Samsung slopar SUHD – ersätts av QLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så Samsung försöker antingen lura folk att det är OLED (eller ännu värre "Q är ju två högre än O = bättre!!!11"), eller att det är QDLED (vilket det INTE är). Dåligt. Pinsamt.

Sedan är ju bokstaven "Q" enormt lik "O".

Är knappast en slump att Samsung döper sin senaste konkurrerande teknik till "OLED" till "QLED".

Jo, det är något pinsamt, men tror faktiskt att det kan fungera utmärkt för Samsung. Är nog ganska många helt vanliga konsumenter som garanterat blir lätt förvillade och tar miste på den extremt lika benämningen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Qled är en hjärt och lungräddning på LED tekniken som börjar bli uråldrig. OLED är en NY teknik som har fratiden för sig.
Samsung kör vidare med LED och curved tvs...bpda tillhör gårdagen och det känns som de tappat kompassen när det gäller tv apparater

Jag trodde QLED var OLED med Quantum Dot teknik?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Jag trodde QLED var OLED med Quantum Dot teknik?

Och därmed bekräftades mina farhågor...

Nej, Samsungs "QLED" är bara traditionell LED/LCD (med alla dess nackdelar) + kvantprickar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, Samsungs "QLED" är bara traditionell LED/LCD (med alla dess nackdelar) + kvantprickar.

I alla fall för tillfället. Fast frågan är om Samsung slösar bort QLED-namnet nu och det får dåligt rykte för att vara samma skräp som LED/LCD så kanske de blir tvungna att hitta på något annat namn när de väl gör det "på riktigt." Blir kanske Super Ultra QLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

I alla fall för tillfället. Fast frågan är om Samsung slösar bort QLED-namnet nu och det får dåligt rykte för att vara samma skräp som LED/LCD så kanske de blir tvungna att hitta på något annat namn när de väl gör det "på riktigt." Blir kanske Super Ultra QLED?

"ÖLED"

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

QLED-queled-kuled-KUL LED äntligen en rolig TV istället för min gamla plasma om de får ut de riktiga QLED som artikeln pratar om.

Där LED jag av din dåliga ordvits hoho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Min gamla Panasonic TX-P50G30Y (Plasma) brukade användas som datorskärm dagligen i 16 timmar. Inga permanenta inbränningar efter det heller... Hade lätt statiska bilder över stora delar av skärmen i över tio timmar i sträck regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Läs på lite om hur framtiden för QLED tekniken faktiskt ser ut istället.
http://www.trustedreviews.com/opinions/what-is-qled-the-futur...
Ska bli oerhört intressant att se 2018 års OLED vs. QLED.

Den där Trusted Reviews artikeln är glasklar med att ingen QLED-TV har visats för allmänheten. Det som visades upp på mässan var en ny variant av redan befintlig teknik.
Så ingen vet när QLED, så som den beskrivs av Samsungs PR, kommer att dyka upp på marknaden, eller vilka prestanda den kommer att ha, eller till vilket pris. Eller, för den delen, var OLED kommer att befinna sig på pris/prestanda kurvan vid det laget.

Så tekniken är fortfarande på kanske-kan-bli-något-i-framtiden stadiet. Kanske. I framtiden. Men om den hade varit nära kunde de åtminstone visat upp prototyper vilket de inte gjorde, och de aspekter de anser sig kunna förbättra med QLED är ju sånt OLED tillverkarna också jobbar med.
Priset är för närvarande det största problemet med OLED, de andra parametrarna är IMHO under kontroll, även om man alltid kan optimera lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant att det alltid är Samsung som kör de fulaste marknadsföringstricken. Det är ju bara Samsung som tillverkar Pentile-matriser på deras mindre skärmar som innehåller 33% färre bildpunkter än vad som beskrivs i den tekniska specifikationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Den där Trusted Reviews artikeln är glasklar med att ingen QLED-TV har visats för allmänheten. Det som visades upp på mässan var en ny variant av redan befintlig teknik.
Så ingen vet när QLED, så som den beskrivs av Samsungs PR, kommer att dyka upp på marknaden, eller vilka prestanda den kommer att ha, eller till vilket pris. Eller, för den delen, var OLED kommer att befinna sig på pris/prestanda kurvan vid det laget.

Så tekniken är fortfarande på kanske-kan-bli-något-i-framtiden stadiet. Kanske. I framtiden. Men om den hade varit nära kunde de åtminstone visat upp prototyper vilket de inte gjorde, och de aspekter de anser sig kunna förbättra med QLED är ju sånt OLED tillverkarna också jobbar med.
Priset är för närvarande det största problemet med OLED, de andra parametrarna är IMHO under kontroll, även om man alltid kan optimera lite till.

Ja, det var därför jag sade 2018.
Dom säger själva att riktigt QLED utan bakgrundsbelysning ska lanseras 2018.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ogillar verkligen hur Samsungs marknadsavdelning medvetet rör ihop begreppen och skapar förvirring. Som skrivet är det samma gamla vanliga LCD-paneler med kvantprickar som färgfilter, belysta av en blå LED. Precis som hos deras befintliga KS-modeller från förra året och toppmodellerna från 2015, samt vad en del konkurrenter också har kört med i ett par år, till exempel Sony.

Den tekniska termen för tekniken (som de flesta verkas ena kring) är QDCF-LCD. Alltså Quantum Dot Color Filtered LCD. Ljuskälla är en blå lysdiod.

Permalänk
Medlem

Glad jag är att jag slog till på Samsungs 75" TV i mellandagarna. Tänkte vända på om någon tillverkare släppte HFR men det verkar inte så.

Är skit nöjd med Samsung TVn. Lägst input lag i klassen och bilden är fan helt otrolig jämfört med min förra TV. Verkligen jättenöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Qled är en hjärt och lungräddning på LED tekniken som börjar bli uråldrig. OLED är en NY teknik som har fratiden för sig.
Samsung kör vidare med LED och curved tvs...bpda tillhör gårdagen och det känns som de tappat kompassen när det gäller tv apparater

Det är inte alls säkert att OLED har framtiden för sig. Det är en teknik med lovande egenskaper som dras med produktionssvårigheter. Samtidigt är LCD en beprövad teknik som fortsätter utvecklas. Det har funnits IPS-paneler i några år nu som har mycket bra svärta (på VA-nivå), bra kontrast (över 1500:1) och ingen IPS-glow. Det är bara att den tekniken återfinns i professionella skärmar.
Kvantpricksbelysning gör situationen ännu bättre samtidigt som det skulle kunna kombineras med både nuvarande och kommande tekniker. Det skulle mycket väl kunna få till följd att LCD blir både bättre och billigare än OLED. Beror på hur väl de lyckas få till produktionen av OLED samt hur LCD utvecklas.

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Det låter som 2003 då Oled kom på tapeten första gången, Då var det ett par år bort max. Det tog 12 år innan man kunde köpa en Oled tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Glad jag är att jag slog till på Samsungs 75" TV i mellandagarna. Tänkte vända på om någon tillverkare släppte HFR men det verkar inte så.

Är skit nöjd med Samsung TVn. Lägst input lag i klassen och bilden är fan helt otrolig jämfört med min förra TV. Verkligen jättenöjd.

Vad heter Tvn?

Permalänk
Medlem

Tyvärr som många sagt är denna från samsung FAKE QLED..länk.. igentligen "QDCF-LCD".
(Borde vara banlysning från tv-industrin i ett par år).

För övrigt har OLED inte en chans mot QLED eftersom QLED inte har problem med blå utnötning och dagsljus mm.

Permalänk
Medlem

@hejsann:

Har du OLED själv?

För övrigt handlar det väl lite om vad man föredrar själv personligen eftersträvar jag svärta eftersom jag OFTAST tittar på tv när det är mörkt i rummet.
Är lite allergisk emot läckande panel m.m.
Säger nu inte att QLED skulle ha det problemet för det är ju ingen som vet....

I slutändan tror jag det ändå är en smaksak hur du vill att din tv skall uppföra sig samt vilka ljusförhållanden den skall klara av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av releaser:

@hejsann:

Har du OLED själv?

För övrigt handlar det väl lite om vad man föredrar själv personligen eftersträvar jag svärta eftersom jag OFTAST tittar på tv när det är mörkt i rummet.
Är lite allergisk emot läckande panel m.m.
Säger nu inte att QLED skulle ha det problemet för det är ju ingen som vet....

I slutändan tror jag det ändå är en smaksak hur du vill att din tv skall uppföra sig samt vilka ljusförhållanden den skall klara av.

"Riktig" QLED är som OLED, fast de "organiska" lysdioderna är ersatta av QD-lysdioder. Dessa kan tillverkas till att lysa med en exakt våglängd (mindre behov av kalibrering, kan i stort sett välja färgrymd fritt), de använder mindre ström, och de föråldras inte. Och den svärta som du strävar efter kommer vara identisk, för det är bara att stänga av pixeln.

Men det Samsung gjort här är som att lägga en massa OLEDs bakom ett LCD-filter och kalla det för OLED. Bara med QLED istället. Antagligen för att QLED fortfarande är svårt att tillverka pixel för pixel.

Permalänk
Medlem

@ajp_anton:

Aha ok trodde inte dioderna stängdes av individuellt i QLED tekniken?

Stämmer inte detta vad han säger i detta klipp?
Att QLED fortfarande förlitar sig på sidoljus samt ljus bakifrån?

https://www.youtube.com/watch?v=Qjd80VIYQJg

Permalänk
Medlem
Skrivet av releaser:

@ajp_anton:

Aha ok trodde inte dioderna stängdes av individuellt i QLED tekniken?

Stämmer inte detta vad han säger i detta klipp?
Att QLED fortfarande förlitar sig på sidoljus samt ljus bakifrån?

https://www.youtube.com/watch?v=Qjd80VIYQJg

Nuvarande generation av QLED förlitar sig på bakljus.
Men det är inte "äkta" QLED utan lite av ett mellanting mellan QLED och quantom dot LCD med led-belysning.

När QLED utvecklats lite till så kommer det inte behövas, men det var inte redo i år.
Enligt Samsung kommer det i nästa års generation av high-end apparater.

Det är så jag har fattat det iaf.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

"Riktig" QLED är som OLED, fast de "organiska" lysdioderna är ersatta av QD-lysdioder. Dessa kan tillverkas till att lysa med en exakt våglängd (mindre behov av kalibrering, kan i stort sett välja färgrymd fritt), de använder mindre ström, och de föråldras inte. Och den svärta som du strävar efter kommer vara identisk, för det är bara att stänga av pixeln.

Men det Samsung gjort här är som att lägga en massa OLEDs bakom ett LCD-filter och kalla det för OLED. Bara med QLED istället. Antagligen för att QLED fortfarande är svårt att tillverka pixel för pixel.

Qled är vanlig LCD med bakgrundsbelysning (där du ska i framtiden kunna stänga av varje pixel för sig, men inte med denna gen TVapparater). är quantum dot teknik helt enkelt. Står även i artikeln, det är blåa leds som användas.

Skrivet av releaser:

@ajp_anton:

Aha ok trodde inte dioderna stängdes av individuellt i QLED tekniken?

Stämmer inte detta vad han säger i detta klipp?
Att QLED fortfarande förlitar sig på sidoljus samt ljus bakifrån?

https://www.youtube.com/watch?v=Qjd80VIYQJg

Ja det är vanlig LCD teknik med bakgrundsbelysning, samsung har inte fått till oled på större paneler än.

Oled förlitar sig på vita dioder ger tillräckligt med ljus (problemet att vitt inte existerar, så man får t.ex ta blå och omvandla ljuset till vitt och förlorar ljusstyrka på vägen). Samma effekt går att få med RGB dioder, men då har man större problem att vissa färger tappar ljus fortare (håller sig inte vit helt enkelt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Inte Plasma/OLED = Skräp.
Även Samsung vet att deras tv-apparater är underlägsna LG Plasma/OLED. Inte direkt som att deras mobiltelefoner kör på gammal omodern LED, där kör de utan minsta tvekan vidare på deras små OLED skärmar. Enbart LG som kan tillverka stora OLED-skärmar åt massorna.

Förvisso, men en LG-tv är nästintill obrukbar med den inbyggda mjukvaran. Deras fjärrkontroll och GUI är ett skämt. Så, fördelar och nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

@Stenfan: Blir kanske intressant att se vad Sony lyckas göra med LGs paneler på sin A1 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

"Riktig" QLED är som OLED, fast de "organiska" lysdioderna är ersatta av QD-lysdioder. Dessa kan tillverkas till att lysa med en exakt våglängd (mindre behov av kalibrering, kan i stort sett välja färgrymd fritt), de använder mindre ström, och de föråldras inte. Och den svärta som du strävar efter kommer vara identisk, för det är bara att stänga av pixeln.

Men det Samsung gjort här är som att lägga en massa OLEDs bakom ett LCD-filter och kalla det för OLED. Bara med QLED istället. Antagligen för att QLED fortfarande är svårt att tillverka pixel för pixel.

Lite hype där vad gäller kalibrering och färger. QLED kan lysa med ett väldigt snävt spektra, vilket innebär väldigt rena primärfärger och därmed möjlighet till större färgrymder. Det innebär dock inte mindre behov av kalibrering eller att det blir friare att välja färgrymd, annat än att färgrymden kan göras större. Det kommer snarare bli svårare att kalibrera skärmarna då modellerna vi har för det idag inte riktigt fungerar på den typen av ljuskällor.

Permalänk
Medlem

Så Samsung QLED är en baklampsbelyst LCD, precis som LED-tv när den kom.
Ett fint buzzword att marknadsföra till Svensson så de bränner pengarna på något de tror de får som egentligen dyker upp X år senare, om de ens vet vad QDLED är för teknik.
Det är ju ett sånt hyschhysch i butikerna för marknaden vill ju inte att konsumenterna skjuter upp inköpet av ny TV, givetvis.
Ungefär som när 4k tv kom och de uppgavs ge sååå mycket mer detaljerad bild, så Svensson köper, har inga 4k kanaler, finns inte ens 1080p i vanliga marknätet, blir lurad, blir arg och misstror marknaden för deras knep.

OLED är i alla fall OLED även om den är dyr, lite omogen, drar lite mer ström än en HYPOTETISK teknik som kanske/kanske inte heter/kommer heta QDLED.
LG har OLED TV på marknaden, Samsung har pentile skräp i sina mobiler och LCD derivat i TV apparaterna.
Kom igen, försvara inte Samsung förrän de faktiskt har QDLED TV på marknaden till ett konkurrenskraftigt pris!

Är det förövrigt säkert att någon kommer att lansera QDLED i framtiden? Det var ju rätt osäkert fram till att LG tog tag i det, medan Samsung hade petat ut några enheter om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Qled är vanlig LCD med bakgrundsbelysning (där du ska i framtiden kunna stänga av varje pixel för sig, men inte med denna gen TVapparater). är quantum dot teknik helt enkelt. Står även i artikeln, det är blåa leds som användas.

Ja det är vanlig LCD teknik med bakgrundsbelysning, samsung har inte fått till oled på större paneler än.

Ja, man kan göra LCD av precis vad som helst. QLED och OLED är precis likvärdiga. Skillnaden är att QLEDs exakta färger ger fördel även med LCD, vilket OLED inte kunde göra, och därför såg vi OLED först när man kunde göra individuella pixlar av det. Vi är inte där än med QLED, men i framtiden kommer väl OLED att försvinna och QLED ta över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lite hype där vad gäller kalibrering och färger. QLED kan lysa med ett väldigt snävt spektra, vilket innebär väldigt rena primärfärger och därmed möjlighet till större färgrymder. Det innebär dock inte mindre behov av kalibrering eller att det blir friare att välja färgrymd, annat än att färgrymden kan göras större. Det kommer snarare bli svårare att kalibrera skärmarna då modellerna vi har för det idag inte riktigt fungerar på den typen av ljuskällor.

Vad jag menar är att så länge vi kan tillverka kvantprickar av en exakt storlek så försvinner behovet av kalibrering. Det kanske inte kommer med första generationen, men jag tror att den tiden kommer.

Permalänk
Medlem

Kort sagt.. OLED misslyckades men banade väg åt QLED (lik samma nya teknik) som vrålflabbar åt baklyst LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

När QLED utvecklats lite till så kommer det inte behövas, men det var inte redo i år.

Tekniken hos Samsung var inte redo för "QLED" i år. Tyvärr var marknadsavdelningen det.

Vilken bluff!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

Förvisso, men en LG-tv är nästintill obrukbar med den inbyggda mjukvaran. Deras fjärrkontroll och GUI är ett skämt. Så, fördelar och nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Vill ha (oavsett OLED, QLED eller ÖLED) endast en bildskärm på väggen. Helst utan högtalare, Smart-TV och gärna även utan TV-tuner (så slipper man licensen som en bonus).

Bättre att koppla in separat mediaspelare (AppleTV, XB1S, PS4, etc) och separata högtalare (eller fullskaligt hemmabiosystem för biorummet).

Så LG, Samsung, Sony, etc; släpp era bästa skärmar/panel till lägsta pris genom att skippa allt onödigt gammaldags "tjafs"!

Bygg en skärm som är optimerad för oss entusiaster, som vill ha det "bästa", men till lägre pris. Bonus också att det estetiskt blir snyggare.

Ser dock gärna att ni har en separat inkopplings/elektronikox (men då skall den inte vara så klumpig och stor ful som i dag, och inte ihopsmetad med högtalare/soundbar man inte vill tvingas använda).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/