"Ethernet saknar giltig ip-konfiguration" Hjälp!

Permalänk
Medlem

"Ethernet saknar giltig ip-konfiguration" Hjälp!

Hej!

Fixade nyss kabel i huset så att man ska slippa köra trådlöst. Men nu har vi dock ett problem. I ett utav rummen (lillebrors), så fungerar varken dator eller ps4. Trodde det var fel på uttagen men om man ansluter min dator till det rummet så fungerar det. När jag kör windows felsökning på hans dator så får jag "Ethernet saknar giltig ip-konfiguration".
Några tips?

Kollade en tidigare sweclockers tråd om detta och TS skrev "ipconfig /all" så gör det också om det kan vara till nytta:

C:\Users\---->ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : DESKTOP-IPCDGMD
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Killer e2200 Gigabit Ethernet Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 44-8A-5B-9F-9D-B7
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::c996:dd9:6ab4:ea21%12(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 81.230.232.131(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 7 januari 2017 14:49:10
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 7 januari 2017 17:51:02
Default Gateway . . . . . . . . . : 81.230.232.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 81.230.224.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 222595675
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-FC-2A-E7-44-8A-5B-9F-9D-B7
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 195.67.199.18
195.67.199.19
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:30e6:c42:ae19:177c(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::30e6:c42:ae19:177c%6(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : ::
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 385875968
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-FC-2A-E7-44-8A-5B-9F-9D-B7
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Tunnel adapter isatap.{CA1A9991-C735-4A48-ACB4-5B2728A8E65F}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Dold text
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Foxmaner:

Hej!

Fixade nyss kabel i huset så att man ska slippa köra trådlöst. Men nu har vi dock ett problem. I ett utav rummen (lillebrors), så fungerar varken dator eller ps4. Trodde det var fel på uttagen men om man ansluter min dator till det rummet så fungerar det. När jag kör windows felsökning på hans dator så får jag "Ethernet saknar giltig ip-konfiguration".
Några tips?

Kollade en tidigare sweclockers tråd om detta och TS skrev "ipconfig /all" så gör det också om det kan vara till nytta:

C:\Users\---->ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : DESKTOP-IPCDGMD
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Killer e2200 Gigabit Ethernet Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 44-8A-5B-9F-9D-B7
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::c996:dd9:6ab4:ea21%12(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 81.230.232.131(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 7 januari 2017 14:49:10
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 7 januari 2017 17:51:02
Default Gateway . . . . . . . . . : 81.230.232.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 81.230.224.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 222595675
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-FC-2A-E7-44-8A-5B-9F-9D-B7
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 195.67.199.18
195.67.199.19
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:30e6:c42:ae19:177c(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::30e6:c42:ae19:177c%6(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : ::
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 385875968
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-FC-2A-E7-44-8A-5B-9F-9D-B7
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Tunnel adapter isatap.{CA1A9991-C735-4A48-ACB4-5B2728A8E65F}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Dold text

Ett Killernic !!
Jag hade provat att avinstallera allt som har att göra med det och sedan bara installerat kretsens generiska driver helt utan någon mjukvara som har med Killernic att göra, deras mjukvaror är ökända för att skapa problem av olika typer bla sporadisk kontakt och enorma minnesläckor.

Såg förresten också att datorn inte är ansluten via en router, varför ? Vad sitter före och hur är allt konfat och har ni koll på hur många publik ipnummer ni har tillgång till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Han har inte en statisk ip på datorn samt PS4:an?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Du har ju ingen default gateway
Undrar precis som @mrqaffe hur det ser ut hela vägen från väggen till datorn

Edit: eller där uppe står det en default gateway, men det är ju din publika ip adress från din isp, inte din routers lokala :^) Som @mrqaffe sa så har du ju ingen router

Permalänk
Medlem

81.230.232.131 är en "riktig" ip-adress, vilket betyder att han inte är kopplat till routern.

Koppla om kabeln så att den går till routern, kontrollera om det fungerar efter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett Killernic !!
Jag hade provat att avinstallera allt som har att göra med det och sedan bara installerat kretsens generiska driver helt utan någon mjukvara som har med Killernic att göra, deras mjukvaror är ökända för att skapa problem av olika typer bla sporadisk kontakt och enorma minnesläckor.

Såg förresten också att datorn inte är ansluten via en router, varför ? Vad sitter före och hur är allt konfat och har ni koll på hur många publik ipnummer ni har tillgång till ?

Vet ville inte installera det heller. Men går inte att endast installera drivrutinerna.

Skrivet av Kujo:

Han har inte en statisk ip på datorn samt PS4:an?

Sry men är sämst på nätverk, vad ska statisk ip betyda?

Skrivet av MarcusHuddinge:

Du har ju ingen default gateway
Undrar precis som @mrqaffe hur det ser ut hela vägen från väggen till datorn

Edit: eller där uppe står det en default gateway, men det är ju din publika ip adress från din isp, inte din routers lokala :^) Som @mrqaffe sa så har du ju ingen router

Det är faktiskt min far som har kopplat allt, så ska gå och kolla själv nu. Men undrar dock varför min dator får internet och inte hans?

Skrivet av Wully:

81.230.232.131 är en "riktig" ip-adress, vilket betyder att han inte är kopplat till routern.

Koppla om kabeln så att den går till routern, kontrollera om det fungerar efter det

Ska fixa

Permalänk
Medlem

Sådär nu fixades det. Var att den inte gick via rutern. En okunnig fråga: varför kunde ändå jag komma ut på internet, fast ingen annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Sådär nu fixades det. Var att den inte gick via rutern. En okunnig fråga: varför kunde ändå jag komma ut på internet, fast ingen annan?

Gissar på att din dator hade tagit den publika ip-adressen och att det därför bara fungerade på den och ingen annan. Routern måste ha den publika ip-adressen så att alla andra enheterna också kan dela på den samtidigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Foxmaner:

Vet ville inte installera det heller. Men går inte att endast installera drivrutinerna.

Sry men är sämst på nätverk, vad ska statisk ip betyda?

Det är faktiskt min far som har kopplat allt, så ska gå och kolla själv nu. Men undrar dock varför min dator får internet och inte hans?

Ska fixa

Ok, Killernic är ett möjligt problem men börja med att reda ut vad som finns närmare inkommande internetanslutning för enligt ipconfigen så har ni ingen hemmarouter inkopplad och eftersom de flesta operatörer bara ger ut en ip och ingen mer än 5 så blir det ofta problem av den typ du har när man inte har en router.
Har man slut på ipnummer så kommer någon enhet att bli helt utan fungerande anslutning eller så blir funktionen sporadisk så att olika enheter fungerar omväxlande och det uppstår en massa paketförluster som triggar felkorrigering så att bandbredden brukar bli låg.
Det är alltså slumpen som styr vad som fungerar eller inte om lanet är felkopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är fel?

Har testat precis allt som står i denna tråd + en hel del till utan att få till det.
Samma felmeddelande och jag har även testat att ansluta med en USB router och samma sak händer då med, så det är troligen inte nätverkskortet?
Reseta TCP/IP med netsh kommandon funkar inte heller.
Nått mer tips?
Är det ny dator som gäller (den är några år gammal)?

Permalänk

@CarlN:
Om du kör direkt mot uttaget, och det har funkat på en annan dator, kan det vara så att din ISP har låst din koppling mot ett nätverksskorts specifika MAC-adress (unik adress som alla nätverkskort har). Det brukar vara låst i 12-24h innan det släpper. Beroende på vilken ISP så kan man ringa in till kundtjänst, eller surfa in till deras kundtjänst och låsa upp det själv.

Permalänk
Medlem

Du har nog helt rätt, det släppte nu, ca 24 h efter att problemet började.
Nu funkar det igen.

Permalänk
Medlem

Man får i reglel bara ett WAN (publikt, internet) ip av ISP.
Ansluter man en dator till nätverket får den IP. Kopplar man sen in en annan på samma port, eller med hjälp av en switch, så får man inget IP och därmed felet om ip konfiguration.

Du måste sätta en router efter internet och sen alla dina enheter till den routern.
Router behövs om du ska ha fler än en enhet på internet, den skapar ett lokalt nätverk och tar han om trafiken mellan ditt privata nätverk och internet. I det fallet är det routern som får det publika ip numret. Dom som delas ut lokalt är i en annan serie (oftast 192.168.x.x)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför problemet uppstod, alla mina datorer är anslutna via en router (ADSL) hemma. Helt plötsligt dök bara detta felmeddelande upp på just denna dator (alla andra funkade som sagt). Jag testade då att koppla upp datorn via en usb router (4G) och detta failade också. Men nu funkar allt OK, både via ADSL och 4G.