan ta sig an mödan att DDoSa någon för att man blev dödad i ett spel. Då har man riktigt dåligt temperament.

Nu är jag inte helt insatt i hur PSN fungerar, men jag misstänker att det inte finns några dedikerade servrar som spelarna ansluter till, utan att någon av spelarna får agera host för lobbyn.
Om det är det senare så borde det gå att sniffa anslutningen med t.ex. Wireshark, och på så sätt få fram IP-adresserna på spelarna anslutna till lobbyn.
Du bör i så fall ganska tydligt kunna se hostens IP, genom att kolla vilken IP-adress som flest paket skickas till/från.
Att avgöra vilken IP-adress som tillhör övriga spelare blir nog svårare.
Var det möjligtvis du som var host för lobbyn?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGr8G:

Finns det nån bra guide för att göra det? Enda jag är riktigt haj på när det kommer till routern är att öppna portar och sätta statisk IP på PS4an haha..

Skiljer sig från router till router. På vissa är det inte ens möjligt.
Men på min router ser det ut enligt följande;

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Nu är jag inte helt insatt i hur PSN fungerar, men jag misstänker att det inte finns några dedikerade servrar som spelarna ansluter till, utan att någon av spelarna får agera host för lobbyn.
Om det är det senare så borde det gå att sniffa anslutningen med t.ex. Wireshark, och på så sätt få fram IP-adresserna på spelarna anslutna till lobbyn.
Du bör i så fall ganska tydligt kunna se hostens IP, genom att kolla vilken IP-adress som flest paket skickas till/från.
Att avgöra vilken IP-adress som tillhör övriga spelare blir nog svårare.
Var det möjligtvis du som var host för lobbyn?

Tror att Rockstar tillhandahåller dedikerade servrar till onlineläget. Dessutom tror jag inte jag var host, eftersom jag joinade in i en redan full server. I sånna fall har jag blivit tilldelad host i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Skiljer sig från router till router. På vissa är det inte ens möjligt.
Men på min router ser det ut enligt följande;
http://i.imgur.com/ix3ivWe.png

Tackar! Ska kika imorn om min router har liknande alternativ. Det är trots allt Telias ruttna standard router, så har inte så jättehöga förhoppningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Nu är jag inte helt insatt i hur PSN fungerar, men jag misstänker att det inte finns några dedikerade servrar som spelarna ansluter till, utan att någon av spelarna får agera host för lobbyn.
Om det är det senare så borde det gå att sniffa anslutningen med t.ex. Wireshark, och på så sätt få fram IP-adresserna på spelarna anslutna till lobbyn.
Du bör i så fall ganska tydligt kunna se hostens IP, genom att kolla vilken IP-adress som flest paket skickas till/från.
Att avgöra vilken IP-adress som tillhör övriga spelare blir nog svårare.
Var det möjligtvis du som var host för lobbyn?

Alla på servern ligger dock i en lista, så om IP addresserna han fick upp följer denna lista så borde det inte vara svårt att lista ut vilken IP som var min.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varje gång jag har spelat GTA med polarna, och man skapat en egen lobby, så har servern körts lokalt, och inte på någon server hos Rockstar.

En VPN inom Sverige bör inte lägga på mer än ~10-15 ms latens. Det är upp till dig om du anser det vara värt det!