Permalänk

[pfSense] Wifi hårdvarulösning

Hej! Jag tänkte sätta upp en VM med pfSense på min server, dock så står servern på en suboptimal plats för en wifi AP så jag undrar hur jag bäst löser detta.

Vi kan ju börja med vilket kort jag borde skaffa. Enligt https://marcus-e.se/2016/07/21/diy-pfsense-firewallrouter-par... så verkar det funka med i princip vilket laptop wlan-kort som helst, eller gällde det bara Atheros-kort? Vet inte varför, men jag hade fått för mig att dessa laptop wlan-kort enbart kunde ta emot wifi, inte sända ut.

Sedan kommer vi till problemet hur jag bäst fixar förlängningen till antennerna som ska sitta mer centralt placerade? Någonting måste ju förlängas och som det är nu ser jag tre alternativ:

  1. En skitlång PCIe riser från servern till wifi-kortet

  2. Förlängningskablar från wifi-kortet till antennerna. Dessa kablar verkar dock onödigt dyra tycker jag.

  3. En sådan här. Fördelen är att jag redan har USB-förlängningskablar, så billigast blir det ju. Dock så uppstår istället problemet hur jag ansluter antennerna till wifi-kortet?

Nå, vad rekommenderar ni, och varför?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte pfSense utan opnSense.. Bråkade en hel del med olika insticks Wi-Fi-kort men det blev aldrig något vidare, köpte för lite drygt en månad sedan en UniFi AP istället och är mycket nöjd. Något jag hade övervägt om jag hade varit dig, speciellt med tanke på placeringen av din host..

Permalänk
Medlem

Varför köper du inte bara en riktig accesspunkt?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av wille61:

Nu kör jag inte pfSense utan opnSense.. Bråkade en hel del med olika insticks Wi-Fi-kort men det blev aldrig något vidare, köpte för lite drygt en månad sedan en UniFi AP istället och är mycket nöjd. Något jag hade övervägt om jag hade varit dig, speciellt med tanke på placeringen av din host..

Skrivet av LemonIllusion:

Varför köper du inte bara en riktig accesspunkt?

Intressant, visste inte att dessa fanns! Detta verkar ju vara precis vad jag söker. En "LAN to WLAN converter" Dock lite över min budget. Har redan wlan-kort och antenner, så enbart en miniPCIe till PCIe adapter för 50 spänn på Ebay låter lite mer lockande just nu. Wille61, vad var det som krånglade med dina wlan-kort? Varför blev det inte något vidare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Intressant, visste inte att dessa fanns! Detta verkar ju vara precis vad jag söker. En "LAN to WLAN converter" Dock lite över min budget. Har redan wlan-kort och antenner, så enbart en miniPCIe till PCIe adapter för 50 spänn på Ebay låter lite mer lockande just nu. Wille61, vad var det som krånglade med dina wlan-kort? Varför blev det inte något vidare?

Urusel teckning och allmänt dåligt stöd, första kortet jag prova fick jag aldrig att fungera.

I företags världen är det extremt ovanligt med WiFi i brandväggen/routern, finns billigare Accesspunkter att köpa en UniFi, dock är dessa bland dom mest prisvärda på marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsupilami:

Intressant, visste inte att dessa fanns!

Fast du skriver att du inte får plats med en "Wi-Fi AP" i ditt inlägg, lite konstigt?