Asus lanserar Asuspro – ultraportabel bärbar dator för affärssegmentet

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Asuspro – ultraportabel bärbar dator för affärssegmentet

Giganterna Dell, HP och Lenovo får konkurrens i affärssegmentet med Asus färska bärbara dator Asuspro, vars fokus ligger på ultraportabilitet i kombination med god prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Vägledare

Snygg! Tar gärna en.

Permalänk
Medlem

Är det Thunderbolt 3 portar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Och folk gnäller för att Apple plockar bort alla portar och ersätter med thunderbolt 3...

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Ser mer intressant ut än Zenbook 3 Deluxe, och dessutom bra mycket billigare med typ samma prestanda? Är det en fullstor i5 eller en från Core Y är väl frågan.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Affärssegment? Snarare filatelistsegment.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Och folk gnäller för att Apple plockar bort alla portar och ersätter med thunderbolt 3...

Fast Apple har bara en port, dessutom kombinerad med laddningsporten.

Permalänk

Ser väl ut att vara 2xDP och en HDMI på dockan? (och en d-sub) och att man bara kan använda 2 av dem samtidigt?

Som ovan, är det thunderbolt 3?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Ser bara 2 DP-portar på dockan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Mums. Riktigt läcker, tycker jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

En sån där med KDE Neon på hade smakat hallontårta

Permalänk
Medlem

Är det nån tillverkare kvar som inte envisas med att ha touchpaden i mitten?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Fast Apple har bara en port, dessutom kombinerad med laddningsporten.

Om vi snackar om MacBook 12" ja. MBP late 16 har 2 eller fler thunderbolt 3-portar.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Proffsmoddare

Skärmen såg ju intressant ut iallafall, lite åt XPS hållet.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Vad gör en laptop till affärsdator?

Permalänk
Medlem

Suttit länge med min Asus prime ux31a, detta ser ut att bli en värdig ersättare!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Är det nån tillverkare kvar som inte envisas med att ha touchpaden i mitten?

Razers senaste har ju den till höger om tangentbordet, men det är en sjukt dyr dator...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vad gör en laptop till affärsdator?

klassiska attributen ar lang batteritid, prestanda nog for ordbehandling/programmering men inte mer (ej dvs diskret gpu eller annat onodigt som drar massa strom), matt skarm, ingen pekskarm eller annat lull.

det har ser ut som en macbook/xps-killer med dell och apples senaste designval.

Permalänk
Medlem

Asus problem i det professionella segmentet är egentligen inte hårdvaran utan avsaknaden av en riktig serviceorganisation (i alla fall i Sverige). Dell, HP, Lenovo och Fujitsu är de enda som kan erbjuda den typen av support som företag behöver. Få företag vill låta anställda sitta och vänta i veckor på att en dator ska repareras. Den dagen Asus kan erbjuda nästa dag på platsen support så kan de vara att räkna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@akius: vad menar du är fel med Apples och Dells senaste designval?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity:

tanker reservera mig for att allt jag sager har ar min asikt och sjalvklart kommer andra tycka annorlunda.

jag tror att ibms gamla thinkpads ar facit for vad affarssegmentet vill ha: no-nonsense, bra batteritid, stryktalighet och matta skarmar.

"gamla" macbook air tycker jag fortfarande ar vettig men nya pro ar alldeles for dyr (17k) och har massa lull som jag inte tror affarsanvandare/kontorsanvandare bryr sig om, sasom touch-baren. den standigt krympande modulariteten pa apples produkter ar ocksa ett problem. jag bytte natverkskort i min xps sjalv utan problem (vilket jag behovde gora for linux-stod), kan aven uppgardera minne om jag vill utan apples hutlosa priser pa minne. nar jag skulle kopa laptop nagot ar sedan hade macbook air 4gb minne och dom tog typ 2k for uppgardering till 8gb. den pyttelilla macbooken ar for klen.

nya dell xpsen ar en 2-in-1 historia med med touch-skarm och annat onodigt lull. pa min arbetsplats har alla nyanstallda under senaste aret valt dell xps 13 pga att den var no-nonsense, liten, latt, bra batteritid och linux-kompatibel, nagot dell alltsa nu gatt ifran. my two cents.

EDIT: @wounds: ja det ar en bra poang. med det sagt sa har redan manga leverantorer sasom misco flera tillverkare som man far valja mellan. kanske ar ett satt for asus att sla sig in.

Permalänk
Medlem

@akius:

Det går ju att få nya 13" MacBook Pro utan ”touch bar”. Gamla MacBook Air har en för dassig och lågupplöst skärm, tycker jag. Men håller helt klart med om att Apples nya bärbara är för dyra. Kanske lugnar det sig när nästa generation släpps. Första MacBook Air-modellen som släpptes kostade också förhållandevis mycket.

Håller med om att det är synd på modulariteten, men är inte ”slimmade” datorer från andra tillverkare också väldigt begränsade gällande det? Men visst är det en tråkig utveckling. Tycker allt borde vara producerat med modularitet i åtanke, så gott det går.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: absolut, den finns utan men den kostar fortfarande 17k. poangen ar inte att maskinerna inte far ha sanna har saker, det ar att det innebar att dom kostar mer, vager mer, drar mer batteri etc. touchskarmar lagger pa ratt mycket i vikt tex och gjorde att jag upplevde att det var mycket lattare att salja modeller utan touch till affarsanvandare nar jag jobbade i butik. visst, toucbaren kanske inte ar det basta exemplet pa nagot som kostar mycket att implementera men det ar ett exempel pa en san grej som affarsanvandare, i mina ogon, fullstandingt skiter i. tyvarr tror jag macbook airens skarm ar detsamma, upplosningen ar inte sa lag att folk som inte ar entusiaster bryr sig. vad galler modularitet sa som sagt, dell xps 13 som ar dells (forra) motsvarighet till macbook air, kan du byta wifikort, minne och lite annat pa. apple tror jag personligen ar varst i detta hanseende, checka in ifixit sa ser du ett monster. men visst, jag haller med om att modularitet helt enkelt kostar storlek och vikt, kontakterna tillkommer ju jamfort med modell utan modularitet, sa enkelt ar det. var skalet till att jag aldrig trodde pa project ara. dock kommer man undan med att inte ha modularitet om basutforandet ar vettigt eller uppgarderingskostnaden inte ar hutlos, tyvarr har apple ibland missat bagge dessa.

jag hoppas du har ratt angende apples priser men trenden har ju tyvarr varit motsatt senaste aren. den som lever far se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

nya dell xpsen ar en 2-in-1 historia med med touch-skarm och annat onodigt lull. pa min arbetsplats har alla nyanstallda under senaste aret valt dell xps 13 pga att den var no-nonsense, liten, latt, bra batteritid och linux-kompatibel, nagot dell alltsa nu gatt ifran. my two cents.

EDIT: @wounds: ja det ar en bra poang. med det sagt sa har redan manga leverantorer sasom misco flera tillverkare som man far valja mellan. kanske ar ett satt for asus att sla sig in.

Hur menar du? Att Misco erbjuder märkesoberoende service? I så fall så är det via infocare (brukar vara de som utför i stort sett alla märkens service) och de har sina begränsningar för de måste vara certifierade reparatörer hos respektive tillverkare så om Misco erbjuder service via underleverantör på Asus är det för att Asus certifierat underleverantören och då skulle Asus i princip kunna ha sin "egen" serviceorganisation precis på samma sätt som de andra tillverkarna.

Vad gäller XPS13 kommer den vanliga versionen finnas kvar också. 2i1-maskinen ska ses som ytterligare en modell, inte en ersättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: ah du vet mer an mig om detta. goda nyheter om xps 13, trodde dom skulle skrota den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Razers senaste har ju den till höger om tangentbordet, men det är en sjukt dyr dator...

Tack

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt denna och kan ge ett omdöme?
Egentligen det jag är mest intresserad av att veta är ifall den låter störande eller inte, är allergisk mot oljud! Hur mycket stör fläkten och finns det problem med coil whine på den här modellen?
Eller bör jag satsa på någon annan dator? (med liknande eller bättre specifikationer)
Jag kan gå upp i prisklass men den måste vara någorlunda liten och smidig samt tyst! Eller är dessa två krav ej kompatibla?