Permalänk

nätverk fiber vs 4G

jag har fiber, 95 nerströms och 95 uppströms(med kabel), svartid 3ms, enligt bredbandskollen.nu

när jag väljer att surfa med min laptop, via min telefon(trådlöst),(4G) och gör ett likadant test så får jag ca 40 ner, 5 upp, svarstid 32ms..

Ändå går det fortare att surfa via min telefon. Från det att jag trycker på länk till att websidan kommer fram, jag har testat olika websidor med samma resultat.. Vad beror detta på ?????????

Robban

Permalänk
Hedersmedlem

Är det olika leverantörer? Olika leverantörer kan ha olika avtal med andra parter som gör att vissa websidor går fortare att nå än andra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillroberth:

jag har fiber, 95 nerströms och 95 uppströms(med kabel), svartid 3ms, enligt bredbandskollen.nu

när jag väljer att surfa med min laptop, via min telefon(trådlöst),(4G) och gör ett likadant test så får jag ca 40 ner, 5 upp, svarstid 32ms..

Ändå går det fortare att surfa via min telefon. Från det att jag trycker på länk till att websidan kommer fram, jag har testat olika websidor med samma resultat.. Vad beror detta på ?????????

Robban

Kan ha att göra med routing och att det e fler stopp på din fiber lina för att ta sig till samma plats än vad det är på ditt 4G.

Sen är inte alltid bredbandskollen så tillförlitlig anser jag eftersom trafiken kan prioriteras dit av isp för att visa bättre resultat bättre du kör något som speedtest.net, även om hastigheten inte har så stor betydelse i det sammanhang du beskriver.

Samt att du testar flera olika sidor så det inte bara är någon specifik, du kan också ta reda på hur många "hopp" du gör från ditt nätverk och till det du vill komma till genom att skriva t.ex. "tracert google.se" i konsolen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

informationen från bredbandskollen i de två olika testen säger att jag har 10ggr snabbare svarshastighet med fibern, och lite mer än dubbelt så snabbt nerströms och 19ggr snabbare uppströms.. Ändå är det långsammare när man surfar.. helt sjukt..
Jag har fiber via telia, vad är det som gör att det går långsammare, när bredbandskollen säger att jag har bättre hastighet med fibern, än via 4g/mobilen..

Permalänk

okey, tack för svar.. ska testa det..

jag har halebop på mobilen och det är väl telias nät..

Permalänk

hur många hopp är normalt? (tracert)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillroberth:

okey, tack för svar.. ska testa det..

jag har halebop på mobilen och det är väl telias nät..

Japps.
Det du kan göra är som nämnts att använda "tracert www.dinadress.se" i kommandotolken.
Du kan också i samma ruta testa att skriva "ipconfig /all" och dela infon här. Du kan använda > textfil.txt efter kommandot för att få resultatet i en fil som du kan kopiera å klistra in samt editera om du så önskar av någon orsak. Det är främst DNS-servrar som är det viktiga. För att se vilka du använder.

Edit: Jag hade 7 hopp till www.google.se, svårt att säga vad som är normalt beror på var det ligger. runt 10 skulle jag väl gissa på är ok? Runt 5 inom sverige. Prova ocskå att ange vanliga versionen av sidan. Och inte mobilsidan. Många känner av om du ansluter via mobil och minskar därför på innehållet.

Microsoft Windows [Version 6.1.7601] Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved. C:\Users\fredrik>tracert www.google.se Tracing route to www.google.se [216.58.209.99] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms dd-wrt [192.168.5.254] 2 6 ms 9 ms 9 ms gw1-no133.bredband.skanova.com [x.x.x.x] 3 14 ms 9 ms 10 ms s-b6-link.telia.net [62.115.123.170] 4 9 ms 14 ms 10 ms google-ic-308991-s-b6.c.telia.net [62.115.50.106 ] 5 14 ms 9 ms 9 ms 209.85.244.249 6 16 ms 10 ms 10 ms 209.85.240.123 7 10 ms 10 ms 18 ms arn06s07-in-f99.1e100.net [216.58.209.99] Trace complete. C:\Users\fredrik>

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts så prioriterar internetleverantörer (särksilt när det handlar om mobilt bredband) hastighets sidor vilket gör att dessa i dom allra flesta fall får en siffra som ej stämmer överrens med övriga internetsidor.

Sen det som kan göra att sidorna laddas snabbare i mobilen är troligen att servern ser att det är en mobil du ansluter med och visar en betydligt "lättare" sida dvs med mindre filer (både i antal och storlek) som laddar ner snabbare.
Men framförallt troligen har mindre javascripts som är det som tar absoult längst tid att ladda ner/köras.
Och nej det är inte alls ovanligt att sidorna kan se likadana ut trots att "mobil sidan" är "lättare".

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

jag hade 9 hopp..

det enda man vill, som känns mest användarvänligt är att websidan visas så fort som möjligt efter man klickat på vald länk..

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Låter som du har DNS problem. Testa att byta till googles DNSer (8.8.8.8 och 8.8.4.4).
Vet du inte hur man gör detta är det rätt enkelt att googla fram.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att det mest beror på att mobilsidan är lättare, det är helt enkelt mindre att ladda ner och mindre scriptskräp som körs på den.
Det kan ju också vara så att du inte har säkerhetsprogram igång på telefonen för det är ju än så länge ganska ovanligt. Det är också vanligare med tillägg av nån sort i webbläsaren i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jag missade en för rutan försvann fort.. 10 hopp hade jag.. kolla bild..

Permalänk

ska pröva det "huttala"..
har ändrat.. ska ge det ett försök och se om det blir bättre ..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att det mest beror på att mobilsidan är lättare, det är helt enkelt mindre att ladda ner och mindre scriptskräp som körs på den.
Det kan ju också vara så att du inte har säkerhetsprogram igång på telefonen för det är ju än så länge ganska ovanligt. Det är också vanligare med tillägg av nån sort i webbläsaren i datorn.

Provar man via tethering kan det ju också ha betydelse om sidan har laddats förut och därmed är cachead. Och delar av en sida kan vara cachead även om man inte besökt just den sidan, tex om man använder Googles tjänster för JavaScript bibliotek.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Stäng av antivirus program på datorn. Har ofta funktioner som skickar förfrågningar till sina servrar innan de laddar nya sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DNS kan göra rejäl skillnad, jag har också Telia Öppen fiber och tyckte den DNS som automatiskt tilldelades både låg väl långt bort och verkade rätt hårt belastad.

Bytte då manuellt till en annan Telia DNS som halverade pingen och var mycket rappare i responsen så det kan mycket väl ligga där.
I övrigt har annars Telia anslutningen gett högre hastighet hela tiden även kvällstid så det har varit bra. De har även förbättrat så DNS servern som automattilldelades är mindre lastad nu men då pingen är avståndsberoende så ligger jag kvar på den som ligger närmare istället så länge den inte blir seg.

Ibland är det annars trögt för att utbyggnaden av fiber kanske går fortare än utbyggnaden av backbone gör vilket ger flaskhalsar.

Sedan är det lurigt just via mobil då sidorna kan vara anpassade, men har man möjlighet att koppla via en mobil 4G router och använder dator istället för mobil bör det vara mer jämförbart att testa med.

Men DNS kan vara en trolig orsak, då en seg DNS gör just att man får väntetider innan sidorna laddas vilket gör att det känns trögare än vad den faktiska anslutningshastigheten egentligen är mot just den hemsidan.

Mäter man då överföringshastighet med bredbandskollen ser det bra ut eftersom problemet är väntetiden att få svar av DNS som bromsar. Då många hemsidor består av många delsidor, reklamhämtning till banners mm blir det trögt.

Det är både det att långt avstånd och högre ping som slöar ned, samt om DNS dessutom är högt lastad och då blir slö av den orsaken.

Sedan finns det en mängd andra faktorer som vad internetoperatören har för peering mot andra, och annat som olika överbelastningsproblem ibland för att man överbokat (sålt mer kapacitet än man faktiskt har) som slöar ned.
Detta kan också skilja sig åt vilken operatör man valt så som att Bahnhof haft en hel del överbelastningsproblem.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan mäta på dnsservrarna så får man fakta på hur bra de svarar https://www.grc.com/dns/benchmark.htm
Nån kanske vill fortsätta med lite nya data i denna gamla tråd ?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1298255-benchmarka-din-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Som jag förstår din frågeställning så går det fortare för dig att surfa på telefonen via 4G mot datorn med fiber.
Tror detta beror på stor del hur mycket information som behöver skickas till en dator gentemot en telefon med tanke på storlek och upplösning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Men DNS kan vara en trolig orsak, då en seg DNS gör just att man får väntetider innan sidorna laddas vilket gör att det känns trögare än vad den faktiska anslutningshastigheten egentligen är mot just den hemsidan.

Operativ system har DNS cache, så det borde inte vara segt om du redan besökt sidan, särskilt om du testar flera gången på rad. Jag skulle snarare peka mot spyware och liknande saker som kommer påverka hur snabbt du surfar ut på en sida när det gäller en stationär dator.

Permalänk

varför lägger dom all energi på att få hastigheter upp till 1000mbs.. 100mbs är väl rätt standard idag (fast lina)..
det är ju bara en siffra.. det som räknas är ju, fr.o.m det att man trycker på muspekaren på länken, tills sidan är framme.. där har du det som alla vill åt.. den som sitter och surfar behöver max 5ner 5 upp för att streama, och surfa..
det är väl bättre dom jobbar på hur sidorna kommer fram på ett snabbare sätt, i samarbete med de som utvecklar programvarorna, de som utvecklar säkerhetsprogrammen..

jag bytte från 10/10 till 100/100, på Telias support pratade jag med en kille som tyckte det var fjuttigt att jag hade 10/10.. han rekommenderade starkt att jag skulle uppgradera mig till 100/100.. jag skulle få mycket snabbare bredband.. skillnaden användarmässigt skulle jag vilja säga är att det inte skiljde inte så mycket.. skillnaden är mycket större när jag kör laptopen via telefonens bredband(4G)..

En fråga.. kan man tänka så här ang svarstid..
via fibern, svarstid 3ms,
via 4G , svarstid 32ms.. således har jag ca 10ggr snabbare svarstid med laptopen ansluten till fiber..
Om man nu kollar på de 10 hoppen min gör till google(viaTelia fiber).. så läser jag svarstid på varje hopp, vilket innebär att jag kan lägga ihop den tiden för att se vad jag användarmässigt har för svarstid.. då får jag om jag lägger ihop dom 105ms..
vilket måste innebära att den svarstid som var 10ggr långsammare istället blir 3.2ggr snabbare..

om jag har 100mbs och laddar ner en film och det tar en viss tid, uppgraderar jag då till 1000mbs, då ska nerladdning gå 10ggr fortare, (dvs att man laddar från en server som klarar det)..
På samma sätt tänker jag att svarhastigheten borde bli 10ggr snabbare också.. men blir den det.. jag tror inte det.. jag märkte det inte när jag ökade från 10 till 100mbs..
Jag menar att det mest relevanta för mig som bredbandskund är att få en så snabb svarstid som möjligt..
hur många Mbit/s är bara blaj-snack.. då internetsidorna inte kommer upp så mycket snabbare, det är det man vill betala för, inte nollorna efter 1:an..

Jag testade googles DNS, ingen direkt skillnad..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tillroberth:

varför lägger dom all energi på att få hastigheter upp till 1000mbs.. 100mbs är väl rätt standard idag (fast lina)..
det är ju bara en siffra.. det som räknas är ju, fr.o.m det att man trycker på muspekaren på länken, tills sidan är framme.. där har du det som alla vill åt.. den som sitter och surfar behöver max 5ner 5 upp för att streama, och surfa..
det är väl bättre dom jobbar på hur sidorna kommer fram på ett snabbare sätt, i samarbete med de som utvecklar programvarorna, de som utvecklar säkerhetsprogrammen..

jag bytte från 10/10 till 100/100, på Telias support pratade jag med en kille som tyckte det var fjuttigt att jag hade 10/10.. han rekommenderade starkt att jag skulle uppgradera mig till 100/100.. jag skulle få mycket snabbare bredband.. skillnaden användarmässigt skulle jag vilja säga är att det inte skiljde inte så mycket.. skillnaden är mycket större när jag kör laptopen via telefonens bredband(4G)..

En fråga.. kan man tänka så här ang svarstid..
via fibern, svarstid 3ms,
via 4G , svarstid 32ms.. således har jag ca 10ggr snabbare svarstid med laptopen ansluten till fiber..
Om man nu kollar på de 10 hoppen min gör till google(viaTelia fiber).. så läser jag svarstid på varje hopp, vilket innebär att jag kan lägga ihop den tiden för att se vad jag användarmässigt har för svarstid.. då får jag om jag lägger ihop dom 105ms..
vilket måste innebära att den svarstid som var 10ggr långsammare istället blir 3.2ggr snabbare..

om jag har 100mbs och laddar ner en film och det tar en viss tid, uppgraderar jag då till 1000mbs, då ska nerladdning gå 10ggr fortare, (dvs att man laddar från en server som klarar det)..
På samma sätt tänker jag att svarhastigheten borde bli 10ggr snabbare också.. men blir den det.. jag tror inte det.. jag märkte det inte när jag ökade från 10 till 100mbs..
Jag menar att det mest relevanta för mig som bredbandskund är att få en så snabb svarstid som möjligt..
hur många Mbit/s är bara blaj-snack.. då internetsidorna inte kommer upp så mycket snabbare, det är det man vill betala för, inte nollorna efter 1:an..

Jag testade googles DNS, ingen direkt skillnad..

Vad är det du försöker bevisa? Jag håller helt med dig om att de flesta inte har så stor nytta av att gå från 100Mbit/s till en högre hastighet än det. Det beror på att de flesta användare inte är så stora förbrukare av data. 10Mbit kan vara lite snålt om man är flera i familjen som streamar samtidigt.

När det gäller hastighet och svarstid så är hastigheten mest kopplad till det medium du är uppkopplad genom, ADSL, fiber, 3G, 4G osv. Olika medium har olika egenskaper. Sedan kan hastigheten begränsa svarstiden. Om du använder en stor del av din kapacitet så ökar svarstiden eftersom ett paket som ska igenom kanske inte kan bli skickat till dig just som det anländer i andra änden av din uppkoppling.

Till sist så har din mätning väldigt lite att göra med den svarstid som du får reda på från tex Bredbandskollen. Bredbandskollen mäter bara svarstiden över din uppkoppling. När du surfar på en websida så är det så mycket mer som spelar roll. Här spelar hastigheten en roll när data ska föras över till dig, men även hastigheten på din dator som ska rendera en websida till dig.

Att en säljare som ringer upp dig skiter fullständigt i om du verkligen behöver det han försöker sälja på dig utgår jag ifrån. Det kanske är något att tänka på till nästa gång någon ringer så du slipper bli besviken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Svarstiden har mycket lite med bandbredd att göra, den påverkas mestadels av avståndet men även vilken teknik som används.
Det går att få anslutningar där svarstid prioriteras eller är den tekniskt kortast möjliga mot en viss plats men den typen av anslutningar är dyra till och med för att vara företagsprodukter men de finns (men de används nog aldrig för att surfa)
Jag tror ändå att den största skillnaden ligger i att servern levererar olika versioner av sidan, hur cacheer arbetar och hur säkerhetsprogrammen arbetar.
Man behöver använda en mer kontrollerad testmetod för att veta exakt vad man mäter och kunna analysera resultatet på ett bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

yepp, ville bara ventilera lite, då jag aldrig har hört någon reflekterat över det, och supporten till de olika bredbandsleverantörerna vill inte tala i termer som svarstid, dom hänvisar till uppgradering av hastigheten Mbit/s..

Går det fortare att få upp internetsidan med 4G, så vill jag hellre ha det, och dessutom ha fördelen, att ta det med sig, varhelst man befinner sig.. En nackdel ifs är att det är dyrare, ska man ha rejält med datamängd så kostar det väl i runda slängar runt 600kr/mån.

Fick erbjudande av Telia, därför valde jag att hoppa på 100/100.. men när den "prövotiden" är över(kostar mer sen), kommer jag med stor sannolikhet att degradera ner till 10/10..

Vill f.ö säga att jag är nöjd med telia, gillar att man kan chatta med dom via deras hemsida.. att det är hopp på vägen, och allt som spelar in, är inte relaterat till bara Telia..
när jag kör bredbandstest, så är det inte olika från gång till gång utan jag brukar ligga 95/95 varenda gång jag gör testet, så det är stabilt..

Permalänk
Rekordmedlem

Det är i princip inget annat är rena filöverföringar som använder mer än 20Mbit/s idag så 10Mbit/s räcker långt om det bara är en användare/tjänst i taget som använder anslutningen, prisskillnaden är däremot oftast liten mellan 10 och 100 Mbit abonnemang och det brukar vara ett påtagligt större kliv mellan 100 och 1000 Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som andra har påpekat är det knappast uppkopplingen som är flaskhalsen i hur snabbt det går att öppna en flik och läsa in en ny sida. Utöver det som redan skrivits om att sidor för mobiltelefoner ofta är betydligt lättare, skulle jag påstå att skicket på din dator spelar stor roll. Jag upplevde också att det gick alldeles för segt att öppna nya flikar i webbläsaren, och inte gjorde det någon skillnad att installera om Chrome. När jag däremot installerade om hela operativsystemet i helgen fick jag en oerhörd förbättring. Windows har fortfarande en förmåga att sega ihop över tid, i takt med att mer och mer installeras (trots att jag inte hade många processer igång).

Skickades från m.sweclockers.com